Opeens contract voor pensioners, mag dit ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkerlady

Re: Opeens contract voor pensioners, mag dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:45

Linardsje23 schreef:
Ik snap dat het een kwestie van aansprakelijkheid is en dat dat allemaal goed geregeld moet zijn. Maar er staan ook allemaal extra regeltjes. ( zoals de uitmestregel)

Ik kan me voorstellen dat het een beetje rauw op jullie 'dak' valt. Aan de andere kant loont het de moeite om het eens van de andere kant te bekijken. Een goed pension wat voor iedereen aangenaam is, kan bij enige omvang, niet zonder goede afspraken. De mestregel is denk ik de richtlijn die geldt voor iedereen. Allemaal uitzonderlijke contracten gaat ook weer niet werken. Kom in onderling overleg gezamenlijk tot een basiscontract en kijk wat je daar als individu aan toe mag/kunt voegen. Laat die ma,wo,vrijdag als mestdag bijvoorbeeld als vast opgenomen worden, en voeg in jouw geval een toevoeging toe voor de ma en donderdag en zet dat erbij voordat je het stuk tekent. Dan blijft de basisregel voor de pensionhouder in tact en ben jij ook tevreden. Wat betreft die kopie WA, aansprakelijkheid is in de ruitersport een onzettend moeilijk gebied. Om je in te dekken als manege, pensionhouder of instructeur valt niet mee en daar betalen ze zelf ook behoorlijk voor (aanvullende aansprakelijkheids verzekeringen voor dekking van letsel - mens en dier- door ongeval oid). Ik denk juist dat het een compliment is, dat ze op jouw stal hun zaakjes goed geregeld willen hebben. Dat pleit voor ze. Dat is vele malen beter dan een pensionhouder die in geval van aansprakelijkheid wegduikt en haar klant met de gebakken peren laat zitten.

Positief benaderen, open communiceren met elkaar (organiseer een bijeenkomst en zet de invoering van dit contract op de agenda, misschien vinden ze dat zelf ook best moeilijk en kun je elkaar helpen) om uiteindelijk fijne afspraken over en weer goed geregeld zien! Dat moet toch lukken samen!
Heel veel succes!

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:36

Linardsje23 schreef:
Die drie keer uitmesten is het maximum.
@ Murphy1982: dat klinkt wel netjes. ik denk dat er op de stal waar ik sta zo'n 30 pensionklanten staan, met allemaal een andere mening Knipoog.

Is het niet: drie keer uitmesten en de andere dagen opstrooien?
Wekelijks drie keer alleen maar uitmesten als paarden 20/7 binnenstaan kan natuurlijk niet.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:40

Linardsje23 schreef:
Die drie keer uitmesten is het maximum.
@ Murphy1982: dat klinkt wel netjes. ik denk dat er op de stal waar ik sta zo'n 30 pensionklanten staan, met allemaal een andere mening Knipoog.

Er zal wel een reden zijn waarom er een cointract opgesteld gaat worden.Door schade en schande wijs geworden misschien?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:29

Lia_ schreef:
Tulandro schreef:
Regels moeten samen opgesteld worden,

Dat is echt complete onzin Haha!
Een terreineigenaar mag gewoon zijn eigen regels opstellen en ben je het daar niet mee eens zul je gewoon wat anders moeten gaan zoeken.
Zou toch te gek zijn dat een pensionhouder met elke nieuwe klant samen een contract zou moeten opstellen.
Ik heb zowel bij mijn pensionhouder als bij de opfok het contract van de eigenaar getekend, als ik het er niet mee eens was geweest had ik gewoon verder moeten zoeken.
j

kijk maar in het boekje van het pleidooi voor het paard. Het is dus echt niet zo. Als je nog geen regels had, of wel gewoonterecht had, en er nu opeens regels komen. Dan moeten deze niet eenzijdig zijn. Zo werkt het echt NIET. Ik raad je dan ook van harte het boekje aan, staan hele interessante dingen in Knipoog

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 13:00

Citaat:

Is het niet: drie keer uitmesten en de andere dagen opstrooien?
Wekelijks drie keer alleen maar uitmesten als paarden 20/7 binnenstaan kan natuurlijk niet.

Er wordt neem ik aan de rest van de dagen gewoon nog opgestrooid, maar mijn paard heeft dat erg snel op. Als ik savonds kom en hij is overdag er ookal uitgeweest, heeft ie zowat al het stro al op. Er is weleens tegen me gezegd, doe hem anders een muilkorf om. Het moet niet gekker worden, omdat mijn paard een "dure" is ga ik hem geen muilkorf om doen. Scheve mond (Zelf denk ik dat ze de prijs van het afvoeren van de mest willen terug dringen.)

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:16

Natuurlijk mag je pensionhouder aan je vragen om een contract te ondertekenen. Ik zou zeggen graag zelfs want voor beide partijen is het prettig om precies op papier te hebben staan waar je aan toe bent.

Maar je hebt al een mondelinge overeenkomst met de pensionhouder en deze is ook rechtsgeldig. Pensionhouder mag niet eenzijdig de vloer aanvegen met deze overeenkomst en deze vervangen door een geheel andere schriftelijke overeenkomst.

Tulandro heeft daarin helemaal gelijk.

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:19

Is deze pensionstalhouder zelf wel goed verzekerd?
Heeft hij bv een bedrijfsverzekering,dat als er door schuld van hem of personeel schade aan jou paard komt,dat dit vergoed wordt ?
Belachelijke situatie,hoe lang sta je daar al?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:21

Dan heeft hij nog gemiep op zijn stal als paar 1 de deken van paard 2 kapot trekt.
Zo weet hij dat mensen er verzekerings technisch altijd uit kunnen komen.
Dus geen heibel op stal.

En wat als hij nu geen contract had gemaakt, maar gewoon te kennen had gegeven dat vanaf volgende week, de stallen nog maar 3x uitgedaan werden.
wat had je dan gedaan?

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 13:27

ik sta daar 2,5 jaar en mijn paard al heel lang. (manege paard geweest) geen idee hoe het met de verzekering van de stal zelf zit.
@ runningkawa: dat is een half jaar geleden al geweest, die uitmest regel. maar daar heb k me niets van aangetrokken, die regel gaat ten kostte van de hoeven van mijn paard. weinig mensen op stal deden er wat mee.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:30

runningkawa schreef:
Eigenlijk kan ik me daar wel in vinden.
Het gaat er gewoon om of jij verzekerd bent in het geval er wat gebeurd.
Meer doet ze er niet mee.

Jij vind het ook fijn dat een ander zijn auto heeft verzekerd, want krijg jij een ongeval met een onverzekerd persoon, kun jij voor alle kosten opdraaien. Ook al heb je geen schuld.

Dat is wat zij hier nu wil voorkomen Lachen

Edit: en dan gaat het erom dat jij als persoon verzekerd bent, niet of je paard verzekerd is Lachen

Er is wel een verschil tussen een verkeersschade en een aansprakelijkheidsschade nl een auto moet verzekerd zijn (wettelijke verplichting) en een aansprakelijkheidverzekering is niet wettelijk verplicht.

Indien er geen verzekering meer rust op de auto zal de verzekeraar die de auto als laatste WA-verzekerd heeft de schade regelen en het verhalen op de bewuste eigenaar van de auto.

Indien TS op zich zelf woont zal zij een eigen aansprakelijkheidsverzekering hebben en ook daar zijn dan de gegevens dan van nodig dit in het geval dat er schade veroorzaakt wordt door haar doen of nalaten en niet door een eigen gedraging van het bewuste paard (die schades vallen wel onder de verzekering van de vader)

Indien de pensionklanten verplicht worden door de pesionhouder om verzekeringsgegevens te leveren zou het wel zo fair zijn van diezelfde pensionhouder om ook openheid te geven in zijn aansprakelijkheidsdekking (dit voor het geval dat er schade ontstaat aan paard of eigendommen van pensionklant door doen of nalaten van het pension en personeel/medewerkers)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:31

Aha, kijk
Die regel komt dus niet uit het niets.
Maar omdat mensen zich er niets van aantrekken komt het nu op papier te staan.

En dat kan ik heel goed snappen Ja

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 13:36

Dit is echt niet aan mij besteed, k snap er niets meer van.
Maar dan kwam die regel een half jaar geleden toch ook uit het niets, zonder overleg van ons.
En hoe kom ik er nou achter wat er wel en niet van ons gevraagd mag worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:39

Maar toen was er geen contract.
Dus mag hij dat denk ik gewoon (denk ik)

Nu is dat dus al een regel en zet hij niets nieuws in zijn contract.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:41

Nog even over het doorgeven van je nummer van de vezekering.
Daar daar hoef je je niet ongerust over te maken. Kan namelijk helemaal geen kwaad.

Stel dat hij vind dat je aansprakelijk bent voor iets en jij vind van niet en weigert te betalen of je verzekering in te schakelen.

Dan heeft de stalhouder een probleem. Hij moet dan een hoop moeite doen, rechtsbijstandverzekering inschakelen en dergelijke om jou tot betalen te dwingen.

Heeft hij nu het nummer van je verzekering dan kan hij dus rechtstreeks kontakt opnemen met de verzekering.

De verzekering zal ook altijd jou om jouw versie van de gebeurtenis vragen.

Ben je niet aansprakelijk dan gaan ze ook echt niet betalen al doet de stalhouder nog zo moeilijk.
Je hoeft dus echt niet bang te zijn dat het doorgeven van het nummer je extra geld gaat kosten of iets dergelijks.

Ben je wel aansprakelijk dan gaan ze wel betalen maar dat had je dan so wie zo gemoeten ook als je het nummer niet had doorgegeven. Zelfs als je niet verzekerd was, zou je wel moeten betalen als je aansprakelijk bent.

Overigens als bij de mondelinge overeenkomst ook al was overeengekomen dat er maar 3x per week werd uitgemest en de stalhouder is niet bereid om dit te veranderen dan kun je hem daartoe niet dwingen.
Je bent gewoon accoord gegaan met zijn regels en mag die zelf dus ook niet eenzijdig veranderen.

Misschien kun je overeenkomen om wat extra te betalen en dat je je stal dan vaker mag uitmesten.
Anders zou ik toch op zoek gaan naar een andere stal waar ze wel voor schone stallen zorgen.
Zou niet willen dat mijn paard rotstraal zou oplopen door vieze stallen.

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 13:46

Maar die regel, hing opeens op het prikbord en is ook nooit verleg over geweest. Of ik ben blond, dat kan ook. Het is toch geen mondelinge overeenkomst als er opeens een briefje hangt waar op je moet invullen welke dagen je uit wil mesten? Later heb ik ook gezegd dat ik me niet aan vaste dagen ga houden en ik heb daarom niets ingevuld.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:47

lindsey schreef:
Nog even over het doorgeven van je nummer van de vezekering.
Daar daar hoef je je niet ongerust over te maken. Kan namelijk helemaal geen kwaad.

Stel dat hij vind dat je aansprakelijk bent voor iets en jij vind van niet en weigert te betalen of je verzekering in te schakelen.

Dan heeft de stalhouder een probleem. Hij moet dan een hoop moeite doen, rechtsbijstandverzekering inschakelen en dergelijke om jou tot betalen te dwingen.

Heeft hij nu het nummer van je verzekering dan kan hij dus rechtstreeks kontakt opnemen met de verzekering.

De verzekering zal ook altijd jou om jouw versie van de gebeurtenis vragen.

Ben je niet aansprakelijk dan gaan ze ook echt niet betalen al doet de stalhouder nog zo moeilijk.
Je hoeft dus echt niet bang te zijn dat het doorgeven van het nummer je extra geld gaat kosten of iets dergelijks.

Ben je wel aansprakelijk dan gaan ze wel betalen maar dat had je dan so wie zo gemoeten ook als je het nummer niet had doorgegeven. Zelfs als je niet verzekerd was, zou je wel moeten betalen als je aansprakelijk bent.

Overigens als bij de mondelinge overeenkomst ook al was overeengekomen dat er maar 3x per week werd uitgemest en de stalhouder is niet bereid om dit te veranderen dan kun je hem daartoe niet dwingen.
Je bent gewoon accoord gegaan met zijn regels en mag die zelf dus ook niet eenzijdig veranderen.

Misschien kun je overeenkomen om wat extra te betalen en dat je je stal dan vaker mag uitmesten.
Anders zou ik toch op zoek gaan naar een andere stal waar ze wel voor schone stallen zorgen.
Zou niet willen dat mijn paard rotstraal zou oplopen door vieze stallen.

De pensionhouder kan wel rechtsstreeks contact opnemen met de verzekeraar maar die verzekeraar zal de schade niet in behandeling nemen en wel omdat verzekerde de schade ten alle tijden moet melden.

Ik ben schadebehandelaarster vandaar deze wijsheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:52

Maar je hebt ook geen bezwaar ingediend.
De pensionhouder heeft wel schriftelijk laten weten dat het voortaan maar 3 keer is
En dat ondanks er geen contract was, dus niemand die hard kan maken of het eigenlijk voorheen ook niet de regel was. (maar waar iedereen zich maar niets van aantrok)

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:54

Ik zou lekker weg gaan daar Slapen

Wat een raar gedoe zeg...

Gelukkig hebben wij op stal niet zulke regels...

Sloop je paard iets? pech kosten voor de pensionstal
Uitmesten, opstrooien geen probleem...
Mijne is super schoon maar andere halen elke dag de stal helemaal leeg en verbruiken dan een baal per dag...

Je betaalt er toch voor....... Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:55

Als je een baal per dag verbruikt, kan de staleigenaar er geld bij geven Lachen

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:58

Dat compenseren we met elkaar Lachen

De mijne is zo schoon die krijg maar 3 plakjes per dag daarom heeft een ander weer meer... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:00

Ik stond voorheen op stallen waar er voor je gemest werd.
En dat is eerlijk, dan word er ook ingegooid wat er werkelijk nodig is.

Want de een gooit er alles uit, terwijl de helft nog schoon is.
En de andere persoon is zuinig en gooit er daardoor minder in, bij een even vies paard.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:01

Heb ook een tijd bij een verzekeraar gewerkt. Bij ons werd er dan altijd wel kontakt opgenomen met verzekerde dat er een schade was gemeld. Als die dan niets van zich liet horen wordt het dossier inderdaad gesloten. Maar meestal reageren ze wel.

Kan mij wel voorstellen dat de pensionhouder zich net wat sterker voelt staan. En het kan geen kwaad om het door te geven dus hoeft TS daar niet moeilijk over te doen. Ze kan zich dan beter op het uitmesten richten.

Ben trouwens bang dat je bij het ophangen van dat briefje inderdaad gelijk schriftelijk had moeten protesteren. Zoals runningkawa ook al aangeeft.
Je bent nu min of meer onder protest accoord gegaan.

Maar hoe je het ook wend of keert ook al heb je 100x gelijk als je je gelijk moet gaan halen is de verhouding tussen jou en de pensionhouder straks wel zo verstoord dat het de totale sfeer op stal verpest en het nog maar de vraag is of je er wil blijven staan. Als jij verdere stappen moet ondernemen om je gelijk te halen ziet je pensionhouder je ook liever vandaag dan morgen vertrekken.

Het enige waar volgens mij nog iets goeds uit kan voorkomen zodat zowel je pensionhouder en jij nog door één deur kunnen is overleggen of je je stal niet extra vaak mag uitmesten tegen extra betaling van het meer gebruik van sto.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:12

mariekie schreef:
Ik zou lekker weg gaan daar Slapen

Wat een raar gedoe zeg...

Gelukkig hebben wij op stal niet zulke regels...

Sloop je paard iets? pech kosten voor de pensionstal
Uitmesten, opstrooien geen probleem...
Mijne is super schoon maar andere halen elke dag de stal helemaal leeg en verbruiken dan een baal per dag...

Je betaalt er toch voor....... Bloos

Dit vind ik best wel egoistisch (niet jij persoonlijk), dat iemand de helft aan schoon stro weg gooit en een hele baal stro er weer in gooit elke dag.
De kosten lopen dan echt hoog op voor een pensionseigenaar.

De beste mogelijkheid vind ik nog steeds dat de stalprijs gewoon wat lager moet en dat de balen los betaalt worden. Want het is oneerlijk als 2 mensen beide 200 euro betalen terwijl de een nog geen 2 baaltjes per week gebruikt en de andere 7 balen er doorheen jast per week.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:57

En toch gaat dat bij ons gewoon zo...
Mijn pony is al vijf maanden kreupel en gebruik de bak of longeerbak ook niet en betaal gewoon het zelvde als anderen.......

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 15:12

Je kan de stalhouder opbellen met de punten die jij graag anders wil en daarover onderhandelen.