Paardrijden met fietshelm?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Re: Paardrijden met fietshelm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:52

Oh jawel hoor, ik heb laatst een belachelijk flitsende cap gezien Ja

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:53

lindsey schreef:
Tuurlijk hebben mensen daar een eigen verantwoordelijkheid in.

Maar eerlijk gezegd weet ik niet aan welke eisen een cap moet voldoen voor hij EN 1384 goedgekeurd is. Net zoals EN 1078 en EN1080 mij niets zeggen.

Als een paardrijcap en een fietshelm dan van de buitenkant veel op elkaar lijken kan ik mij voorstellen dat mensen gaan denken dat ze voor beide sporten gebruikt kunnen worden.

Want of je nu van je paard of van je fiets valt resultaat is hetzelfde je kan met je hoofd op het asfalt klappen.

Die eisen weet ik ook niet uit mijn hoofd. Maar zo'n keurmerk staat wel in een cap vermeld.

Een bromfietshelm lijkt op het eerste gezicht ook op een motorhelm, maar daartussen zit ook verschil. Met een bromfietshelm mag je niet op de motor, terwijl je in beide gevallen met je hoofd op het asfalt kunt klappen. Zie http://www.driversxm.nl/dxm_mototheo-technis.html voor toelichting. Moet een bromfietshelm dan ook maar niet op een motorhelm lijken?

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:55

ik denk eerder dat een cap fijner is een fiethelms is voor het fietsen en cap voor het paardrijden maar misschien hadden ze geen zin om een cap te kopen dan is dit een goede oplloosing Knipoog

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:56

Veel caps lijken inderdaad tegenwoordig door de vrolijke kleuren en/ of een motief op de fietshelm. Zou het kunnen dat je het verkeerd gezien hebt en het toch een goedgekeurde rijcap is?

Als het daadwerkelijk een fietshelm is dan lijkt me dat ook niet geheel verstandig, die dingen zijn ook bestemd voor hoofdbescherming maar toch voor een ander soort vallen dan te paard denk ik.. Knipoog

Sommige mensen zijn er gewoon niet van op de hoogte denk ik. Misschien een keertje meedelen dat een gewone cap beter is, maar het blijft iemand eigen keus of die met/zonder cap of gewoon met fietshelm rijdt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:58

Nee da's levensgevaarlijk! Bij ons doen alleen beginnertjes het maar na een paar lessen word er geeist dat ze een cap kopen die gemaakt is voor paardrijden. Er staat ook niet voor niets in de bijlage van helmen dat ze alleen voor een bepaalde sport gemaakt zijn en dat je ze niet mag gebruiken voor een andere sport. M.a.w. als je valt met een fietshelm van je paard en je krijgt toch hoofdletsel zal de verzekering niet uitbetalen.

Van de buitenkant lijken ze erg op elkaar maar van de binnenkant zijn ze heel anders. Als je van je fiets valt schuift een fietshelm van links naar rechts en niet naar boven, waarom weet ik ook niet. Volgens mij omdat fietsers 9 van de 10 keer met fiets en al vallen en niet gelanceerd worden zoals ruiters dat vaak wel hebben. Een paardrijhelm schuift naar boven en naar beneden om tijdens een val de klap op het hoofd te kunnen breken.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:04

Miss_Montana schreef:
. Als je van je fiets valt schuift een fietshelm van links naar rechts en niet naar boven, waarom weet ik ook niet. Volgens mij omdat fietsers 9 van de 10 keer met fiets en al vallen en niet gelanceerd worden zoals ruiters dat vaak wel hebben. Een paardrijhelm schuift naar boven en naar beneden om tijdens een val de klap op het hoofd te kunnen breken.

Zou dit nou het verschil tussen een fietshelm en een cap zijn?
Zou maar zo kunnen.

Dat je met een bromfietshelm niet op een motor mag kan ik mij dan wel weer wat bij voorstellen. Met een motor mag je immers veel harder.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:06

Dat snap ik ook wel, maar een bromfietshelm en een motorhelm lijken van de buitenkant ook enorm op elkaar. Mensen die niet beter weten, kunnen dus maar zomaar met een bromfietshelm op de motor stappen. Net zoals mensen met een fietshelm op een paard stappen. Moet je er dan voor zorgen dat ze niet zo op elkaar lijken?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:11

Goede voorlichting, wat mensen privé aanklooien in de achtertuin is moeilijk te controleren. Maar als ruitersportzaken en maneges er nu goed op gaan controleren, mensen erop attenderen en paardenbladen er meer over zouden schrijven.. Haha!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:17

Nu ja ik neem ook weer niet aan dat iemand per vergissing een fietshelm opzet als hij gaat paardrijden of omgekeerd. Dus wat dat betreft zouden ze gerust op elkaar mogen lijken.

Misschien zouden ze behalve in de cap te zetten dat hij goedgekeurd is er ook een papier bij kunnen doen met waarom hij is goedgekeurd en wat hij kan doorstaan.
Evenzo bij fietshelmen dan wordt het verschil misschien wat duidelijker.

Ik draag een echte paardrijcap wannneer ik paardrij. Heb nog nooit een fietshelm in mijn handen gehad maar ik zou echt niet kunnen aangeven waarom een fietshelm niet zou kunnen. Behalve dat hij dan andere bij mij onbekende veiligheidsnormen heeft.
Maar misschien heeft het wel te maken met wat miss montana aangeeft.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:45

Karin schreef:
En wat willen jullie daarmee zeggen?

Dat het geen verschil maakt of je met een paardrijhelm of met een fietshelm op een paard klimt?

Nee dat willen we daar niet mee zeggen, maar vandaag de dag hebt je veel caps die eruit zien als een fietshelm maar in feite dus gewoon een cap zijn Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:15

lindsey schreef:
Misschien zouden ze behalve in de cap te zetten dat hij goedgekeurd is er ook een papier bij kunnen doen met waarom hij is goedgekeurd en wat hij kan doorstaan.
Evenzo bij fietshelmen dan wordt het verschil misschien wat duidelijker.

Bij goedgekeurde helms zit altijd al zo'n papier in de doos Knipoog Dit is juist verplicht gesteld omdat sommige mensen dan helmen weer voor andere doeleinden gaan gebruiken waar de helm niet voor geschikt is.

Helms helmen? Wat is het eigenlijk Blond

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 21:03

Caps hebben toch meestal een klepje (behalve crosshelmen) en fietshelmen vaak niet.

Bij de LAS Hi Tek staat dat hij zowel voor paardrijden als voor fietsen gebruikt kan worden.
Maar verder zie ik toch echt wel het verschil tussen een cap en een fietshelm

Hipstr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:06

Ik vind een cap veiliger, kijk als het voor enkele keer is oke.
Maar als je egt vaker rijdt , of les zou ik toch een cap kopen. Knipoog
Hihi ik zie iedereen al met een fietshelm rijden , opzich wel grappig! Tong uitsteken Bloos

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:08

Lijkt me niet veilig maar bij ons mag je allen met een goed gekeurde cap rijden, dus zie ik nooit iemand met een fiets helm.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:08

Eowyn3003 schreef:
Ik vroeg me af of het eigenlijk wel veilig om paard te rijden met een fietshelm, want iemand op onze manege rijdt met een fietshelm en de lesgever is heel streng wat betreft helmdragen.

Je ziet echt dat het een fietshelm is, glad en met een koemotiefje Koe

Daar heb je tegenwoordig ook caps mee!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 11:50

ik denk niet dat het even veilig is en bij mij in de les mogen ze er ook niet mee rijden! Toevallig had ik laatst nog een beginnertje (krijgt nog prive les geen groeps les) die een fiets helm op had en hiermee heb ik haar niet laten rijden. Ze heeft toen een capje van stal opgedaan. Het risico wil ik ook niet nemen, als dat kindje valt en er wat aan haar hoofd aan over houd wil ik dat niet op mijn geweten hebben!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:06

In principe is elke valhelm gelijk van opbouw en principe.
De opbouw is een binneschaal met een buitenschaal.De buitenschaal moet de klap over een zo groot mogelijk oppervlak verdelen en de binnenschaal deze dempen.
Bij de zwaarste normen zijn er zelfs eisen over het type materiaal. Voor motorracen mag bijvoorbeeld mag de buitenschaal alleen van een materiaal gemaakt zijn dat niet verzwakt wordt door oplosmiddelen en stickerlijm bijvoorbeeld en worden helmen die wel sterk zat zijn toch niet toegestaan.

Betreffende de normering zijn er verschillende voetangels omdat het gaat om een MINIMUM-eis en een helm voor fietsen of brommerrijden kan heel goed aan hoger eisen voldoen en toch niet goedgekeurd zijn volgens de paardrijnorm omdat de fabrikant het daarvor niet heeft aangeboden omdat dit HEEL kostbaar is.
Een fabrikant zal de helm alleen laten normeren voor de doelgroep.

Een heel belangrijk punt wat NIET getoetst wordt is het gewicht. Hoe zwaarder de helm hoe belastender voor de nek.
Een moto-x helm geeft de beste valbescherming bij paardrijden doch is relatief zwaar. Het niveau van bescherming is VEEL hoger dan ooit bij een stuiter van een paard gevraagd zal worden en dus is de helm TE zwaar.
In het algemeen kan je stellen dat je de lichtste helm moet kiezen die de bescherming biedt die jij nodig hebt.
Of die helm aan een normering voldoet is maar de vraag en ook bieden lang niet alle genormeerde helmen de benodigde bescherming. Een dressuurcap met eurosticker is in een cross niet op zijn plaats. Dan heb je meer aan een snowboard-helm bijvoorbeeld ook al is die daarvoor niet goedgekeurd.

Been, arm en torsobescherming uit de motorcross is het beste wat er is ook voor paardrijden. De ideale combinatie bewegingsvrijheid en valbescherming en het zit ook met afstand het meest comfie.
De spullen voor paardrijden bieden veel minder bescherming.
De moto-x spullen zullen echter nooit genormeerd worden voor hippisch gebruik omdat ze daarvoor niet worden aangeboden.
De moto-x spullen zullen de ook bij een klapper op een rotsblok beschermen doch wel fikse blutsen en blauwe plekken geven. Paardrijspul is niet opgewassen tegen een klapper waar ik het voor aantrek doch bescherm je wel tegen blutsen en blauwe plekken in een doorsnee NL-rit.
Vervolgens kun de vraag stellen of je het moto-x niveau van bescherming te paard wel nodig vindt.

Wanneer je aan een georganiseerde vorm van paardrijden deelneemt zal je merken dat de organisatie naar een e-keurmerk zoekt. Of jouw helm aan een HOGERE norm voldoet is dan niet belangrijk, want dat nummer staat niet op hun lijstje.
In een dergelijk geval zal je simpelweg een helm met een nummer van het lijstje moeten dragen.

Mooi tenslotte, is in het oog van de kijker. Maak je keuze. Ook OF je er een harde pet op zet of niet
Knipoog

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 09:40

Ik liep net over de deel langs de oude race-spullen en er schoot me wat te binnen dus even een voorbeeld.
Al weer meer dan 25 jaar geleden was de meest veilig helm voor motorracen een model van GPA. Dit had een revolutionaire sluiting door middel van twee hoefijzervormige schalen aan de onderzijde.
Het voldeed met speels gemak aan ALLE normen en gaf extra bescherming aan de onderzijde met als bonus een ECHT goede sluiting.
De toelating voor de racerij echter deed een paar jaar op zich wachten omdat de baancomissarissen getraind moesten worden hoe deze helm te openen.
Op straat heb ik deze helm nooit gedragen omdat de kans op letsel door het onkundig af proberen te doen bijna 100% was. Ik reed derhalve op straat met een ding dat bij een val veel minder bescherming bood maar wel bekend was bij wie me ook zou oprapen.
Het systeem is een zachte dood gestorven terwijl het nog steeds met afstand beter is dan wat er nog steeds standaard gebruikt wordt juist omdat het als standaard systeem door iedereen bekend is.
Mijn oude GPA racehelm staat op de deel naast mijn laatste Arai, het topmodel nu maar constructief ver ondergeschikt aan de in de vergetelheid geraakte GPA.

Normering is een goede hulp bij het maken van je keuzes en bij competitiedeelname soms geen keus, doch als je zelf goed weet wat je doet en waarom is normering irrelevant.
Idem het wel of niet dragen.
Ik weet als geen ander hoe belangrijk een helm of een rugbeschermer kunnen zijn. Elke soort beschermer wat je kan bedenken heeft mij al eens voor letsel behoed en heb dan ook een ruim assortiment aan spullen voor passieve bescherming.
Ik weet ook hoe betrekkelijk de passieve bescherming kan zijn. Ondanks ZEER goede helm mijn vrouw ten gevolge van hoofdletsel verloren en zelf bijvorbeeld ribben gebroken onder de beste borstbeschermer.
Draag passieve bescherming met verstand! Staar je niet blind op de E-nummers, zelfs niet op het dragen van bescherming. De allerbeste bescherming blijft vaardigheid.

HC

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 21:16

Bienotje schreef:
Veel caps lijken inderdaad tegenwoordig door de vrolijke kleuren en/ of een motief op de fietshelm. Zou het kunnen dat je het verkeerd gezien hebt en het toch een goedgekeurde rijcap is?

Als het daadwerkelijk een fietshelm is dan lijkt me dat ook niet geheel verstandig, die dingen zijn ook bestemd voor hoofdbescherming maar toch voor een ander soort vallen dan te paard denk ik.. Knipoog
...

Ik denk dat het een fietshelm is, want er staat een koe (motiefje) op . Maar is een fietshelm dan niet even stevig als een cap, of zelfs niet steviger? Want met een fietshelm val je ôp het asfalt en met een cap in het zand (tenzij op wandeling).

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:38

Hmm je valt in het zand, of op het beton bij stal, of tegen de bakrand, of dwars door de hindernis, of je komt een stel harde hoeven tegen op weg naar beneden... Ik denk niet dat de cap het minder zwaar te verduren heeft dan de fietshelm.

_steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:56

Ik weet niet precies meer waar ik het heb gelezen. Maar ik geloof in het boekje wat bij mijn Cascocap zat.

Er stond dat een fietshelm niet voldoende beschermt tijdens een val van een paard. Daarvoor hadden ze de manieren van vallen bestudeerd en daarop de hoofdbescherming aangepast.

Ik zal eens kijken of ik het terug kan vinden..

viit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:19

Nouw ik denk dat er niet voor niks caps zijn uitgevonden;) want een fietshelm (hangt van de kwaliteit af) kan best snel breken, en is natuurlijk niet volgens het keurmerk voor caps gekeurd;)

XxX

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:25

lindsey schreef:
Waar komt dat hardnekkige fabeltje van niet verzekerd zijn toch vandaan?? Al spring je expres van een flat zodat je een half jaar in het ziekenhuis ligt. Je ziektekostenverzekering vergoed echt de kosten wel.

nou, het is niet helemaal een fabeltje.
Inderdaad, ziektekosten worden altijd vergoed. Maar er zijn meer kosten. Stel dat je valt, een hersenschudding oploopt en een paar dagen ziek thuis bent. Toevallig val je onder een CAO waarin de eerste 2 ziektedagen voor eigen rekening zijn. Wie gaat die 2 dagen loon betalen?

Als je in een manegeles rijdt op manegepaard, en je valt eraf, kan de manege aansprakelijk worden gesteld. Daar is elke fatsoenlijke manege voor verzekerd. Maar die verzekering heeft vaak in zijn voorwaarden staan dat de ruiters een cap moeten dragen. Draag je geen cap, dan wordt dat bezoekje van de huisarts wel vergoed, maar naar die 2 dagen loon kan je fluiten!

en ik ben bang, dat het in het geval van een fietshelm ook helaas pindakaas is....

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:42

Naar het loon van die 2 ziektekdagen kan je dan inderdaad fluiten. Maar had je in dat geval wel een cap op maar heb je toch letsel dan kun je nog steeds fluiten naar dat geld als je op je eigen paard rijd.

Rijd je op een manege en draag je wel een goedgekeurde cap dan zou je inderdaad de manege aansprakelijk kunnen stellen. Hangt dan wel van de situatie af of je wat vergoed zou krijgen.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:14

Punt 1 ik vind een fietshelm en een paardrijcap toch niet op elkaar lijken en punt 2 je bent toch niet achterlijk het heet toch een FIETShelm en geen PAARDRIJcap Lachen ik vind dat dat niet moet kunnen op een manege