paard opjagen,maar hij heeft nooit zin om te lopen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Isis_Ywen

Re: paard opjagen,maar hij heeft nooit zin om te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:53

Quote: xxOntarioxx: ik wordt er behoorlijk moe van om een uur achter mijn paard aan te rennen.

Quote: xxOntarioxx: tuurlijk komt mijn paard altijd en elke dag buiten,maar hij moet ook wel is goed bewegen,en niet alleen maar stil staan.

Mooie spiegel!

Isis

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:53

xxOntarioxx schreef:
tuurlijk komt mijn paard altijd en elke dag buiten,maar hij moet ook wel is goed bewegen,en niet alleen maar stil staan

Misschien is het onwetendheid, maar als hij elke dag naar buiten komt dan pakt hij zijn beweging echt wel hoor.

Basis dingen kun je hem wel leren, het netjes meelopen etc. En waarschijnlijk kan hij dat misschien al Maar om nou al aan het werk te gaan... hij is 2,5 en een arabier, dan zul je ook moeten weten dat een arabier gemiddeld vaak ook wat later 'volwassen' is. Dus mijn dringende advies is laat hem lekker met rust, wandel, poets en kroel lekker rustig met hem en laat hem vooral lekker van zijn jeugd genieten i.p.v. 'opjagen' en als hij niet luisterd met een zweep er achteraan gaan.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:39

gewoon niet op jagen
ik heb nooit begrepen waarom mensen dat doen?
een paard kan heus wel voor zich zelf beslissen wanneer het wil rennen
en dol doen.. lijkt mij ook niet super leuk voor de vertouwens als je ze
de ene keer bij je weg wilt hebben, en de andere keer wil je ze weer
borstelen, zullen ze wel lekker snappen:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:42

waarom zou je hem opjagen en dan ook nog een mep verkopen ik zou eerst maar zorgen dat je wat meer verstand van paarden krijgt Verward
wat heb ik een medelijden met je paard zeg!!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:11

Als hij toch al altijd buiten staat, waarom moet hij dan ook nog eens extra in de bak om eens opgejaagd te worden om de benen te strekken omdat hij anders stil staat? Dat is wat jij zegt.
Hihi, zou ik met die van mij moeten doen. Staat 24/7 in de wei, en dan moet ik haar in de bak gooien en opjagen. Paard gaat dan finaal over me heen Nagelbijten / Gniffelen
Als je hem zo nodig beweging wil geven, ga lekker wandelen ofzo.
Paarden die gek doen in een bak zijn vaak paarden die er een uurtje uitgegooid worden en zo hun energie voor een deel kwijt raken. Die doen dat echter ook zonder opgejaagd te worden o.i.d.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:04

als hij al buiten staat, lekker met rust laten wat betreft beweging verder, paardje is 2,5. ik ga in het voorjaar 2 pony's inrijden, die zijn nu 2,5. staan heel de dag op de wei met hun pony-vriendjes en als ze straks 3 zijn (rond februari, ze worden pas in mei echt 3) ga ik lekker met ze wandelen, beetje poetsen, ze beetje laten wennen aan meer intensief contact met mensen... opjagen doe ik niet, beetje met ze spelen wel, maar niet door ze weg te jagen, ik wil juist dat ze mij volgen, ze mogen best af en toe een beetje weglopen, maar uiteindelijk moeten ze met mij mee kunnen zonder touwtje (doet mijn bijrijdpaardje ook, zelfs als de buitendeur open is en ze zo weg kan...)
dus ga er lekker mee aan de gang, maar niet prestatie- of bewegingsgericht, gewoon poetsen, knuffelen, aaien, overal aanraken... hou het leuk, voor jullie allebei! en zeker GEEN zweepjes!!! zweepje is dirigeerstok, geen knuppel!!!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:17

ik zou ook even nakijken of hij geen pijn heeft, maar het kan ook gewoon dat paarden niet gaan rennen, ze snuffelen liever wat

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:50

xxOntarioxx schreef:
nou,meestal als je een paardje los in de bak gooit,dan gaan ze meestal ff gek doen ,maar wat ik wil is dat mijn paard eigenlijk gewoon ff rent om zijn beweging te krijgen,
ik zet der wel is een ander paard bij ,maar ja dat kan niet altijd

Het is juist heel slecht voor je paard als hij gek gaat doen.Ze zijn nog koud en de spieren zijn koud en als ze gek gaan doen heb je heel veel kans op een blessure.Dit hoeft niet altijd duidelijk te zijn kan ook een klein scheurtje zijn in een spier.Vroeger dacht ik ook dat dit erbij hoorde maar gelukkig heb ik heel veel bij geleerd in de loop der jaren en laat ze nu lekker hun gang gaan.Zet ze vaak ook met meerdere paarden los en kunnen ze lekker sociaal doen.Dit is namelijk veel belangrijker voor een paard.

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:54

Misschien met longeertouw zoals al gezegd wed Slapen .......>>>Erachteraan rennen heeft namelijk neit veel zin Pling Veel succes

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 21:03

Komt het paard nou wel of niet op de wei/padock? Knipoog

Als jou plan is (wat ik hieruit opmaak) dat het paard gaat lopen, heeft jou paard dus niet echt respect voor jou.
Jij vraagt wat(gaat notebene met een zweep meppen) en paard reageert daar zelfs niet op, is er toch wel iets mis in de communucatie lijkt mij zo.
Haal er iemand bij die er iets mee kan doen is mijn advies Lachen

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:22

Opjagen, gaan wij ook met een zweep achter je aan rennen.

Sorry hoor, hij is 2,5. Een paard zal gaan rennen als die er zelf zin in heeft. Geen zin, nou dan ga je lekker staan genieten in de zon oid.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:36

Als het gewoon een rijbak is waar je paard instaat en in het midden gaan staan met de zweep zie ik er absoluut geen probleem in!
Het woord "opjagen" vind ik een vervelend woord!
Maar ik zie er verder geen probleem in hoor, als 2,5 jarige mag hij/zij heus wel beweging krijgen! (Of er moet echt iets medisch zijn.)
Ik vind dit zelfs beter dan longeren omdat je in een bak de lange zijdes hebt.
Als ik mijn paard buiten zet rent ze ook niet maar zet ik haar in de roundpenn en pak ik de zweep er gewoon bij zonder iets met de zweep te doen kan ik haar gewoon los longeren! En probeer vooral te werken met je stem, heel handig! Veel succes! Haha!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:49

paard hoeft ook niet per se te rennen om zijn beweging te krijgen Es79. een wild paard rent niet veel op een dag hoor! sjokt gewoon rustig een beetje etend rond, slaapt wat en als ze denken dat er gevaar dreigt rennen ze een kwartiertje ofzo en dan gaan ze weer eten. dus echt laten lopen zou ik pas doen als er ook echt gericht mee aan de slag gegaan wordt voor het inrijden enzo... zoals ik al zei, bij ons staan ze lekker sociaal op de wei, rennen af en toe hun rondje (ik zie het ze geregeld doen) en van het voorjaar komen ze naar binnen, en dan wordt er gewerkt, langzaam aan, gewoon een keer in de week en dan langzaam opbouwen... 10 minuutjes per keer in het begin. paardje is pas 2,5.
lees btw dat Es79 het over een roundpenn heeft, klinkt m.i. als iets uit de westernwereld, waar de paarden eerder volwassen zijn (met 2/2,5) en dus ook eerder kunnen werken...

en nog voor Maaike93, zoals al eerder gezegd een zweep is geen knuppel! ik zou ook zeker niet gaan lopen als iemand mij gaat slaan, zou ik terugslaan hooR! respect voor elkaar en daarbij zelf de dominante rol vervullen helpt echt beter! mijn bijrijdpaardje hoef ik nooit te longeren met zweep en bij het rijden gebruik ik m om te dirigeren, want met slaan bereik ik niks, ja dat ze gaat terugslaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:54

Durf je nu niet meer te reageren ??

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:23

In het wild worden ze ook niet bereden! Mijn mening is dat een paard van 2,5 jaar gerust wat beweging mag en kan krijgen! Als je zin hebt om te rijden vraag je denk ik ook niet aan je paard of hij zin heeft? Ik heb het er toch ook niet over dat het paard veel aan het werk moet gaan! Maar in de bak laten bewegen zie ik geen probleem.
En nee, ik heb geen westernpaard!

@Olifant, weet niet of je het tegen mij hebt maar ik heb ook nog een leven naast bokt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:24

Skippy01 schreef:
paard hoeft ook niet per se te rennen om zijn beweging te krijgen Es79. een wild paard rent niet veel op een dag hoor! sjokt gewoon rustig een beetje etend rond, slaapt wat en als ze denken dat er gevaar dreigt rennen ze een kwartiertje ofzo en dan gaan ze weer eten. dus echt laten lopen zou ik pas doen als er ook echt gericht mee aan de slag gegaan wordt voor het inrijden enzo... zoals ik al zei, bij ons staan ze lekker sociaal op de wei, rennen af en toe hun rondje (ik zie het ze geregeld doen) en van het voorjaar komen ze naar binnen, en dan wordt er gewerkt, langzaam aan, gewoon een keer in de week en dan langzaam opbouwen... 10 minuutjes per keer in het begin. paardje is pas 2,5.
lees btw dat Es79 het over een roundpenn heeft, klinkt m.i. als iets uit de westernwereld, waar de paarden eerder volwassen zijn (met 2/2,5) en dus ook eerder kunnen werken...

en nog voor Maaike93, zoals al eerder gezegd een zweep is geen knuppel! ik zou ook zeker niet gaan lopen als iemand mij gaat slaan, zou ik terugslaan hooR! respect voor elkaar en daarbij zelf de dominante rol vervullen helpt echt beter! mijn bijrijdpaardje hoef ik nooit te longeren met zweep en bij het rijden gebruik ik m om te dirigeren, want met slaan bereik ik niks, ja dat ze gaat terugslaan...

Wat een onzin over western. Elk paard is pas volgroeid met 5 jaar. Ook de quarters en paints.

xxOntarioxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 22:38

nou nou wat een hoop reacties Haha!
ik zal uitleggen waarom ik mijn paardje wil laten lopen,
omdat bij ons de bak wordt vervangen door een nieuwe,kan mijn paardje dus niet elke dag buiten staan en kan dus nu alleen naar buiten als ik er ben,
ik heb ook een full time baan en kan dus niet 12 uur per dag bij mijn paard zijn,
daarom wil ik dat hij ff zijn beweging krijg in de grote bak van de buren,maar daar kan ik hem dus niet laten staan,
en aangezien hij nog niet kan longeren in de grote bak,omdat die dat niet snapt,wil ik hem ff laten lopen.
en opjagen is misschien wel het verkeerde woord,maar ja hoe kan ik het anders omschrijven?
fijn dat iedereen zijn mening geeft ,en ook iedereen heeft zijn eigen mening.
maar daarom wil ik dus dat mijn paardje beweging krijgt,zodat die toch nog ff kan bewegen,
en als de bak bij ons klaar is kan die weer lekker daar staan en hoef die ook niet meer te rennen,
dan kan die dat doen wanneer die dat zelf wil en staat die ook de hele dag weer buiten
nou dat was het bedankt Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:46

Als je paard longeren niet begrijpt en niet gaat rennen als je hem losgooit, heeft hij duidelijk zijn beweging niet nodig. Als je toch wilt dat hij beweegt, dan ga je even met hem stappen, aan de hand. Opjagen gewoon NIET doen!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 09:56

Waarom mag je je paard dan niet in de bak laten lopen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:04

Als er in de bak wordt gewerkt wil je daar je paard niet los in hebben hoor! Als er drainage is gelegd, en er nog geen wegendoek overheen ligt, help je de bak naar zijn grootje als je er een paard ingooit (en het is nog bloedlink voor je paard ook).

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:11

Citaat:
Het is juist heel slecht voor je paard als hij gek gaat doen.Ze zijn nog koud en de spieren zijn koud en als ze gek gaan doen heb je heel veel kans op een blessure.Dit hoeft niet altijd duidelijk te zijn kan ook een klein scheurtje zijn in een spier.Vroeger dacht ik ook dat dit erbij hoorde maar gelukkig heb ik heel veel bij geleerd in de loop der jaren en laat ze nu lekker hun gang gaan.Zet ze vaak ook met meerdere paarden los en kunnen ze lekker sociaal doen.Dit is namelijk veel belangrijker voor een paard.

Hier ben ik het mee eens.. ik jaag mijn paardjes nooit op..de meeste blessures ontstaan door het opjagen van paarden/pony's in de bak...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:19

We hebben het nu niet over dat het zo slecht is voor de bak, ze mag van die mensen zoals ik het begrijp, haar paard in de bak losgooien. Dus hun vinden dat waarschijnlijk geen probleem!

Als je je paard eerst eens rustig laat stappen in de bak en dan proberen te laten draven zie ik het probleem niet!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:21

ik weet ook wel dat die paarden pas echt volwassen zijn met 5, maar de meeste warmbloeden zijn pas et 7 volwassen en bij de quarters wordt vaak al ingereden tussen de 2 en 2,5 (In de profwereld, ik maak geen aanval op de hobbyist hier!)
dat zijn de feiten, die paarden moeten dus ook eerder conditie opbouwen. dus niet direct zeggen dat het onzin is, want het zijn de feiten!!!

als er idd eerste gestapt en gedraafd wordt is er geen probleem, maar ts spreekt over opjagen in haar openingspost en opjagen is nooit goed voor de verstandhouding!!!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:25

@Skippy01, oke, opjagen is geen goed woord misschien, maar dat vertelde ze ook later in dit topic. Ik begrijp denk ik wel wat ze bedoelt, ik vind het namelijk geen probleem om een paard in de bak te zetten en dan te laten instappen, laten draven etc. en dan weer goed uit te stappen!
Heb het vroeger ook zo gedaan en was nooit geen enkel probleem. Nu hebben we daar een roundpenn (longeerbak) voor en in de bak mogen ze niet meer los!

Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:50

Dat klopt, opjagen was niet het goede woord,maar ik wist even geen ander woord er voor te verzinnen,
ik laat mijn paard eerst ook gewoon lekker rollen en stappen
en dan na tijdje stappen ga ik gewoon over naar de draf en aan het eind galop,dan als die lekker gelopen heb dan laat ik hem uitstappen,
wij mogen dus gebruik maken tijdelijk van de bak van de buren,maar omdat hun eigen paarden daar staan ,mag ik hem dus niet laten staan,
en moet ik hem weer mee nemen naar stal,
bij mij moet idd de drainage nog worden aangelegd en het zeil op nieuw vandaar,maar binnekort kan ik ook gewoon weer longeren en de grote bak gebruiken vandaar Haha!