deken ja/nee

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dowski

Re: deken ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:49

tinkert_tje schreef:
mijn tinkie krijgt nooit een deken op
staat 24/7 buiten en laat hem lekker zijn berevachtje kweken

die van mij ook. Maar ik kreeg de suggestie van een vriendin om toch in de winter een deken op te leggen omdat ik hem na het rijden niet meer droog zou krijgen. Hij zweet ook best veel na het rijden en dan duurt het best lang voor hij weer droog is.

Ninie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:50

Ik heb sinds kort weer een paard en ook hij heeft sinds vandaag weer een regendeken op, hij zweet na het rijden en is moeilijk droog te krijgen. Daarnaast worden de nachten ook weer wat frisser.

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:52

Als het wat frisser word een zomerdeken op, als het dan nog wat frisser word dan een tussendeken op, rond begin oktober, en als het dan nóg frisser word krijgt ze een winterdeken+geschoren. Het ligt een beetje aan het paard. je ziet aan het paard of ze het te koud of te warm hebben, dus het is ook zelf een beetje inschatten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 21:15

de mijne staat nog buiten,sinds vandaag gaat ze s`nachts naar binnen en heeft geen deken op
ik wil haar in nov scheren omdat ze een mega vacht heeft Knipoog en dan gaat er eerst de bucas rain op
deze is 170gr,of het moet ineens erg koud zijn dan gaat de bucas all in one er gelijk op
deze is 300gr vulling en 170 gr fleece[-20 tot +12 gr]

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 22:18

shadowlover schreef:
tinkert_tje schreef:
mijn tinkie krijgt nooit een deken op
staat 24/7 buiten en laat hem lekker zijn berevachtje kweken

die van mij ook. Maar ik kreeg de suggestie van een vriendin om toch in de winter een deken op te leggen omdat ik hem na het rijden niet meer droog zou krijgen. Hij zweet ook best veel na het rijden en dan duurt het best lang voor hij weer droog is.

ja na de les is mijnes ook echt wel nat maar na het uitstappen is hij bijna al weer droog
hij droogt heel snel op Pling
en ik blijf er bij een deken duwt de haren plat en die haren dat is het thermostaatje van je paard (die niet geschoren is dan he) gooi je daar een deken op duw je het dus plat en dan kan hij zijn warmte dus niet kwijt en droogt hij dus juist niet snel op
mijn ervaring is ook ik heb hem een paar keer een deken opgedaan op de terugweg na les in de trailer en dan is hij dus net zo nat als na de les bij thuiskomst en een hele tijd erna ook nog en dan heeft hij het dus wel koud
dus voor mijn tink geen deken hij doet het goed zo zonder en is heel snel droog gaat thuis lekker rollen in de prut dat geeft hem weer een laagje hihi
maar ik zeg erbij mijn tinker is buiten geboren en nog nooit binnen geweest dus hij is veel gewent

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 13:00

maar vatten ze geen kou als ze nat van het zweet uitstappen? ik kan alleen buitenrijden nl. Ook als ik naar de manege ga (geen trailer, dus lopend) dan stap ik buiten uit. Ik ben bang dat als hij zo nat is dat hij met een zuchtje wind ziek wordt. Ik heb toen een uitrijdeken laten maken, dus uitstappen + deken.
Ik geef hem ook liever geen deken op, want ik heb niet de mogelijkheid tot scheren of 25 dekens om het op en af te bouwen.
Ik heb de afgelopen winter geen moment gedacht dat hij het koud had, maar ja, ik ben er wel bang voor na het rijden.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:01

mijn tinker heeft zoals gezegt nooit een deken op en is nog nooit ziek of verkouden geweest
en hij zweet echt wel hevig na les of een flinke rit
ook na menwedstrijden stap ik hem goed uit
en goed uitstappen na de les en dan rustig naar huis stappen

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:08

Mijn paard komt niet meer zonder deken buiten in deze tijd van het jaar en is ook niet ziek of verkouden Haha!.
Mijne staat nu al weer zo'n 3 weken met 300 gram op, en genieten dat ze doet Knipoog.

Manonnetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:12

ik heb ook (inmiddels 2 beertjes thuis staan) die staan ook 24/7 buiten maar hoeven ook niet heel veel te werken. de haflinger is even kreupel dus kan niet zo veel doen. en de shetlander doet gewoon licht werk.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:14

De mijne staat in de winter op stal en in die uurtjes dat die buiten staat krijgt die een 220gr deken op.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:30

mmm, ik denk dat ik het even af ga zien hoe lang het duurt eer hij droog is. Duurt dat te lang kan ik altijd nog een deken opgooien.
hij ziet er altijd zo schattig uit in de winter!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 08:29

mijn pony heeft nu nog geen deken en zit redelijk dik in de vacht en dat is dus wel lastig met rijden omdat ze snel zweet en het duurt lang voordat ze weer droog is..Maar ik doe er nu nog geen deken omdat ik vind dat dit de natuur is! dat is gewoon het nadeel van de koudere maanden, daar moet je je training dan maar (iets) op aanpassen..Ik rij echter geen wedstrijden dus dat is makkelijk gezegd..kan me heel goed voorstellen dat als je wedstrijden rijd, dat je dan wat anders moet..

Liisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 11:58

Die van mij staat meestal op stal en per dag 1 uurtje ofzo naar buiten; nou nog lekker zonder deken, maar langzamer hand ga ik weer beginnens met deken, en opbouwen..

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 12:05

Die van mij heeft ook nog een ongevoerde regendeken op.

Als het nog kouder word dan krijgt ze een dikker deken op.

Groetjes

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 12:39

Die van mij staat alweer dag&nacht op stal. Ze komt alleen nog buiten in de paddock. En heeft nu al op stal 200 grams deken om. En als het buiten regent krijgt ze d'r regendeken er nog overheen.
Als het bij het vriespunt komt krijgt ze d'r 350 gram op.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 12:42

mijn pony heeft altijd een deken op. ook zomers. maar dan heeft ze een zomerdeken op. en als t regent krijgt ze dr regendeken dr overheen. en anders dr regendeken. dus nu heeft ze dr regendeken op..

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:41

Goya staat lekker zonder deken. 's middags buiten, en sinds een paar dagen 's nachts binnen. Na het rijden even een zweetdekentje op of een zomerdekentje als hij weer naar buiten gaat.
De shet staat lekker zonder, lekkere teddy straks (nu al wat Tong uitsteken )

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:48

heb toevallig net een nieuwe winterdeken gekocht, ik schat zo'n 300 gram. Die van mij krijgt ook aan aardig vachtje en is al erg moeilijk droog te krijgen. Ik denk dat ik hem ergens deze week op ga doen. Heb van de week de tijd om af en toe even te gaan kijken of het echt niet te warm is en van de week koelt het ook weer wat af en blijft de temperatuur wat constanter Knipoog

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:59

Mijn paard heeft nu een regendeken op, zodra het weer wat kouder wordt, doe ik er een deken onder.. en zo rond de 8 graden dan komt de dikke deken erop!!

Kiki_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:09

Mijn paard staat op stal en heeft een dun zomerdekentje op.. als ze naar buiten gaat doe ik er ook nog een regendeken overheen.. ze word misschien geschoren en dan doe ik er wel gelijk een winterdeken op Knipoog

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:24

mijen staat al sinds augustus onder een dekentje (ongevoerde regendeken)
Nu moet ik eerlijk toegeven dat de laatste week (nu staat overdag buiten, snachts binnen) zn vacht enorm is gegroeid, ook onder de deken.
Nu is dat opzich neit zo erg, maar hij kan zichzelf lekker opfokken (en dus binnen 5 minuten zeiknat zijn omdat hij een kabouterje over de weg zag lopen)

ik denk dat we volgende week ergens een winterdeken er op gooien (150 grams om mee te beginnen), het is nu overdag nog zulk lekker weer...

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 18:08

ja, dat is wel waar ja. Overdag is het nog aardig warm. Maar die vacht blijft groeien en hoe meer vacht, hoe warmer ze het de eerste tijd hebben met deken. Maar ach,,,

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:17

Die van mij heeft al ongeveer een maandje 200 grams op liggen. Deze week gaat het scheerapparaat er weer over en dan kijk ik even hoe koud/warm het is, dan blijft of de 200 er nog op liggen, en anders leg ik er een deken van 300 grams op.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:40

Aangezien mijn paard geschoren is, zal hij wel een deken op moeten. Hij is ongeveer 2 weken geleden geschoren en heeft dus sindsdien een deken op. Het is een Pagony winterdeken van zo'n 350 gram. Ja

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:24

Mijn paard staat 24/7 buiten zonder deken en niet geschoren en evengoed laat ik hem werken in de binnenbak. Daar gaat hij erg van zweten, maar dat is niet erg. Gewoon uitstappen totdat hij niet meer warm is, dat hij dan nog nat is is geen punt. Ik zet hem zo weer op de wei en hij wordt niet ziek, omdat hij een prima wintervacht heeft die keurig z'n werk doet.

Meer info over paarden zonder dekens op www.horsemanship.org onder 'welzijn' en dan 'koude'