Watvoor paard bij lichamelijke klachten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HappyLove

Re: Watvoor paard bij lichamelijke klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:00

ik denk een groot paard en geen pony.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:04

Cassidy schreef:
Voor rug en knieklachten zou ik voor een gangenpaard gaan, maar wil je ook dressuurmatig werken, een koel koppie en toch licht aan de hulpen met vlakke gangen zou ik eerder voor een Quarter kiezen.

IJslanders hebben ook dressuurmatige trainen lopen en een B proefje kunnen ze ook wel lopen en L zal ook wel lukken. Maar het Z zullen ze niet halen. Ik dressuur ook regelmatig met mijn IJslander om haar lekker soepel te houden en goede basisgangen te krijgen. Dan is het heerlijk om daarna nog even lekker te tolten en ook op buitenrit is de tolt ideaal. Een koel koppie hebben de meeste ook wel en licht aan de hulpen dat doe je eigenlijk zelf he. Knipoog
Maar je hoeft niet persé een IJslander te nemen en zijn ook nog andere gangenpaarden.
HappyLove schreef:
ik denk een groot paard en geen pony.

Waarom denk je dat? Lachen

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:16

natuurlijk zijn er binnen het kwpn ook paarden die prima uit te zitten zijn, heb er een gereden waarvan je niet eens merkte dat ze strekte, zo lekker zat die (je zag haar wel strekken hoor). paardje dat ik nu rij, ook kwpn, zit minder lekker, maar niet vervelend. maar ik heb ook kwpn-ers gereden die niet uit te zitten waren...

verder, tjah, paarden hebben langere gangen, maar daar wordt ten bate van sportprestatie vrij veel actie in gefokt. daarom misschien beter een pony dan een paard... daarnaast is en geringere hoogte makkelijker te beklimmen (heb zelf tijdenlang met lichamelijk klachten gelopen en toen was ik blij dat er tinkers e.d. bestonden van rond de 1,50)
natuurlijk zijn ijslanders super, maar als TS graag een paard boven 1,50 wil, dan is een ijslander niet echt een optie, dus wellicht beter om niet steeds daarmee aan te komen?!

licht aan de hulpen is idd iets wat erin getraind wordt, zo worden ze niet geboren hoor... ik ken genoeg tinkers die aan het been zijn en genoeg arabieren die dat absoluut niet zijn... dus ja, dat is niet echt rastypisch...

maar probeer gewoon een paar rassen die bekend staan om vlakke en goed uit te zitten gangen, ik zelf vind bijv. appaloosa's heerlijk zitten, maar dat verschilt per persoon, als je altijd alleen warmbloeden gereden hebt, is dat even wennen waardoor je in het begin meer moeite ermee hebt om te zitten, als je de vlakke gangen gewend bent, zit het heerlijk...
verder, tjah, in mijn hoofd blijven tinkers rondspoken voor mensen met rugklachten en knieklachten enzo, puur omdat ik daar zelf dus ervaring mee heb en toen zelf op tinkers gereden heb...

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:18

ik dacht ook meteen aan een IJslander, alleen die zijn geen 1.50.. dan zou je misschien voor een Peruaanse Paso kunnen gaan, die zijn zo rond de 1.50 en kunnen als de beste tolten, wat natuurlijk goed is voor je rug Knipoog

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:36

Ik zat gewoon echt aan IJslanders, Fjorden etc. te denken. Of indd een gangenpaard, maar die kosten heel wat.
Een töltende draver zit niet echt heel comfortabel vond ik trouwens...die gaan vaak nog wel erg snel denk ik voor als je rug en knieklachten hebt. Ja er zijn vast wel dravers die wel fijn zitten, denk alleen niet dat je zo 123 een zuiver töltende draver vind voor een beetje redelijke prijs, kan aan mij liggen?

Ik weet niet waarom je hem het liefst 1,50 of hoger wilt hebben?
Anders moet je denk ik goed zoeken. Er zijn wel fijnzittende kwpn'ers en friezen o.i.d. maar dat is moeilijker te vinden dan een ander ras die er om bekend staat vlak te lopen.

Iig heel veel succes!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 17:48

Citaat:
Niet helemaal tactzuiver vaak, hij gaat snel schweinepassen (zo heet dat toch?),

En als iets slecht is voor jou en je paard is het wel schweinepassen.
Bij schweinepassen zet het paard de rug vast...dat zit echt voor gen meter.

Verder heb ik het idee dat veel mensen die hier reageren nooit serieuse lichamelijke klachten heeft gehad.
Ik kan met mijn rug nog net stappen en draven (als ik een beetje een goede dag heb).

Na mijn 1ste hernia kon ik op de haf ook nog wel galoperen maar mijn fjord kon en kan ik nog steeds niet uitzitten.