Wie krijgt het prijzengeld de ruiter of de eigenaar?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: Wie krijgt het prijzengeld de ruiter of de eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:05

Ik maakte altijd de afspraak dat ik het mocht houden ook als de eigenaren alle kosten betaalden.
Maar het is net wat je afspreekt en het is niet verstandig om daarmee te wachten tot het probleem zich voordoet maar dat weet jij nu ook al.
Nu moet je een beslissing maken of je de ruiter zo graag op je paard wilt hebben dat je het hierbij laat of dat je hem voor het blok zet met het risico dat je op zoek moet naar een andere ruiter.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:00

ik zou denken je betaald hem, betaald verder ook de kosten voor wedstrijden dat het prijzengeld aan jou toekomt.
indien hij voor niets zou rijden lijkt mij dat het prijzengeld voor de ruiter is.

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:11

Ik heb vroeger ook een aantal paarden uitgebracht voor iemand anders (tegen een vergoeding) en mocht het prijzengeld houden, maar deze paarden stonden dan ook bij ons gestald en wij betaalde ook alles voor die paarden incl. de wedstrijden.

In deze vindt ik dat jij als eigenaar alles zelf betaald dus het prijzengeld ook voor jou is. Ik zou het niet meer dan netjes hebben gevonden als de ruiter het minimaal overlegd had voordat hij het in zijn eigen zak stopte.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:20

ik betaal de wedstrijden zelf voor mijn verzorgpaard, maar mag ook het prijzengeld houden.
In jo ugeval vind ik dat jij het krijgt, als vergoeding voor het betalen van de wedstrijden.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:23

Ik heb zelf 1x 15 euro gewonnen en dat heb ik aan de eigenaar gegeven. Hij betaald heel de pony, ik maak er alleen maar gebruik van. Ook al was het maar heel weinig, vind het wel vrij logisch om het aan de eigenaar te geven.

Ik heb ook een keer een beker gewonnen, die heb ik zelf gehouden. De eigenaar heeft daar toch neits aan.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:24

ik houd ook al het geld zelf, en de eigenaar betaald de kosten. Ik word verder niet betaald, dus ik vind dit een goede verdeling... plus dat ik als arm studentje dit geld beter kan gebruiken dan de miljonair-eigenaar Tong uitsteken

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:31

Ik vind dat jij in het recht staat voor het prijzengeld aangezien jij echt werkelijk alles betaald!!
Wel lef van die gozer zeg, zou hem niet graag op mijn paard hebben als ik het zo hoor, komt een beetje over als een arrogant mannetje, maar begrijp me niet verkeerd, kan het ook totaal mis hebben hoor Lachen Maar zo komt het over als hij zo moeilijk doet over het prijzengeld.

xxMellaniexx

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:08

Ik ging rap op zoek naar een andere ruiter.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:48

ik weet niet om wat voor bedrag het gaat hoor... maar zonder die ruiter zouden die prijzen niet binnenkomen, jou paard krijgt naamsbekendheid..etc... ik vind het echt volkomen terecht dat hij het geld opeist...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:59

Het hangt er een beetje vanaf wat je hebt afgespoken inderdaad.
Als jullie een prof in dienst hebben die een vast bedrag krijgt, dan vind ik delen het eerlijkst.
Rijdt er een vrijwilliger op die 5 keer in de week 40 km rijdt met haar eigen auto om te rijden en die heel veel voor je doet met je paarden m.b.t. verzorging en onderhoud van het harnachement, dan vind ik dat deze ruiter recht heeft op het prijzengeld, ook al zou de eigenaar het inschrijfgeld en de startkaart betalen. Zijn paard wordt tenslotte ook meer waard als het het goed doet in de sport.
Zo'n vrijwilliger was ik ook een tijdje, ik nam mijn eigen zadel mee en betaalde zelf mijn lessen met dat paard. Toch wilden de eigenaren de rozetten èn de helft van het prijzengeld hebben! Dat ging mij op het laats heel erg tegen staan, vooral toen ik zelf de ijzers ook nog moest betalen in de zomer! Ik ben meteen gestopt. Dikke ruzie in de tent, maar ik ben ook niet helemaal gek. Haha!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 09:04

ik mocht t altijd zelf houden Knipoog

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:15

missypiggy schreef:
Mijn paard wordt in de springsport uitgebracht door een springruiter. Gister hebben ze een geldprijs gewonnen en de ruiter heeft deze gehouden. Hij zegt dat hij er recht op heeft want hij is de ruiter. Ik betaal de ruiter om te rijden en betaal het inschrijfgeld voor 2 parcoursen. Nou wil ik weten of dit gewoon is? Mag de ruiter het geld houden of is het eerlijker dat de eigenaar van het paard het geld krijgt. Weet iemand dit????

Als ik de wedstrijden zou betalen vind ik het niet meer dan normaal om het inschrijfgeld terug te krijgen. Rest is dan voor de ruiter. Wanneer de amazone de wedstrijden zelf betaald, mag ze het geld zelf ook houden.

missypiggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 12:44

Hoi allemaal. Harstikke bedankt voor de reacties.
Wij hebben inderdaad een prof. die ons paard rijdt. Maar het paard staat niet bij hem op stal we brengen hem 1 keer in de week voor training. Voor de rest rijden wij hem dressuur ook in de wedstrijden. Ook zijn wij nagegaan wat het ons maandelijks kost om hem te laten springen. We hebben met andere stallen gebeld en de situatie uitgelegd. Waarvan er een paar zeiden dat wij inversteren voor als we hem willen verkopen. Maar wij willen hem niet verkopen waarop hun zeiden waarom wij dan inversteerden? Waarop mijn moeder zoiets had van: Ja waarom eigenlijk? Vandaar dat we besloten hebben om hem uit de springsport te halen voorlopig. Wij willen wel weer dat hij uitgebracht gaat worden en dan maken we van tevoren afspraken. Dus voorlopig alleen nog maar even dressuur tot dat we alles rond hebben met de sponsor voor aankomend jaar en wie weet dat hij dan alsnog terugkomt in de springsport.

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:48

nou ik zou zeggen
als jij dat geld wil houden
moet je ook het inschrijf geld betalen!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:38

ergens in de regels staat dat rozetten voor de ruiter zijn en bekers en geldprijzen voor de eigenaar

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:54

dat zou ik graag aangewezen zien knabbelgirl, ik heb dat nl nog nooit gezien.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:03

Ben wel eens op een groot paardenevenement geweest met bekende (inter)nationale ruiters. Daar hadden ze prijzengeld en fokkerspremie. Voor het winnende paard was er een fokkerspremie die dus voor de fokker van het paard bestemd was en daarnaast prijzengeld voor de ruiter.

Als je hier van uit gaat zou dat dus betekenen dat het prijzengeld voor de ruiter is.

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:35

ik heb er van te voren duidelijke afspraken over gemaakt. Wij willen beide wedstrijden, de eigenaar omdat het paard er beter van word en ik omdat ik graag wedstrijden rijdt. Daarom delen de het startgeld 50/50. De startkaart en startcoupons betaal ik zelf en het prijzengeld mag ik houden! maar dit hebben we van te voren afgesproken. ook als er een goed bod komt dat de eigenaar hem kan verkopen. zo hebben we duidelijkheid en is niemand achteraf teleurgesteld!

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:39

eigenlijk is het geld voor de eigenaar, maar de ruiter heeft hier ook deel aan!

daarom hebben wij het zo gedaan dat de ruiter 25% krijgt ene de rest voor de eigenaar is!

Maar ja deze dingen moet je van te voren goed afpreken!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:36

Ik zou ook zeggen dat als jullie alles betalen dat het prijzen geld voor jullie is.
Maar dit hadden jullie van te voren even moeten afspreken, vind het alleen wel vreemd dat de ruiter het zichzelf gewoon toe eigend zonder overleg...

Hij heeft dan misschien wel gereden maar zonder jullie paard was het hem ook niet gelukt hahaha

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 00:05

Dat overleg ik van te voren.

En tot nu toe bij ieder paard wat ik voor mensen rij of heb gereden, kreeg ik de prijzen.

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 00:46

Naar wat ik weet blijven de rozetten bij het paard, dus eigenaar. De bekers en (geld)prijzen gaan naar de ruiter.

Als er verder dus geen afspraken zijn gemaakt behoort het prijzengeld dus naar de ruiter te gaan. In dit geval heeft de ruiter dus gelijk, natuurlijk is het niet netjes op de manier waarop het is gegaan, echter had de eigenaar het van tge voren kunnen uitzoeken en hier afspraken over kunnen maken.