Continu alles vastpakken wat maar voor tanden is... *zucht*

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Re: Continu alles vastpakken wat maar voor tanden is... *zuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:56

Pff, lastig uitleggen.
Een beetje het freestyle idee zeg maar, als je je omdraait is al meer het sein van volgen.
Er naartoe staan is meer stoppen. (Even heel globaal.)
Als je je blik op oneindig zet, in de negeerstand gaat, wil je juist dat hij geen aandacht heeft voor jou. Als je zo kijkt maak je je niet echt groot, en als je dan omgedraait bent is dat theoretisch meer het idee van 'opgelet, we gaan weg.' Terwijl als je ernaar kijkt, het duidelijk is dat je iets wilt.

Sorry voor mijn vage uitleg, vind het lastig uitleggen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:55

TurdusMerula schreef:
Als je je blik op oneindig zet, in de negeerstand gaat, wil je juist dat hij geen aandacht heeft voor jou. Als je zo kijkt maak je je niet echt groot, en als je dan omgedraait bent is dat theoretisch meer het idee van 'opgelet, we gaan weg.'

Maar, als het spelen is, een beetje uitdagen en aandachttrekken, dan ga je daar toch juist op in door je groot te maken? Toen ik nog een kat had, ging ik die nog wel eens uitdagen. Als die kat dan half wegspringt en zich vervolgens omdraait om aan te vallen, viel er te spelen. Maar als de kat 1 oog open doet en verder alleen heel verstoord kijkt, of als kattebeest demonstratief een meter verder ging zitten en d'r poten wassen, dan viel er ook niets uit te dagen.

Iets dergelijks zie ik ook bij paarden: de speelse paarden en de paarden die nog wel uit te dagen zijn voor een spelletje die kijken wel boos maar houden contact. De paarden die er niets van moeten hebben draaien hun kont er naar toe en gaan heel nadrukkelijk iets anders doen (grazen bijvoorbeeld). En dan gaan de paarden meestal ook niet door.

Negeren is ontzettend krachtig Lachen

Citaat:
Terwijl als je ernaar kijkt, het duidelijk is dat je iets wilt.

Sorry voor mijn vage uitleg, vind het lastig uitleggen...

Ik snap wel ongeveer wat je bedoelt, maar volgens mij 'wil' Sanex op dit moment juist niet zoveel, en gaat het ook om situaties waarin ze niet met Tom bezig is.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:12

Ik snap ook wat jij bedoeld, en vind mijn eigen gevoel gewoon lastig uit te leggen. Ik zorgde ook voor zo'n uitdaagpaard, zeg maar.
Je moet ook wel contact houden an sich, en je niet nadrukkelijk groot maken, maar ook niet 'inzakken'. Ik denk ook juist dat je geen oogcontact moet maken. Niet er écht mee bezig zijn, juist niet. Negeren is heel fijn. Lachen

Weet je, ik vind de discussie wel interessant, maar kan mijn standpunt niet zo uitleggen als ik het logisch vind, zo als ik het bedoel. Lachen

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 19:19

Bedankt voor het meedenken, ik ben even niet in staat geweest om te antwoorden gezien mijn shettenbalen gister op een verjaardagsfeestje waren Haha!

Shadow0, de link die jij geeft vind ik heel intressant, daar wil ik zeker iets mee gaan doen gezien meneer blind is als het om voer gaat. Tom denkt dat hij dood gaat als hij dat ene grassprietje of dat ene stukje muesli niet krijgt. Hij is erg gefixeerd op eten, dus ik kan daar echt wat mee.
Gister heeft hij zich aardig netjes gedragen, hij was niet zo ontzettend happerig, kreeg volop aandacht op het verjaardagsfeestje dus dat bevestigd voor mij alleen maar meer dat hij het mede doet om aandacht te krijgen. Hij heeft helaas wel 1 keer raak gebeten bij het broertje van Annelies, wat hem ook pijn deed. Hiervoor heb ik hem natuurlijk direct volop agfestraft, want dat is wat ik al eerder zei, iets wat ik absoluut wil voorkomen.

Ik ga stevig met Tom aan de gang om er commando's aan vast te maken en er een spelletje op commando van te maken. Idd leren apporteren is ook een leuke 2e stap als hij eerst leert alleen op commando dingen vast te pakken.

TurdusMurela, ik begrijp wat je bedoelt hoor Knipoog
Ik ga het nu dus eerst aanpakken met proberen er een commando aan vast te maken en hem zn eigen bijtblokje te geven. Op momenten dat hij toch hapt negeer ik het gewoon (tenzij het dus echt bijten is, dan krijgt hij een optater ) en ga ik door waar ik mee bezig ben. Draai me niet om maar doe net alsof ik het niet door heb

Ik ben heel benieuwd wat eruit gaat komen, iets afleren is altijd moeilijker als aanleren dus eigenlijk is het wel goed om hem iets uit zn gehap aan te leren. Hij is leergierig en wil graag dingen doen, is een l*lletje rozenwater maar wel intelligent, dus denk zeker dat er iets van te maken is.

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 01:33

hallo ik denk dat het bijtgedrag tegelijk goed afgestraft moet worden en tegelijke tijd genegeerd,mijn paard deed het ook altijd wel 25 keer bijten in 5 minuten,maar werd een spelletje,hij beet ik gaf een tik en hij beet gelijk weer en ga zo maar door,heb m 1x een goede corrigerende tik gegeven en m daarna genegeerd werkt wel,hij moet nu contact met mij zoeken en als ik het goed vind dan sta ik het toe,maar ik ben nu degene die nu alles bepaald en tuurlijk hij blijft t proberen,maar maak nu ook niet zomaar oogcontact met m want dan vind hij t alleen maar geweldig.ik bepaal zijn aandacht en hij moet gewoon netjes wachten daarop...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 01:43

Troelala, volgens mij kun je niet straffen en negeren tegelijk. Knipoog
Bovendien geeft Sanex al aan het een en ander genoemde geprobeerd te hebben. Knipoog

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:06

1 van mijn vp's is een klophengst en die doet dat ook..
Maar als je dan zegt: Utah laat dat! dan stopt hij wel..
Maar volledig afleren.. pfft... dat gaat echt niet blijkbaar..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:09

Het probleem is, is dat happen en bijten vaak in elkaar over gaat... Happen kan ook pijn doen, maar jij negeerd happen... Bijten is echt oren plat in de nek en proberen je te grijpen...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:52

Banjer deed dat ook, toen ik haar pas had (6 jaar terug... Haha! )...

Wat ik altijd deed, is haar laten schrikken... ik gooide dan een poetshandschoen, of iets anders zachts tegen haar neus aan, zodat ze zich niet bezeerde, maar wel het schrikeffect had... Lachen Ik heb het meerdere paarden bij ons op stal op deze manier afgeleerd... Lachen

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 14:06

Tgaat wel aardig.
Ik ben door drukte nog niet aan echte training toe gekomen.
Vorige week beet Tom echter hard, niet happen maar echt zn tanden in mn arm zetten. Ik was het zo spuugzat dat ik hem een hele dikke dreun heb gegeven en hem brullend in de achteruit heb gezet. Dáár was meneer wel even van onder de indruk, hij stond even heel stoïcijns: "euh... wat overkomt me nou?!" , zn onderlip trilde.
Hij begon gaapbewegingen te maken en wilde me vervolgens slikken, goed teken dus ( onderdanigheid )
Vervolgens heeft hij een week niet gebeten of gehapt, alleen maar willen slikken.
Nu begint hij weer een beetje te haffelen,maar hij schrikt nu al aardig af van "Los!"
Ik weet niet echt wat er anders is, behalve dat ik nu vanuit een beetje negeerstand ineens een dreun gaf, hem achteruit zette en brulde, maar blijkbaar heeft het indruk genoeg gemaakt.
Jan mag weten voor hoelang.
Als ik straks meer tijd heb voor ze wil ik nog zeker met de "niet-eten-op-commando" truuk bezig gaan

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:07

Klinkt goed Sanex.
Kwam je nu blijkbaar toch duidelijker over.
Hoewel jij nu ook 'gemeender' klinkt. Lachen

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:37

Het zal vast al gezegd zijn, maar misschien kan de tandarts iets ontdekken. Ik zit er in ieder geval sterk aan te denken om even naar mijn paard te laten kijken.. Het is in een korte tijd zoveel erger geworden.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:01

De mijne doet het ook, ik heb hem zelf gefokt hij deed het bij wijze van spreken al toen hij nog nat wat.
Hij zat zijn moeder ook altijd te treiteren een hap en dan snel wegspringen en idioot doen zo van "O wat ben ik toch leuk", wat was het dier blij dat hij gespeend werd Lachen
Toen begon hij met mij en toen hij de weide inging met andere jonge paarden ....... juist ja toen waren die de klos.

Een oplossing???
Ik zou het niet weten heb veel geprobeerd (hete aardappel nog niet).
De mijne is ook echt niet verkeerd maar zo nu en dan heeft hij wel even mijn velletje te pakken en dat doet gemeen zeer, hij schrikt er dan meestal zelf ook van.
Als ik hem naar de wei breng heeft hij nu vaak het eerste stukje ketting tussen zijn tanden, en soms heeft hij een bui dat hij het op mij heeft voorzien, en als het hem dan een keer lukt mijn jas te pakken dan begint hij zich gelijk macho te gedragen.
Weet je wat ik denk? Ze vertonen nog gewoon hengstengedrag een hengst geeft een merrie ook bijtjes om te kijken of ze gewillig is. Lovers
Ook als ik zijn hoeven uitkrab moet ik op mijn hoede zijn want hij begint gelijk aan mijn achterkant.
Bij de hoefsmid heb ik hem een muilkorf om, want daar begint hij ook gelijk de beste man het hemd uit de broek te plukken.
Muilkorf op en de man kan zijn werk doen en ik kan er rustig bijzitten een bakkie koffie te drinken. : Koffie (of thee)!

Sorry ik kan je geen tips geven, heb me er ondertussen maar bij neergelgd.
Zo nu en dan als hij het echt te bont maakt draai ik me gelijk naar hem toe en bijt hem met mijn hand zo hard mogelijk in zijn hals, net zoals een ander paard zou doen.
Meestal gaat het daarna weer een tijdje wat beter, en verder .... op mijn hoede blijven en me zo nu en dan groen en geel ergeren aan zijn gedrag. Party!!

Zou hem weg kunnen doen, maar ja ik ben ondanks dat toch wel heel blij met hem en hij is ook wel weer heel erg lief, ik blijf dus maar hopen dat hij naar mate hij wat ouder wordt dit gedrag minder wordt.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:06

Mn fjord ook. Die hapt ook alles vast, maar niet je vel. En hij houdt ook wel heel erg veel van de ritsen van mn zakken enzo. zucht Dromen

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 19:13

moowsy schreef:
Het zal vast al gezegd zijn, maar misschien kan de tandarts iets ontdekken. Ik zit er in ieder geval sterk aan te denken om even naar mijn paard te laten kijken.. Het is in een korte tijd zoveel erger geworden.

Tandarts is er al bij geweest, heeft hem uitgebreid behandeld,zie mijn eerste startpost Knipoog
Ze komt binnenkort ook weer terug omdat hij sterk uit zn giegeltje ruikt.

Op zn bit bijt hij ook heel erg, niet ontspannen kauwen maar echt continu in het bit haffelen

Wat me zelf heb zitten bedenken is dat hij staar heeft, ik weet niet in hoeverre zijn gezichtsveld is maar zat een beetje te denken of hij niet wil 'voelen' met zn lippen en tanden, omdat hij minder ziet ?
Omdat hij meestal meer aan het voelen/haffelen is dan echt bijten, als hij de kans krijgt langer aan iets te 'doorzoeken' met zn lippen zet hij ergens zn tanden in.
Zou dat ook nog een mogelijkheid zijn ?
Dan is het natuurlijk een beetje banketstaaf als ik hem een dreun geef omdat hij probeert te 'kijken' met zn lippen....

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:16

Daar hebben ze toch tastharen voor?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:42

SANEX schreef:
Omdat hij meestal meer aan het voelen/haffelen is dan echt bijten, als hij de kans krijgt langer aan iets te 'doorzoeken' met zn lippen zet hij ergens zn tanden in.
Zou dat ook nog een mogelijkheid zijn ?
Dan is het natuurlijk een beetje banketstaaf als ik hem een dreun geef omdat hij probeert te 'kijken' met zn lippen....

Het zou een mogelijkheid kunnen zijn, of misschien in elk geval een deel van de oorzaak, maar linksom of rechtsom: jouw nee is gewoon wel nee. Die grenzen moet hij wel leren, ook al is er nog zo'n goede reden voor zijn gedrag. Daarnaast kun je natuurlijk wel kijken waarom hij het doet en hoe je dat op kunt vangen (hoewel het net zo goed toch gewoon speelsigheid en een beetje aandachtzoeken is), en wie weet dat je het dan in bepaalde situaties best toelaat, maar dan zijn het jouw grenzen, en niet de zijne Lachen