Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
lindsey schreef:Tuurlijk hebben mensen daar een eigen verantwoordelijkheid in.
Maar eerlijk gezegd weet ik niet aan welke eisen een cap moet voldoen voor hij EN 1384 goedgekeurd is. Net zoals EN 1078 en EN1080 mij niets zeggen.
Als een paardrijcap en een fietshelm dan van de buitenkant veel op elkaar lijken kan ik mij voorstellen dat mensen gaan denken dat ze voor beide sporten gebruikt kunnen worden.
Want of je nu van je paard of van je fiets valt resultaat is hetzelfde je kan met je hoofd op het asfalt klappen.

Miss_Montana schreef:. Als je van je fiets valt schuift een fietshelm van links naar rechts en niet naar boven, waarom weet ik ook niet. Volgens mij omdat fietsers 9 van de 10 keer met fiets en al vallen en niet gelanceerd worden zoals ruiters dat vaak wel hebben. Een paardrijhelm schuift naar boven en naar beneden om tijdens een val de klap op het hoofd te kunnen breken.

Karin schreef:En wat willen jullie daarmee zeggen?
Dat het geen verschil maakt of je met een paardrijhelm of met een fietshelm op een paard klimt?
lindsey schreef:Misschien zouden ze behalve in de cap te zetten dat hij goedgekeurd is er ook een papier bij kunnen doen met waarom hij is goedgekeurd en wat hij kan doorstaan.
Evenzo bij fietshelmen dan wordt het verschil misschien wat duidelijker.
Dit is juist verplicht gesteld omdat sommige mensen dan helmen weer voor andere doeleinden gaan gebruiken waar de helm niet voor geschikt is.
Eowyn3003 schreef:Ik vroeg me af of het eigenlijk wel veilig om paard te rijden met een fietshelm, want iemand op onze manege rijdt met een fietshelm en de lesgever is heel streng wat betreft helmdragen.
Je ziet echt dat het een fietshelm is, glad en met een koemotiefje
Bienotje schreef:Veel caps lijken inderdaad tegenwoordig door de vrolijke kleuren en/ of een motief op de fietshelm. Zou het kunnen dat je het verkeerd gezien hebt en het toch een goedgekeurde rijcap is?
Als het daadwerkelijk een fietshelm is dan lijkt me dat ook niet geheel verstandig, die dingen zijn ook bestemd voor hoofdbescherming maar toch voor een ander soort vallen dan te paard denk ik..
...

lindsey schreef:Waar komt dat hardnekkige fabeltje van niet verzekerd zijn toch vandaan?? Al spring je expres van een flat zodat je een half jaar in het ziekenhuis ligt. Je ziektekostenverzekering vergoed echt de kosten wel.
ik vind dat dat niet moet kunnen op een manege