Kalfslederen of rundlederen rijlaars.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tyron

Re: Kalfslederen of rundlederen rijlaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:57

Ik heb kalfsleren laarzen van Petrie maar rijd er alleen mee tijdens de wedstrijden. In het begin heb ik er veel mee gereden. De kleur aan de binnenzijde van de laars wordt lelijk. Ze slijten veel sneller!
Maar, ze zijn wel geweldig met rijden.
Ik zou zeggen rundleren voor elke dag en kalfsleren voor de wedstrijden.

Opiium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:02

Ik heb twee paar Kalfleren van Cavallo. Ging voor rundleren Petries laast naar de winkel, maar kwam toch terug met Cavallo. Mijn voorkeur ligt echt bij kalfleer. Dat ze minder lang mee kan dat zal wel zijn, maar dan koop ik tegen die tijd wel weer nieuwes Pling

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:03

ff offtopic: waarom zou je eigenlijk andere laarzen voor wedstrijden nemen? kan me niet voorstellen dat je dan echt hogere punten krijgt oid... ben gewoon benieuwd Lachen

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:11

Mareska schreef:
Maartje1990 schreef:
Nou het word zegt het eigenlijk al (wat mij betreft) ik zou (als ik überhaupt leer zou dragen) toch voor de runderlederen gaan gewoon omdat die runderen langer geleeft hebben! en die kalveren zo snel zijn doodgemaakt zo kort maar dat vind ik eerlijk gezegt gewoon zielig. maar dat heeft dus verder niks met kwaliteit te maken.

Dit vind ik persoonlijk echt een zeer onbelangrijk punt. Die dieren worden toch wel dood gemaakt, of jij nou lederen laarzen of laarzen van glas ( Knipoog) koopt. En als jij ze niet koopt, koopt een ander ze wel.

Wat verstaan jullie dan onder intensief gebruik? Want elke dag rijden of elke dag 4 paarden rijden is toch heel verschillend..

verbeter de wereld begin bij JEZELF!!!!!!!!!
Als iedereen zo denkt verandert er nooit iets in de wereld!
Hoe minder mensen waarde hechten aan kalfsvlees en kalfsleer des te minder het geproduceerd wordt.
Maar dat vind jij een zeer onbelangrijk punt........

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:20

Mareska schreef:
Maartje1990 schreef:
Nou het word zegt het eigenlijk al (wat mij betreft) ik zou (als ik überhaupt leer zou dragen) toch voor de runderlederen gaan gewoon omdat die runderen langer geleeft hebben! en die kalveren zo snel zijn doodgemaakt zo kort maar dat vind ik eerlijk gezegt gewoon zielig. maar dat heeft dus verder niks met kwaliteit te maken.

Dit vind ik persoonlijk echt een zeer onbelangrijk punt. Die dieren worden toch wel dood gemaakt, of jij nou lederen laarzen of laarzen van glas ( Knipoog) koopt. En als jij ze niet koopt, koopt een ander ze wel.

Wat verstaan jullie dan onder intensief gebruik? Want elke dag rijden of elke dag 4 paarden rijden is toch heel verschillend..

het gaat zich om het principe, en ze vroeg mijn mening die gaf ik.

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:20

Ik zeg ook niet dat je voor de wedstrijden andere laarzen moet hebben. Ik heb deze laarzen gekocht omdat ze geweldig zaten, maar vind ze te snel slijten en aangezien ik het geld niet op mijn rug heb groeien rijd ik er alleen wedstrijden mee. De laarzen zijn 520 euro. Veel geld.
Ik geef aan dat als je nu moet kiezen en je elke dag ermee wil rijden je beter rundsleren kan kiezen. Of je moet in het geld zwemmen dan maakt het natuurlijk niet uit.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:37

nee ik zeg ook niet dat je die zou 'moeten' hebben. Maar ik vind het zo zonde dat de duurste laarzen alleen op wedstrijd zouden worden gebruikt, en dan denk ik 'waarom neem je dan een extra paar alleen voor wedstrijden'? Niemand die daar op let toch, ik niet iig (hoewel het natuurlijk altijd fijn is om mooie laarzen te hebben). Dan heb ik zoiets van, juist in de training vind ik het belangrijk dat ik fijne laarzen heb. Dus in jouw geval snap ik het, maar ik hoor ook vaak mensen die zeggen dat ze een paar nieuwe laarzen gaan halen voor wedstrijden (wel hele gave laarzen vaak) en dan vraag ik me af waarom ze niet gewoon met hun trainingslaarzen rijden...

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:07

Ik vind het ook erg jammer dat ik de laarzen niet tijdens de training aan kan hebben maar dan moet ik volgend jaar weer nieuwe kopen en dat gaat niet lukken.

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:05

Ik ken op bokt hier 3 mensen, van jullie..
Die er ALTIJD, een probleem van maken, en het beter willen weten, Nors opkijken
Ze vroeg om een mening, en niet om een discussie ofzo..
en trouwens, als jij rundleder sterker vind, maar kalslederen mooier, dan zeg je dat toch GEWOON?! Knipoog

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:10

Ik heb afgelopen zaterdag kalflederen laarzen (De Niro Boots) gekocht. Ik vind ze geweldig mooi en ben er erg blij mee. Ze zitten SUPER! Ook de prijs vind ik erg meevallen!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:31

Ik heb zelf kalfsleer en die zitten geweldig. Ik kan niet vergelijken omdat ik geen ervaring heb met runderleer. Wel merk ik dat de pl3ekken waar de druk van je kuit het paard raakt, lelijk en dun is geworden. Ondanks dat ze mij goed bevallen, twijfel ik nu wel tussen rundleer en kalfsleer.

De Niro Boots zien er op het plaatje erg mmoi en sierlijk uit. Weet jij op ze die inmiddels ook op maat maken?

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:41

CaroleKlomp schreef:
Ik heb zelf kalfsleer en die zitten geweldig. Ik kan niet vergelijken omdat ik geen ervaring heb met runderleer. Wel merk ik dat de pl3ekken waar de druk van je kuit het paard raakt, lelijk en dun is geworden. Ondanks dat ze mij goed bevallen, twijfel ik nu wel tussen rundleer en kalfsleer.

De Niro Boots zien er op het plaatje erg mmoi en sierlijk uit. Weet jij op ze die inmiddels ook op maat maken?

En hoelang heb je ze al?

Ik prefereer kalfsleder, maar ik heb geen zin om na een jaar weer nieuwe te kopen. Of dat ze na een jaar lelijk zijn.

Het liefst zou ik meer berichten als die van Aimee willen lezen Tong uitsteken Die overtuigen mij Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:58

Mareska schreef:
En hoelang heb je ze al?

Ik prefereer kalfsleder, maar ik heb geen zin om na een jaar weer nieuwe te kopen. Of dat ze na een jaar lelijk zijn.

Het liefst zou ik meer berichten als die van Aimee willen lezen Tong uitsteken Die overtuigen mij Haha!

Nee joh.... als kalfsleder in kwaliteit zo slecht zou zijn, zou de prijs echt nooit zoveel meer kunnen zijn.
De kwaliteit van kalfsleer is juist dat ze soepeler zijn, waardoor ze beter zitten en alleen daardoor al duurzamer zijn.
Echt flauwe kul om te zeggen dat harder leer langer mee gaat.

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:00

Aimee schreef:
Mareska schreef:
En hoelang heb je ze al?

Nee joh.... als kalfsleder in kwaliteit zo slecht zou zijn, zou de prijs echt nooit zoveel meer kunnen zijn.
De kwaliteit van kalfsleer is juist dat ze soepeler zijn, waardoor ze beter zitten en alleen daardoor al duurzamer zijn.
Echt flauwe kul om te zeggen dat harder leer langer mee gaat.

Ben het hier niet mee eens.. De kalfslederen laarzen slijten wel degelijk eerder/sneller, wel is het zo dat deze (vaak) soepeler zijn en daardoor fijner zitten.
Ikzelf heb de petrie elite, rundslederen laarzen en heb deze nu al 4,5 jaar, deze zien er nog geheel nieuw uit.. en nee worden niet alleen op wedstrijd gebruikt.. Terwijl de mensen in mijn omgeving de petrie anky`s hebben, kalfsleder en deze hebben al veel meer slijtage/geleden als de mijne (en die laarzen zijn ook nog eens jonger, veel jonger).

Rundsleder is dus wel degelijk "harder" en (naar mijn mening) niet minder mooi als de kalfslederen laarzen.. Ze zijn idd wat stugger, maar als je ze eenmaal ingelopen hebt (traplopen/fietsen, dan is dat zo gebeurt Knipoog ) zijn ze echt super en degelijker dan de kalfslederen laarzen..

Dus mijn advies: rundslederen laarzen.
Laatst bijgewerkt door kivas op 18-12-06 18:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:30

Mijn voorkeur zou nu absoluut uitgaan naar kalfsleren laarzen. Ik heb jaren met rundleer gereden en nu heb ik kalfsleren chaps. Je hebt met kalfsleer veel meer gevoel in je kuiten wat er gebeurt als je je paard aandrijft. Daarnaast heb ik van die rundleren laarzen jaren zere voeten gehad.

De argumenten dat rundleer langer mee zou gaan en dat het goedkoper is in aanschaf was bij mij ook de reden dat ik destijds rundleer heb genomen. Ik heb er jaren spijt van gehad.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:35

kivas schreef:
Ben het hier niet mee eens.. De kalfslederen laarzen slijten wel degelijk eerder/sneller, wel is het zo dat deze (vaak) soepeler zijn en daardoor fijner zitten.
Ikzelf heb de petrie elite, rundslederen laarzen en heb deze nu al 4 jaar, deze zien er nog geheel nieuw uit.. en nee worden niet alleen op wedstrijd gebruikt.. Terwijl de mensen in mijn omgeving de petrie anky`s hebben, kalfsleder en deze hebben al veel meer slijtage/geleden als de mijne (en die laarzen zijn ook nog eens jonger, veel jonger).

Rundsleder is dus wel degelijk "harder" en (naar mijn mening) niet minder mooi als de kalfslederen laarzen.. Ze zijn idd wat stugger, maar als je ze eenmaal ingelopen hebt (traplopen/fietsen, dan is dat zo gebeurt Knipoog ) zijn ze echt super en degelijker dan de kalfslederen laarzen..

Lees mijn bericht hierboven eens over het verschil tussen mijn Petrie kalfsleren en Petrie rundleren. De kwaliteit van de kalfsleren is gewoon beter, ze blijven langer mooi, model is beter, pasvorm is velen malen beter en last but not least.... het rijcomfort is tenminste goed. Iedereen denkt altijd dat kalfsleren laarzen harder slijten omdat ze aan de binnenkant van de kuit mooi afschuren, ruw en op den duur dunner worden. Dat is nou juist de kwaliteit van kalfsleer: dat gaat naar je been staan en geeft gevoel door. Heeft niets met mindere kwaliteit te maken, integendeel.
Met mijn kalfsleren laarzen heb ik enorm door de modder gebaggerd, gewoon schoonmaken en goed verzorgen... maar dat moet met rundleren ook om ze goed te houden.

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 23:29

tjaa.. verdeelde meningen dus Haha! ik ben er zelf nog niet helemaal uit, maar wat ik wel weet is dit :
- ik wil zo veel mogelijk contact met mijn paard
- schuurplekken/kale plekken aan de binnenkant van de laars maken mij niet uit
- ik wil er wel meer dan 5 jaar mee doen
- ik ga ze niet alleen voor de wedstrijden gebruiken, ik vind dat ik in de training juist van het beste moet profiteren.
- prijs moet liefst niet veel hoger als 350 euro.
- ik rij 6 dagen per week, dressuur voornamelijk

dusja.. ik zit echt te twijfelen Clown

dank jullie wel voor alle reacties en tips! Haha!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 07:30

Oliviaatje schreef:
- ik wil zo veel mogelijk contact met mijn paard

ik heb de goedkoopste rundlederen laars van petri.
Normaal rijdt ik eigenlijk altijd met chaps, maar als ik dan de leren laarzen aan doe op wedstrijd dan mis ik dat contact wel Ja

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 08:40

dus die zijn niet zo geweldig?

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 09:00

een aantal laarzen binnne jouw budget zijn iig (uitgaande van dat je geen maatwerk nodig hebt):
cavallo winner - volnerf rundleer - 270 euro
petrie standaard - volnerf rundleer - 299 euro
petrie anky - volnerf rundleer - 325 euro
vrij veel laarzen van derby
königs favorit benelux - kalfsleer (maar wel restleer) -286 euro ( Clown )
Ik heb 2 weken geleden de königs besteld. Als je klafsleer wilt iig zeker een goede keuze denk ik.

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 09:06

tja.. ik heb ook de petrie kalfsleder gezien, maar die is wel 410 euro..
en veneto leder, wie heeft daar ervaring mee?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:16

Oliviaatje schreef:
dus die zijn niet zo geweldig?

nee ik zou geen tweede keer voor de petri perfects gaan.
(ik ben toch van plan om gaithers aan te schaffen).

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:19

Aimee schreef:
kivas schreef:
Ikzelf heb de petrie elite, rundslederen laarzen en heb deze nu al 4 jaar, deze zien er nog geheel nieuw uit.. en nee worden niet alleen op wedstrijd gebruikt.. Terwijl de mensen in mijn omgeving de petrie anky`s hebben, kalfsleder en deze hebben al veel meer slijtage/geleden als de mijne (en die laarzen zijn ook nog eens jonger, veel jonger).

Lees mijn bericht hierboven eens over het verschil tussen mijn Petrie kalfsleren en Petrie rundleren. De kwaliteit van de kalfsleren is gewoon beter, ze blijven langer mooi, model is beter, pasvorm is velen malen beter en last but not least.... het rijcomfort is tenminste goed. Iedereen denkt altijd dat kalfsleren laarzen harder slijten omdat ze aan de binnenkant van de kuit mooi afschuren, ruw en op den duur dunner worden. Dat is nou juist de kwaliteit van kalfsleer: dat gaat naar je been staan en geeft gevoel door. Heeft niets met mindere kwaliteit te maken, integendeel.
Met mijn kalfsleren laarzen heb ik enorm door de modder gebaggerd, gewoon schoonmaken en goed verzorgen... maar dat moet met rundleren ook om ze goed te houden.

Dan zijn wij het hier duidelijk niet met elkaar over eens... Zoals ik hiervoor ook al meldde is het idd zo dat het contact met kalflederen laarzen beter is, zijn soepeler en zitten daardoor fijner, sluiten beter aan, echter slijten ze wel eerder (heb er ervaring mee! en de verschillen duidelijk gezien!).. En uiterraard moet je je laarzen goed bijhouden, maar dat moet met alle laarzen, wat voor leer ook!!

@Oliviaatje: misschien voor jou kalfsleder dan toch beter aangezien je erg veel contact wilt hebben met het paard.. Zou verder gewoon even in de ruitersportzaak bij je in de buurt gaan informeren en een aantal rijlaarzen aanpassen, denk dat je dan ook een betere keus kunt maken!

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:10

Oliviaatje schreef:
tja.. ik heb ook de petrie kalfsleder gezien, maar die is wel 410 euro..
en veneto leder, wie heeft daar ervaring mee?

veneto leder is echt mindere kwaliteit. Je hebt ook de kans dat het laagje wat eroverheen zit gaat bladderen. En het schijnt sowieso minder lekker te zitten. Dan kan je nog beter voor rundleer gaan Lachen
Iig een kalfsleren laars in jouw prijsklasse is de königs favorit benelux Lachen maar rundleer is zeker ook niet slecht hoor. Als je echt veel contact wilt met je paard kun je iig beter kalfsleer nemen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:12

Ik heb een combinatie van kalfsleer en rundsleer van Cavallo, wat ik persoonlijk heel goed vind Ja ! Ze gaan lang mee, maar zijn ook lekker soepel.

Volgende maal zal ik ook wel eens gewone kalsleren proberen, maar ik kan je de combinatie zeker aanraden!