Paard eet bodembedekking!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wat heb jij als bodembedekking?

vlastro
23 (21%)
stro
53 (50%)
zaagsel( houtkrul)
14 (13%)
gemengd
5 (4%)
anders
10 (9%)

Totaal aantal stemmen: 105

LaDar

Re: Paard eet bodembedekking!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:11

Kowloon1 schreef:
Onze paarden staan ook op stro, ze eten ook van de vloerbedekking, maar het kan niet veel kwaad hoor Knipoog

Nou... Mijn paard at ook altijd haar stro op en dan heeft een flinke verstoppingskoliek tot gevolg gehad. Ze heeft uiteindelijk anderhalve week in Utrecht gestaan. Nu staat ze op mot(zaagsel) en gaat het goed verder komt ze veel buiten en krijgt ze een flinke berg hooi.

Zoals velen boven mij al zeiden: misschien kan je iets doen zodat je pony zich minder verveeld? Meer buiten laten lopen/ speeltjes in de box? / hoeveelheid hooi verdelen over de dag zodat er vaker gegeten wordt.
Ik ben zelf nooit zo'n voorstander van poedertjes en spray over de bodembedekking. Als ze het wel opeten krijgen ze die vieze stoffen ook nog eens binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:15

Mijn vz-paard eet ook altijd stro, als er net weer een nieuwe lading stro in de schuilstal word gelegd begint hij meteen te eten. Hij heeft genoeg te eten en staat 24/7 buiten op 4 hectare grond, zich vervelen zal hij niet echt want hij heeft 5 andere vriendjes waarmee hij de hele dag staat. Dus waarom hij het doet zou ik eigenlijk niet weten

cindy69

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:18

bij mij staan ze ook op vlas en als ze er te veel van blijven eten sproei ik er azijn over dat vinden ze vies.
je kan ook een plastik potje met deksel nemen er gaatjes in maken dat er net een biks korrel door kan, handje biks erin en ze hebben iets om te spelen en nog lekker ook.

Specje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:48

Mijn paardje at ook vlas. Bleek dat de stal té schoon was. We zorgen nu dat de grote drollen er natuurlijk wel uit gaan, maar kleine drollen worden nog iets vermengt met het nieuwe vlas, op deze manier "smaakt" het niet meer en zullen ze het vanzelf afleren. Met die van mij gaat het nu ook al een stuk beter!

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 17:10

Ik heb al meerdere speeltjes geprobeerd. een jollybal zo'n likhanger en dat pakt hij niet en gewoon een zoutblok neemt hij ook niet. maar we gaan hem nu meer, en verspreider voeren. ik voerde hem 4x per dag en dan ging hij nog naar buiten.

Guest002

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:04

ik doe hennep in de stal, niet van dat drugs of spul oor, maar zeg maar droge, fijngeknipte stengels
werkt prima, beesten vinden het niet lekker, ze moeten wel veel hooi hebbe, andurs hebben ze nix te knabbelen

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:07

Misschien heeft je paard een ruwvoer te kort en probeert hij/zij dit te compenseren met de bodembedekking. Je zou dus proberen een aantal keren op de dag hooi te voeren.

Margriet7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:07

Hai,

ik had dit probleem ook. Heb je net de stal weer keurig schoon, gaat madame alles op staan te eten.

Bij mij werkt dit super goed: Als ik uitmest gooi ik al het nog redelijk schone stro in een hoek. Al het vieze haal ik er natuurlijk uit. Vervolgens strooi ik het verse stro in haar stal en daar overheen gaat het 'oude' stro uit de hoek. Dan hoeft ze het niet meer Lachen
En zoals al gezegd, zorg wel dat ze voldoende hooi heeft om op te kouwen en dat ze wat te doen heeft in haar stal.
Succes!

Nadine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 15:17

misschien verveelt ze zich? de mijne heeft haar kuil heel snel op en begint dan ook aan het stro. zal de tip van hierboven proberen misschien werkt dat.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:50

Ja ga ik ook proberen, die van mij eet ook de halve stal leeg (stro) als hij zich verveelt (staat alleen 's nachts binnen). Hij krijgt toch genoeg kuil....en heeft een speelappel en een likblok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:49

passieX schreef:
ik geef hem 4 plakken hooi (verdeeld) en mijn vader 's avonds vaak nog 1 plak. maar de honger en verveling klopt hij is magere en altijd honger. maar is stro nou juist erg of is het alleen maar geld probleempje dan?

Als je paardje mager is en altijd honger heeft zou moet je gewoon veel meer voeren. DAn kijk ik er ook niet zo van op dat hij de stalbedekking op eet.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 17:44

Mijne staat op zaagsel, stro gaat hij wel opeten maar zaagsel niet.
Hebben je paarden wel genoeg hooi?

_xAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:30

Die van mij staat op stro, de volgende dag is de stal half leeg...hij krijgt genoeg hooi en heeft een liksteen.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 20:39

Nou:

ochtend: 1 kilo sport 1 plak hooi
middag: weide
1 uur: musli 1 en 1 plak hooi
avond: 1 sport hooi
8 uur: 1 hooi
10 uur: 1 hooi

hij krijgt ook nog een halve emmer mais kuil gaan we ook nog voeren. DA heeft tanden laten controleren waren lang afgeveild nu dus geen haken meer. Lachen