Monty Roberts halster met trailer laden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Monty Roberts halster met trailer laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:46

MijnHafje schreef:
train wat meer met het touwhalster. dit kan je beter gebruiken dan het halster van monty roberts( volgens de amerikanen). monty roberts staat op het moment erg slecht bij de dierenbescherming!
vraag me niet waarom precies maar het halster van hem gaat uit de handel genomen worden!

Hoe kom jij aan die informatie? Heb je daar bronnen van?

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 13:46

Heb je je probleem al bij het balingehof voorgelegd aangezien je hun methode gebruikt? 10 tegen 1 dat jij wat fout doet. Een ander halster gaat je probleem dan echt niet oplossen. Ik zou trouwens een touwhalster gebruiken bij het laden. Wat is een Monty R. halster eigenlijk?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:59

Saar4 schreef:
Heb je je probleem al bij het balingehof voorgelegd aangezien je hun methode gebruikt? 10 tegen 1 dat jij wat fout doet. Een ander halster gaat je probleem dan echt niet oplossen. Ik zou trouwens een touwhalster gebruiken bij het laden. Wat is een Monty R. halster eigenlijk?

Niet om flauw te doen: maar als je niet weet van een Monty R. halster is, waarom zeg je dan dat je beter een touwhalster kunt gebruiken. Het MR halster lost het probleem niet op, maar kan ondersteuning bieden.

Een Monty halster is een gewoon halster waarmee je wat extra druk op de neus kunt zetten. Hetzelfde principe wat veel mensen met een halstertouw om de neus doen bij het laden: een klein beetje extra druk geven als ze achteruit willen (en meteen weer loslaten en belonen bij een voorwaartse beweging). Werkt prima hoor. 9 van de 10 keer gaat die van ons er - na de trailercursus - goed in. Maar soms heeft ze net even een klein beetje hulp nodig (laatst moest ze de trailer in toen het mega ging omweren en de hagelstenen op de trailer kletterden, ja dat ze dan niet naar voren wil is te begrijpen; met de halster lukt het dan nét even beter als zonder en stond ze er na 3 minuten gewoon in).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:08

Dit is een Monty Roberts halster (Dually halster)

Afbeelding

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:47

Netje schreef:
Citaat:
Niet om flauw te doen: maar als je niet weet van een Monty R. halster is, waarom zeg je dan dat je beter een touwhalster kunt gebruiken. Het MR halster lost het probleem niet op, maar kan ondersteuning bieden.

omdat ik weet dat een touwhalster wat duidelijker is voor een paard dan een normaal stalhalster en omdat ik me niet kan voorstellen dat er iets is met nog meer toegevoegde waarde. Nu ik het plaatje van Cassidy heb gezien ben ik daar nog steeds van overtuigd, Netje.

Maar goed, ik blijf erbij dat niet het halster de doorslag gaat geven maar je techniek van laden. Vraag gewoon het balingehof eens om advies. Ze kunnen je vast verder helpen.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 09:53

Het balingehof heeft me al geweldig geholpen! Ze gaat er nu gewoon in,maar het duurt nog even. Daarom vroeg ik me af of dit zou helpen. Nou ik ga nu in iedergeval eerst oefenen (over 1.5 maand)met de stang erachter en niet meteen de klepdicht.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 13:38

Hoe laad je haar? Ik heb mijn paard geleerd om zelf de trailer in te lopen zodat ik de stang erachter kan doen, daarna loop ik naar het voordeurtje toe om haar vast te zetten en daarna pas de klep dicht.

Wij deden eerst ook zo snel mogelijk de klep dicht en rijden, maar dat bleek ze erg eng te vinden waardoor ze er ook niet in 1 keer opliep.

Ik denk niet dat een Monty Roberts halster het probleem oplost en ik zie eigenlijk ook het nut niet in van een touwhalster tijdens het laden.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 14:26

Een touwhalster werkt iets scherper dan een normaal halster. Hierdoor kan ik haar beter sturen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:54

het zit m niet in het halster, het zit m in de techniek en de timing (vooral die laatste!)
het halster is een hulpmiddel om je aanwijzingen kracht bij te zetten of juist snel de druk er af te kunnen halen (touwhalster).
Als ik een Anky zadel koop wil ook nog niet zeggen dat ik kan rijden Lachen

Als ik jou was zou ik de Balingehof nog eens bellen voor 'nazorg', het is nl niet normaal dat je na een trailercursus nog steeds zo lang bezig bent met laden, kennelijk doe je toch nog wat verkeerd. Zij hebben je paard getraind dus zouden kunnen weten wat de reacties zijn en hoe op te lossen.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 18:13

Ze hebben me nog geholpe toen ik er laatst was. Hierna heb ik het niet meer geprobeerd. Ik vroeg het me af.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:35

cissy schreef:
het zit m niet in het halster, het zit m in de techniek en de timing (vooral die laatste!)
het halster is een hulpmiddel om je aanwijzingen kracht bij te zetten of juist snel de druk er af te kunnen halen (touwhalster).
Als ik een Anky zadel koop wil ook nog niet zeggen dat ik kan rijden Lachen

Als ik jou was zou ik de Balingehof nog eens bellen voor 'nazorg', het is nl niet normaal dat je na een trailercursus nog steeds zo lang bezig bent met laden, kennelijk doe je toch nog wat verkeerd. Zij hebben je paard getraind dus zouden kunnen weten wat de reacties zijn en hoe op te lossen.

of ga eens kijken of navragen bij www. Montyroberts.nl
zij geven ook cursus onderandere en clinix bij je op lokatie
Ach gut

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:43

Het halster zou kunnen helpen als ze de trailer niet in wilt doordat ze minder gemakkelijk achteruit kan zonder dat jij het wilt. Maar je paard loopt wel de trailer op alleen weer snel achteruit als de klep komt. Ga je bij het achterwaarts gaan nog meer druk op haar leggen dan zal ze de volgende keer nog sneller gaan.
Ik zou inderdaad proberen door mbv voer en beloning haar in de trailer te houden. Dan mag ze voordat ze het zelf beslist, op jouw commando achteruit. Pas als ze iets langer blijft staan mag de stang er weer achter. Even laten staan en als de stang erachter vandaan gaat haar nog even met voer proberen om de trailer te houden totdat jij het commando terug geeft. Zou ze wel al achterwaarts gaan zonder dat jij het wilt, laat het maar gewoon gebeuren. Tegenhouden lukt je niet en als je pech hebt raakt ze dan in paniek. Maar probeer daarna nog wel in alle rust haar er nog een keer in te laten lopen en dan op jouw commando terug. Al kan dat betekenen dat je het commando moet geven als zij maar aanstalte maakt om terug te gaan.
Dat je paard in de trailer wil betekent dat ze niet staakt maar het toch eng vind om opgesloten te staan. Alleen door rust en vertrouwen kun je haar iedere keer een beetje verder helpen.