Tips voor onmogelijk scheerbaar drama-paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Destinietje

Re: Tips voor onmogelijk scheerbaar drama-paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 20:51

En hoeveel is die rekening dan? (ik heb de rekening van de domosedan ook nog niet, word dat schrikken?)
Maar die cocktail klinkt erg goed!

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:53

Dat wilde ik eerst weten of het echt nodig is om te scheren. Je zou idd de coktail kunnen gebruiken en eventueel de praam er nog bij. Als dit niet gaat lukken dan zou er denk ik nog weinig oplossingen zijn behalve geheel verdoven Lachen

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:56

Mooie aan een (goeie) cocktail is dus dat het vol op de spieren slaat, dus in principe zou die niks meer kunnen doen, omdat die geen controle meer over zn spieren heeft.
Geloof ook dat je er een belgische DA voor nodig hebt om eraan te komen, maar voor de grootste varkens werkt het super.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:12

Goudvarken schreef:
Mooie aan een (goeie) cocktail is dus dat het vol op de spieren slaat, dus in principe zou die niks meer kunnen doen, omdat die geen controle meer over zn spieren heeft.
Geloof ook dat je er een belgische DA voor nodig hebt om eraan te komen, maar voor de grootste varkens werkt het super.

kliniek van Reusel(en Diessen) gebruikt het(godzijdank vanwege mn zwarte monster Afbeelding )
maar Reusel is dan ook bijna België Knipoog www.dapreusel.nl

domosedan is normaal niet zo duur, 20-25 euro ofzo? maar incl voorrijkosten, behandeltijd(waarom dat gerekend werd voor die 1 minuut spuit zetten weet ik nogsteeds niet) kwam ik totaal op dik 50 euro, cocktail was 70 euro geloof ik?
zoek de rekeningen wel ff op voor je als ik weer in hoogeloon ben Lachen geef ik je meteen de exacte naam van de cocktail.
weet anders ook nog een belgische DA die niet duur is en aan huis komt(iig in deze regio) wellicht komt die ook jouw kant op, die zal de cocktail zeker wel hebben Lachen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:14

smit_ilse schreef:
Dat wilde ik eerst weten of het echt nodig is om te scheren. Je zou idd de coktail kunnen gebruiken en eventueel de praam er nog bij. Als dit niet gaat lukken dan zou er denk ik nog weinig oplossingen zijn behalve geheel verdoven Lachen

met die cocktail gaan ze bijna liggen, meer verdoven dan gaan ze dus letterlijk plat en spreek je over narcose, met alle risico's bij het opstaan(zal niet de 1e zijn die zo een been breekt) dus denk niet dat geheel verdoven een optie is. Mijn paard wilden ze niet eens onder narcose laten gaan voor rontgenfoto's van de rug, laat staan dat ze zoiets doen voor scheren.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 21:17

Ja, dat zou inderdaad geen optie zijn! Maar die cocktail is wel vreselijk duur dan zeg, voor 2x per jaar scheren! Maar als het op alle spieren slaat...hoe zit het dan met de vitale organen?

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:20

wij hebben wel eens een lastpak geschoren in de opvoelbox,en dan gewoon zo vastknopen dat hij ook niet meer omhoog kan en over de voorkant heen komen.Het enige nadeel is,dat de scheerder zich in allerlei bochten moet wringen om te kunnen scheren.Maar ook tegen slaan helpt het wel.
Verdoven is altijd een risico,maar een klap tegen je hoofd vind ik erger.Dan mag het paard in questie toch eerst plat gaan.
Mijn veiligheid gaat voor dat van het paard.
Naar,maar waar !

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:30

Destinietje schreef:
Ja, dat zou inderdaad geen optie zijn! Maar die cocktail is wel vreselijk duur dan zeg, voor 2x per jaar scheren! Maar als het op alle spieren slaat...hoe zit het dan met de vitale organen?

hartslag ed werd goed gecontroleerd, domosedan en sedalin werken trouwens ook op alle spieren incl het hart etc
wel altijd de eerste uren na het verdoven niet laten eten, (slok)darm etc ligt ook stil en verstoppingen kunnen dan makkelijk ontstaan

mn domosedan rekening van de laatste keer scheelde amper 20 euro met die van de cocktail, vond dat de moeite wel waard want aan domosedan had ik niets die keer(weggegooid geld dus Scheve mond ) andere keer domosedan was wat goedkoper, toen was er geen behandeltijd gerekend geloof ik, waarom dat de laatste keer gebeurde weet ik nogsteeds niet!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:39

Sommige paarden reageren heel gevoelig op sommige delen van hun lichaam als je ze met Domosedan verdoofd. Hoe het precies zit weet ik niet meer maar mijn dierenarts raade het toen af om te gebruiken als je een paard wilt scheren.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 21:42

Ah kijk! dat zijn nuttige tips! Ik merkte overigens geen gekke dingen daarvan! De liezen waren gevoelig, maar dat is altijd. En dat soort plekken. Het viel me wel op dat het hoofd nog vrij goed te doen was, op de oren na, maar die kan ik normaal ook niet uitKNIPPEN ofzo... Dus dat leek me "normaal" dat ie daar nu ook nog hefiger op reageerde... Ik ga het eens navragen bij mijn dierenarts!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:04

Er is een hele DVD over hoe je problemen met scheren oplost, juist bij paarden die er enorm van flippen.
Hij is wel in het engels, dus ik weet niet of dat echt een probleem is. Maar als je het goed aanpakt, dan kan je paard het scheren zelfs fijn gaan vinden!

DVD over probleemvrij-scheren

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 07:30

Je zegt dat die niet bang is
dan heeft die in mijn ogen geen vertrouwen recpect voor jou en zal ik eerst daar aan werken

en als het echt zo moelijk is en ook al wil je het niet horen tja niet scheren
denk het eerlijsk tegen over je paard
en dan rij je maar iets minder

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 08:46

Meid, minder rijden is geen optie, dan word ie dol, en daarbij is het een wedstrijdpaard, dat meer moet doen dan af en toe wat recreatief rijden. én dus als je hem niet vaak rijd word ie gek, hij moet werken.
En dat respect werken we al anderhalf jaar aan, het is geen lieve pennypoowniej die onder de indruk is van een tik of alleen af en toe een correctie nodig heeft, hij zit íets ingewikkelder in elkaar. Ik heb hier super begeleiding, en ik weet goed genoeg waar ik mee bezig ben. Voor de nuttige tips, bedankt!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 08:51

Verdoven... Meer tips heb ik niet Haha! Ik zou wel eventueel alleen zijn lijf doen ofzo. Ik heb bij mijn paard zijn benen en zijn hoofd ook gewoon gelaten. Is misschien niet zo mooi. Maar de "scheerder" wou zijn tanden niet kwijt Knipoog Clown
En ik wil natuurlijk ook geen wonden ofzo

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 08:57

Waarom heeft niemand het toch over het wegnemen van de angst?? Dit is alleen maar symptoombestrijding. Je kan beter investeren in de lange termijn en er iemand bijhalen die je paard van zijn angst voor scheren afhelpt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:04

Ik denk niet dat het angst is, het is puur " niet willen" .

Calippo, de DVD van Parelli kende ik niet, heb je hem zelf?

Ik weet niet of er handmatige scheerapparaten zijn (wel een klereklus bij een groot paard? Zodat hij het gevoel en het geluid van dat scheerapparaat niet heeft?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:34

Mijn tinker flipt(e??) gigantisch van oa alles wat maar op een scheerapparaat leek. 3 jaar terug is hij geschoren, met sedalin maar helemaal relaxed was hij nog steeds niet al was het wel te doen. Zonder verdoving was ie levensgevaarlijk, voor zichzelf maar vooral voor ons.
Nu dit jaar moet hij er toch echt weer aan geloven, en omdat ik eigenlijk toch het liefst niet verdoof of laat verdoven ben ik dus ergens eind augustus begonnen met een simpel kruidvat tondeusetje om in elk geval de ergste angst voor geluid en trilling (hoewel niet te vergelijken met een echt apparaat natuurlijk) "weg te oefenen". In de round penn, telkens een stapje verder (oftwel dichterbij)
Dat ging met kleine stapjes vooruit, ben toen even gestopt ivm zijn laatste wedstrijd voor dit jaar en nu sinds een week weer bezig. Dat ging eigenlijk snel zo goed dat ik ineens een stuk geschoren had Clown
Afgelopen maandag gingen we weer verder met de oefensessie en daarna had ik z'n hals en deel van boeg al kaal, stomverbaasd dat ik zelfs in de richting van z'n hoofd kon komen. Nu moet ik het wel afmaken dus nog zo'n apparaatje erbij gekocht en gisteren op de spuitplaats aan een los touw heb ik z'n hals kunnen afwerken en een end verder richting buik zeg maar. Zonder problemen. Ben dan ook apetrots op hem Haha!
Of de apparaatjes het samen uithouden tot alles eraf is wat ik eraf wil hebben weet ik niet (kun je niet echt verwachten van een tondeuse van 8 euro al gaat ie tot m'n verbazing erg makkelijk door die dikke vacht heen) en dan zal alsnog het grote apparaat eraan te pas moeten komen en denk ik dat ik daar eerst weer op dezelfde manier mee moet gaan oefenen (iets lastiger want ik zou niemand weten die een snoerloze heeft) maar heb er wel vertrouwen in dat ook dat uiteindelijk wel gaat lukken. Ben er iig inmiddels van overtuigd dat oefenen oefenen en nog eens oefenen zeker nut heeft.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:53

wie heeft het hier over een penny paard
valse paarden worden niet geboren maar gemaakt
en ja ik zal als echt zo nodig moet gewoon de DA laten komen voor het beesie

en idd neem er desnood 2 dagen voor
als je zelf al zo gaat van het lukt niet lukt het je nooit

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:24

ik prijs mezelf gelukkig met mijn tinker die ik gewoon aan een touwtje aan de muur zet en kan scheren met als enige kalmeringsmiddel een pluk kuil (krijgt ze natuurlijk pas als de hals klaar is) ...ze vindt het zo lekker dat ze zelfs zelf haar been strekt zodat ik haar oksel kan doen zonder hulp. (alleen begint ze mij dan enthousiast mijn hoofd te kroelen)

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 10:32

Thnx voor de tips! Ik ga hier liever niet alles op bokt zetten, omdat ik de bokkers wel langer dan vandaag ken. Maar in een roundpenn oefenen gaat niet met hem, hij springt bovenop je als ie boos is (wat ie word op alels wat hem niet zint). En ja, ik ben niet gek en besef heus wel dat dit fout is, maar de mensen die menen dat zij het wel ff kunnen (dus NIET de mensen die gewoon tips geven maar mensen denken het ff op te lossen met wat koetsjiekoetsjie) nodig ik uit om het te komen proberen!
En dat oefenen: hij kent een kleine tondeuse, en daarmee kan ik ook zijn voeten heeeel voorzichtig doen, maar zodra hij ook maar dénkt dat het anders gaat als anders, flipt ie weer.

Maar verder heb ik denk ik een goede tip gehad van Renske, waar ik wat mee wil gaan doen, en daarmee is deze discussie denk ik afgerond. Bedankt!

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:25

De Gouden Tip ook al wil je het niet horen........! Niet scheren!

Beter voor je eigen veiligheid en voor je paard zijn welzijn.........

Zoals ik ook al in een ander topic heb geschreven; paarden die echt niet te scheren zijn en helemaal door het lint gaan zonder verdoving zijn 9 van de 10 keer nóg gevaarlijker wanneer je er een verdoving inzet!

Volgend jaar misschien eerder een deken op, niet op de tocht zetten, geen koude stal, eerder op stal i.p.v. in de wei laten etc etc maar ik zou zoals jij je paard beschrijft, als zéér gevaarlijk, niet jezelf en het paard risico laten lopen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:10

napoleon schreef:
De Gouden Tip ook al wil je het niet horen........! Niet scheren!

Beter voor je eigen veiligheid en voor je paard zijn welzijn.........

Zoals ik ook al in een ander topic heb geschreven; paarden die echt niet te scheren zijn en helemaal door het lint gaan zonder verdoving zijn 9 van de 10 keer nóg gevaarlijker wanneer je er een verdoving inzet!

Volgend jaar misschien eerder een deken op, niet op de tocht zetten, geen koude stal, eerder op stal i.p.v. in de wei laten etc etc maar ik zou zoals jij je paard beschrijft, als zéér gevaarlijk, niet jezelf en het paard risico laten lopen.

dit had ik hetzelfde zoals al in dit topic staat, maar dan ging het om niet aan de achterbenen kunnen komen en dus een hoefsmid probleem
Domosedan en Sedalin werd ze levensgevaarlijk van en kwam er dwars doorheen
er is een belgische verdovings-cocktail die zelfs de gemeenste nog plat krijgt, daar komen ze nml niet doorheen zoals bij Domosedan wel gebeurd, heb Iris gezegd de naam ervan op te zoeken en door te geven, zodat ze die de volgende keer kan proberen. Lachen
Die van mij liet daarmee zelfs rontgenapparatuur heel bij de achterbenen, iets wat niemand verwacht had Knipoog ook de hoefsmid vond haar bijna té tam!
Die verdoving wordt vooral voor de veiligheid steeds vaker gebruikt, omdat Domosedan erom bekend staat dat sommige dieren er doorheen komen, met alle gevolgen van dien.

veel mensen hebben het er over dat iris moet oefenen, maar ze kan hem overa aanraken alleen wil hij gewon geen scheerapparaat op zn lijf hebben
net zoals ik maandenlang iedere dag dmv bezems en alles bezig ben geweest met Wisje's benen aanraken en optillen, ik schoot er 0,0 mee op! en dan moet je iets, voor de veiligheid en om die cirkel te doorbreken, Wis heeft dankzij een paar goede ervaringen met de smid(mede dankzij de cocktail!) nu zoiets van weet je, als jij mn voetjes op wil tillen doe je dat toch! en ik kan inmiddels peesjes omdoen, alle 4 de voetjes uitkrabben(achter nog wel vlugvlug maar het kan *LOL* ) iets wat ik met mn maandelange oefenen en geduld en alles niet had bereikt
oefenen en doorzetten tijdens die cocktail verdoving heeft volgens mij dus geholpen, het vechten tegen het achterbenen aanraken&optillen is sindsdien erg afgenomen!

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:23

Ik denk dat je in je handen mag knijpen dat jouw paard inmiddels braaf is geworden met scheren. Toch denk ik dat je één van de weinige gelukkigen bent. De paarden die ik heb meegemaakt, die bijna niet meer op de benen konden staan van de verdoving maar die zodra ze een scheerapparaat hoorden weer helemaal door het lint gingen en dan letterlijk zichzelf door de gang heen sleepten, alles onderste boven ramden en benen en lijf openhaalden, die zijn daarna nooit meer geschoren…….

Misschien dat het werkt voor TS, ik hoop het van harte. Maar ik hoop ook dat als het niet werkt ze volgend jaar geen risico meer neemt en het paard dan maar niet scheert…….

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:26

in jou verhaal maak ik op dat jij als even iets niet wil dan maar verdoven
dus straks moeten we als even iets niet wil hoe wij het willen maar verdoven

maar ja gaat nergens meer om
als jij zo nodig moet scheren moet je maar doen Lachen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:42

miriamrocky schreef:
in jou verhaal maak ik op dat jij als even iets niet wil dan maar verdoven
dus straks moeten we als even iets niet wil hoe wij het willen maar verdoven

maar ja gaat nergens meer om
als jij zo nodig moet scheren moet je maar doen Lachen

als jij ook maar enigzins weet hoe dit paard zich gedraagt ze je dat dus niet...

destenietje weet echt wel waar ze mee bezig is, maar stich is gewoon een linkmichel! ik zou ook proberen of zo'n cocktail werkt... anders zou ik het ook echt niet weten