scheren wat geven jullie om hem kalm te houden...?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wallie

Re: scheren wat geven jullie om hem kalm te houden...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 12:22

mijn pony werde van de week voor de aller eerste keer geschoren... eerst even een touwtje om zijn neus gedaan ter vervanging van een praam.. want tsja die hadden we niet Boos! en t heeft het zelfde effect.. nou zullen de meeste gaan denken aaaah wat zielig.. maar nee hoor... word die lekker rustig van en konden gewoon scheren... de andere kant hebben we het touwtje van zijn neus afgehaald.. en wist tie dat hij geen stapje verkeerd mocht zetten anders kreeg hij dat ding weer om zijn neus.. dus hij was egt super braaf bij de andere kant!! egt een lieve pony

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 11:37

BlazingBoots schreef:
Ik heb een hekel aan sederingsmiddelen..
Ik pak liever een praam als het even nodig is...
Wanneer het mis dreigt te gaan (paard zakt te ver weg en wil vallen bv.)kan je de praam er af halen...die sedalin krijg je er echt niet meer uit!

Idd, ben ook niet zo gek op die verdovingsmiddelen.
Maarja het scheelt ook wat voor paard je hebt he Lachen

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 12:30

Hoe bedoel je die sedalin krijg je er niet meer uit Verward

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 16:48

dat gaat gewoon weet uit zijn lichaam na een paar uur

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:38

Waarom zou dat niet uit zijn lichaam komen dan BlazingBoots :?

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 22:21

ik gebruik alleen verdoving als het gevaarlijk wordt.Voor de rest is de praam voldoende .Je kan ook nog een voetje ophouden.

kimmetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 22:44

ik ben kimmie 16 maar kan niet meer inloggen op mijn andere dus vandaar deze:

,mmaar zxonder is hij ook gevaarlijk 1 voetje omhoog kan ook maar dat staat niet echt gemakkelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 10:16

ik ga om 12 uur een ruin scheren, op zich is hij goed te doen maar voor de veiligheid toch maar een Sedalin erin.

over 2 weken mijn 3 jarige en een ruin op stal, ook deze krijgen Sedalin toegediend.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 15:26

switchx schreef:

Het komt er uiteindelijk wel uit....tuurlijk wel.
maar stel dat je paard er heel slecht op reageerd dan kan je het er niet op dat moment uitkrijgen...snappie?
Een praam doe je dan snel af wanneer je paard dreigt in te dommelen en bijvoorbeeld omvalt.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 15:32

sedasan kan je geven, dit is gewoon een pasta.
of hem in laten spuiten door de dierenarts met domasedan.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:31

BlazingBoots schreef:
switchx schreef:

Het komt er uiteindelijk wel uit....tuurlijk wel.
maar stel dat je paard er heel slecht op reageerd dan kan je het er niet op dat moment uitkrijgen...snappie?
Een praam doe je dan snel af wanneer je paard dreigt in te dommelen en bijvoorbeeld omvalt.

Oke ik dacht dat je bedoelde dat het voor altijd in zijn lichaam bleef zitten Vork

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:40

Ik gebruik een praam... worden ze heel gauw rustig van en ik deed het alleen omdat ik zjin baard anders niet kon scheren.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:53

Ik oefen een week van te voren met geluid en aanrakingen, en dan pas ga ik scheren. En weetje; dan is er niks aan de hand.
Ik zie altijd enge dingen met paard strak vastzetten en hup scheren maar, iedereen aan 'm hangen dat ie blijft staan Scheve mond Geduld werkt béter dan een stomme verdoving...

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:14

Klinkt allemaal heel leuk hoor dat je je paard "gewoon" moet laten wennen.
Sommige paarden waaronder die van mij, blijven dat eng vinden wat je ook doet en hoe je het ook doet. Eerlijk waar ik heb heel veel geduld, maar mijn paard krijgt mooi een tubetje sedalin of de huidige vervanging.
Dan blijft hij namelijk rustig in zijn koppie en met vier benen op de grond. Wanneer hij dan geschoren wordt staat hij rustig te dutten.
Maar van zijn benen en zijn hoofd blijven we af, want zelfs met sedalin breekt hij dan de tent nog af.

Mijn paard was 7 toen ik hem kocht, en was een bang vogeltje zonder zelfvertrouwen. Vermoedelijk verschillende vervelende gebeurtenissen achter de rug dus wie weet ook wel met scheren. Die krijg je er dus niet meer uit, dus zoek ik een gulden middenweg zodat hij toch geschoren kan worden en niet over verhit raakt van flink trainen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:30

Ik hoop niet te hoeven scheren want ik ben druk in de weer met dekens, maar goed, benen en oren moeten sowieso als we weer op pad gaan. Nou is mijn driejarige een heel braaf kereltje verder maar het plukje manen achter zijn oren wegknippen vind hij bijv. weer helemaal niks en dat laat hij goed weten ook. Oren knippen is trouwens weer geen probleem, raar paard.
Die ga ik eerst proberen met de praam bij de hand, maar als het niet werkt aarzel ik zeker niet om sedalin te geven. Liever gelijk op een rustige manier kennis gemaakt met scheren dan een trauma creeeren.

De andere moet ik overleggen met de eigenaar. Die wilde er vorige winter geen dekens op en toen had hij het ook al over niet scheren, maar dat paard wordt een enorme teddybeer en kan zo niet mee lessen en op concours. Daar ook bij: eerst proberen met de praam bij de hand en bij problemen gelijk verdoven.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:26

had mijn paardje van de week een halve tube tranquigel gegeven (normale sedering voor 275 kg) Hij weegt ongeveer 550 kg en ik wilde dat hij gewoon rustig bleef staan. Ik heb hem geschoren (heel braaf) en daarna even in de bak los gegooit zodat hij kon rollen (zou hem daarna ff wassen) om van de haren en jeuk af te komen, maar hij liep als een zatlap door de bak. Op stal niets aan te zien (oke, een erg rustig paard) maar schijn bedriegt....dus mensen die gaan verdoven: Het kan veel sneller aanslaan bij je paard (het eerste uur merk je het zowiezo niet!)

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:42

Ik vind dit ook een beetje eng..Ik wil ook gewoon dat hij rustig staat zonder angstig te zijn, maar hoe weet je wat jou pony nodig heeft!? Moeilijke kwestie!

CherrenJessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:50

Bij ons op stal hebben we alle paarden gewoon laten wennen aan het scheren.
Alleen bij het scheren van de oren krijgen ze nog een praam om, omdat al dat gemier in je oren ook niet echt fijn is en we graag willen dat deze heel blijven.
Er staat ook een paard dat hele gevoelige benen heeft. 1 iemand houdt dan gewoon een beentje omhoog terwijl de andere scheert. Gaat helemaal prima.

Verdoven vind ik zelf niet echt verstandig. Verdovingen kunnen heel erg verkeerd uitpakken en of je er mee bereikt wat je wilt, is altijd maar de vraag!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:07

Ben ook niet voor verdoven maar soms is het eenmaal niet anders.
Mijn vorige paardje stond te slapen bij het scheren, mijn huidige zal de tent afbreken als je ook maar met dat ding naar hem wijst. DA komt hiervoor (een cocktail), voor ieders veiligheid, wennen zal hij er zo niet aan maar in overleg zijn we tot deze oplossing gekomen, kijken of het werkt. Ideaal? Nee, maar wel de beste oplossing voor het moment.

Een handjevol paarden reageert zo heftig dat praam/sedalin/resque/oia niet voldoende is.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:44

Vind het ook niet de ideaalste oplossing maar ik wacht ook niet tot het mis gaat..
Ik weet ook van me paardje als het eenmaal gebeurt is vind hij het niet meer eng, maar wat er vooraf moet gaan aan die eerste keer..! Dan maar een kalmeringsspuitje voorhem zelf en ons fijner op dat moment.