Ligt helemaal aan de pony. Je heb pony's die als ze 20 zijn al aan hun pensioen toe zijn, maar je heb er ook bij die als ze 30 zijn nog hyperactief rondje springen met hun eigenaar
Het ligt vooral aan de pony vind ik, algemene toestand, niet of ze oud zijn of niet.
Zo denk ik er ook over! Net zoals mensen.. De 1 is fitter dan de ander bv! Als ik kijk naar de opa van me vriend, nou die is 70, en beklom de pyreneeen! Als mijn opa nog zou leven, die zou dat nooit voor elkaar krijgen!
Wanneer de pony er geen zin meer in heeft. En je door hebt dat hij het minder goed gaat doen. Dan is het toch wel tijd om af te bouwen. Leeftijd maakt niet veel uit bij de een is het 20 en de ander loopt nog super als hij 30 is.
Ligt aan de pony, en aan wat je doet tijdens het rijden. Je kan zelf zien of het dier er plezier aan beleeft. Heeft ie dat niet dan zal je niet meer moeten rijden denk ik !!
heey, ik rij zelf ook een pony die net 31 is geworden. Natuurlijk, je rijdt minder en rustiger, maar ze is nog heel vlot, en enemt soms zelf ook ongevragad een sprintje enz. ze kan eht nog prima hebben!
ze zijn te oud als ze t zelf aangeven. Mijn pony werd te oud voor de sport toen hij 18 was, we startten toen Z2 en hij kreeg last met de trainingen en heb hem toen direct teruggetrokken. Te oud voor lekkere buitenritjes enzo was hij pas met 23, toen werd hij ziek.
Ik ken pony's die over de 30 zijn en heerlijk meerennen in het recreatieve werk of zelfs nog met dressuurwerk.
Kazier is 21, en ik heb met hem 't M springen en de L2 dresuur bereikt, maar ik ben zelf gestopt omdat ik te groot werd. Als ik dat niet was, was ik ECHT nog door gegaan!
Wat hier voor al werd gezegt, je moet stoppen wanneer je pony het zelf aangeeft.
Het ligt geheel aan het paard, de mijne is 26 en is nog erg graag aan het werk. Zolang ze het nog wil blijven we het samen doen Het hangt echt van het dier af... soms zie je paarden van 20 die al echt oud zijn... en soms dieren van bijna 30 die nog ronddartelen als een puber Zoals die van mij dus... even ter illustratie:
Zodra het paard/pony het zelf aangeeft. Mijn pony (ongeveer 30 jaar) werd op een gegeven moment erg nukkig met het rijden. We zijn toen gestopt met het in de bak rijden, en gaan alleen nog af en toe naar buiten. Soms zadel ik haar op, en begint ze na 5 minuten al te vervelen, dan gaan we terug. Soms is ze na een uur nog super voorwaarts en heeft ze er echt zin in, dan maak ik nog een extra ommetje. Ze mag het dus zelf aangeven. Als ik been geef, maar geen reactie krijg, dan niet. Zo wel, dan wel!
Ik vind dat je het niet naar een leeftijd moet kijken, maar naar de conditie. Het ene paard kan al (bijna) niks meer als hij 20 is, en een pony van 30 loopt zo onder je vandaan.. Het ligt aan de conditie en de gezondheid van het paardje. Wordt er elke dag op gereden, en is dit altijd al zo geweest, kan hij het nog makkelijk aan.. Wordt er 1 keer in de week op gereden (of beweging aan gegeven..) is het niet slim om hem ineens elke dag te gaan berijden, deze pony zal dan een hele slechte conditie hebben.. Ik ken een pony van 32 die nog lekker al haar manege lesjes meerijdt! (zelfs het springen.. !) Vindt het nog steeds hartstikke leuk, en is zeker niet sloom, snel moe, of écht oud..
Een echte leeftijd is er niet, je moet per paard kijken of hij/zij het nog aankan, sommige paarden zijn veel eerder oud dan anderen. Zo lang het paard er plezier in heeft en het rijden hem/haar geen last bezorgd zou ik er leker mee door gaan, alleen maar goed voor het beestje, want om hem weg te laten kwijnen in een weitje is ook zo zonde...
als de pony het niet meer aankan vindt ik dat je moet gaan stoppen. als hij.zij met 26 jaar nog in prima conditie is en verder nix mankeert en er nog plezier in heeft, waarom niet.
zodra je merkt aan je paard dat ze t qua condite niet meer aan kan of als ze er geen plezier mee in heeft. En natuurlijk je arbeid aanpassen aan haar lichamelijke condite.