Help! Ik krijg mijn verzorgpaard niet uit de wei!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

claudia25

Re: Help! Ik krijg mijn verzorgpaard niet uit de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:43

Hoe bedoel je stephanie? Zou jij je longeerzweep gebruiken bij een paard niet komt dan hoef je geen 2e keer te denken dat ie komt neem wat lekkers mee kom een keer in de wei zonder halster zonder reden tot rijden en dat een paar keer een paard opjagen gaat ook qua band verder van je afstaan.Je moet niet gaan zorgen dat dit paard een spel er van maakt wat ie misschien nu al doet.( en als ie komt en je laat hem er niet mee weg komen sorry maar hier ben ik het niet mee eens)

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:44

Ik zou een beetje biks pakken en hem lokken. Het lijkt om koperrij. maar dan kan je het langsaam afbouwen totdat die het gewoon na je toe komt. Na een poosje heb je vast geen snoepjes meer nodig. Hem een knal verkopen zou ik niet doen! Dan zorg je er juist voor dat die niet meer naar je toe wil komen. En groot gelijk heeft die dan.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 18:05

Wat je kunt doen is met een emmer biks de wei ingaan en de jaarling wat te eten geven. Het andere paard negeer je totaal, en jaag je zelfs weg als hij wil eten. Je loopt vervolgens zonder het paard aan te kijken de wei weer uit. De volgende keer doe je hetzelfde, maar laat je hem wel dichterbij komen om een hap te nemen. De kans is groot dat hij dan voorlopig weer gewoon naar je toe komt.

suzieone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 18:25

Ik weet heus wel wat ik doe. Als het niet zou werken volgens jouw? waarom is ze er nu dan mee opgehouden??? omdat ik haar heb aangepakt. En nu houd ze ermee op. Ze is erg dominant, en nu heb ik laten zien, dat ik de baas ben. het is pas gestoord, als je je paard laat gaan, en je paard over je heen laat lopen.

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 18:44

Ben blij dat het voor jouw werkt mij menig verschilt met die van jouw dat kan, we zijn allemaal verschillend ondanks hoef ik het niet met je eens te zijn respect claudia

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:47

Stephanie100 schreef:
Nou sorry hoor mgoeree maar je laat je paard er niet mee wegkomen als hij niet wil komen?

Ja, een beetje wel. Als zij niet komen wil, ook niet als ik haar roep, dan ga ik lekker wat anders doen. Let wel, ik ga dus niet eerst naar haar toe en loop een poos achter haar aan voordat ik opgeef. Het alternatief spreekt mij namelijk helemaal niet aan, want dat is dus dat ik achter haar aan ga lopen of trucjes ga verzinnen zodat ik haar eindelijk te pakken krijg, met als gevolg dat ik zelf zwaar chagrijnig wordt en ik haar extra aan het werk zet (lees: het extra vervelend voor haar maak) zodat zij minder plezier in het werk krijgt. Dan heb ik liever dat ze er een keertje 'mee weg komt'. Gelukkig vind ze rijden juist hartstikke leuk, dus dit scenario komt misschien 2 of 3 keer per jaar voor. Blijkbaar heeft ze dan een baaldag, of misschien voelt ze zich niet goed, het maakt niet uit wat het is, maar in elk geval ga ik niet tegen haar zin rijden. Het komt ook wel eens voor dat ik van plan was te rijden, maar dat ik tijdens het poetsen of opzadelen al merk dat ze geen zin heeft. Ze heeft een sterk karakter en heeft af en toe echt een pesthumeur (zelf kan ik er soms ook wat van Bloos ). Als dat het geval is ga ik dus echt niet rijden, het moet voor ons allebei leuk blijven. We gaan dan lekker een rondje door het dorp wandelen of iets anders doen wat we allebei leuk vinden. Misschien dat dat juist wel de reden is dat ik bijna nooit problemen heb om haar te pakken te krijgen? Ik denk zelfs dat als ik zoals jullie te werk zou gaan, dat ik dan binnen de kortste keren ook moeite zou hebben om haar te pakken te krijgen. Let wel, ik zeg niet dat mijn manier de enige juiste is, elk paard is anders en ik geloof best dat mijn methode bij veel paarden averechts werkt. Zoek uit wat bij jou en je paard past. Succes!

Groetjes, Mariska

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:21

suzieone schreef:
Ik weet heus wel wat ik doe. Als het niet zou werken volgens jouw? waarom is ze er nu dan mee opgehouden??? omdat ik haar heb aangepakt. En nu houd ze ermee op. Ze is erg dominant, en nu heb ik laten zien, dat ik de baas ben. het is pas gestoord, als je je paard laat gaan, en je paard over je heen laat lopen.

Volgens mij weet je niet helemaal waar je mee bezig bent hoor! Je paard het hele land doorjagen omdat ze niet naar je toe komt?

Volgens mij is het dier wantrouwend, eigenwijs of bang voor je. Geef haar/hem iedere keer als ze wel naar je toe komt gewoon iets lekkers. Een snoepje of een beetje bix. Zo weet ze dat wanneer jij komt dat ze iets krijgt. Na een week staat ze je bij het hek al op te wachten let maar op!

En luister aub niet naar Suzieone want dat zijn vreemde en slecht technieken om iets voor elkaar te krijgen bij je paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:09

Stephanie100 schreef:
Je zou eigenlijk met 2 of 3 mensen en een rol schrikdraad hem insluiten dit werkt vrij goed. Omdat ze denken dat het schriklint is.

Dat is nou echt vragen om ongelukken...als je de verkeerde hebt die er doorheen rent heb je de poppen aan het dansen...en kans op hele vervelende blessures!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:29

Cassidy schreef:
Stephanie100 schreef:
Je zou eigenlijk met 2 of 3 mensen en een rol schrikdraad hem insluiten dit werkt vrij goed. Omdat ze denken dat het schriklint is.

Dat is nou echt vragen om ongelukken...als je de verkeerde hebt die er doorheen rent heb je de poppen aan het dansen...en kans op hele vervelende blessures!

Helemaal mee eens! Een dier in het nauw maakt vreemde sprongen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:39

suzieone schreef:
hooii,

Mijn paard heeft dit 3x al bij mij geflikt. Wat ik heb gedaan is:

Een paar keer proberen, doet hij het dan nog niet?

pak dan een longeer zweep. en knal met die zweep en ren achter m aan met die zweep. Als je paard dan moe is, of heeft er genoeg van, komt die van mij vanzelf naar me toe. Als ik hem dan heb, geef ik hem eerst een klap op zijn neus dat hij dat niet meer mag doen. Het klinkt miscchien grof, en misschien denk je wel van '' als ik dat doe, dan komt hij juist niet'''... maar het werkt echt!.

het ligt niet aan het ras, want ik heb een KWPN-er.

groetjes, suzan

Ongelofelijk, wat een domheid!!! Je paard leert je zo nooit vertrouwen. Als het al werkt, dan is het gebaseerd op angst en dwang. Is dat de band die je met je paard wilt hebben????

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:43

Stephanie100 schreef:
Nou sorry hoor mgoeree maar je laat je paard er niet mee wegkomen als hij niet wil komen?

Met de longeerzweep ook maar jij zegt dat het niet helpt ook niet als je hem laat galloperen en dan nog 2x zo lang als hij dat wilt. Meestal laten ze het dan wel uit hoofd.
Maar laat hem er zeker niet mee wegkomen!

Weer zo'n ongelofelijke manier van de band tussen jou en je paard verpesten. Als een paard het fijn vindt om bij je te zijn, gaat het vanzelf. Dat betekent dus een hoop geduld hebben om zo'n band op te bouwen. Ik heb mijn paard destijds met een hoop geduld geleerd om naar mij toe te komen. Dat is geen kwestie van 'winnen', maar van vertrouwen opbouwen. En dat doe je niet met longeerzwepen, opjagen of insluiten met schrikdraad.

suzieone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:43

en dan haar vet mesten zeker? dan word het pas een verwend paard. en zeker mijn paard... zal het dan uit der hoofd halen om te komen!.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:50

Visconti schreef:
de simpele reden waarom paarden niet uit de wei willen komen is omdat ze het niet leuk vinden wat je met ze gaat doen. Vrij logisch toch? Dat licht niet aan het paard, dat licht aan het werk, en op welke manier je het vraagd van je paard. Maak zijn werk dus leuk voor hem Knipoog

Nou ook dat werkt niet bij alle paarden.

Die van mij heeft tot zijn 8ste niks gedaan en toen kreeg ik haar.
Geloof me je kan het zo leuk mogelijk maken, maar komen zal ze niet doen.

(ik heb bijvoorbeeld weleens weken (tijdens begleiding van ponykamp) alleen maar leuke bosritjes gemaakt.
Ze hoefde niks te doen alleen genieten!!!)

Maar komen? nee hoor...

Zo gauw je het land in gaat op een andere tijd dan dat ze normaal naar binnen gaan peert Olly hem naar achteren.

Ik pak mijn andere merrie, loop een stukje met haar en Olly trapt daar altijd in.
Dan komt ze ook omdat ze denkt dat ik haar vriendin bij haar weghaal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:56

suzieone schreef:
en dan haar vet mesten zeker? dan word het pas een verwend paard. en zeker mijn paard... zal het dan uit der hoofd halen om te komen!.

Wie heeft het hier over vet mesten? Even voor alle duidelijkheid: Ik heb mijn paard ook niet geleerd te komen met eten. Hij kwam uiteindelijk uit zichzelf, zonder geweld en zonder hapjes. Maar af en toe iets voor je paard meebrengen is echt zo erg niet, hoor, daar wordt 'ie echt niet dik van...... Overdrijven is ook een vak. Er zit nogal een verschil tussen je paard slaan, terwijl hij niet eens weet wat hij fout doet (want een paard is geen mens en denkt dus ook niet zo) en je paard verwennen.

Maar nogmaals, als jij het fijn vindt om zo'n band met je paard te hebben. Ik heb liever een band met mijn paard gebaseerd op vertrouwen en respect. Mijn paard vindt het fijn om bij me te zijn en ik bij hem. En geloof me, hij is nog jong, moet alles nog leren. Maar met geduld, liefde en veel kennis van paardengedrag, kom je al een heel eind zonder enige vorm van geweld.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:57

daantjuhhh schreef:

(ik heb bijvoorbeeld weleens weken (tijdens begleiding van ponykamp) alleen maar leuke bosritjes gemaakt.

Maar komen? nee hoor...

Zo gauw je het land in gaat op een andere tijd dan dat ze normaal naar binnen gaan peert Olly hem naar achteren.

Ik pak mijn andere merrie, loop een stukje met haar en Olly trapt daar altijd in.

Jij gebruikt er tenminste geen geweld bij, dus als dit werkt, prima toch?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:24

suzieone schreef:

Jaja vast.....

suzieone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:44

Nadya schreef:
suzieone schreef:

Wie heeft het hier over vet mesten? Even voor alle duidelijkheid: Ik heb mijn paard ook niet geleerd te komen met eten. Hij kwam uiteindelijk uit zichzelf, zonder geweld en zonder hapjes. Maar af en toe iets voor je paard meebrengen is echt zo erg niet, hoor, daar wordt 'ie echt niet dik van...... Overdrijven is ook een vak. Er zit nogal een verschil tussen je paard slaan, terwijl hij niet eens weet wat hij fout doet (want een paard is geen mens en denkt dus ook niet zo) en je paard verwennen.

Maar nogmaals, als jij het fijn vindt om zo'n band met je paard te hebben. Ik heb liever een band met mijn paard gebaseerd op vertrouwen en respect. Mijn paard vindt het fijn om bij me te zijn en ik bij hem. En geloof me, hij is nog jong, moet alles nog leren. Maar met geduld, liefde en veel kennis van paardengedrag, kom je al een heel eind zonder enige vorm van geweld.

ik zeg ook niet dat ik haar sla... maar ik nam wel eens wat lekkers mee... een appeltje, of een pepernoot, waar ze echt verzot op is. maar al die keren komen? nee hoor. Overgens is de band tussen ons hardstikke goed gebleven, en is het nog steeds.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:48

Nadya schreef:
daantjuhhh schreef:

Maar komen? nee hoor...

Jij gebruikt er tenminste geen geweld bij, dus als dit werkt, prima toch?

Ja het maffe is alleen dat ze er elke dag intrapt..

elke dag peert ze hem naar achteren..
Als ik dan naar haar toe zou lopen zou ze alleen maar weg galopperen.

Maar zo gauw ik met mijn andere merrie richting uitgang van de wei loop komt ze direct.. haha

Ik had eerst zoiets, van hoe lang zou het duren voordat ze het door heeft?
Maar nee hoor, gaat al een half jaar zo.. haha

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 21:19

Wel even ontopic blijven alsjeblieft Knipoog Ik vroeg om tips, niet om een discussie Knipoog

Ik heb verschillende dingen gelezen die ik eigenlijk al geprobeerd heb. Ik loop nooit recht naar hem toe, altijd met een boog, ik loop rustig, soms blijf ik even staan. Het is inderdaad een spelletje dat hij speelt. Vandaag heb ik de eigenaar gesproken omdat hij Elfried naar de les kwam brengen. Ik weet niet of hij al een oplossing heeft bedacht. wel heeft hij gezegd dat het bij hem ook regelmatig gebeurt. Hij is soms ook een halfuur bezig hem te pakken.

Het join-up idee is ook wel een goede, ik weet alleen niet of het bij hem gaat werken. Het is echt een überslim paard, en dat 'opdrijven' vindt hij alleen maar leuk. Maar ik kan het altijd proberen Lachen

Verder heb ik hem wel eens met wat lekkers uit de wei gekregen, maar hij weet wat er gebeurt als hij het pakt: je hebt hem dan al vast. Dus daar trapt hij meestal niet in. Wat ik laatst heb geprobeerd en wat wel werkte, was een voerschep met wat brok en dan ermee rammelen. Hij bleef wel staan wachten maar toen hij doorkreeg dat ik hem wilde pakken wilde hij weglopen. Ik heb wat brok op de grond gestrooid en toen ging hij wel eten. Toen kon ik hem zo pakken.

Maar ik geef het zeker niet op. Opgeven zit ook niet in mijn aard, maar ik was snipverkouden en grieperig en dan houd je het wat minder lang vol Knipoog Dus ik zat er niet echt op te wachten.

Ik wil wel even reageren op de mensen die beweren dat ik dan nooit iets leuks met hem doe of hem afbeul. Dat is wel het laatste wat ik zou doen. Ik heb heel erg gewerkt aan contact maken toen ik hem net kende. Gewoon lekker knuffelen, poetsen, tegen hem kletsen, gewoon ontspannen erop zitten en een beetje stappen. Dat doe ik nog steeds, alles draait om contact en vertrouwen.
Gewoon om aan elkaar te wennen en vertrouwd te raken. Ik ga ook regelmatig met hem een stukje het bos in en dan laat ik hem daar aan een lang teugeltje stappen. Dit vindt hij echt heerlijk. Op een lang zandpad galopperen we altijd en hij mag dan al zijn energie eruit gooien. Ik merk hoe hij geniet Lachen Ook met dressuur doet hij super zijn best en hij vindt het erg leuk. Het is niet dat hij niet wil werken of mij haat of wat dan ook, het is in zijn ogen een leuk spelletje Lachen En zeg nou zelf: het weiland met zoveel gras erin is toch veel leuker? Tong uitsteken

Een stuk afzetten en hem erin zetten werkt volgens mij niet, er staat nog een jaarling bij in de wei en de eigenaar wil volgens mij dat er echt veel ruimte is voor ze om te lopen enzo.

Donderdag komt de paardentandarts voor de haken op zijn kiezen en dan gaat hij even op rust dus daarna ga ik het weer proberen.

Even offtopic: Ik heb net gereden in de les op Elfried, het ging echt supergoed Lachen Dressuurmatig was het een nul, nu gaat het steeds beter Haha!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:32

Cassidy schreef:
Als je een paard echt niet te pakken kunt krijgen, kun je, als bovenstaande niet werkt (en dat doet het haast altijd wel) een gedeelte van de wei afsluiten (goede stevige hekken neerzetten, niet alleen een schrikdraadje) en in dat gedeelte een waterbak neerzetten. Het paard voor de rest de toegang tot water ontzeggen. Voor water moet hij dus in die afgesloten ruimte. Wedden dat hij na verloop van tijd donders goed doorheeft waar hij water kan krijgen, en dan is het met het "niet willen pakken" ook snel over.

Bovenstaande alleen doen in heel ernstige gevallen, en zo klinkt je paard niet. Als hij om je heen loopt te draaien en je uit probeert te dagen, is dat gewoon dominantie, en toegang tot water ontzeggen is daar een te drastische maatregel voor.

Toen ik dit las wilde ik eerst niet reageren, maar ik kan het toch echt niet laten.

Nu ik het nog eens lees valt het me gelukkig mee dat je zelf al schrijft dat dit een drastische maatregel is. Zelf zou ik deze methode echt helemaal nooit niet gebruiken. De belangrijkste reden hiervoor is dat ik het echt verwerpelijk vind om je paard water te ontzeggen om hem 'er onder te krijgen'. Hoe vervelend het dier ook is, jij bent verantwoordelijk voor hem en zijn gezondheid. Dat is meteen de volgende reden, een paard heeft water nodig voor zijn spijsvertering en om afvalstoffen kwijt te raken. Als een paard langere tijd niet kan drinken (en bij een gevoelig paard hoeft dat helemaal niet lang te zijn) kan hij erg ziek worden. Daarnaast heb ik zelf ervaren dat een dorstig paard erg gevaarlijk kan zijn voor zichzelf en zijn omgeving. Ik heb gezien wat er gebeurde toen een kudde paarden per ongeluk (kapotte pomp) geen water meer had. In hun zoektocht naar water (het was 's nachts) is deze kudde op 3 plaatsen door het stroomdraad heen gerend, waarbij een groot aantal palen uit de grond werd getrokken. Een aantal paarden is zelfs over een sloot gesprongen. Gelukkig vonden ze water op het terrein van de eigenaar. Ik moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als deze kudde het terrein had verlaten en richting het dorp was gerend. Dorst is echt een heel heftig middel, onderschat het niet!
En gebruik het niet met mij in de buurt, want ik bel de Dierenbescherming.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:45

daantjuhhh schreef:
Ja het maffe is alleen dat ze er elke dag intrapt..

elke dag peert ze hem naar achteren..
Als ik dan naar haar toe zou lopen zou ze alleen maar weg galopperen.

Maar zo gauw ik met mijn andere merrie richting uitgang van de wei loop komt ze direct.. haha

Ik had eerst zoiets, van hoe lang zou het duren voordat ze het door heeft?
Maar nee hoor, gaat al een half jaar zo.. haha

1 Van mijn verzorgpony's doet dat ook, maar wij denken dat het er mee te maken heeft dat ze de leider van de kudde is. Zodra je komt om ze te pakken loopt zij naar achteren en mijn Shetten neemt ze mee. Dat is heel handig, want anders gaan die erg irritant lopen doen bij het draad. De oplossing is dan ook inderdaad erg simpel, de andere pony meenemen en dan komt ze wel. Volgens mij heeft dit er niks mee te maken dat ze niet wil komen, want ik zet haar alleen maar op stal (een ander meisje rijdt haar) en hoewel ze altijd erg graag op stal wil doet ze dit bij mij ook.

Firefly1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:05

Mijn paard wilde eerst ook nooit uit het land komen, ze staat met een andere 2,5 jarige en die is behoorlijk naief gelukkig. Als ik die meeneem gaat de mijne mee Lachen

Eerst probeerde ik de mijne te lokken met brood maar ze was zo slim dat ze het uit je vingers trok en voor je het halstertouw om haar nek kon doen alweer wegrende.

Het vertrouwen is uiteindelijk beter geworden. Nu hoef ik alleen maar te schudden met een voerschep met biks erin en dan komen ze al naar voren, soms hoef ik ook alleen maar het eerste hek open te zetten en dan wandelen ze vanzelf naar voren.

En ik kan nu naar haar toe lopen zonder dat ze wegrent.

Wat ik nooit gedaan heb is achter haar aanrennen, als ze 's avonds niet binnen wilde komen, dan maar geen biks....

Nu is ze lief en mak, en vertrouwen scheelt ook wel.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:08

eh ik heb niet het hele topic door gelezen maar ik zag al longeer zweep mee nemen niet doen
dit kan zeer gevaarlijk worden

mijn tip is ga niet achter je paard aan lopen maar laat hem naar jou toe komen
mijn tinkertje loopt ook altijd weg sins ik gewoon het land in loop en met mijn schouder naar hem toe ga staan op zo'n 20 30 meter afstand komt ie altijd.
de truuk is geduld de eerste keer duurde een half uur voor hij 3 passen in mijn richting deed.
maak hem nieuwschierig maar loop niet naar um toe.
ook pak hem niet altijd er uit ga er ook eens heen om hem alleen naar je te laten komen om een kriebel of iets dergelijks te krijgen daarna ga je ook gewoon weer weg en ga je die dag niet rijden of iets dergelijk, dit kun je dus op de dagen doen als je niet zo veel tijd hebt.

maar ga er niet achter aan lopen / rennen en al helemaal niet met een zweep om hem moe te maken als ie door het draad knapt ben je zuur.
ga ook niet lokken met een snoepje of iets dergelijks wand als je het eens niet bij je hebt kunnen ze vervelend worden of ze ruiken dat je nix hebt en komen vervolgens niet.
dit is een grote fout die mensen maken als je eens een keer niet consequent bent kun je een hap verwachten.

sucses

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:01

Heey tja wel vervelend zoiets ja.. Mijne had dit ook bedacht, en die manier van het opjagen klinkt mss raar, maar het werkt echt! ik heb het ook gedaan en als je dr geen kans geeft om tog nog even stiekem een grasspriet te eten, echt alleen maar laat galopperen en draven, komt ze binnen 3 minuten. Alleen dan die tik geven is niet slim, ik geef wel een snoepje als ze komt. En ik heb dit maar 3 keer hoeven doen en toen bleef ze gewoon op me wachten in de wei.

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:03

suzieone schreef:
hooii,

Mijn paard heeft dit 3x al bij mij geflikt. Wat ik heb gedaan is:

Een paar keer proberen, doet hij het dan nog niet?

pak dan een longeer zweep. en knal met die zweep en ren achter m aan met die zweep. Als je paard dan moe is, of heeft er genoeg van, komt die van mij vanzelf naar me toe. Als ik hem dan heb, geef ik hem eerst een klap op zijn neus dat hij dat niet meer mag doen. Het klinkt miscchien grof, en misschien denk je wel van '' als ik dat doe, dan komt hij juist niet'''... maar het werkt echt!.

het ligt niet aan het ras, want ik heb een KWPN-er.

groetjes, suzan

No way! fout! als je em een tik geeft terwijl hij het dus juist goed doet want hij komt naar je toe denkt ie dat ie het fout doet Knipoog Ach gut beloon em juist als ie bij je komt! lijkt me stukken beter! Ja