De Zweep?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Payal

Re: De Zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:32

ligt eraan hoe je hem gebruikt vind ik.. als je je zweep gebruikt om je paard te straffen dan vind ik het echt verkeerd

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:26

Als ik op de bok zit heb ik mijn zweep wel nodig, om hem afentoe nog iets meer aanwijzingen te geven..
longeren zonder zweep dat gaat me nooit lukken!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:24

ik gebruik alleen tijdens het rijden een zweep (bij longeren heb ik hem niet nodig, lopen doet ze dan toch wel en als ze te dichtbij komt gooi ik het uiteinde van mijn longeerlijn naar haar lies toe...)
met rijden gebruik ik hem om haar erop attent te maken dat ze op mijn been moet reageren. slaan als ze bokt helpt echt niet, want dan gaat ze terugslaan (lees: nog harder bokken) naar de plaats waar die tik vandaan komt... en mevrouw bokt sowieso nogal hoog... maar om bij te tikken is het ideaal en idd om schouder mee te begrezen, dan leg ik hem eerst aan en als ze dan nog niet reageert, tik is op haar schouder...

Hoppaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:09

Heeyheey
Ik gebruik bij mijn verzorgpony nooit een zweep, want hij is daar als de dood voor. Maar als ik op manegepaarden rijdt dan geef ik ze nog wel eens een flinke tik als ze niet doorlopen. Echt een andere manier is er ook niet, want die knollen lopen voor geen meter door daar af en toe. Maar bij mijn vriendins pony waar ik wel eens op rijd gebruik ik wel de zweep lichtjes om hem weer wakker te maken en ook vooral om hem bepaalde dingen (zoals wijken en schouderbinnenwaarts etc) te laten doen.

Dikke kus Rose

domiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:13

ik vind dat je een zweep hebt om te corigeren en niet om te strafen............dat wil jij toch ook niet........en als hij niet naar je been hulpen luistert zouw ik de zweep even acher mijn been leggen dat is vaak al genoeg......met slaan los je niets op......probeer het eerst op een sociaale manier Vork

tutje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:16

ik gebruik bij erika GEEN zweep
maar bij spirit mijn lievelings manege paardje wel ik gebruik hem dan om :
hem beter naar mijn been te laten luisteren
soms om hem wakker te houden
en als hij weer eens licht te klieren(helmaal zijn hoofd omhoog doen en gaan rennen)
dan gebruik ik hem om een tik te geven van dat mag niet
niet echt straffend meer corrigerend !!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:59

ik rijd met zweep omdat mevrouw nogal een luilak is. bij het warmrijden moet ik haar een paar keer 'kietelen' zodat ze weet dat ik een zweep bij heb. zodra ze lekker los en aan het werk is, kan ik hem wegleggen. ze moet alleen even weten dat hij er is, anders gaat ze lopen sukkelen. een lichte aanraking is 9 van de 10 keer genoeg.

Magali_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:59

Ik rij bij de manegepaarden altijd met zweep, meestal gebruik ik ze een heel uur niet. Bij de meeste paarden is het genoeg om te weten dat je een zweep bij hebt, als het paard echt vervelend doet en begint te slaan naar anderen dan durf ik wel een tik geven maar niet hard. Gewoon om te laten weten dat zijn gedrag niet kan.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:59

ik gebruik hem alleen om te corrigeren meer niet

zeisternaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:55

ik gebruik me zweep als een paard vervellend gaat doen en me gaat uit proberen.
als je dan niet je zweep gebruikt ben je niet de baas over hem.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:43

Ik rijd in principe altijd met zweep, tenzij ik het vergeet. Ik heb zo'n vijf jaar geen zweep gebruikt, totdat iemand vroeg haar paard te rijden en wel een zweep mee te nemen. Toevallig heb ik vorige week een echte tik uitgedeeld, omdat mijn paard echt vervelend was, maar meestal gebruik ik 'm niet, of als verlengstuk. Raudka heeft nog weleens de neiging over haar schouder weg te lopen bij het wijken, dan leg ik de zweep rustig op haar schouder neer. Ze weet dan dat ze op moet letten en doet dan alles netjes voor je... Maar met name met Raudka moet ik de zweep niet vaak gebruiken: ze is nu lekker subtiel, dus overmatig gebruik van hulpen (been, hand en zweep) zullen haar doof maken.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:45

De laatste tijd luistert mijn verzorghaffie niet zo heel goed meer. Dus dan heb ik de zweep wel nodig. Gebruik hem zowel voor verlengstuk, dus om een flinke tik te geven al ie niet naar de hulpen luistert. Maar de laatste tijd gebruik ik hem ook wel vaak om hem te straffen. Rinse krijgt nu in de gaten dat de zweep niet leuk is en dat ie wel MOEt luisteren!

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 21:52

Ik gebruik hem soms om zijn achterhand wat te activeren. Dan kriebel ik zijn billetje even met het zweepje en dan gebruikt hij hem weer. Echt slaan heb ik volgens nooit echt gedaan.

Gewoon soms om mijn hulp wat te verduidelijken. Of om zijn aandacht even te trekken als hij wat vergeet.

Straffen dat gebeurd met mijn stem en met hulpen. Maar dat is gelukkig bijna nooit nodig.

Straffen doe ik nooit met zweep. En als hij voorwaartser moet zijn eigenlijk ook niet met zweep. Dan krijgt hij angst voor de zweep. Ik gebruik het alleen als hulpmiddel. Lachen

ElzA_NT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 21:57

mijn pony is bang voor de zweep, weet niet hoe dit komt, ik denk dat dit bij de eigenaren voor de vorige eigenaren (snap je Knipoog ) is begonnen. Maar weet dus niet waardoor. Zodra ik er een zweepje bij pak, kan ik niet fatsoenlijk meer rijden, dan gaat hij dribbelen en zodra ik dan wil halthouden komt hij omhoog. Gelukkig gaat het ook prima zonder zweep Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:03

als ik al een zweep gebruik is het voor mij een verlenging van mijn been ...
als ik been geef en ik krijg geen of sechte reactie dan zet ik mijn hulp even aan met de zweep..
ik gebruik hem niet om te straffen oid...maar puur als ondersteuning van mijn hulpen bij het rijden ...

gebruik persoonlijk liever sporen omdat die gene invloed kunnen hebben op teugelvoering
en je hulpen met meer preciesie kan geven

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:47

In de bak eigenlijk alleen om de aandacht er weer even bij te halen.
Op buitenritten als ze ergens niet langs willen (oftewel: ruitertje pesten).
En tijdens het longeren om het tempo aan te geven (de rest gaat op stem).

Milaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:14

Ik heb bij het rijden in de bak altijd een zweep, buiten nooit.
Als ik er een heb gebruik ik hem haast nooit, de aanwezigheid van een zweep is meestal genoeg, soms een klein corrigerend tikje.

Hipstr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 22:11

Ik probeer nooit met zweep te rijden,
maar bij dolly moet dit wel.
Ze gaat anders stilstaan en je uitproberen.
Ik moet zeggen dat ik de zweep eigelijk niet gebruik , zodra je de zweep al vast heb loopt ze gewoon.
Heel soms als ze echt haar keuren heeft gebruik ik hem.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 23:22

Nooit Clown

Mieschelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:20

Ik gebruik mn zweep als een hulpmidddel,,
Om mijn arme te verlengen en dus een paard duidelijker oefningen aan te geven.. maar als hij loopt te klieren,, dan geef ik hemeen tikje om hem te straffen, maar iet om hem harder te laten lopen..
xx

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:32

ik vind als je met zweep en/of sporen rijd dan an je niet rijden.
want wat zou jij doen als je met een zweep word geslagen en met scherpe of bootte sporen maakt niet uit maar dat je daar mee in je buik word geprikt, nou dan zou ik ook wel luisteren ja.
en rijden vind JIJ leuk maar het paard moet het ook leuk vinden, natuurlijk vinden alle paarden het lekkerder om op het land te staan. maar als je kijkt op maneges zodra ze het zadel al zien worden ze al chagerijnig. met aansingelen ook altijd het is van rag hier rag daar. zo strak mogelijk en rijden maar.
je kan pas echt rijden als je zonder zweep en sporen een paard goed onder controle krijgt.
en ff de foute dingen moet je niet straffen dan word die bang dat moet je gewoon negeren en de goeie dingen belonen.
dan is het je beste vriend die er is.

Fantasii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 20:32

INGEMUIS schreef:
Als een paard met me dolt , probeer ik het eerst met mn stem, dan met mn benen en dan met m'n zweep Knipoog

amen Schijnheilig

zo doe ik het ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 20:35

Francien_ schreef:
Ik gebruik hem om:
-zijn aandacht er weer bij te roepen (zacht tikje)
-als hij loopt te klieren (omdraaien, stilstaan, gras eten etc.) een hardere tik. Hij weet dan dat hij moet kappen en dan is het weer goed Lachen
-longeerzweep bij longeren.

Ik ook Lachen

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:51

Ik gebruik de zweep meer als 'dreigmiddel', ik gebruik hem weinig tot nooit. Eigenlijk meer voor als ze weer eens rechtovereind staat Lachen

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:45

gipsyboy schreef:
ik vind als je met zweep en/of sporen rijd dan kan je niet rijden.

Waarom niet?
Sommige paarden hebben nou eenmaal een corrigerende tik nodig! Dat houdt helemaal niet in dat je je paard gelijk naar de fillistijnen slaat hoor. Sporen zijn er ook niet om te prikken, maar om je hulpen te verfijnen. Tip: Ga eerst eens na waarvoor iets dient voordat je je hiermee inlaat.

gipsyboy schreef:
en ff de foute dingen moet je niet straffen dan word die bang dat moet je gewoon negeren en de goeie dingen belonen.
dan is het je beste vriend die er is.

Je kunt je paard wel constant blijven negeren, maar als je aan het rijden bent in de bak, en je paard loopt te bokken en weet ik veel wat, laat je hem dan gewoon doorbokken totdat hij stopt?
Ik weet niet hoor.. Rolleyes