nieuwe dressuurproeven "evaluatie"

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vauban

Re: nieuwe dressuurproeven "evaluatie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 10:42

de proeven zitten veel beter in elkaar dan de oude... maar helaas weten veel juryleden er niet goed mee om te gaan.
een voorbeeld:

ik had pas wedstrijd en ik moest proef 10 rijden.. daar staat bij punt 11... tussen F-A-K overgang arbeidsstap. dus ik keurig bij A gaan stappen staat er op m'n coupon... te laat overgang gereden.

en zo heb ik nog een aantal voorbeelden...

en helaas kunnen weinig juryleden friezen respecteren!!! 'k heb nog nooit zo'n keurige proef gereden en wat denk je.... 154 punten!!!!!, 2de proef ging echt totaal verkeerd en daar had ik 163 punten.... (dan ga ik toch echt denken dat er een stel friezen haters tussen zitten!!!)

groetjes

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 13:01

Ik heb nog niet alle klasses gereden, maar al wel behoorlijk wat proeven in de L1, M2, Z1 en Z2.

Vind de L1 proeven ronduit irritant en slecht doordacht.
Ze geven je overal prima de tijd voor overgangen, wat heel fijn is als je met een jong paard rijdt. Máár, ze laten je ook constant lichtrijden, doorzitten, lichtrijden en weer doorzitten, enz enz enz. En daar gaat dus de balans van je paard weer. En het rijdt echt heel erg vervelend.

M2 vind ik prima proeven, alleen lijken heel kort.
Vreemd punt vind ik onderaan het aparte punt voor de impuls en verzameling, terwijl er alleen verzamelde stap wordt gevraagd (waar je in de proef zelf al een apart cijfer voor krijgt), de rest is arbeidstempo! Heb ook regelmatig op mijn coupons gekregen dat bv. de galop meer verzameld moest... Onterecht dus. Maar het is ook een verwarrend punt.

Z1 vind ik ook prima proeven, alleen niet erg orgineel. 3 van de 4 proeven beginnen met M-X-K van hand veranderen in uitgestrekte draf... Rolleyes En zo zijn er nog veel meer punten die in verschillende Z1 proeven voorkomen. Zo zitten ook de keertwendingen en uitgestrekte stap in 3 van de 4 proeven op dezelfde plek... Konden ze nou echt niks anders verzinnen?!

En het Z2 vind ik ook verbeterd, de drempel om van Z1 naar Z2 te gaan is (terecht) hoger geworden, de nieuwe Z2 proeven zijn echt pittig. Hier en daar wat onlogische en niet symetrische lijnen, maar oke.

In het algemeen: het nieuwe rijtje onderaan de proef is absoluut een verbetering! Ja
Nog niet iedereen weer ermee om te gaan (ja, zowel jury's als ruiters), maar gelukkig een groot gedeelte ook wel. Vind het het meest interessante en meest veelzeggende rijtje van je hele proef geworden en erg leuk als het goed beoordeeld wordt!

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 13:10

Ik rijd met een jong paard nu in de L1, ik moet zeggen dat het wel even wennen is... maar vind het verder wel fijn!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 13:41

Bettine schreef:
M2 vind ik prima proeven, alleen lijken heel kort.
Vreemd punt vind ik onderaan het aparte punt voor de impuls en verzameling, terwijl er alleen verzamelde stap wordt gevraagd (waar je in de proef zelf al een apart cijfer voor krijgt), de rest is arbeidstempo! Heb ook regelmatig op mijn coupons gekregen dat bv. de galop meer verzameld moest... Onterecht dus. Maar het is ook een verwarrend punt.

In de overgangen zal een paard toch ook moeten verzamelen?!!
Ook kan het zo zijn dat jou paard wellicht overijlt gaat of hoger dan wat de jury arbeidstempo vind. Ik kan die opmerkingen toch wel plaatsen. Een overgang in het M is toch zeker wel meer verzameld dan in de L of de B. dat teld ook mee in het punt verameling heb ik mij laten vertellen.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 14:59

Tuurlijk moet je paard in overgangen in het M2 iets verzamelen, lijkt me niet meer dan logisch, anders is zo'n overgang galop-stap echt niet te doen.
Maar waar arbeidsgalop wordt gevraagd, daar rijd ik dat ook.
En als het over de overgangen ging, dan hadden ze dat erbij moeten zetten, ook niet meer dan logisch. Pling

En overijlt gaan, dat kan in de B en L ook, daar krijg je in dat geval toch ook niet op je coupon dat je meer moet verzamelen?! In het M2 dus ook niet.

In mijn ogen hadden ze in dit geval beter voor een begrip als bijvoorbeeld 'gedragenheid' kunnen gaan.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 18:38

Bettine schreef:
Tuurlijk moet je paard in overgangen in het M2 iets verzamelen, lijkt me niet meer dan logisch, anders is zo'n overgang galop-stap echt niet te doen.
Maar waar arbeidsgalop wordt gevraagd, daar rijd ik dat ook.
En als het over de overgangen ging, dan hadden ze dat erbij moeten zetten, ook niet meer dan logisch. Pling

En overijlt gaan, dat kan in de B en L ook, daar krijg je in dat geval toch ook niet op je coupon dat je meer moet verzamelen?! In het M2 dus ook niet.

In mijn ogen hadden ze in dit geval beter voor een begrip als bijvoorbeeld 'gedragenheid' kunnen gaan.

Er staat toch ook niet dat het gaat om de verzameling in de gangen. Het gaat om de algemene verzameling, dus ook de verzameling in de overgangen. Je kan het ook gehoorzaamheid noemen net wat je wil maar er staat nergens dat het onderdeel verzameling niet gaat over de overgangen dus het is raar te denken dat het alleen om de gevraagde stukken temporijden gaat.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 21:46

in de l2, hebben ze halt ouden aan het begin eruit gehaald..... bij c linkerhand e afwenden en halthouden..... of te wel, dan kan het ook wel op X dat scheelt 10 seconden!

Think

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:44

Fitzroy schreef:
Sjonge, jonge, wat een commentaar weer op de juryleden.
Als de beste stuurlui zich nu eerst eens zelf gaan inschrijven voor de cursussen, dan praten we weer verder.

Dan moet de kring wel de beste ruiters/amazones uitzoeken en eens af van vriendjes op meelopers!!

Als een jury zit te jureren en hij weet zelf nog niet eens hoe een paard moet lopen, of een dergelijke oefening uit moet voeren ga ik echt gillen. Geef veel les en het is echt om te huilen hoe het gesteld is met kennis en ruitergevoel.
Die jury's moeten wel beoordelen wat voor cijfer je krijg voor het rijtechnisch gedeelte, stap,draf en galop. Over de rest maar niet te spreken.
Deze bal kun je ook neerleggen bij de instructie.

De basis is ver zoek en die gaan we ook niet terug krijgen bij de nieuwe proeven. De L1 proeven zijn erg irr. (lichtrijden/doorzitten) Als je voor moet lezen breek je al zowat je mond, of raak je de kluts kwijt. In alle proeven zitten van die aparte wendingen. Soms zit je echt te denken: "Huh hoe zit dat"

Gelukkig hoef ik die proeven niet meer te rijden maar ik heb er natuurlijk wel mee te maken met de lesklanten en dan wordt ik er al erg moe van.

Over de Z proeven ben ik wel te spreken, maar ook daar geld dat als een ruiter/am.maar een ritje om de kerk doet hij ook wel zijn punten bij elkaar spronkeld en toch de overstap kan maken naar het zz-l.

Kortom... weinig verbetering.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:47

oosterhoff schreef:
Er staat toch ook niet dat het gaat om de verzameling in de gangen. Het gaat om de algemene verzameling, dus ook de verzameling in de overgangen. Je kan het ook gehoorzaamheid noemen net wat je wil maar er staat nergens dat het onderdeel verzameling niet gaat over de overgangen dus het is raar te denken dat het alleen om de gevraagde stukken temporijden gaat.

Vage redenering heb je Haha!

Tuurlijk gaat het om de algemene verzameling, alleen die wordt (muv de stap) NERGENS gevraagd.
Maar in mijn ogen moet een jury duidelijk aangeven waar het om gaat. Als mijn paard in de M2 niet verzameld in de overgangen, dan kan een jury niet 'meer verzameling' op een protocol schrijven, dat is NIET duidelijk en geeft niet aan wat ermee bedoeld wordt.

Maar hoe kom je nu ineens bij 'temporijden' uit? Arbeidsdraf/galop is wel iets anders dan temporijden....

Ben het niet met je eens.
Als er niet echt ergens verzameling wordt gevraagd, kan je er ook geen apart punt van maken onderaan. Hadden ze het in het M1 ook net zo goed neer kunnen zetten. En in de L ook. Daar moet een paard immers ook meer gewicht achterop nemen om een goede overgang terug te maken.. Kan je aan de gang blijven.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:58

Fitzroy schreef:
Als de beste stuurlui zich nu eerst eens zelf gaan inschrijven voor de cursussen, dan praten we weer verder.

Ben ik ook zeker van plan Clown

Maar er zitten hier in de buurt genoeg rotte appels tussen de juryleden, en iedereen kent ze ook!! En niet om de lage punten, maar om de vreemde jureerwijze. Ik neem aan dat jij er vast ook wel een aantal kent, of niet?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:19

Ik denk altijd maar zo dat je over een heel jaar gezien gewoon krijgt waar je recht op hebt. Knipoog
De ene keer teveel, de andere keer te weinig.
En sinds ik zelf jurylid ben kijk ik ook op een andere manier naar de proeven die ik zelf neer zet. Er wordt zo vaak gedacht dat het aan het jurylid ligt en veel te weinig de hand in eigen boezem gestoken.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 17:45

Think schreef:
Fitzroy schreef:

Dan moet de kring wel de beste ruiters/amazones uitzoeken en eens af van vriendjes op meelopers!!

Als een jury zit te jureren en hij weet zelf nog niet eens hoe een paard moet lopen, of een dergelijke oefening uit moet voeren ga ik echt gillen. Geef veel les en het is echt om te huilen hoe het gesteld is met kennis en ruitergevoel.
Die jury's moeten wel beoordelen wat voor cijfer je krijg voor het rijtechnisch gedeelte, stap,draf en galop. Over de rest maar niet te spreken.

De basis is ver zoek en die gaan we ook niet terug krijgen bij de nieuwe proeven. De L1 proeven zijn erg irr. (lichtrijden/doorzitten) Als je voor moet lezen breek je al zowat je mond, of raak je de kluts kwijt. In alle proeven zitten van die aparte wendingen. Soms zit je echt te denken: "Huh hoe zit dat"

Gelukkig hoef ik die proeven niet meer te rijden maar ik heb er natuurlijk wel mee te maken met de lesklanten en dan wordt ik er al erg moe van.

Over de Z proeven ben ik wel te spreken, maar ook daar geld dat als een ruiter/am.maar een ritje om de kerk doet hij ook wel zijn punten bij elkaar spronkeld en toch de overstap kan maken naar het zz-l.

Kortom... weinig verbetering.

Ik wil hier even op reageren als jurylid EN instructrice... Het valt mij juist op hoeveel instructeurs NIET weten hoe de oefeningen uitgevoerd moeten worden in de proeven! Daardoor kunnen zij hun leerlingen lang niet altijd goed voorbereiden op de wedstrijden. Als je als instructeur niet weet wat er gevraagd wordt in een proef, dan kun je je leerlingen ook nooit correct op de wedstrijden voorbereiden.
Soms neem ik lessers over van een instructeur en dan kan ik er soms echt versteld van staan wat zulke ruiters bij de vorige instructeur verkeerd geleerd hebben. Daardoor begrijpen de ruiters niet altijd waarom ze met lage punten thuis komen, de instructeur zegt immers dat het geweldig gaat...???

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 17:56

Idd, dat is ook mijn ervaring! Sommige instructeurs denken vooral aan hun eigen portomonnee en zouden eigenlijk bij ruiters weghejaagd moeten worden!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:19

daar ken ik er ook een paar van Haha! toen ik niet meer bij die persoon leste en gewoon geholpen werd door een medestalgenoot gingen mijn punten ineens weer omhoog Haha!

Marielle88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:41

Volgens mij geeft de jury ook niet echt serieuze punten voor de gangen Nagelbijten / Gniffelen ? het kan aan mij liggen, maar waarom krijg ik bijna altijd standaard een 6? het ligt niet aan het paard, is een goede merrie en ook keur dus bij keuringen heeft ie dan toch al bewezen dat ze goede gangen heeft?

dus letten ze nou echt op de gangen van het paard of op de onderdelen die in die gang zijn gereden?Als je naar de gangen van het paard zouden kijken is ook niet helemaal eerlijk want hoe doen ze dat dan met friezen,fjorden enz. dat is heel anders.

Heb zelf met schrijven een keer gehad dat de jury vaak zei: 24 t/m 29 een 6 en verzorging een 7. Zijn toch 6 punten.....

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:20

Bij mij beoordelen ze de gangen wel goed Ja
voor de stap een 5, terecht het is niet zo'n stappert *gaat al een stuk beter Haha! *
voor de draf een 7, ook terecht Ja
en voor de galop een 6, ook terecht, hij schut nog iets te veel met zijn hoofd omdat zijn achterhand dan niet snel zat is.. * ook al beter Haha! * dus bij mij kloppen die punte (meestal)wel Ja

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:12

Fitzroy schreef:
Ik denk altijd maar zo dat je over een heel jaar gezien gewoon krijgt waar je recht op hebt. Knipoog
De ene keer teveel, de andere keer te weinig.
En sinds ik zelf jurylid ben kijk ik ook op een andere manier naar de proeven die ik zelf neer zet. Er wordt zo vaak gedacht dat het aan het jurylid ligt en veel te weinig de hand in eigen boezem gestoken.

Ben ik het geheel met je eens, maar hoe vaak zie ik wel niet om mij heen dat mensen oneerlijk gejureerd worden. Overigens ben ik over het algemeen vaker te hoog gejureerd dan te laag, dus ik mag zeker niet klagen, maar zo is het precies andersom bij sommige mensen. En dan vooral in de B en in de L.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:19

wat ik wel vind bij deze proeven..
de mensen die alleen maar netjes op de bordjes rijden en dus een 6jes proef rijden staan nog vooraan, terwijl ze hier toen in wangroij zeiden dat ze dat NIET meer wouden!! De ''spectaculaire'' proeven moeten beter beoordeeld worden en hoger..de ''op de bordjes'' proeven moeten minder hoog beoordeeld worden..
agja..het is altijd wel wat Knipoog

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:38

De L1 proeven zijn ronduit belachelijk met om de drie passen doorzitten of lichtrijden en het niet groeten aan het begin van de proef vind ik ook een gemis. Een paard wat L gestart wordt moet een paar seconden stil kunnen staan anders heb je hem niet goed voor elkaar.
Zelfs in de L2 moet je al wel een flauwe contragalop laten zien maar groeten aan het begin van de proef zou te moeilijk zijn Verward

Dat het rijtechnische deel nu zwaarder zou wegen dan voor de nieuwe proeven ontgaat mij compleet. In mijn ogen wordt er nog steeds het meest gekeken naar paarden die van nature hier en daar been gooien ongeacht of de ruiter daar aan werkt of niet.

Dus tot nu toe vind ik het zeker geen verbetering.
Jammer, was een mooie gelegenheid geweest de boel op orde te krijgen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:48

milou123 schreef:
wat ik wel vind bij deze proeven..
de mensen die alleen maar netjes op de bordjes rijden en dus een 6jes proef rijden staan nog vooraan, terwijl ze hier toen in wangroij zeiden dat ze dat NIET meer wouden!! De ''spectaculaire'' proeven moeten beter beoordeeld worden en hoger..de ''op de bordjes'' proeven moeten minder hoog beoordeeld worden..
agja..het is altijd wel wat Knipoog

Bij mij is dit zeker niet zo, ik heb eigenlijk altijd de rijtechnisch beste paarden bovenaan staan, niet de brave stugge bordjes-proeven. Maar weet je wat je dan weer krijgt? Na de prijsuitreiking, gefrustreerde ruiters: "Nah ja hoe kan dat nou, dat paard sprong 2 x weg en was kijkerig in die ene hoek, maakte best veel fouten en die heeft gewoon gewonnen. Dat is ook niet eerlijk want ik reed een foutloze proef en Boris was hartstikke braaf en ik heb geen winst."
Wat die mensen dan vergeten is dat dat paard misschien onvoldoendes had voor dat wegspringen of een mislukt onderdeel maar dit wel compenseerde met 8-en voor de rest, zoals middendraf, wijken, voltes, de gangen etc. Verder veel 7-ens en zo'n combinatie staat bovenaan.
Mientje met Boris rijdt braaf maar rijtechnisch is er veel nog niet in orde dus het zijn 6-jes en 5-en. En dat snappen ze dan niet. Of het is oneerlijk want dat was een veel beter paard en daar kijkt de jury naar.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:03

Dat klopt helemaal suzanne Ja
gelukkig zijn er ook jury's die niet van die ''bordjesproeven'' houden Haha!

Think

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:33

[/quote]

[/quote]

Zoals ik al zei die bal kun je ook neerleggen bij de instructeurs, zij weten inderdaad ook niet hoe je iets moet uitvoeren cq voorbereiden etc etc.

Kennis en ruitergevoel is ver zoek. Ga alleen maar even bij een B ring zitten.... Dat is alleen maar basiswerk, maar ik zie maar weinig BASIS

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:43

milou123 schreef:
ja amondi..daar komt het wel opneer denk ik zo..maar inderdaad er blijven er ook in de B en L vastzitten..maar dat deden ze eerst ook al..

helaas..

Dat vind ik dus weer heel erg meevallen.
Die van mij is nog lang niet klaar voor de L2, maar we vliegen door de L1 heen!
Een buurmeisje hier kon heeft met de oude B proefen 2 jaar gereden zonder een winstpunt..
Nou zit ze bijna alleen maar in de 170/180..

De cijfers op gangen vind ik waardeloos.. (of iig waardeloos beordeeld worden)
Mijn paard heeft een foute stap, (een achtervoetje brengt ze niet goed onder)
Dit doet ze alleen op wedstrijden door de spanning.. maar hoevaak ik wel niet een 6 of 7 heb voor de stap??

L1 vind ik het doorzitten/lichtrijden ook mega waardeloos.
Ik heb gelukkig een wat ouder paard met redelijk wat belans, maar heb je een redelijk jong dier.. pfff.. dan zie ik al vor me hoe dat gaat, soms moet je 3 passen doorzitten om vervolgens 7 passen te lichtrijden om daarna weer 5 passen door te zitten...

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:04

daantjuhhh schreef:
milou123 schreef:
ja amondi..daar komt het wel opneer denk ik zo..maar inderdaad er blijven er ook in de B en L vastzitten..maar dat deden ze eerst ook al..

helaas..

Dat vind ik dus weer heel erg meevallen.
Die van mij is nog lang niet klaar voor de L2, maar we vliegen door de L1 heen!
Een buurmeisje hier kon heeft met de oude B proefen 2 jaar gereden zonder een winstpunt..
Nou zit ze bijna alleen maar in de 170/180..

De cijfers op gangen vind ik waardeloos.. (of iig waardeloos beordeeld worden)
Mijn paard heeft een foute stap, (een achtervoetje brengt ze niet goed onder)
Dit doet ze alleen op wedstrijden door de spanning.. maar hoevaak ik wel niet een 6 of 7 heb voor de stap??

L1 vind ik het doorzitten/lichtrijden ook mega waardeloos.
Ik heb gelukkig een wat ouder paard met redelijk wat belans, maar heb je een redelijk jong dier.. pfff.. dan zie ik al vor me hoe dat gaat, soms moet je 3 passen doorzitten om vervolgens 7 passen te lichtrijden om daarna weer 5 passen door te zitten...

Vind dat wel meevallen, als je een goede onafhankelijke zit hebt dan kun je lichtrijden en doorzitten afwisselen zonder daarbij je paard te storen. IK vind de proeven echt een verbetering, helaas is de Z2 wel erg lastig geworden met 4 - 6 wissels per proef.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:26

Mies7 schreef:
helaas is de Z2 wel erg lastig geworden met 4 - 6 wissels per proef.

Als je paard wissels kan springen maakt het niet uit of het er 2 of 6 zijn toch?