In de winter 24/7 buiten. Deken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stanleytje

Re: In de winter 24/7 buiten. Deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 18:23

En als ik heb gereden en hij naar het uitstappen nog erg nat is (en dat is bijna altijd) dan krijgt hij 1 of 2 zweetdekens op. Als ik naar een tijd de deken(s) afhaal is het onder de deken(s) gewoon lekker warm en zweet hij er niet onder terwijl het toch echt dikke zweetdekens zijn. Hij heeft zijn haren dan ook gewoon plat liggen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:25

als ze geen schuilstal hebben zou ik al helemaal voor een deken kiezen, heel de dag in de plens staan is echt geen pretje. En ja ik weet wel dat ze niet doorlekken, maar als je dr een straal water opzet worden ze op een gegeven moment ook nat. Mijn ervaring leert dat veel paarden na een dag regen maar al te graag naar binnen willen. Mijn tinker staat 24/7 buiten venwege spat, maar heeft wel een schuilstakl en staat daar met slecht weer gerust de hele dag in, zonder dat iemand hem daartoe dwingt. hij kiest daar dus zelf voor en is enorm dankbaar dat ie die stal heeft

Stanleytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 18:27

@ Lonnie
Hin staat niet echt te rillen maar heeft dus wel zijn haren omhoog staan en af en toen lauwe/koude oortjes. Volgend jaar gooi ik hem waarschijnlijk dus wel een deken op ik wil niet dat mijn paard het koud heeft. maar nog 1 vraagje hoe moet je met een deken gaan beginne? je leest veel over eerst een zomerdeken en an een winterdekentje en als het echt kouder is onder nul nog een wollen deken eronder? Of is gewoon als het kouder word de winbterdeken ero goed?

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:31

lonnie schreef:
als ze geen schuilstal hebben zou ik al helemaal voor een deken kiezen, heel de dag in de plens staan is echt geen pretje. En ja ik weet wel dat ze niet doorlekken, maar als je dr een straal water opzet worden ze op een gegeven moment ook nat. Mijn ervaring leert dat veel paarden na een dag regen maar al te graag naar binnen willen. Mijn tinker staat 24/7 buiten venwege spat, maar heeft wel een schuilstakl en staat daar met slecht weer gerust de hele dag in, zonder dat iemand hem daartoe dwingt. hij kiest daar dus zelf voor en is enorm dankbaar dat ie die stal heeft

Dat is jouw ervaring en dat verschilt echt per paard. Die van mij heeft ook schuilmogelijkheden en maakt daar dus echt geen gebruik van als het regent, ook niet als het 24 uur achter elkaar regent.
Ook gaat hij na het rijden bezweet het land weer op, geen probleem. Hij kan er prima tegen.
Laatst bijgewerkt door Auky op 16-11-06 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:33

ik heb bij mijn tink vrig jaar gewoon hupsakee die deken erop gegooid Haha! een zomerdeken regent door en zoals gezgd drukt een ongevoerde regendeken alleen maar de haren plat. Misschien is een bucas iets voor jou? is in ieder geval superwaterdicht, dan hoef je je geen zorgen te maken als ie heel dedag buiten in de zeik staat, en ademt goed, dus mocht ie t n keer te warm hebben gaat ie niet zweten. handig voor na t rijden, hoef je ook niet te wachten tot ie droog is. Wel iets duurder, dus mischien even sparen, maatr dan heb je er wel een die je voor alles kan gebruiken en bijna bij alle temperaturen op kan leggen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:42

Mijn paard rij ik rustig in het zweet in de binnenbak, en na het rijden stap ik hem uit en hij gaat nat maar níet warm gewoon weer de wei op. *kusje weltrusten*

Geen deken, geen zweetdeken, gewoon pure wintervacht Ja, die prima z'n werk doet. Alleen heb je in de winter dan wel een arabische ijslander Haha!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:48

Een ongevoerde buitendeken drukt niet alleen maar de haren plat, lonnie, maar beschermt ook tegen de regen en wind. En tegen vuil Knipoog
Ik heb nu voor het 3e jaar de ongevoerde Rhino lite erop maar heb inmiddels een nieuwe IR Tornado 200 grams liggen voor als het richting het vriespunt gaat. Als ik een schuilstal had zou ik de ongevoerde er niet meer opgooien denk ik alhoewel je wel altijd een schoon paard hebt dus een stuk eigenbelang speelt ook mee. Daar ben ik gewoon eerlijk in. En, alhoewel ik een tinker heb, ze heeft een enorme hekel aan regen. Op rit gaat ze onder de bomen staan en wil niet verder, zo eentje dus Lachen

Stanleytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 18:51

whahaha daar herken ik iemand in Knipoog Stan wil niet verder rijden want hij moet perse met zijn kont naar de regen Knipoog wat vaak erg leuke acties opleverd Lachen Heb ook al mooie dekens van www.horseware.nl gezien wil nu ff bij harryshorse en Ir gaan kijken want ik wil niet dat hij het te warm krijgt. en omdat hij swinters nog geen deken op heeft gehad weet ik niet wat hij voor vacht volgend jaar gaat ontwikkelen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:22

Niet te dik nemen Stanleytje. Ik heb het tijdens onze enige endurance gehad, was pokkeweer en ze wou niet verder. Ging idd met kont naar de regen onder de bomen en verzette geen stap meer. Ik vond het ook wel best hoor. Ben ook geen regenmens.
IR heeft goeie dekens, Horseware dus ook maar hoorde over de HH dekens dat ze iets minder goed waterdicht zijn. Is een topic over ergens hier. Zoekplaatje............

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:00

Ik heb op bucas en br (maar dat zijn staldekens) na alleen maar HH waterdichte dekens en ben daar echt super tevreden over. Zowel fjord als tinker staan 24/7 buiten en nooit doorgelekt.
Maar als je er niet voor kiest om te scheren is het ook belangrijk om een goed ademende deken te hebben, voor als je paard nog lang zweet na het rijden, dus daarom dacht ik aan bucas

@flicka: klopt, bechermt tegen regen en wind, mar ik zou altijd voor een 150 gr gaan, voor dat beetje extra warmte tijdens de echte kou als de haren dus niet opgezet kunnen worden

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:07

Ja, lonnie, tijdens de ECHTE kou. Maar die is er nu nog niet. Als je al begint met 150 gram waar eindig je dan bij -10?
Dus voor mijn koudbloed ongevoerd en bij ECHTE kou 200 grams deken. En dikkere dekens hoef ik echt niet. Nou ja, mijn paard dan Knipoog

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:08

ja ok, zou ook kunnen idd, maar ik heb gewoon de 150 opgelaten, heb m ook pas bij echte kou opgelegd, dus dat scheelt dan weer

Linda_vd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:11

ik zou je haflinger zeker geen deken geven .. word hij/zij juist lekker wollig van Tong uitsteken haha
maar ik zou eerder aan het voer denken .. geef je je paard hooi wat niet al te vers is en dus best moeilijk verteerbaar dan kost dat veel energie waar je paard dus warm van word.. geef je je paard biks en kuil dan is het voedsel veel sneller verteerd en warmt hij/ zij dus minder snel op (en vervelen ze zich meer)
succes

HFerguson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:30

lonnie schreef:
Zowel fjord als tinker staan 24/7 buiten en nooit doorgelekt.

Wij willen ook voor 2 ponys een dekentje opleggen.

Ze staan nu zo'n 15 tot 20 jaar 24/7 zonder deken met inloop schuur op de wei.
Een arabier uit '83 en welsh van '77. Wij hebben het vermoeden dat ze het koud hebben, hun gebit gaat achteruit Hun vetreservers nemen dus 's winters(door de kou) af, er is geen 24h controle. nu ja buurman heeft een weide blik.

Maar nu toch de vraag, kan een deken 24/7 zonder verschuiven?
En de lengte van de arabier is 1.15 van schoft tot kont. Zijn hier goede dekens voor te vingen?

Misschien denk ik te voorzichtig?Het lijkt niet verstandig maar wel goed voor deze oude getrouwe viervoeters, die nog steeds hun beste beentjes voorzetten.'Ons idee als er nu een deken op zit hoeven ze minder te vebranden.

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:31

Zie paardnatuurlijk.nl Knipoog

Die van mij staat al 4 jaar buiten en heeft nog nooit wat gemankeerd

HFerguson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:37

nautuurlijk, bedankt!
Maar onderstaand is nu net waar het bij ons wringt:

Het enorme spijsverteringsgestel van het paard is de belangrijkste warmtebron van het lichaam. Bij het verteren van hooi/kuil ontstaat enorm veel warmte dat het paard warm houdt.

Onze paarden kunnen slecht kauwen en verteren dus te weinig.

ik lees nog wel verder op de site. Maar er komt een moment dat je paard moet helpen en wanneer is dat!?