Tips voor opvoeden veulen.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Tips voor opvoeden veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 08:56

valt wel mee denk ik hoor, t eerste veulen bij ons op stal heeft ook enkele weken bij mijn ruin in gelopen,ging supergoed, zo goed zelfs dat ze af en toe onder hem dook om te proberen te drinken Knipoog

staat wel een fotootje in mijn profiel van die 2 Haha!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 08:58

o, oke, thanks!
haha dat zoeken naar uier is wel logisch, maar zal een ruin (of elk vreemd paard) wel snel afkappen!
ze moeten nog veel leren die jonkies Knipoog
ben echt heel benieuwd hoe het zal gaan zaterdag, sowiezo voor het eerst op de trailer, verder kent ze alles wel, behalve dat dus..

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:06

Probeer gewoon ongeveer 3 mensen erbij te hebben die je kunnen helpen met je veulen de trailer in te doen.
Gaat je merrie niet mee de trailer in?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:08

weet nog niet of ik met of zonder merrie ga brengen.
veulen is al heel stevig, op zich kan ze ook wel los in de trailer (anderhalf paards, geen schot).
maar misschien nemen we de merrie ook wel mee heen en terug.
we zijn met twee man, en ik.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:09

Oh ja, en ik vind aandacht voor je veulen niet erg hoor, worden ze niet slechter van als je maar gewoon consequent bent! Je kan ze best eens aaien en een knuffel geven, borstelen en een stukje wandelen, het moet alleen niet te lang duren!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:11

@Marigold, wij hebben eerst de merrie in de trailer gezet en toen het veulen en moet zeggen dat hij er met 2 minuten instond maar wel met 2 mannen erbij die er verstand van hebben. Los staan is denk ik wel handig ja!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:13

ja los naast de merrie dan?
zit je dan niet met het touw van de merrie, dat het veulen daar mee in de knoop komt?

de mannen die mij helpen zijn boeren, in elk geval sterk, en ervaring met dieren.
denk dat het gewoon armen erachter en trailer inschuiven wordt Clown
(hoop het dat het zo makkelijk gaat Tong uitsteken )

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:20

Bij ons in de trailer zat een tussenschot en stond hij gewoon los naast. Eerst je merrie in de trailer zetten en dan het veulen!
Bij ons waren ook boeren die mee hielpen maar veel ervaring hadden, veulen ging namelijk wel even uit zijn bol en steigeren.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:23

ja precies, laatst wou Christina ook ergens niet langs (niet uit het land Tong uitsteken ) en toen heeft de boer me ook geholpen, idd steigeren ect, en ze kan dan erg sterk zijn!
we hebben dus geen tussenschot in de trailer, dus dan owrdt het gewoon het veulen los ernaast.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:23

Ja, ze zijn inderdaad erg sterk die veulens.
Het veulen los is wel handig ja, het is ons wel bevallen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:31

hihihi t veulen waar ik t over heb was gewoon veel te vroeg bij de moeder weg en heeft echt nog lang die neging gehad om te drinken bij andere paarden.
hier fotootje van hoe ze t bij mijn ruin deed:

http://www.mijnalbum.nl/Foto=OF73IIGF
tuurlijk vond hij het niet zo geweldig wat ze daar allemaal aan t doen was Clown

wat ik wel weet is dat als je aankomt met je veulen bij de nieuwe weide in elk geval goed moet kijken hoe de afrastering is.
ze kunnen nogal zoekende zijn,en zo hadden we bij aankomst van t 2e veulen bij ons op stal dus een dame die besloot om gewoon maar dwars door de stroomdraden te springen naar een andere weide.....

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:01

Naar mijn mening zijn zijn eerste maanden cruciaal geweest. Kan het nu enorm goed merken bij mn eigen veulen in de groep.
Deze staat met nog 6 hengstjes op het land, waarvan 5 stuks praktisch nooit in handen geweest zijn. Naast de mijne 1 andere dus wel. Deze twee zijn niet snel bang, hebben een minder groot vluchtgedrag en vormen toch een soort steunbalk voor de andere hengstjes. Doordat hun mij niet eng vinden en zo nog een aantal dingen, worden de andere hengstjes ook steeds een beetje makkelijker en durven ze steeds beter naar mij toe te komen en een keer een aai te krijgen of op dingen af te gaan. Bijvoorbeeld een emmer..rende de rest in het begin hard voor weg, terwijl die van mij er meteen op de kop in stond te neuzen. Binnen no-time staat de rest er dan ook. Terwijl als die van mij er niet bij zou staan, het een stuk langer geduurd zou hebben voor iemand de stap durfde te wagen. Maar als ik nu dus met iets vreemds in het land aan kom (ton met iets ofzo) dan rennen ze niet meer naar het andere uiterste van het land, maar is het hooguit nog het jojo-effect. Ze raken meer gedomesticeerd.

Nu kun je zeggen: Waarom wil je ze die aai geven dan of bekend met die onnatuurlijke dingen, die hebben ze helemaal niet nodig?

Gelijk in, maar als ze straks een keer iets hebben of verweid moeten worden, dan wil ik ze wel graag handmak hebben, zodat je ze kunt krijgen.

Verder voer ik ze momenteel een paar keer per week en daar voed ik ze momenteel zo dusdanig op dat ze mij:
- niet omver mogen lopen of opdringerig zijn
- niet mogen bijten
- niet mogen meppen in mijn richting
En momenteel houden ze zich er eigenlijk vrij netjes aan. Tuurlijk worden her en der wat klappen uitgedeeld, maar bij de meesten is het een keer een schreeuw geven en ze doen een paar passen achteruit en gaan staan wachten.

En nog een tip bij het inlaten van een veulen in een nieuwe kudde: Laat deze niet direct los in de groep, maar houd m even een paar minuten aan het halster in de groep. Dan kan hij niet meteen wegrennen voor de rest. En vaak als het eerste contact gelegd is, gaat het er niet zo vluchterig aan toe, als wanneer ze nog geen contact gelegd hebben.

Oja en wat ik altijd zeg: Niet hangen en trekken, maar rukken geven. (zie altijd veel mensen met vol gewicht tegen een paard in hangen als ze ergens heen gaan wat niet mag, maar bij een constante druk kan het paard tegen hangen, geef je een ruk, dan moeten ze even hun evenwicht vinden en op dat moment houden ze dus even terug)

Afspenen hebben we hier niet met moeder er naast in de trailer gedaan. (aangezien moeders dan de terugweg hoogstwaarschijnlijk de trailer kan afbreken). Gewoon ander vriendelijk paard er naast in de trailer. En vaak is het de eerste keren inderdaad drukken die trailer in. Een leid het paard de trailer in, andere twee drukken m er in (en als er maar 1 is: Staart vast houden en m gemeen velletjes knijpen in de kont). Vaak wordt het ook springen erin, wees daar dus op verdacht en dat je op het moment dat ze de jump nemen ook zelf die trailer in loopt en niet schrikt en terugdeinst, want dan zal het paard van jou schrikken (en zo is het trailerladen-probleem geboren Schijnheilig). Vaak wanneer veulens dan een aantal maal aangedrukt die trailer in gegaan zijn, lopen ze na een paar keer er vaak zelf al zo op.

haha en dat is echt maf gezicht Ellepel. Vorig jaar hier ook zo'n veulen gehad, die stond echt te lurken bij een ruin en die ruin vond het heerlijk, zo'n kokermassage. Echt dom gezicht...Gestoord

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:14

ze staat nu niet meer bij hem in,maar hij vond het niet leuk,dus ging ze achter tussen zijn staart door en zat op zijn bil te sabbelen Knipoog
ze staat nu bij een drachtige merrie,dus daar hoeft ze het niet bij te proberen Tong uitsteken
na het weekend komt zij samen met nog 2 veulens apart in een paddock te staan,dus in elk geval afleiding genoeg Haha!