Deken op, meer last van bronchitus?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

VLC

Re: Deken op, meer last van bronchitus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 13:10

Twordt steeds moeilijker om de keuze te maken, ook doordat de meningen en feiten zo verschillen...
Ik ga me nu weer consequenter aan de standaarddingen houden die Venetia noemde een paar posts hierboven, en kijken hoe het dan gaat.
Als het dan nog niet over is, kunnen we haar een paar nachten buiten laten met het deken (en testen of het door de stal komt dat ze weer hoest)
Hoest ze dan nog, dan gaat het deken af, en als ze dan nog steeds hoest gaat het deken weer langzaam aan op.
Ik ben er benieuwd waardoor het nu bij mijn paardje komt, maar we zullen het zien!
Heel erg bedankt voor alle reacties Lachen !

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:16

maar waarom wil je nu wel een deken om...voorgaande jaren heeft ze er toch geen 1 om gehad....?

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 15:35

Omdat ik volgend jaar officieel wil gaan starten met haar, en we anders uit een heel diep dal opmoeten klimmen vanuit de winter. We kunnen namelijk met zo'n dikke vacht niet goed doortrainen.
De mevrouw van de paardenwinkel zei ook dat een paard met een dunnere vacht meer lucht krijgt, dan met een dikke vacht. En de winter is altijd al een moeilijke periode voor haar geweest.
Ze hoestte vandaag weer iets minder dan gister, dus ik ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen!
Bedankt voor je reactie!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 15:45

oh ok ja is ook zo hoor ze voelen zich beter met een dunnere vacht als ze aan het werk moeten.....ze zijn dan echt niet in de hummetje zeg maar.....mijn pony toen ze aan het werk nog stond...werd ze altijd geschoren ze was dan weer helemaal blij!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:06

natuurlijk kun je met winterhaar doortrainen. de natuurlijke deken, de haren dus, regelen zelf hoeveel vocht het paard moet verdampen door platter of rechterop te staan. dat kunnen ze met een deken er bovenop niet. het duurt dan veel langer voordat ze droog zijn want het moet niet alleen door de haren maar ook nog eens door de deken die vaak veel te dik is Lachen

en mijn mening is dat een paard met luchtwegaandoeningen meer lucht nodig heeft dus in de ruimte moet, en geen beklemmende deken om moet die dat weer inperkt.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:30

Mijn paard heeft ook bronchitis en bij mij word het echt niet erger hoor! Het is eerder in de zomer erger als in de winter en de mijne heeft echt altijd al vroeg een deken op!!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 00:37

Pellie schreef:
natuurlijk kun je met winterhaar doortrainen. de natuurlijke deken, de haren dus, regelen zelf hoeveel vocht het paard moet verdampen door platter of rechterop te staan. dat kunnen ze met een deken er bovenop niet. het duurt dan veel langer voordat ze droog zijn want het moet niet alleen door de haren maar ook nog eens door de deken die vaak veel te dik is Lachen

en mijn mening is dat een paard met luchtwegaandoeningen meer lucht nodig heeft dus in de ruimte moet, en geen beklemmende deken om moet die dat weer inperkt.

Met het gevolg dat je paard niet snel droog wordt met een wintervacht.
Een paard met brogitich stikt echt niet met een deken om hoor dan was die van mij allang dood geweest namelijk

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 09:00

Citaat:
Pellie schreef:

Afgod Amen, helemaal mee eens. Zo denk ik er ook over. En een paard kan wel tegen een stootje hoor, en goed uitstappen na intensief werk is ook erg goed, want dan komen ze weer op goede temperatuur en drogen ook al een stuk op, en dan gaat die van mij gewoon in zijn blootje de stal in, je moet alleen zorgen dat ze niet op de tocht staan, want dat is natuurlijk niet goed.
Bij ons op stal is de regel dat niet beide deuren open mogen, omdat ze tegenover elkaar zitten.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 21:54

klopt uitstappen is meer dan het halve werk. het is belangrijker dat het paard op adem komt dan dat hij droog is. en anders doe je hem toch even een wollen zweetdeken op? dan gaat daar het meeste vocht wel op liggen.

miss quinzy, heb je dat al eens getest? mijn teddy zweet best veel na intensief rijden, maar droogt relatief snel, zeker met bovengenoemde zweetdeken.
natuurlijk stikt een paard ook niet met een deken maar denk ook niet dat ze het prettig vinden, zo'n zak om hun lichaam wat ze beperkt in beweging en vaak te strak om de hals zit, want ja het moet toch wel een beetje aansluiten hè Ja

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:49

Ik ga na het rijden zelf altijd wandelen met mijn paard.
De mensen van wie mijn paard eerst was hadden bij haar geen deken op en dus werdt ze niet snel droog als ze had gezweet na het rijden

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 09:28

Even een stipje...Lachen

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:36

Pellie schreef:

Feit is wel, dat als je pony hier last van hebt, het sneller op de longen slaat als ze nog een beetje bezweet zijn, en het dan meteen weer te pakken hebben.
Dus: met winterhaar kan je niet doortrainen zoals je het gewend bent, ik in ieder geval niet.

Ik weet ook niet wat ik moet, vorig jaar heb ik een strook over haar borst geschoren om overtollige warmte kwijt te raken, maar dat was ook zeker geen succes.
Dit jaar wou ik eigenlijk gewoon rustig met haar aan het werk gaan, niet meer intensief rijden vanwege het zweten, enz.
Maar, nu zag ik gisteren, dat ze aardig gezweten had, terwijl ze gewoon buiten had gestaan....

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:38

lekker scheren en een dikke deken omdoen......