Cap; Of Niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wanneer draag jij een cap?

Altijd als ik rijd!
312 (81%)
Nooit!
14 (3%)
Alleen op wedstrijden,omdat dat verplicht is :@
30 (7%)
Alleen met een buitenrit!
25 (6%)

Totaal aantal stemmen: 381

whissie

Re: Cap; Of Niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 00:11

ik reed altijd zonder, want ik krijg er koppijn van na ca 30minuten, die paarden deden wel eens gek, maar ik kon er altijd op blijven zitten, debewegingen waren goed te volgen van ze.
maar sinds ik mijn eigen paard heb, die nogal gestoord kan doen, en moeilijk is om op te blijven zitten Clown heb ik hem wel altijd op....en rij dus niet veel langer dan dat de koppijn begint.
Nee, een andere cap helpt niet, heb al zoveel geprobeerd... heb het ook met helmen en petten enz.

Perry_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 00:17

ik draag ook altijd een cap als ik rij is veel veiliger.

een paard kan altijd schrikken of zijn bui niet eens hebben.
En het hoofd nog geen eens aan je paard te liggen het kan ook iets onverwachts zijn.

en maybe ziet het er soms niet uit
(vind ik zelf dan haha Haha! ) ik doe het wel voor me veiligheid

Groetjes
Perry
Lover Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 00:18

Altijd een cap hier. Voel me "kaal" en "niet compleet" zonder zelfs.

Alleen af en toe even zonder zadel bij het uit de wei halen van een verzameling pony's dat ik er even zonder zadel opspring (en dan dus ook zonder cap) en dan met alleen een halstertje + touw naar de stal rijd. Beetje een pokkeneind als je meerdere keren op en neer moet. Geregeld dus op pony (sturen met halstertouw) met daarnaast nog een pony aan halstertouw vastgehouden ofzo.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 00:19

Nouks schreef:
Altijd een cap hier. Voel me "kaal" en "niet compleet" zonder zelfs.

Alleen af en toe even zonder zadel bij het uit de wei halen van een verzameling pony's dat ik er even zonder zadel opspring (en dan dus ook zonder cap) en dan met alleen een halstertje + touw naar de stal rijd. Beetje een pokkeneind als je meerdere keren op en neer moet. Geregeld dus op pony (sturen met halstertouw) met daarnaast nog een pony aan halstertouw vastgehouden ofzo.

vind ik persoonlijk gevaarlijker dan gewoon een half uurtje les in een bak!

oke zal wel weer aan mij liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 00:24

danamuts schreef:

vind ik persoonlijk gevaarlijker dan gewoon een half uurtje les in een bak!

oke zal wel weer aan mij liggen

Zou ik ook vinden als ik dit verhaal bij iemand zou lezen. Maar ik ken deze pony's al jaren, heb zelf veel op stuk voor stuk gereden, het gaat niet langs de weg (maar over afgesloten terrein), ik weet welke koppels ik op die manier mee kan nemen en op wie ik wel en niet kan gaan zitten, geef zelf les aan kids op deze pony's... Vind je het zo al minder gevaarlijk klinken? Lachen

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 00:34

ik wel, en hoop voor je dat de rest uit dit topic dat ook doet! Voor je het weet gaat het over hersenschuddingen en schedelbasisfracturen...als je ff een pagina eerder leest haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 00:37

Heheh jep Lachen

Maar met die pony's weet ik best waar ik mee bezig ben. Zelfs op mijn eigen paardje heb ik nog nooit zonder cap gezeten, ik bedoel maar.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 00:43

slimmerik schreef:
Tja je zult wel denken dat je beter dan Tineke Bartels rijdt.... zie VN die reed ook zonder...

En 'n cap is om "iets" te beschermen. En wie kan beter weten dan jezelf of je wel "iets" hebt om te beschermen.....Bij "niets" is ie dus overbodig maar dat kun je alleen zelf weten.....

gelukkig hoef ik niets te beschermen. die diepgevroren bloemkool in me hoofd, moet eerst ontdooien wil daar iets aan kapot gaan. Maar vind dit soort topics wel erg leuk. Lijkt wel of ik een van de weinigen ben die dit soort topics wel leest (en in reageert) die geen cap draagt....

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:14

Ik draag altijd een cap, ook erg handig tegen laaghangende takken in het bos Knipoog

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:18

Ik droeg ook NOOOOIT een cap. zelfs op de "levensgevaarlijke Tong uitsteken " Natal NOOIT. Ik ben een x goed hard van mn pony afgekletst, nou toen hadk een hersenschudding of iig t leek er goed op, maar ja als een paard over je hoofdloopt is het vrij logisch. Vooor de rest zou ik m het liefst nooit op doen. Maar jaop stal moet het als je nog geen 18 bent.
En Inge, ik geloof niet dat je van PABLO afkletst en daar een scheldelbasisfractuur aanover houd Tong uitsteken Pablo moet nog al gek worden dan wil dat gebeuren

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:52

Danamuts, hier een bijstander Lachen Ik draag alleen een cap als ik naar buiten ga, omdat ik me daar veiliger voel met. Heb onlangs een nieuwe gekocht, met het voornemen om hem vaker op te doen, maar dat komt er niet van, gewoonweg omdat dat ding me in de weg zit en ik in de bak me nou niet echt onveilig voel zonder, of veiliger met. En het is gewoon eigen keuze, ik wordt altijd een beetje iebel hier van dat gezeik over caps, als ik van de trap afloop kan ik ook een verkeerde stap zetten en doodvallen, maar geen haan die daar naar kraait. Of zetten jullie ook een cap in huis op??? Ja natuurlijk is het vervelend als je naasten je uiteindelijk moeten duwen in een rolstoel, maar dat argument telt evengoed voor een auto, bij mijn weten gebeuren daar veel meer ernstige ongelukken mee, of stappen jullie ook niet een auto?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:58

Ik draag normaal altijd een cap. Deze zomer op een dressuurstal gereden en daar moest ik ook regelmatig paarden warmstappen of uitstappen, daar zette ik mijn cap dan niet voor op wat resulteerde dat als ik zelf ging rijden ik em ook niet meer opzette.
Dom maar ja...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:05

Citaat:
VELUWE - Paardrijden is en blijft een niet ongevaarlijke sport. Een ongeluk zit in een klein hoekje, zo bewijst de tragische val van een amazone afgelopen weekeinde in Doornspijk. Veiligheid is in de paardensport een belangrijk thema geworden, met name omdat het paard van nature een vluchtdier is.

Jaarlijks komen zo’n tienduizend slachtoffers van een ongeval tijdens paard- of ponyrijden op de afdeling spoedeisende hulp van het ziekenhuis. Ongeveer 1100 moeten na behandeling worden opgenomen vanwege de ernst van het ongeval. Dat is elf procent van alle slachtoffers die na een ongeluk met paarden worden behandeld en maar liefst 15 procent van alle ziekenhuisopnamen na een sportongeval.

Alleen al op de Veluwe was er in het afgelopen jaar sprake van een serie (ernstige) ongevallen in en rond de manege. In november viel een vrouw van haar paard in Doornspijk. Zij raakte daarbij ernstig gewond. Met hoofdletsel werd zij naar het ziekenhuis gebracht.

Schrikreactie

Afgelopen zomer raakte een 36-jarige vrouw uit Heerde gewond bij een val van haar paard nabij de schaapskooi aan de Elburgerweg. Vermoedelijk schrok het paard van het klapperen van een parasol. Ook deze vrouw moest met een ambulance naar het hospitaal worden vervoerd.

Van de paardrij-ongevallen vindt 12 procent plaats op de openbare weg en tien procent in een natuurgebied. De meeste slachtoffers vallen van het paard en lopen daarbij botbreuken op.

Ook is het percentage met ernstig hoofdletsel relatief hoog bij de ongevallen op de openbare weg, namelijk tien procent, zo blijkt, het Letsel Informatie Systeem van Consument en Veiligheid

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:09

jammer dat er niet meerdere opties mogelijk waren. Ik rijdt altijd met cap op wedstrijden, buitenritten en bij paarden die ik niet ken of waarvan ik weet dat ze speels/bokkerig kunnen zijn. Maar ik rij dus meestal op mijn eigen paard thuis niet met cap.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:54

ik rijd op mijn eigen paard ook niet met cap, gewoon omdat ik het nogsteeds onfrisse niet lekker zittende dingen vind, geloof me heb er al heel wat uitgeprobeerd, werk in een ruitersportzaak dus keuze genoeg!

op andere paarden, tijdens buitenrit en tijdens wedstrijd rijdt ik wel met.

ik heb overigens een LAS

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:25

Ik rijd in praktisch altijd met cap. Als ik een bosrit ga maken zet ik hem iig zeker op, het risico op een val lijkt me dan nog net iets groter. In de bak wil ik hem met warm weer nog wel eens aflaten maar dit gebeurd maar heel sporadisch. Ik heb trouwens van het weekend een nieuwe gekocht omdat mijn oude niet meer veilig was. (mee gevallen, zat een scheur in) Ik heb nu een Casco Youngster.

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:31

Ja, altijd! Ik voel me zonder cap niet prettig op een paard. het is toch een levend wezen dat onverwachte dingen kan doen. Het kan plotseling ergens van schrikken, wegschieten en ja.. als jij dan met je hoofd op de grond klapt of tegen een of ander object ben je zwaar de l.u.l.

Waarom zou je het risico nemen? Het is net zoals het dragen van een gordel in de auto. Een ongeluk zit in een klein hoekje....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:54

danamuts schreef:
myxaniek schreef:
De titel zegt het al: Cap; Of Niet Clown

Dragen jullie altijd een cap?
Ik doe dat wel, het is enorm veilig Knipoog
Met springen draag ik zelfs een bodyprotector plus cap Clown

En als je een cap draagt, welke?

xx

Er wordt hier een vraag gesteld, rij je altijd met cap of niet? Dan reageer ik dat ik hem niet draag en dan gaat het ineens over schedelbasisfractuur Ach gut en weet ik veel wat allemaal. HALLO, dat is toch mijn eigen hoofd. Misschien val ik wel meteen dood, dan heeft niemand er meer last van. Je gooit me in een oven en ziet me nooit meer. Is dat lieve brave paardje ook te koop. Weer iemand gelukkig! Duivel

Dat was de vraag toch niet. Blijf gewoon on-topic, dus: Ja ik draag een cap van casco, of nee ik draag hem niet want...

maja dat is bokt hè

Denk je wel eens na wat voor effect het heeft op de nabestaanden? Dat jij iets oploopt omdat je gewoon weg te naief was om een cap op te zetten?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:56

Vraag ik mij ook iets af: doen jullie wel altijd de gordel om in de auto? of ben je dan ook opeens onschendbaar omdat je die auto heel erg vertrouwd? Maw: het hoeft niet altijd aan het paard te liggen dat er iets gaat gebeuren, dingen van buitenaf kunnen ook je paard ervandoor laten gaan.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:57

Als ik rijd altijd,
Maar ik men tegenwoordig alleen maar dus heb ik een ´Mensport´pet op *LOL*

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:02

SuperRupsje schreef:
Danamuts, hier een bijstander Lachen Ik draag alleen een cap als ik naar buiten ga, omdat ik me daar veiliger voel met. Heb onlangs een nieuwe gekocht, met het voornemen om hem vaker op te doen, maar dat komt er niet van, gewoonweg omdat dat ding me in de weg zit en ik in de bak me nou niet echt onveilig voel zonder, of veiliger met. En het is gewoon eigen keuze, ik wordt altijd een beetje iebel hier van dat gezeik over caps, als ik van de trap afloop kan ik ook een verkeerde stap zetten en doodvallen, maar geen haan die daar naar kraait. Of zetten jullie ook een cap in huis op??? Ja natuurlijk is het vervelend als je naasten je uiteindelijk moeten duwen in een rolstoel, maar dat argument telt evengoed voor een auto, bij mijn weten gebeuren daar veel meer ernstige ongelukken mee, of stappen jullie ook niet een auto?

Dat is geen agrumentatie natuurlijk Knipoog Je weet dat je van je paard kan vallen, daarom is er een cap ontwikkeld. De kans dat als je valt van je paard je je hoofd bezeerd is erg groot. De kans dat je doodvalt van de trap is daarintegen erg klein (daarom hebben ze ook trapleuningen om een veilig afdalen mogelijk te maken). Een auto heeft gordels, die beschermen je ook tegen erger. Waarom dan geen cap?
Ach het is menselijk te denken: mij gebeurd niets. Kunnen je niets dan doen, het beschermd je tegen alle negatieve dingen die buiten gebeuren (verkeersongevallen etc). Maar waarom zou je je niet beschermen als je op een paard stapt? Omdat een cap niet lekker zit? omdat het er debiel uitziet? om het zogenaamd veilig is zonder? ik heb nog geen 1 goed argument gehoord waarom je geen cap opzet, want naief zijn is geen argument.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:08

Toch nog even een toevoeging:
Alles is gevaarlijk, maar ik hou rekening met de risico's. Met autorijden doe ik een gordel om, houd me aan de toegestane snelheid, ik houd voldoende afstand en let enorm op mijn medeweggebruikers. Als ik word aangereden kan ik zeggen: ik heb er alles aan gedaan om dit te voorkomen.
Als ik zonder cap op mijn pony stap en ik val met mijn hoofd tegen de bakrand, heb ik mezelf gestraft en ik weet niet of ik mezelf kan vergeven voor zo'n stommiteit, laat staan mijn ouders...

Ik zou zeggen: zie een keer iemand zonder cap met haar hoofd op het asfalt belanden (ondanks dat het een brave pony was) dan denk je er wel anders over. Ik heb het meegemaakt...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:13

Ik draag altijd een cap, is wel zo veilig!!

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:13

welshcobfan > Ik heb ook geen goed argument om hem niet op te zetten, ik zet hem gewoon niet op, behalve als ik buiten rij, punt Lachen
Je hebt gelijk dat m'n argumenten lichtelijk krom zijn, mijn punt was gewoon dat het onmogelijk is om 100% beschermd te zijn voor alle ongelukken op de wereld. En dat mensen die wel een cap opdoen vaak doen alsof je dat dan wel bent. Nee dat ben je niet, een cap zal je niet van een nekfractuur behoeden, en zal je ook niet helpen als je paard midden op je gezicht gaat staan. Tuurlijk is het wel veiliger met cap, maar niet 100% veilig, zoals veel capdragers het doen voorkomen. En dan ook nog dat betweterige gemoraliseer over caps (zeker bij HAW rijst het af en toe de pan uit), alsof mensen die een cap op doen zo veel beter zijn dan mensen die dat niet doen. Ieder z'n keuze, we leven in een vrij land, leven en laten leven (of doodgaan in dit geval Knipoog ).

edit: duidelijk maken naar wie ik me richt.
Laatst bijgewerkt door SuperRupsje op 08-11-06 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:14

Ik rijd ook altijd met cap op mijn fjord waar ik in 6 jaar tijd nog maar 3x afgedonderd ben. Dat wil niet zeggen dat ik em daarom maar niet opzet. Ik vind het heel onverstandig.