Voedernijd, nu was ik de klos

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Re: Voedernijd, nu was ik de klos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 22:37

Ik kan het proberen (haar even "wegzetten") maar ik denk dat het niets uitmaakt eerlijk gezegd. Ik kan haar in haar box zetten, maar geheid dat ze die verbouwt tot ze eruit gehaald wordt om te eten.

En als de pony op haar eigen plaats staat te eten en ik breng mijn paard naar haar stapel hooi, zal ze rustig zijn. Vermoed ik.

Ik zie dat ik nu met twee dingen tegelijk bezig ben: het oplossen van voedernijd en zorgen dat ik geen hoeven meer ontvang. Dat laatste was écht per ongeluk, dat was zo duidelijk als wat. En dat eerste schijnt niet echt op te lossen zijn.

Vanavond hooi gevoerd met een zweepje erbij. Hou ik niet van, was zelfs verrast dat ik m nog vinden kon. Haha!
Bij het aanstormen op de pony heeft ze een tik gehad en mevrouw bleef rondjes draven bij ons uit de buurt. Oortjes naar voren, aureooltje zag ik er bijna boven hangen. Als ze kon fluiten deed ze het geloof ik.

Vervolgens kwam ze rustig aan, ging samen met de pony (!!) staan eten, alleen nog hier en daar de oortjes naar achteren, maar verder weer niets aan de hand. Toen ik wegging stonden ze weer ieder aan hun eigen stapel hooi. Ik weet het niet hoor, misschien was ze vanmorgen wat meer hyper als normaal.

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:54

Citaat:
Ook een paard heeft geen ogen in het achterhoofd en het was duidelijk op de pony gericht

Een paard heeft de ogen opzij van het hoofd zitten zodat ze 360 graden rond kunnen kijken, hij kon je dus wel degelijk zien op het moment dat hij uithaalde.

En ookal was het op de pony gericht, dan nog moet hij ten alle tijde rekening met jou houden. Het feit dat hij niet eens in de gaten houdt waar jij staat zegt al genoeg over het respect dat hij dus niet voor je heeft.
Ik heb nog nooit een paard een kuddeleider "per ongeluk" zien raken, daar passen ze echt wel voor op.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 23:13

En weer ben ik het er niet mee eens. Ik loop inmiddels ook al weer 25 jaar tussen de paarden en een béétje inzicht heb ik inmiddels wel.
Bovendien ken ik mijn paard. En ook hoe een dier zou reageren in het wild. En hoe vaak ik een paard in een dolle bui al niet heb zien "misslaan"... niet te tellen.

Ik weet bijvoorbeeld ook dat een paard niet 360 graden, maar 340 graden rond kan kijken. Raad eens waar ik stond... precies daar, waar iedereen de zogenaamde "blinde vlek" zou plaatsen. Voet ging richting pony en dat ik me er tussen beweeg... bad luck. Daarvoor ga ik mijn paard niet lopen straffen. De verhouding is goed, zoalss het moet zijn.

Ik heb geen zin hier verder op in te gaan, dat wordt een ja/nee verhaal wat geen zin heeft. Er zijn altijd mensen die graag vertellen hoe slecht het allemaal gesteld is met de ander en zijn paard. Maar helaas, die kennen het paard en de persoon niet en onderschatten de ervaring die iemand heeft.

Goed, ik ga in ieder geval een draad spannen om rustig haar hooi neer te kunnen leggen. De pony blijft wel op een afstand, ik hoop dat het nieuwe paardje dat volgende week komt ook snel in de gaten heeft wat het slimste is, voordat ie klappen krijgt. Ik geloof niet dat zijn rang hoger zal worden als die die mijn merrie zich toegeeigend heeft.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 02:11

Ik breng elke dag eten voor drie merries. En dan ook met zijn drieen vechten terwijl ik er ook nog tussen loop. Probleem was bij hun dat de eigenaar die s'morgens eten brengt elke keer de voedingsplek verplaatst. De laatste tijd eten ze nu dus op dezelfde plek en geef ik het eten vanachter het hek aan en dan pas kom ik in de "wei". Ik ben het er wel mee eens dat ze moeten leren te wachten op hun eten , maar als ze met zijn drieeen tegelijktijd staan te schoppen dan weet ik ook niet hoe ik dat moet doen. Ik denk niet dat ze jou express een schop heeft gegeven, belangrijk is wel dat het niet meer gebeurt voor jou.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 05:23

Als er niks meer aan de hand is als ze eenmaal staan te eten, denk ik niet gelijk aan voernijd.. maar gewoon aan de rangorde in de kudde..

Eerst krijgt de hoogste in rang natuurlijk te eten, en dat is je paard, daarna pas je pony..... en dat jij daar stond is gewoon pech..

Met die draad is misschien een oplossing, alhoewel ze nu misschien voor de draad al gaan knokken (maar dan sta jij er iig niet tussen)..

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:02

Mijn paard heeft ook voedernijd... en als iemand dan tegen haar aan loopt trapt ie automatisch, zo van: owee als je bij m'n eten in de buurt komt.
Mijn merrie heeft ook voernijd, en die trapt andere paarden weg van haar eten. Maar mij zou ze niet durven trappen. Ik zou die pony bij jou gewoon een flinke knale verkopen, moet ze maar beter opletten wie ze een trap geeft.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:45

Misschien moet je de aard van t probleem is aanpakken... waardoor heeft ze t opgelopen?

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:47

Inderdaad KindnessM! Mss vroeger veel afgepakt, enz! Maar ze heeft het ook niet op jouw gericht, maar zodra dit zo wordt, zonder enige reden, gewoon vals, dan nam ik de longerzweep toch eens mee naar de wei! Maar alleen als het gewoon vals is wat ze doet!

fienntjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:56

Ik denk dat voedernijd wel af te leren is. Zowiso zou ik ondertussen ze apart eten geven. Geef eerst haar eten en dan die pony.Ik vind het een zeer gevaarlijke situatie, je MOET het echt afleren! Je kon evengoed je been gebroken hebben of erger. Ik zal eens proberen zoeken hoe je het kan afleren..

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:59

Ik zou proberen ergens een dominant paard te vinden en dat paard samen met die merrie in de wei zetten. dan heeft ze het zo afgeleerd. maar ze is drachtig toch? dan zou ik nog even wachten...
een paard moet wel paards behandeld worden en ze snappen het echt niet als we ze zomaar slaan, vooral niet omdat ze daarna eten van ons krijgen. Dit moet onderling door de paarden zelf opgelost worden

fienntjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:23

ik denk dat ik iets nuttig heb gevonden(van de site paardnatuurlijk.nl geplukt):
Wel dan is de beste manier om met grondwerk en de aanw. van voeder te werken
Dat trauma kan heel eenvoudig zijn
BVB ze heeft over een bepaalde periode gewoon te weinig eten gehad en stortte zich erop als het wel kwam, is nog geen reden om je te laten overtrappen, weggaan zal haar enkel in haar gedrag versterken want dat is wat ze wil bereiken "iedereen weg zodat ik kan eten alles voor mij . Het is een shetlander dus, alhoewel ze wel sterk kan trappen, loop je minder gevaar als bij een volwassen paard , haar aan een touw en halster vasthouden voor het voerder er aankomt geeft je een hoop meer speelruimte, Is er geen reden waarom ze haar eten niet zou krijgen "dus gewenst gedrag" laat haar eten terwijl je ze vasthoudt, begint ze haar spelletje ga je met touw en shettie gewoon andere kant op ver weg van eten. Kalmeert ze dan beloon je haar met terug naar het voeder te gaan , begint het spelletje opnieuw, draai je om en nog verder weg . Het lijkt op plagen maar ze moet doorhebben dat er geen enkele reden is om naar jullie een aggresief gedrag te vertonen . Zelfs een volwassen paard eet bij mij geen hap als ze dat gedrag vertoont ,geen seconde rust krijgt ze als ze nog maar denkt mij te kunnen wegdreigen. Als de oortjes naar voren staan en het gezicht naar mij toe ligt als de bliksem het eten er. Het zwaarste geval had het na enkele dagen door. Maar dit staat ook in de volgende mails na 15mei . Het geval is identiek of dit nu plotseling opkomt of al aanwezig was , dit is een potentiele gevaarlijke situatie die je moet aanpakken eerder vandaag dan morgen. Veel succes.

http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/nieteten.html ook over voederen

hopelijk vind je het nuttig Tong uitsteken

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 17:21

Ik volg m even niet... Bloos

Ik heb geen shetlander, het gaat om een groot paard.
Ze is naar mij toe onderdanig, ik kan ook gewoon bij haar voer, ik kan haar dmv alleen maar "wachten" te zeggen, laten wachten tot ze op mijn teken mag beginnen met eten. Ze is alleen zo idioot naar andere paarden, als het om voer gaat. En als het voer er aan komt, als ze eenmaal staat te eten is ze mak als een lam.

Het dier heeft nooit hoeven vechten om haar eten, of moeten wachten tot ze aan de beurt was. Het is een verwend paard van veulen af aan. Ze heeft altijd ruimschoots voer gehad (zie haar omvang...) dus heeft nooit honger geleden. Dus het wordt voor mij heel moeilijk na te gaan of ze een trauma heeft opgelopen en wat dat dan was.

Edit: shetlander was dus het voorbeeld uit dat forum.... Haha!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:04

Ïk ken het probleem... ik voer elke dag 5 merries en een veulen bij en hier is het probleem het veulen...

Ik was eerst ook zacht... maar het veulen liep me een paar keer bijna omver... toen heb ik opgelet hoe de 'baas' het doet. Die veegt dus de vloer met haar aan... ik neem nu een oude longeerzweep mee en zodra ze in mijn 'ruimte' komt begin ik te zwaaien. Van pas op 'dit is MIJN ruimte' en loopt ze door dan loopt ze uit zichzelf tegen de zweep op Haha! dan is dat niet mijn schuld.

Neem ik geen zweep mee dan storten 6 paarden zich boven op de emmer...

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 05:46

Mijn vriendin heeft het zelfde probleem. Ze geeft hem zijn eten buiten zijn stal en doet hem aan een halstertouw. Zodra hij een stap naar zijn eten doet als zij dat niet zegt beweegt ze het halstertouw todat dat hij weer een stap achteruit doet. Als het hard moet dan moet het hard.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:30

Voedernijd kan je niet afstraffen, het zit in de natuur van het paard om hun eten te beschermen, maar jou paard is wel een beetje extreem Knipoog.
Wat BankaZ zei is een ontzettend goed plan. Zou dat uit gaan voeren.

@Lara_: Wat ontzettend vreemd.. Hier worden ze juist nog beroerder van.

xZolox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:25

Volgens mij kan het ook in het verleden zitten, als je paard opgegroeid is in bijv. een weiland waarbij paarden met meerdere uit een voerbak moesten eten, zal ze sneller voedernijd krijgen als dat ze altijd rustig haar eigen eten in der stal kreeg en hiervoor rustig de tijd kreeg om het op te eten, of niet?

Jasmijntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:53

Mijn pony heeft ook voedernijd.
Is echt heel lastig.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 09:34

Ik zou toch voor jou veiligheid kiezen en eerst voer neer leggen en ze er kan bij laten.

Ik heb op het moment 2 pony's die een beetje in een machtstrijd verwikkeld zijn en dat komt er juist met voeren uit. Naar mij is er niet gemept, maar laatst deed een van de 2 wel een poging om mij overhoop te lopen. Oh wat was het jammer voor die pony dat ik een mestvork in m'n hand had Knipoog. Dit is dus geen voedernijd, maar puur een machtsstrijd. Als je deze pony's apart van elkaar voer kan je er aan staan plukken en doen, niets aan de hand.

Maar er word gewoon niet gekloot als ik in de buurt ben. Heel simpel, nu doen ze het achter in de padock als ik voorin bezig ben. Prima, dat is dus hun probleem.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:05

Nou als een zweepje mee nemen als je gaat voeren het probleem oplost, dan zou ik daar verder niet moelijk over doen en gewoon dat zweepje meenemen (ook al is dat eigenlijk tegen je principes, wat ik wel kan begrijpen).
Wel een lastig probleem, dit lijkt gewoon een soort 'ingesleten' gedrag waar niet echt een oorzaak voor aan te geven is.
Ik herken het wel een klein beetje, mijn merrie (waarsch trouwens een afstammeling van gamblers Cup Knipoog ) mishandelt al-tijd haar deur (met voorbenen en tanden) als ik kom voeren.

Ik heb trouwens een paar jaar geleden mn bovenbeen gebroken door zo'n 'per ongeluk'-trap van een paard....dus je hebt misschien nog wel mazzel gehad met je blauwe kont Lachen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 11:53

Zou het aan papa GamblersCup liggen?!? Haha! Haha!

Ik weet dat het ook anders had af kunnen lopen, zo´n hoef is niet zacht.
Ze is nu weer op de ouwe trouwe manier bezig: als ik aankom jaagt ze de andere twee eerst weg, al slaande en bijtende en komt dan rustig op haar hooi af. Ze moet nog steeds wachten van me, dat houden we er in.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 00:31

Er zit geen papier bij die van mij, maar nu weet ik het zeker, t is een Gamblers Cup want die hebben al-tijd voernijd Knipoog Clown

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 14:19

Haha!

Dan was dit de laatste die ik ooit koop! Haha!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:08

Ik heb geen oplossing maar ik zou wel 2 hopen van het hooimaken zodat die pony ook normaal kan eten Lachen. En zelf bij die pony wegblijven waarnaar die slaat Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:02

Ik heb het deze zomer ook een tijdje gehad omdat er meerdere dieren in de wei eten kregen. mijn merrie heeft mij toen een keer vol tegen mijn rug en been getrapt omdat ze schijnbaar dacht dat ik een paard was die haar eten wilde afpakken toen ik achter haar langs liep.
Die heeft toen een emmer tegen haar hoofd gehad en ik heb haar dus wel alle hoeken van het weiland laten zien, want ik accepteer niet dat mijn paarden mensen bijten of trappen, ook niet per ongeluk.
Denk echt aan je eigen veiligheid, blijf consequent, hou een zweep bij de hand, en probeer die 2 zo ver mogelijk van elkaar af te voeren zodat ze allebei rustiger kunnen eten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 00:27

Ik ga mijn paard niet meppen omdat ze per ongeluk de verkeerde raakte. Ze had het niet eens in de gaten.

Het gaat inmiddels een stuk beter. Paard nummer drie staat er sinds een week bij en ze had het heel erg druk haar leiderspositie te beschermen. Wat haar dus niet is gelukt. Haha!

Pony heeft meestal niet eens in de gaten dat ik er aan kom met hooi, ze staat meestal helemaal achterin te grazen. Komt dus later pas in galop naar me toe, als de merrie al gevoerd wordt.

Ik heb nu wel een ander probleem: een megagrote tuigerruin voor mijn neus die me er niet door wil laten met het hooi! Haha! Haha!
Hij is het niet gewend dat iemand het persoonlijk in de wei komt brengen (dat gebeurde altijd "in het groot" met een trekker ivm hele grote kudde) em vind het wel een leuke uitvinding geloof ik.

Ze stonden (tuiger en merrie) zelfs naast elkaar op me te wachten vanavond! Zonder gemep, zonder gillen, zonder gejaag. Ik geloof dat mijn merrie "haar lesje geleerd heeft" en haar meerdere aanvaardt heeft. Ze vind het nog steeds niet erg leuk, maar loopt wel naar achteren en wacht tot ze gevoerd wordt.