Winterleven van je paard en kan het beter?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

Re: Winterleven van je paard en kan het beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:50

Bij mij staan ze nu niet meer op de grote weien. Maar nu op 2 stukken van ongeveer15x50 denk ik. per stuk staan er 2 op. Het is wel een hoop modder helaas.Verder kunnen ze dag en nacht de stal in wanneer ze willen en voor de stal is een afdak met tegels eronder waar ze droog kunnen staan.de stal is 3 x 3 en het stuk afdak is 4 x 3 daar staan m'n jaarling en 4 jarige samen op. het andere stuk is de stal 3x2,5 en het afdak 5x3.daar staat soraya en dolly(1.16) op.
Ze kunnen dus zelf beslissen of ze buiten of binnen komen.
Verder krijgen ze smorgens brokken en musli en hooi en nieuw stro. smiddags/savond ligt een beetje aan hoe vroeg het donker is .weer brok/musli/pulpbrokken en weer hooi en stro erbij.

ze krijgen onbeperkt hooi nu.
in de stal en onder het afak.

Als de weien droog genoeg waren stonde ze daar overdag op en dan rond 3 uur terug op het andere stukje.dan kregen ze alleen smiddags hooi genoeg tot de volgende morgen.

de weien zijn nu te nat (klei) dus staan ze daar niet op. Ze moeten het nu helaas doen met modder maar gelukkig kunnen ze zelf kiezen wat ze willen..
al gebruiken ze het wel graag om in te rollen Clown

heb trouwens een aantal keer het afdak dicht gedaan zegmaar met draden dat ze snachts niet in de modder konden. maar nu liet ik het een aantal keer er weer af en als je dan voorbij rijd savonds zie je dr tog een paar buiten staan en de andere wel binnen. ook smorgens vroeg staan er vaak een paar buiten. Dus ze hebben denk ik liever de draden open. wat nu dus ook weer zo is.

voor mij leek het lekkerder voor ze om gewoon op stal te staan snacht.maar als ik ze zo zie hebben ze het liever anders omdat ze toch vaak naar buiten wandelen op de tijden dat ze anders binnen stonden.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:01

Mijn paard staat nu de hele dag in zijn stal met onbeperkt hooi. Hij kan naar buiten kijken samen met zijn vriendin. Af en toe staan ze een paar uutjes in de bak. Daar doen we ze geen plezier mee want als ze gerold hebben komen ze al weer naar het hek toe. Ze willen dan weer naar binnen. In de bak geven we ze geen hooi omdat ze dan vrij veel zand binnen kunnen krijgen.
Ze worden wel elke dag gereden of gelongeerd

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:26

Hij staat 24/7 buiten en af en toe longeren (om de dag)
Zoiezo elke dag biks, 1,5 kilo.
En onbekerpt voerdroog Lachen

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:35

Mijn paard staat snachts op stal, rond half 2 gaat hij met een groep naar buiten, tot ongeveer 5 uur,dan gaat hij weer op stal, savonds rijd ik meestal. . als ik niet kan rijden, laat ik hem gewoon los in de bak, of ga ik een stukje met hem wandelen Lachen
sochtends krijgt ie gewoon biks gevoerd, en rond een uur of 6 ook, en om ongeveer 9 uur krijgt ie hooi, en zelf geef ik hem nog wortels enzo Lachen of als ik gereden heb nog wat biks Haha!

ojaa wat nog beter kan.. het liefste zou ik natuurlijk willen dat ie de hele dag naar buiten gaat.. Knipoog

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:18

Nou, rond 07.00 's morgens krijgt ze droog hooi van de boer. Tussen 07.30 en 08.00 ga ik ze buitensteken. Daar krijgt ze niks bij. Enkel het gras die er staat.
S' avonds rond 17.00 haal ik ze terug binnen. Dan krijgt ze voordroog (Of kuilgras? Weet niet hoe jullie het noemen. Bloos ) en een lekkere grote biet. Ze staat op stro.
Ze krijgt korrels bij wanneer ze heeft moeten werken, anders niet.
In de winter staat ze 's nachts binnen van midden november tot midden maart. Dan ghaat ze weer 24/7 op de weide.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:25

s'nachts staat mijn pony op stal. rond 9 uur krijgen ze dan een grote emmer kuil. dan rond 13h gaat iemand (degene die het eerst kan komen) ze op hun paddock zetten. op 16.30 gaan ze dan allemaal weer naar binnen krijgen ze 2 grote emmers kuil en krachtvoer.
af en toe gaan ze met 2 a 3 op de wei.

ik zou haar liefst weer 24/7 op de weide zien staan met onbeperkt hooi.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:31

Mijn pony staat het hele jaar op een enorm groot stuk land met struiken en bomen genoeg om eventueel te schuilen. Hij (en de rest van de kudde) krijgt nu 2x per dag kuilgras aangevuld (onbeperkt) en verder voer ik hem nog dagelijks 1/2 kg basisbrokken bij met soms wat brood, wortels en/of appels. Hij is nog niet ingereden, maar als het weer het toe laat, ga ik vaak met hem langs de weg wandelen (verkeersmak maken) of wat freestyle grondwerk doen. Hij geniet voornamelijk van zijn vrijheid en ik kom hem elke dag sowieso knuffelen en voeren. Eigenlijk is er zeer weinig verschil met de zomer, alleen wordt hij nu bijgevoerd en loopt 'ie rond in een heerlijk wintervachtje.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 09:35

mijn paarden staan op een weitje, een gedeelte is inmiddels blubber, het achterste stuk is kort gras, en droge ondergrond.
ze staan helaas wel wat vaak in de blubber om de 1 of andere reden.
ze staan dag en nacht buiten, en hebben windbeschutting.
ze eten onbeperkt hooi, en twee keer per dag kuil, en de merrie dagelijks een kilo musly.
ze hebben dus gewoon hun wintervacht.
de merrie lijkt wel aan te geven dat ze uit de wei wil als het lang achter alkaar regent, nog even, en dan is het veulen er van af, en mag de merrie 's nachts op stal.
ik weet ook niet wat ze gewend is, heb haar pas een half jaar, maar aan haar gedrag te zien is ze gewend aan op stal gaan met dit weer.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:00

6 uur krachtvoer,
9 uur rijden,
11 uur hooi,
11 tot 17 op de weide (eh redelijk zonder gras)een paar dagen per week op een grote weide met gras met 2 andere paarden bij de buren.
17 uur krachtvoer + hooi
23 uur krachtvoer + hooi

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:09

De winterdag van mijn paarden ziet er als volgt uit:

's ochtends vroeg: (voordroog)hooi
wat later de krachtvoer
rond 10.30: naar de wei die inmiddels natuurlijk wel kaal is
rond 15.30: naar binnen met een portie voordroog
rond 18.00: krachtvoer
rond 22.00: portie voordroog
Ze staan op stro dus tussendoor altijd wel wat te knabbelen.

Ik ben er erg blij mee dat ze iig iedere dag buiten komen en 3x per dag ruwvoer krijgen.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:43

Mijn pony krijgt 3 keer ruwvoer en 2 keer krachtvoer op een dag.
en dan gaat ie de hele dag naar buiten ( omdat er nu bijna geen gras meer staat krijgt hij ook wat hooi in de wei ) en soms een wortel tussendoor.
En ik rijd hem elke dag of longeren of springen enz.
En als het donker wordt gaat hij weer naar binnen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:40

mijn paarden staan 24/7 buiten zonder schuilstal, maar met een regendeken achter de hand voor noodgevallen.

het land houdt zich redelijk, als het warm weer is zoals nu voer ik niks bij. Als het koud of nat is krijgen ze extra hooi van me, maar er staat redelijk nog wat gras. Verder hebben ze een liksteen en krijgen ze nog steeds pavo summerfit

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:15

Amo en Amica staan op een uitloop met schuilstal. Dus ze kunnen zelf kiezen waar ze staan; op zand, houtsnippers, tegels, of binnen in de stal op stro. Lachen
Ik vind het heerlijk voor ze. Ze mogen ook regelmatig een uurtje op de wei, lekker uitrazen.
Voor het perfecte zouden ze de hele winter door op de wei mogen, 24 uur per dag, maar dat is gewoon niet te doen.

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:26

mijn paarden gaan 3 of 4 uur per dag de zandpaddock in. Dan zijn ze het ook weer zat. Meestal staan ze op een gegeven moment toch alleen maar verveeld voor zich uit te staren. Soms doe ik ze 2 keer per dag naar buiten. Ik kan ze echt niet meer de wei op zetten hoor. Dat zou 1 grote blubberzooi worden met alle gevolgen van dien (mok, uitglijden). Ik voer ze zelf zo'n 6 keer per dag. "s avonds rij of longeer ik nog. Ik heb niet het idee dat ze het niet naar hun zin hebben, sterker nog, ze gaan graag weer naar binnen, vooral met regen.

In mijn regio is het trouwens ook zo dat de meeste paarden toch wel het grootste gedeelte van de dag binnen staan. Op manege's of pensionstallen is vaak maar beperkte losgooi ruimte en dan moet je er zelf ook nog bij blijven.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 08:45

royena gaat rond een uur of 11 naar buiten en dan gaat ze om een uur of 4 naar binnen. In het weekend staat ze alleen (mits ik dr buiten zet) binnen. En ik rijd haar om de dag.. helaas inverband met school...

Ik zou het opzich wel fijn vinden als ze wat meer buiten zou kunnen staan met n schuilstal ofzo.
En het zou natuurlijk fijn zijn als ik dr wat meer kan rijden, maar dat is zomers ook zo Lachen