Scheve ruiters

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Re: Scheve ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:59

Komt dat daar echt door? Klinkt aan de ene kant wel logisch, maar ik ken ook genoeg mensen die rechts zijn en rechts inknikken... Ik heb zelf wel eens dagen dat ik ineens inknik aan de andere kant. Heel vreemd.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 14:21

marloezzke schreef:
omdat de meeste mensen rechts zijn en de linkerkant minder ontwikkeld is dan de rechter en dus ook minder sterk is en daarom snel scheef zakt.

ik knik rechts iets in.. en ben ook rechts..
maar laatste tijd zit ik niet meer scheef, ik had eerst een scheef zadel (scheef opgevuld) en mn pony gooide me erg opzij. Hij had ook nog last van zijn gebit, waardoor hij het bit vasthield op links, en hij trok daardoor telkens, waardoor ik mijn linkerhand vast begon te houden, had er niet meer veel controle op.. en in mijn linkerschouder begon ik zelfs vast te houden, maar heb er hard aan gewerkt (zelfs op de fiets schouder ontspannen, onder het rijden op moeilijke momenten als hij trok het zadel even vasthouden enzo)
Nu heb ik een recht zadel en het rijden gaat beter, mijn pony gooit me niet meer opzij en nu zit ik recht Lachen

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 14:37

Ik ben rechts, en ikz it ook meer naar rechts. Heb daarom die beugel 1 gat korter, en het helpt goed.
Misschien zijn m'n benen gewoon scheef of zo Nagelbijten / Gniffelen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 14:45

nina62 schreef:
Elisa2 schreef:
Toch moet je het kunnen zien anders kun je nooit een cijfer geven voor het rechtrichten.Als je achter het paard kijkt kun je zien of het zadel op 1 kant hangt ofniet.Als het zadel naar 1 kant toe hangt is het paard dus scheef.Een van de grootste basisfouten,bovendien moet er een cijfer gegeven worden voor Rechtrichten,aanleuning etc.Dan is het wel handig om te weten wat je moet zien.Als het zadel niet scheef hangt en de ruiter wel dan knikt de ruiter in en dat moet je meenemen voor Houding en Zit.Een paar hele belangrijke basis dingen en ik dacht juist dat de nieuwe proeven en bijscholing erop gericht waren om hier meer de aandacht op te vestigen.Begrijp me goed,ik vind het goed dat je er hier naar vraagt omdat het je opvalt en je kennelijk wilt leren.Maar ik vind het eigenlijk schokkend dat een jury lid deze dingen niet weet.

Als een zadel scheef ligt, hoeft het paard niet scheef te zijn. Of een paard scheef is beoordeel ik niet aan de manier hoe het zadel erop ligt Haha! , maar dat beoordeel ik oa. in wendingen, voltes, wijken en als ze over de AC lijn lopen. Als de ruiter scheef zit, knikt ie inderdaad in. Dus je hoeft niet geschokt te zijn hoor, dat zie ik heus wel en ik weet het heus wel Haha! . Maar mijn openingsvraag was: HOE komt het dat zoveel ruiters scheef zitten en dan mn. naar links.

Heel jammer,dan weet je dus niet of het paard echt scheef loopt,rechtrichten is geen kwestie van recht over een lijntje lopen,mischien handig om je daar eens wat meer in te verdiepen.

Dainty_Bess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 14:55

Wat mij een logische verklaring lijkt is dat ruiters,net als paarden, ook niet altijd een rechte wervelkolom hebben?? als iemands wk(wervelkolom) bijvoorbeel zo is--> ( <--als je recht van achter kijkt zal zijn/haar gewicht meer aan de linkerkant komen waardoor hij ahw naar links zakt. is de wk nou andersom dan is het natuurlijk het tegenovergestelde..
Ik heb er geen literaire bewijzen voor maar het lijkt mij een logische verklaring!
Ben benieuwd hoe jullie dat zien!?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:04

Dat bedoel ik met scheeflopen,normaal gesproken richt je een paard recht als je erop zit en dan loopt hij dus recht met z'n wervelkolom etc.

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:53

Flew schreef:
Blijf dit even volgen, ik ben namelijk ook iemand die er echt op moet letten dat ze rechtop zit, zak ook iets naar links.

Het is een tip: Beugels omwisselen Lachen
Het is dat je linkerbeugel uitlebbert omdat je daar áltijd mee opstap Lachen

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:18

Dainty_Bess schreef:
Wat mij een logische verklaring lijkt is dat ruiters,net als paarden, ook niet altijd een rechte wervelkolom hebben?? als iemands wk(wervelkolom) bijvoorbeel zo is--> ( <--als je recht van achter kijkt zal zijn/haar gewicht meer aan de linkerkant komen waardoor hij ahw naar links zakt. is de wk nou andersom dan is het natuurlijk het tegenovergestelde..
Ik heb er geen literaire bewijzen voor maar het lijkt mij een logische verklaring!

dat zou trouwens zo kunnen, want de meeste paarden zijn toch rechts? (of juist links?) maar mijn pony is juist het tegenovergestelde en ik knik juist rechts.. (en de meeste ruiters dus links)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:14

Ik dacht dat de meeste paarden links waren, maar hoe ik daar zo bij kom weet ik niet, dus het kan best fout zijn.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:32

Ik knik mijn heupen niet in, maar mijn hele bovenlijf staat scheef. Mijn rechterschouder heb ik hoger en de rechterkant staat naar voren. Heel erg vervelend, want ik maak pony's ook scheef.

Dainty_Bess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:04

LoveLeandro schreef:
Dainty_Bess schreef:

dat zou trouwens zo kunnen, want de meeste paarden zijn toch rechts? (of juist links?) maar mijn pony is juist het tegenovergestelde en ik knik juist rechts.. (en de meeste ruiters dus links)

Ik weet niet of de meeste paarden rechts of links zijn, maar wat ik bedoel is dat de wervelkolom van de ruiters zelf lang niet altijd recht zijn maar ook naar links of naar rechts buigen,waardoor het ruitergewicht het meest óf op de linker, óf op de rechterkant van de paardenrug drukt.. en dus de ruiter scheeft op het paard zit Vork