daantjuhhh schreef:Ik wilde eerst gewoon z'n halster opdoen.. maar de poging mislukte omdat ik zelf liep te sukkelen.. (dacht gewoon zo als normaal dat ik naar mijn merrie loop halster omdoen en je loopt weg..
Hij draaide snel om en dat had ik niet verwacht dus eerste poging mislukte eigenlijk ook wel een beetje door mij zelf..
Toen ging de boer schreeuwen en in de hoek te drijfen...
Ik dacht ik doe anders snel ff een touwtje om zijn hals dan heb ik een beetje meer grip.
Maar een touwtje om een hals doen terwijl iemand anders staat te jagen en je voor een andere hengst langs moet tegen het draad aan en dan tussen die 2 in, nee dat is erg onhandig..
daarbij sta ik niet graag bij de voorbenen van een andere vreemde hengst.
jr kon gewoon zien dat die van mij zich in het nauw voelde gedrukt vanwege die druk achter hem
ik en draad voor hem rechts draad en links een andere hengst..
Dus toen zei ik stop, hij moet maar los mee. want ik was doods benauwd dat hij door de draden zou gaan omdat dat de enigste uitweg was..
Ik heb wel vaker met hengsten gewerkt, ik heb heel lang op een dressuur/africhtingsstal gewerkt en daar met de eigenaresse van de stal de paarden beleerd, zij als eerste erop en ik was de hulp.
Ik deed veel voorbereidingswerk, zoals leren longeren voor het eerst een zadeltje, poetsen, afspuiten leren lopen aan een touwtje, ja je staat soms stom verbaast hoe mensen een paard naar een beleringsstal brengen) enz..
Een hengst van haar (al haar jonge paarden staan ook daar) heeft problemen gehad met halster opdoen.
Maar door doorzetten en gewoon wat meer met hem bezig te zijn geweest is hij een perfect en braaf paard geworden..
En ja ik blijf overtuigd dat ik het aankan een hengst opvoeden!
Helemaal die van mij, het is een nuchter beest, niet bang of angstig, normaal gesproken ook niet gecompliseert.
Lekker, zo'n boer erbij. Dat was dus 1 keer en nooit meer. Ondanks je ervaring met hengsten heb je het dus verpest. Je -kan- niet sukkelen met hengsten. Dat kan gewoon niet. Zelfs als je ze aanhaalt, is dat niet sukkelen. Als hij naast je loopt houd je altijd zijn mond in de gaten, want sukkelen met hapjes gaat al veel te ver. Voert niks uit je hand aan hem. En belangrijk: als jij er bent, doet hij rustig. Dan wacht hij tot je zijn halster omdoet. En als hij een halster omheeft, is hij aan het werk en moet hij zijn aandacht daarbij houden, dat is de enige manier. Consequent is bijna een understatement. Je denkt niet in grijstinten, maar zwart/wit = er is iets goed, of iets fout. Ik vind het wel bewonderingswaardig dat het dier zo los achter je aanliep (eigenlijkde pennydroom; een wilde hengst die achter je aanloopt). En hengsten zijn geweldig, maar krengen iets minder. En volgens mij is jouw type paard iets sneller aangeleerd dan afgeleerd, dus opletten geblazen.
Anders zou ik ook adviseren hem te ruinen, de ene hengst is nou eenmaal makkelijker dan de ander. Succes ermee!