met welke zweep rij jij het liefst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elmond

Re: met welke zweep rij jij het liefst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:02

Is mijne dan echt de langste? Tong uitsteken Ja ik weet niet meer of het 1.30 of 1.40 m. was, maar wel de langste rijzweep uit de ruitershop waar ik was Haha!
Met zo'n lengte kom ik tenminste in 1 beweging bij de kont van mijn paard, zonder de teugel los te hoeven laten Knipoog

_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:05

Bienotje schreef:
Eentje van 1 meter, gewoon de goedkoopste die er was Haha!

Vraag me alleen af, zij die allemaal zonder zweep rijden. Is dat uit overtuiging dat je zonder zweep moet rijden of omdat het paard er fel op reageert.
Hebben die dan nooit momenten dat een correctie mbv een zweepje wel op zijn plaats is tijdens de training om het paard alert te maken/ houden?

ik rij nooit met zweep omdat mijn pony er TE fel op reageert.
daarbij is mijn pony over het algemeen wel alert zoniet dan is een extra schopje vaak bij haar al voldoende. Knipoog

Bumba01

voor het dresuren (wedstrijd en training) een dresuurzweep van 1,10m en voor het springen een springzweep Clown

Fleur_Laura

bij springen met mijn springzweep en bij dressuur met mijn dressuurzweep voor het geval dat en bij ''gewoon'' rijden een zweepje rond de 60 cm

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:09

Verzorgpaard: Geen
Enkele manegepaarden (lang niet allemaal): een gewone rijzweep van 1 meter (touwtje meegerekend)

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:10

Ik rijd altijd met een lange dressuurzweep. Hoe lang precies weet ik niet, 1.10 ofzo.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:21

als ik met zweep rij dan een lange dressuurzweep. Al moet ik zeggen dat als ik al met zweep rij ik hem eigenlijk niet gebruik. Nu ik er zo over nadenk....Ik heb mijn paard eigenlijn nog nooit een tik hoeven geven in die 7 jaar dat ik haar heb. Rij de ene keer met sporen en de andere keer zonder sporen. Zo weet ik zeker dat ze scherp aan mn been blijft, ook zonder spoor of zweep krijg ik reactie. Maar goed die van mij is zowiezo erg werklustig en overactief dus bij mij dient een zweep of spoor puur om mn beenhulp te verfijnen.

Met springen heb ik beide niet nodig, ze springt toch alles wel.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:22

dressuur zweep van ong. een meter Lachen

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:24

Ik rijd bijna nooit met zweep omdat paard erg schrikkerig is. daarom rijd ik liever met sporen.

Mocht ze echt in een irri bui zijn pak ik wel gewoon de zweep erbij hoor!!

Spott

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:25

met een dressuuur zweep van ongeveer een meter en dan niet zwaar Lachen

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:28

geen, maar als het echt even nodig is (2x per jaar ofzo) dan de dressuurzweep van een meter, zodat ik net achter m'n been kan aantikken

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:30

Of geen, of 1 van 1 meter.
Rijd het lekkerst Lachen

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:32

Licht er helemaal aan..
Met springen vind ik een klein/kort zweepje het fijnst en met dressuur een zweep van ong. een meter om d'r achterhand een beetje aktief te houden Knipoog

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:35

meestal zonder maar anders met springzweepje. Dit omdat ik hem toch ongeveer niet gebruik en dat zit zo'n lange dressuurzweep alleen maar in de weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:42

Bienotje schreef:
Puur uit interesse hoor Knipoog
Vind je het niet vervelend dat juíst wanneer je opmerkt dat je een beetje extra van de zweep wilt gebruiken tijdens het wijken, dat ie dan aan de kant ligt? Dan moet je eerst weer naar je zweep rijden en die weer oppakken. Dan i´s van direct corrigeren geen sprake meer lijkt me..

Paardje kent nog niet zo veel. Hij doet best zijn best, en van daadwerkelijk een corrigerende tik zal niet vaak sprake zijn met wijken, maar als ik merk dat hij het moeilijk vind, rijd ik even langs de hoek en dan pak ik mijn zweep er even bij en dan probeer ik het nog eens terwijl ik met de zweep iets extra begrens en dan gaat het meestal super.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:03

Citaat:
Puur uit interesse hoor
Vind je het niet vervelend dat juíst wanneer je opmerkt dat je een beetje extra van de zweep wilt gebruiken tijdens het wijken, dat ie dan aan de kant ligt? Dan moet je eerst weer naar je zweep rijden en die weer oppakken. Dan i´s van direct corrigeren geen sprake meer lijkt me
..

het is juist de kunst om het paard op een andere manier duidelijk te maken dat hij meer moet reageren. als je je paard dus op een simpel kuitdrukje hebt lopen en hij reageert bv. bij het wijken niet voldoende kun je meer met je been inkomen of je spoor gebruiken.

ik reed altijd met spoor+zweep (zweep gebruikte ik vrijwel nooit alleen in nood, spoor op de manier zoals het hoort) ik heb nu mijn zweep aan de kant hangen en pak hem erbij als het echt nodig is. dat wil zeggen wanneer mijn paard niet voldoende naar mijn zin reageert en ik hem dat kort even duidelijk wil maken, waarbij ik hem daarna meteen weer beloon.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:29

ik rijd met een zweep van 1.10m geloof ik (heb een pony, dus langer is wel heel erg lang). Is niet om te straffen, maar af en toe mag ze net wat actiever worden achter, en dan leg ik alleen ff de zweep tegen der aan. Het kan best ooit gebeuren dat ik met zweep rijd, en hem echt helemaal nul keer gebruik, maar vind het toch altijd fijn om hem erbij te hebben. Maar ik kan dus ook makkelijk zonder (ben m ook vaak kwijt, dus moet wel Knipoog )

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:34

een lange dressuur zweep, helaas is die net gejat dus moet ik het met zonm klein poedersuiker zweepje doen!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:58

@Nouks, bedankt voor je uitleg Knipoog

@Marloezzke. Dat is inderdaad een uitdaging. Maar als je dan nog niet zover bent dat je paard op het minste of geringste beenhulp direct reageert, lijkt me een zweepje om dit duidelijk te maken toch wel een pré. En volgens mij zijn er een boel die namelijk ook nog niet zover zijn. Ik zag zoveel 'geen' in de lijst staan. Daarom vroeg ik me af, is dat omdat men het 'sielugh' ( Haha! ) vindt of om een andere reden. In jouw geval kan ik me er namelijk ook wel in vinden. iet voor niets dat je vanaf de M zonder start, toch?

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:37

Ik rij altijd met een grote houte plank...

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:38

Goudvarken schreef:

Dat is toevallig, ik ook!

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:39

Goudvarken schreef:

Dan zat ik zo op de rug van het paard met een plank. Als je paard dan moes' lopen, dan sloeg ik 'm met die plank zo *pats* op zijn kop. En dan schrok ie. En dan ging ie lopen. En als ik wat harder wilde, dan sloeg ik wat harder *PATS*. En als ik er vanaf wilde, dan sloeg ik zó hard *PATS!* dat ie door z'n voorpoten zakte en kon ik er zo vanaf stappen.
En als ik dan weer verder wilde, pakte ik een emmer ijskoud water, gooide dat over zijn kop, schrok ie weer wakker en dan gingen we verder paardje rijden! En met een goed paard deed ik dan een week.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:39

Maar als de houten plank breekt, dan is een metalen buis een goed alternatief!

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:43

ik rijd altijd met een dressuurzweep.

ik gebruik 'm vaak niet, maar mocht het nodig zijn heb ik 'm in elk geval bij me.
ik rijd trouwens niet vaak met sporen, ik vind dat je met een zweep betere corrigerende hulpen kan geven.(in de basissport) bovendien prik ik het paard op deze manier ook niet ongemerkt.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:53

http://www.agradi.nl/images/productimages/0530170.jpg
deze heb ik van mijn papa gekregen als mijn pony niet doorloopt, deze gebruikt hij altijd bij de koeien, maar volgens hem is dit heel goed voor paarden, ik snap alleen niet waarom ik stroom krijg als ik het uiteinde aanraak..

Mijn nederig excuus voor deze reactie, sta onder dwang Clown