Wat ziet de jury liever, actief of zeer ontspannen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Widner

Re: Wat ziet de jury liever, actief of zeer ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:45

Angelo schreef:
een "traag braaf proefje" is ook vaak zo'n 6jes proefje waar je als jury weinig mee kunt. Gaat er iets mis, dan heb je niet veel punten om het weer op te halen. Ga je je paard lekker actief voorwaarts rijden, scoor je vaak hogere punten, en ook al gaat er dan iets mis, dat kun je dan wel weer ophalen (eerder als bij een traag, braaf proefje).
Vandaar dat je de mensen aan de kant dan ook vaak hoort zeggen: hoe kan dat nu, dat ging mis en dat ging mis, en ze heeft toch meer punten als ik (van het trage, brave proefje), maar ze vergeten dan dat het actief gereden paard die missers weer heeft kunnen compenseren.

Mij is weer vertelt dat je beter rustig kunt doen en mijn sloompie op zijn eigen tempo laten lopen. Niet dat we bijna omvallen hoor maar echt snel is het niet Nagelbijten / Gniffelen

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 07:18

je moet hem natuurlijk niet boven zijn tempo gaat rijden, dat is weer iets anders.

quicklylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:59

oosterhoff schreef:
Ik heb het idee dat een braaf rondje ook heel wat kan scoren in de lagere klasses. Ik heb opgemerkt dat als ik mijn paard actief rijd en er kleine dingen mis gaan ik lager scoor dan als ik een heel braaf proefje loop waar eigenlijk weinig aan is.
wat mij dus opvalt is dat als je ergens een grote fout maakt de opvolgende punten vaak nooit meer hoog zijn.

Inderdaad dat vond ik dus ook al

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:40

Ik heb een groot paard en daarnaast is hij ook nog vrij log en daarom lijkt alles al gauw traag en moet zeggen dat dat nog wel eens in je tegendeel werkt als je paard ook al wat flegmatiek is,... maar goed zodra ik hem sneller ga rijden maakt hij zijn passen niet meer goed af dus zal me erbij neer moeten leggen dat hij nooit echt heel flitsend zal zijn zeg maar..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:42

Als ik heel braaf en ontspannen een proefje neer zet dan toont het allemaal nogal sloom. Inderdaad, groot paard.

Dus ja, dan geen winst en regelmatig de opmerking "impuls" op het protocol.

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:48

Als je te sloom gaat rijden. Krijg je waarschijnlijk op je protocol "niet voorwaarts" .Wat je dan ook weer punten gaat kosten. Ondanks dat je netjes hebt gereden. Waar je dan per onderdeel waarschijnlijk toch niet hoger als een 6 scoort omdat het paard niet voorwaarts is. Gaaaap

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:51

Klopt.

Wat ik de laatste keer bijvoorbeeld had was allemaal 6/7 voor mn overgangen, maar de oefeningen zelf waren dan een 5 (voorwaarts, impuls, dat soort opmerkingen). Tsja dan eindig je dus met je proeven zo rond de 170/175, maar winst wordt het niet.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:56

@ apple... Misschien hadden we dan toch maar geen grote paarden moeten kopen Tong uitsteken...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:57

Volgende keer koop ik gewoon een 1.60-er Haha!

(als ik nl wel een beetje tempo heb en de vaart erin dan ben ik al weer zo snel bij de volgende letter Nagelbijten / Gniffelen).

Ziiggy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:05

wahahaha dan ben ik toch blij dat mijn paard maar 1,65 is Lachen kan ik lekker dat tempo erin gooien Knipoog

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:08

Uhm, volgens mij rijd je wedstrijden om te kijken hoe ver je staat met je africhting en niet om te doen wat het hoogst "scoort". Impuls is nu eenmaal een van de onderdelen van een goede basisafrichting.

Ik zou dus gaan voor een proef met voldoende impuls. Dan maar eens het risico lopen een foutje te maken of een wat minder mooie afwerking te hebben. Als je wat verder komt gaan die fouten er vanzelf uit en dan heb je tenminste een goed lopend paard.

Mocht je nou toch voor een korte termijn resultaat (winstpuntje, beker) gaan dan kun je beter braaf door je proef sjokken. In de B1 kan dat nog best punten opleveren. (nogmaals, ik zou er niet voor kiezen, maar dat moet ieder voor zich weten).

Bovendien: Actief heeft niet direct iets met tempo te maken, maar meer met impuls. Bekijk maar eens een mooie actieve piaffe. (of een goede verzamelde draf)

Widner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:48

Ik plaats wel een filmpje: AUB Geen commentaar op alles wat niet met dit onderwerp te maken heeft Clown

http://www.youtube.com/watch?v=mCoy5p7fhz

Mij is vertelt dat als je je paard hard laat lopen dat zijn lichaam dan niet kan ontspannen en hij dan hard moet gaan lopen ipv gaan verzamellen ofzo Nagelbijten / Gniffelen

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:51

ik ga het even volgen Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:53

Als je paard te hard loopt, boven zn tempo, dan kan hij inderdaad niet ontspannen en verzamelen.

Dat is ook niet de bedoeling. De bedoeling is een actieve proef met impuls neer te zetten.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:53

willem is ook groot en log Haha! enook nog een verschrikkelijk flegmatiek paard. daar heb ik al een nadeel in. vlijtig proberen te rijden vergt van mij 2 keer zoveel energie Haha!

willem heeft moeite met een actief ondertredend achterbeen. mede door zijn rug(karperrug) hij zat ook vast in zijn onderrug, die is nu dan los gemaakt en hij is wat dat betreft wel soepeler. maar hij mist gewoon een bespierde kon en een krachtige achterhand Haha! en bij een 18jarig paard bouw je dat niet zo snel op.
ben nu wel bezigmet veel overgangen en balkjes, maar beter dan dit wordt het niet..

dus we doen het er maar mee. 19 november mag ik weer.. maar zodra ik meer vraag wordt hij boos met als gevolg een strakke rug en een nek die hij erop zet, dan kan je helemaal nix meer met hem.. dus blijf trouw aan mijn brave proefjes Haha! heeft meer resultaat gehad

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:23

Ook ik heb de ervaring dat jury's liever een actieve proef zien met slordige foutjes dan een rustige nette proef.
De proeven die voor mijn gevoel nier rijdbaar waren (spanning, geen rem en stuur) rij ik meestal dikke winst. Het plaatje toont toch anders dan dat ik voel.
En de proefjes waar ik toch netjes mijn figuren heb kunnen rijden en er zelf lekker heb gereden (lees ontspannen) worden wel eens genadeloos naar beneden geschreven op impuls etc..

Dus een middenweg vinden Knipoog
En het verschilt ook heel erg per jury.. Ik luister niet meer naar mijn gevoel want meestal zit ik er naast. (en vaak is het positiever dan ik in gedachten had)