Probleem met achter benen geven (kijk even)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_1995

Re: Probleem met achter benen geven (kijk even)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:54

Op dit moment heb ik ook een veulen (5 maanden oud) wat gigantisch naar achteren trapt bij het oppakken van de achterhoeven. Gelukkig heb ik geen angst om de hoef te pakken, als ik de hoef oppak en weer neerzet gaat het goed. Als ik de hoef te lang op wil pakken, dan gaat ze keihard naar achteren meppen. Ook pak ik er weleens een dikke lange sjaal bij om de hoef op te pakken en weer neer te laten zetten. Mijn beste ervaring is om de hoef weer rustig neer te laten zetten op het moment dat ze nog niet trapt en dan proberen de tijd verder te verlengen. Ook een keer met de hoevenkrabber de hoef aanraken, zodat ze daar ook aan gewend raken.

Heb je er trouwens al een paar keer de hoefsmid bij gehad ??

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:22

Mijn veulens leer ik altijd heel vroeg om de benen te geven (in de eerste week pak ik alle 4 de benen al eens op). Aangezien de moeders mij volledig vertrouwen en daardoor het veulen ook snel, is dit zo geleerd.
Als ik er al tussen heb zitten die feller reageert, laat ik mijn vriend het veulen vasthouden, zet het met een zij tegen de muur en pak dan aan de andere kant een been op. Eerst voor, want dat gaat in het algemeen makkelijker, en dan achter. Door de steun van de muur, geven ze het been vaak al makkelijker (op een een of andere manier denken ze anders om te vallen) en ik houd vast tot ze het been ontspannen, ik blijf de hele tijd rustig tegen ze praten en als ze ontspannen zijn, zet ik het been weer rustig neer. dit herhaal ik dezelfde dag niet weer. Goed is goed !!
de volgende keer weer op dezelfde manier, weer 1x (ook niet het andere been nog, gewoon 1x 1 achterbeen). net zolang tot ze zonder problemen dit been geeft. Vaak valt het kwartje vrij snel Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 23:49

inderdaad Donja, gewoon rustig de tijd ervoor nemen werkt altijd nog het beste!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:34

Veel goede tips hier, maar ik mis nog de mogelijkheid dat er iets mis is. Er stond een tijd terug ook een paard bij mij op de wei dat altijd braaf voetjes gaf. Op een dag trapte ze me opeens met haar achterbeen.
Wat bleek? In ruststand hangen paarden de pees van hun achterbeen over de knie, dan staat het been op slot. Vooral bij jongere paarden KAN het gebeuren dat de pees niet uit het 'slot' schiet en dus dat het been de eerste stappen geblokkeerd blijft. Een voetje geven gaat dan ook heel moeilijk. Ik denk niet dat het bij jou zo is, want dan had je het paard ook al op een rare manier moeten zien lopen. Maar ik zeg het toch maar even voor de zekerheid. Als je het been dan optilt, gaat het heel moeilijk en dan opeens voel je het been los 'klikken' en schiet het omhoog, gevolgd door een trap.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:40

klopt inderdaad. mijn merrie heeft dit ook gehad. door eerst een paar pasjes achterwaarts te laten lopen kan je de boel 'losmaken', en wat ook goed helpt is het been goed laag houden. ik hou de voet altijd vrij dicht bij de grond, zo komt er ook de minste druk op spieren en pezen en blijft het paard makkelijker ontspannen staan.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 02:57

Sabri schreef:
ja dit probleem herken ik. Je moet vooral niet kwaad worden want dan wordt het van kwaad tot erger heb ik gemerkt. Mijn jaarling kreeg ik die dit gedrag vertoonde, het lukte zelfs de hoefsmid niet om haar op een normale manier te bekappen. Uiteindelijk is het wel gelukt zonder dwang ook dankzij een tip hier op bokt. Je pakt een lang breed touw wat zacht is(bv zacht halstertouw) dat haak je achter de koot van het achterbeen en dan trek je het achterbeen naar boven/de buik toe omhoog en geef je het commando voet. Zodra ze het even doet gelijk belonen(wel een helper hebben die haar vasthoud en haar dan vervolgens iets lekkers geeft bv of beloont met stem of lekker kriebelen). Dit doe je bv 2x per dag even(maar kan ook minder vaak, maar telkens als je er bent). Je herhaalt een paar keer. Ze kan dan lekker gaan meppen maar je houdt het been zo wel omhoog zonder dat je getrapt kunt worden. Na een paar keer geven ze het op en merken ze dat ze toch niet dat been op de grond kunnen krijgen meer zo snel en zullen ze steeds minder gaan maaien met het achterbeen. Als dit goed lukt kun je het met je hand gaan proberen, bij mij heeft dit prima geholpen!.

Dit is idd een prima methode Lachen .
Ik zou alleen niet met snoepjes oid belonen, het is tenslotte iets wat ieder paard gewoon moet leren Knipoog .
Wat het voor mijn veulen ook makkelijker maakte, is als ik ze met de zijkant langs een wand zette Als ze d´r evenwicht verloor, kon ze daar tegen aan leunen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 03:15

Bij mijn shet (2,5) was eigenlijk amper iets gedaan, de boer had haar wel netjes bekapt, maar ja, niet onaardig bedoeld, maar het is een landbouwer, geen hoefsmid. Mijn perdje verloor dan ook nogweleens het evenwicht door ruw optrekken van benen. Geen vertrouwen meer dus. Waarschijnlijk net als het veulen was ze bang haar benen op te tillen.

Idd, overal aaien, en overal plukken. Vertrouwen winnen is het aller belangrijkste (hoewel je dat al wel zult hebben, iig voor een groot gedeelte) Dat ook langs de benen doen, en de eerste paar keer alleen maar gericht héél snel druk uitoefenen. Zodra het je meer vertrouwd, doet het de voet al een beetje omhoog (mijn shet althans wel). Doe je het in een bepaalde volgorde, zul je ook waarschijnlijk krijgen dat je paard klaar gaat staan en de voeten vanzelf al omhoog doet.

Ik persoonlijk zou geen enkele vorm van dwang gebruiken, ook geen touwen, en geen verlengdes van je arm, maar dat is heel pejoohnlek natuurlijk Knipoog

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 03:34

khirshanta schreef:
Ik persoonlijk zou geen enkele vorm van dwang gebruiken, ook geen touwen, en geen verlengdes van je arm, maar dat is heel pejoohnlek natuurlijk Knipoog

Mag ik vragen waarom niet Lachen ?
Ik zie een verlengde arm of zacht touw niet als dwang, maar meer als een hulpmiddel om mijn paard iets te leren Lachen . Ik doe ze er geen pijn mee.

Als ik het woord "dwang" letterlijk neem, kan je bijna alles wat je een paard leert "dwang" noemen Knipoog .
Of je ze nu leert een halster om te doen, netjes mee te lopen, hoeven geven, longeren, eerste keer trens en zadel, enz. enz.; bij al dit zal er een punt komen, dat het paard zich "weert" en even zo vaak zal degene die het paard deze dingen wil leren zeggen "sorry jongen ik wil dat je dit leert!"
Wat ik zelf erg belangrijk vind, is dat het paard opgevoed/beleerd wordt met zo min mogelijk nare ervaringen (zoveel als nodig, zo weinig als mogelijk); op die manier vertrouwd het mij en zal dan ook snel bereid zijn om de nieuwe dingen te doen/accepteren die ik van hem verlang.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:01

ik snap wel wat khirshanta bedoelt, ze is geen voorstander van dwang, maar ook niet van iets gebruiken als verlengde van je arm. ze bedoelt dus niet dat een hulpmiddel gebruiken als verlengde van je arm dwang is, maar dat het gewoon een manier van werken is die haar niet past. persoonlijk doe ik dat ook niet, alles gewoon met direct contact. maar ik kan me voorstellen dat het voor velen een veiliger gevoel is als ze bij de benen uit de buurt kunnen blijven.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:23

Jah, dat bedoelde ik ja Lachen Nu moet ik er natuurlijk bij zeggen dat in het in heel veel gevallen zelfs nodig zal zijn, dus hulpmiddelen en zelfs dwang, maar in de eerste instantie heb ik de ervaring dat persoonlijk contact beter werkt, en je kunt ook met je hele lichaam op een andere manier inspelen op je paard. Ik zeg dus ook absoluut niet dat dwang slecht is, soms is het juist goed, en verlengingen van ledematengebruiken is ook zéker goed, het ligt alleen allemaal aan je paard en aan hoe je het aanpakt. Ik ben simpelweg meer van het principe 'samenwerken met', dan van 'zeggen dat', maar ook omdat dat bij mijn paard juist de beste manier is. Lachen

melanie3230

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:41

Ik had dat ook met mn shet.
Hij was 3 en dr was niks mee gedan toen we em kochtte...
Wij hebben dus de praam gebruikt. (een praam is een stukje hout met een toutje eraan, deze doe je om de bovenlip en dan draai je het houtje zodat het strak om de bovenlip zit...)
Omdat de praam geen zeer doet en een kalmerende werking heeft..
Ook kan je 1 van haar oren pakken en deze een stukje omdraaien (niet tever, het moet niet pijnlijk zijn)
Dit heeft ook een kalmerende werking.
Als ze eenmaal rustig is laat je iemand anders zijn hoef pakken en gelijk weer neer zetten.
Dan je paard heel goed belonen.
Het paard zal niet of nauwelijks trappen omdat het gekalmeerd is.
Til de hoef steeds wat langer op (wel met praam of oor draaien!)
Als je hem lang genoeg op kan tillen om de krabben ga je de praam wat losser doen of het oor minder draaien.
Net zolang totdat je paard het zonder praam of oor afkan..
BLIJF JE PAARD WEL BELONEN!!! Anders snaptie er nog niks vam!

Voor mensen die de praam of het oor zielig vinden:
Als er paarden vechten in het wild pakken ze ook vaak het oor of de neus vast.
Je paard kalmeert pas na ongeveer 0.5/1 minuut.
Als dit zeer zou doen zou je paard het dus duidelijk aan kunnen geven.
Dit werkt dus als natuurlijk kalmeringsmiddel.
Dit werkt goed en is vele malen beter als een spuit van de dierenarts omdat een paard daar ernstig letsel aan kan overhouden bij verkeerde dosis!

Let op! Als je een praam gebruikt kan je paard soms een beetje tegenstribbelen omdat hij niet ziet wat er gebeurt en ineens voelt dat je aan zijn lip zit..
Hij klan wat schuddden met zijn hoofd maar ij mij heeft hij nooit geuit datie pijn had..

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:16

Die van mij vind het lekker Haha! Erg hoor, maar ze vraagt er soms om, dus dan knijp ik een tijdje in haar lip, en maar gapen, en dan komt ze weer... Als ik niet reageer gaat ze aan mijn neus friemelen, en omdat ze dat eerder deed als ze erg onrustig was, en ik haar wilde laten wennen aan het overal aanraken, kneep ik dán juist in haar lip, en nu friemelt ze aan mijn neus (niets onaardigs of ongehoorzaams hoor) als ze wil dat ik in haar lip knijp. Ik ben dus één van die mensen die er garant voor kunnen staan dat het geen pijn doet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:01

als het paard niet meewerkt uit angst voor iets, is dwang absoluut niet de methode. het paard luistert/ werkt mee uit angst dat hem of haar wat overkomt, en dat komt een fijne, vrije samenwerking niet ten goede. imo is het gebruik van een praam om voetjes geven aan te leren dan ook absoluut niet nodig. ik gebruik de praam hooguit als er geënt moet worden, of als er iets anders MOET gebeuren wat echt niet kan wachten. voetjes geven kan je rustig weken de tijd voor nemen, dus waarom gelijk een praam erbij pakken?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:30

Heb je gelijk in hoor, maar als een paard paniekerig is, kan het soms het proces wat bespoedigen denk ik. Toch, imo, de langzame vertrouwens leerweg met persoonlijke tijd en aandacht werken voor mij en mijn paard het beste. Maar goed iedereen heeft recht op andere manieren, en een praam is niet schadelijk, zoals al gezegd, die van mij vind het juist lekker. Jaja, ik weet het, het hoort niet tot een ideaal gehoorzaam paard, maar ik ben daar ook niet op uit

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 00:43

Haay allemaal na wat enige problemen gehad te hebben met stal ect, is kayah tijdelijk even niet met haar beentjes actief geweest. Vanaf nu het weer beter gaat gaan we weer beginnen met de beentjes en ga ik de methode van het touw gebruiken. Misschien nog meer tips dit is een erg handig topic komen veel goede tips in.