het is een klophengst, met ruin op de papieren...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

judithh

Re: het is een klophengst, met ruin op de papieren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:36

het hele papierprobleem snap ik niet zo goed...het is geen klophengst, maar je hebt wel klophengst op de papieren ingevuld....vraag je zelf al om problemen...en nee het is geen klophengst als zijn bal ingedaald is en te zien is...

als je zelf geen L met winst bent en toch dit paard gaat starten...vraag je zelf om problemen...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:40

Een klophengst is een hengst waarbij één of beide teelballen in de buikholte is blijven zitten en dus niet is afgedaald in de balzak (scrotum).

volgens Wikipedia
jouw paard valt dus niet onder een "klophengst"

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:42

Liezel1 schreef:
niet meer starten of castreren...
mensen waar gaat dit over!!!
dit roepen we het hele topic al!!!

Waar het over gaat, wat jij zou doen als de jury gaat zeuren, je hebt je antwoord al gelplaats dus..
dan reageer je toch niet meer als je al hebt gezegt wat je er van vind Verward Trouwens fijn voor wikipedia maar die zit toch niet als jury op die wedstrijd.. Sigaar

Ontopic: Gewoon lekker starten, en als je problemen krijg gewoon ff een goedkeuring van die KNHS aanvragen, mooi paardje btw !!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:43

het is een eenzijdig gecastreerde hengst. En dus gewoon HENGST..
Dat hij als ruin is opgegeven is dus onjuist, en je zou hem of moeten laten castreren óf een nieuw papier moeten aanvragen waarop vermeld word dat hij nog steeds hengst is *en blijft*

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:45

Marieke, ik zou als ik jou was gewoon in eerste instantie goedkeuring van KNHS aanvragen Ja Zoals Prinslover ook zegt Ja

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 19:51

Dat ben ik nu denk ik ook van plan.... Lachen

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:53

*heeft nu de rest pas gelezen.

Jij mag hem dus niet starten. Want het is een hengst, en jij hebt niet de punten om hem te mogen starten.
Dus ik ga mee met judith.. ALs je m start, vraag je zelf om problemen..

janee25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:00

Wat ik me eigelijk afvraag.. waarom als ze dat paard toen wilde laten castreren, hebben ze maar 1 bal gedaan? Dan heeft het toch geen nut.. Dus was waarschijnlijk de operatie om die andere te laten weghalen te duur? en hebben ze hem gewoon als ruin verkocht..
Of zit ik nu helemaal fout..

ontopic: Als je wordt gecontroleerd, ben je der nog nie klaar mee denk ik..

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:03

elienlady:
dat vroeg ik me sowieso af. Helaas komt het vaker voor dan je denkt. een ruin is nu eenmaal makkelijker te verkopen dan een klophengst. En idd een operatie kost geld.
Wat niet weet wat niet deerd denken sommige mensen..

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 20:43

hij is niet bij deze eigenaar gecastreerd...
De vorige eigenaar (of die daarvoor, weet ik niet zeker moet ik even vragen) Heeft hem laten castreren, wij zijn er anderhalf jar geleden achter gekomen dat die andere ineens indaald...

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:55

Als je er nog achter kan komen welke DA m heeft (geprobeerd) te castreren dan moet je deze zeker aangeven bij bv de KNMVD.
Het is namelijk een grove beroepsfout en betrokken DA zal zeker een sanctie opgelegd krijgen (wat zeker terecht is).

Zijn uiterlijk zal niet veranderen als je m castreert, hoogstens zijn karakter (en dan wss nog braver).
Betreft de wedstrijd, klophengst of (eenzijdig gecastreerde)hengst, is allebei een mannelijk paard (de een alleen agressiever dan de ander) en dus moet je L2 + wp zijn. Als ik jury zou zijn zou ik daar zeker over gaan "zeuren". Er zijn niks voor niks regels...

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:10

Volgensmij als je Casper nog laat castreren wordt die nóg slomer Clown
Tsja ik heb verder absoluut geen ervaring op officiele wedstrijden dus kan je ook geen advies geven.
Wel hoop ik voor je dat je gewoon kunt starten met hem, want het is dat hij een bal heeft hangen dat je weet dat hij hengst is, anders zou je het echt niet zeggen qua gedrag..
Nouja, ik zou voor de zekerheid nog eens even goed informeren bij het KHNS, en als die er geen probleem van maken, waarom niet? Lachen

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:31

het kwartje wil bij jullie echt niet vallen he?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:38

Liezel1 schreef:
het kwartje wil bij jullie echt niet vallen he?

.....PLOINK.......

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:46

Moderatoropmerking:
De discussie over het wel of niet zijn van een klophengst doet totaal niet terzake in dit topic. Graag alleen reageren op de vraag van de TS "wat zou je doen als de jury er een probleem van maakt". Ook de discussie of de ts wel L + is, doet ook niet terzake.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:50

simmie: mijns inziens staat dit zeker wel in verband...
de jury kán er namelijk alleen een probleem van maken als ze niet aan de vereisten voldoet!!!
lijkt me toch dat dat dan eerst uitgezocht moet worden!!

maar goed: als de jury er een probleem van maakt, heb je 2 opties 1) castreren en 2) niet meer starten

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:52

als je jury er een probleem van maakt:
ze groot gelijk geven Knipoog

Maar vooral: voorkomen is beter dan genezen.
Dus óf zorgen dat je met een ander paard je WP haalt om een hengst te mogen starten, of casteren, of lekker thuis blijven rijden Knipoog

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:54

@liezel
Ja mij ziens ook ze vraagt wat wij zouden doen?

nou ik zou hem niet starten als ik geen L2 met winst was.
want als je hem nu start en de jury komt daar achter krijg je dikke problemen!!!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:58

Liezel1 schreef:
simmie: mijns inziens staat dit zeker wel in verband...
de jury kán er namelijk alleen een probleem van maken als ze niet aan de vereisten voldoet!!!
lijkt me toch dat dat dan eerst uitgezocht moet worden!!

maar goed: als de jury er een probleem van maakt, heb je 2 opties 1) castreren en 2) niet meer starten

Liezel, het staat er zijdelings mee in verband, maar aan deze discussie heeft ts niet zo veel. Ze geeft een kleine inleiding en vervolgens stelt ze haar vraag, waarop vervolgens niet echt op wordt geantwoord omdat jullie reageren op haar inleiding. Ik neem aan dat ts op de hoogte is van regelementen mbt wedstrijden. Dus het L2+ verhaal doet niet terzake.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:39

Sorry, daar ben ik het niet helemaal mee eens!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 23:03

Simmie: ik denk dat de kennis van de TS van de reglementen irrelevant is, aangezien zij denkt dat het paard niet onder de noemer 'hengst' valt...

casperrr schreef:
Hey bokkers Doei!
hier even een probleem, Ik rijd op een 6 jarige fries en ik ga er mee starten.
Voordat ze hem kochten was hij nog "hengst" en leiten ze hem castreren, máár er was maar 1 bal ingedaald en die is toen weg gehaald. Een tijd later is die andere ook ingedaald maar nooit gecastreerd, klophengst dus.
Ik wilde er graag mee gaan starten, maar op je aanvraag moet je dus merrie, ruin of hengst invullen. Op al zijn papieren stond ruin, maar er hangt toch echt heel duidelijk iets onder Vork .
Dus ik de KNHS opbellen. probleem voorgelegd, even een doodse stilte aan de andere kant Cool
moest ze even navragen, want dit was toch wel een hele goede vraag Vork .
Nou ik moest gewoon Klophengst op het aanvraag formulier invullen. En dat er op zijn overige papieren ruin stond was geen probleem.
Nu was mijn vraag, straks vraagt de jury of hij in mijn papieren mag kijken, ziet hij op mijn startkaart klophengst staan en op mijn andere papieren ruin staan, daar gaan ze natuurlijk weer over zeuren...
Wat zouden jullie dan doen? de papieren laten veranderen? (we gaan hem NIET castreren!)
Of moet de KNHS gewoon een brief naar mij verzenden, dat ik van hun mag starten ondanks dat de papieren niet helemaal kloppen... Volgens de KNHS was dit totaal geen probleem dat het niet helemaal klopte.
Maar zal je zien dat ik net een paar keer zo'n "zeur" jury heeft die er een gigantische toestand over maakt...
Ben benieuwd! Haha!

Aangezien ik al de uitleg over een klophengst voorbij heb zien komen, weet je inmiddels dat jouw paard geen klophengst is maar een hengst met één bal. Ik gok dat die andere bal niet door een DA is weggehaald, maar een castrateur... die mogen nl. ook castreren... alleen het castreren van een klophengst is veel ingrijpender, en ik denk niet dat een castrateur hiertoe in staat is/dit mag doen. Maar goed: dit zijn aannames!

Bovendien schrijf je dat je duidelijk 'iets' ziet hangen, dus hij zal altijd als hengst worden herkent.

In dit topic is ook al voorbij gekomen dat je volgens de reglementen geen hengst mag starten.

Ik zou zeggen: bel nogmaals met de KNHS. Leg 't verhaal van de vorige keer uit. Maar leg nu duidelijk uit dat er dus met de castratie iets mis is gegaan en dat het een hengst is met één bal i.t.t. wat op zijn papieren staat... (dat moet dus ook veranderd worden, aangezien je schreef dat snijden geen optie is). Vermeld ook duidelijk dat jij officieel geen hengsten mag starten, gezien jouw klassering.

Je zou natuurlijk ook kunnen doen alsof je neus bloed en gaan starten. 't Wil mij niet aan dat een jury zo 1, 2, 3 weet op wat voor niveau jij in het verleden hebt gereden... maar mocht hierover twijfel ontstaan en ze trekken je na.... tja, wie weet wat voor gevolgen dat heeft. Het levert je iig een hoop gezeur op.

... even wat in het Algemeen Wedstrijdreglement opgezocht... er staat overigens nergens explicitet vermeldt wat de gevolgen zijn voor het onrechtmatig starten met een hengst... maar er stond wel dit:
Citaat:
HOOFDSTUK 23 - STRAFFEN EN ADMINISTRATIEVE MAATREGELEN
Artikel 44 – Straffen en administratieve maatregelen
1. Bij overtredingen van de bepalingen van dit reglement en andere reglementen zijn uitsluitend het Tuchtcollege en de Raad van Appèl, in hoogste instantie, bevoegd straffen op te leggen.
2. Het functioneren van het Tuchtcollege en de Raad van Appèl en de procedure van het aanhangig maken van zaken en de mogelijk op te leggen straffen zijn geregeld in het Tuchtreglement.
3. Administratieve heffingen, opgelegd door de KNHS, wegens overtreding(en) van die artikelen van dit reglement betrekking hebbende op algemene bepalingen en/of de voorwaarden en richtlijnen voor deelname aan wedstrijden (opgenomen in de hoofdstukken 2, 10, 11, 12, 13, 21 en/of 24) werken cumulatief.
4. Wanneer een deelnemer binnen een periode van 12 maanden voor de achtste keer een administratieve overtreding begaat, wordt door de KNHS voordracht gedaan bij de Aanklager. De hieruit voortvloeiende administratieve maatregel, alsmede volgende administratieve maatregelen die vallen in de periode tussen het aanhangig maken en het door de deelnemer accepteren van een schikkingsvoorstel van de Aanklager of de behandeling door het Tuchtrechtelijk College, dienen door de deelnemer voldaan te worden.
Indien een deelnemer na het accepteren van een schikkingsvoorstel van de Aanklager of na behandeling door het Tuchtrechtelijk College wederom een administratieve overtreding begaat, dan wordt dit gezien als de eerste overtreding in een nieuwe periode van 12 maanden.

Succes met je beslissing.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:49

Ik vrees ervoor dat er moeilijk gedaan gaat worden.
Vraag duidelijkheid bij de KNHS om geen risico te lopen. Maakt niet uit of je je startkaart al hebt, gewoon bellen of beter nog: schrijven en vertellen hoe het zit. Het schriftelijk antwoord van de KNHS dat is je bevestiging of het wel of niet mogelijk is. En neem dit mee als je mag starten, de jury zal na het zien van de brief in principe akoord moeten gaan.

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:55

Al sik jou was Knipoog zou ik het zwart op wit van het KNHS willen, gewoon als een bewijs dat je zou kunnen geven aan de jury. Word er dan nog een probleem van gemaakt, is het KNHS ook schuldig en kunnen ze jou minder maken Knipoog

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 11:19

Ik heb mijn instructrice net aan de telefoon gehad.
Dinsdag komt de DA voor haar paarden, ik moet casper dan ook meenemen. Hij gaat er dan even naar kijken voor dat (klop)hengst gedoe.
Dan bekijken we het verder hoe we het gaan oplossen..
Ik meld het nog wel

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 23:45

Of hij nou klophengst is of hengst met maar 1 bal; het blijft een hengst! Dus moet je aan de eisen voor het rijden van een hengst voldoen.

Dus kan de jury TERECHT moeilijk doen als je niet aan de verrichtingseis voldoet.
Dus óf je bent L met wp óf je laat hem castreren als je niet aan die eis voldoet en toch wedstrijden wilt rijden.