juist geen deken, hoe bevalt dat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

XxSultanxX

Re: juist geen deken, hoe bevalt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:21

ik had mijn pony altijd wel een deken op(dartmoor dus zeer dikke vacht)
omdat ik haar voor de kar had en ze anders vet snel zweete.
mijn paard heb ik geen deken op tenminste deze winter niet.
opzich hoeft een paard geen deken op,ze maken zelf genoeg vacht aan om het warm te houden.
Wij als eigenaren doen ze een deken op omdat we ze gewoon kort in het haar willen omdat dat mooier en makkelijker is.want als je een paard met een dikke vacht goed aan het werk zet zal hij gaan zweten en moet je hem weer hellemaal droog stappen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:26

Mijn paard staat al jaren zonder deken. Ze heeft wel een dikkere vacht dan in de zomer en rolt lekker in de modder als ze in de wei staat, dus dat levert extra poets werk op, maar ik vind het veel natuurlijker en als ze een dag in de regen in de wei staat, weet ik dat ze een lekkere vacht heeft en droogt zodra het weer beter is terwijl een deken dan helemaal nat is en nat blijft...

Het oude paard van mijn moeder heeft juist moeite met koude dagen en krijt nu geen mooie vacht meer (hij is 28) dus op koude dagen als we aan hem merken dat ie wat stilletjes is, krijgt ie een deken om en merken we dat ie dat lekker vindt, maar hij draagt hem alleen als het dus buiten koud is. Op stal draagt ie lekker niks...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:43

Ik lees dat de meeste paarden 's nachts op stal gaan, dat gebeurt hier dus niet. Vinden jullie dat ze dan 's winsters ook geen deken op hoeven, ongeacht het ras?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:19

Diablo schreef:
Ik lees dat de meeste paarden 's nachts op stal gaan, dat gebeurt hier dus niet. Vinden jullie dat ze dan 's winsters ook geen deken op hoeven, ongeacht het ras?

Wanneer er schuilgelegenheid is, lijkt het mij onnodig. Een paard wat altijd vrijelijk kan bewegen, kan zich beter warm houden, dan een paard wat op stal staat.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:37

Ewald gaat deze winter voor de 2e keer zonder dekens e.d. de winter in.
Het is mij vorig jaar echt super bevallen. Hij staat ook in een loopstal en als ik tijdens een dikke sneeuwbui (of erna) even ging kijken dan zag je de pony's lekker buiten staan met een laag sneeuw op hun rug (kun je nagaan hoe goed de vacht isoleert, de sneeuw smelt niet direct).
Na rijden even in de box, tochtvrij, op laten drogen voor het grootste gedeelte.

Diablo, ik heb een NRPSer dus zonder deken, in mijn ogen kan elk paardenras gewoon zonder deken buiten overleven. Een schuilstal vind ik zelf persoonlijk een fijn idee en je merkt ook wel (of ik hoode het dan het meeste van de stalhoudster) dat ze bij sommige weersomstandigheden (harde wind bijv.) wel even die beschutting opzoeken. Ook is goed voeren wel belangrijk, en dan bedoel ik voornamelijk dat ze genoeg hooi krijgen. Ewald krijgt nauwelijks brok bijgevoerd.

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:41

cindysponys schreef:
Ik vind niet dat een paard goed kan drogen onder een deken. Het vocht komt dan niet goed bovenop de vacht te liggen: daar ligt de deken al. Met een deken op kan een paard ook niet rollen (nouja, hij kan natuurlijk wel rollen, maar dat heeft dan geen nut voor de vacht) en hij kan zijn vacht niet rechtop zitten om zichzelf warmer te houden. Onder een deken wordt het al snel 'benauwd', de meeste dekens ademen niet goed. Wat de TS ook zei: ze moeten voor het rijden zo onder de deken aan de kou in. Ik heb ook het idee dat het voor een paard bij de benen en onder de buik koud is als hij met een dun vachtje buiten loopt onder een deken, omdat daar geen deken zit. Wollen dekens hebben sowieso weinig nut. Het is dan wel heel mooi dat het paard droog wordt en de deken aan de onderkant ook en dat het vocht op de deken komt te liggen. Maar als een schapenvacht dit moet kunnen, waarom zou een paardenvacht daar niet toe in staat zijn? Dekens verwisselen vind ik ook behoorlijk irritant als je meerdere paarden hebt of je paarden niet aan huis hebt. Met 24/7 hooi tot hun beschikking kunnen de meeste paarden zichzelf goed warmhouden. (als je ze hier voldoende aan laat wennen) Als ik Milo na het rijden een beetje bezweet is (Milo zweet van zichzelf echt niet snel, maar dat verschilt echt per paard) en het is niet heel koud buiten kan hij zo weer het land op. Hij rolt dan en het zand valt er met de resten zweet tussenuit. De dag erna is hij meestal weer helemaal schoon en kan het zadel er weer op zonder te poetsen. Ik vind het geen ramp als hij zweet. Dat is voor mij een teken dat hij het warm heeft en probeert af te koelen. Gelukkig kan de vacht van een paard dat heel goed zelf. Met een heel dun vachtje koelen ze dan te snel af. Het duurt inderdaad langer bij een paard met een dikke wintervacht voor dat hij droog is. Dat zie ik als een voordeel.

Dat zijn een paar redenen waarom ik een voorstander ben van zonder dekens houden. Oeps het is wel een heel verhaal geworden. Ik wil mensen die dekens gebruiken niet beledigen, alleen even m'n mening geven + beargumenteren.

Dit zijn de redenen dat ze bij ons op stal ook geen dekens krijgen Ja

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:45

Mijn merrie is drachtig en al in februari uitgerekend.
Ik zet haar dus niet met een deken op van de winter omdat deze uit veiligheidsoverwegingen af moet als het veulen geboren wordt.
Ik heb dit al eerder gedaan en kan niet zeggen dat ze dik in haar vacht kwam te zitten.....

Mijn sportpaarden staan wel onder deken al is dit alleen om de haargroei tegen te gaan. Dat afkoelen valt wel mee want ik zet ze onder een solarium. Nooit problemen gehad met te snelle afkoeling van spieren of verkouden worden....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:47

Diablo schreef:

Het ras bepaalt niet of een paard wel of geen deken "nodig" heeft, dat wordt bepaalt door het individuele paard met de daarbij behorende individuele situatie. En hetzelfde geldt ook voor scheren. Het eeuwig terugkerende punt: KIJK NAAR HET PAARD! Ras is niet van belang, werk is niet van belang, stalling is niet van belang, maar de individuele combinatie van factoren is dat WEL.

Ik ken een tinker die in de winter een deken opkrijgt omdat hij anders longontsteking krijgt. Ook ken ik een kruising IJslander die meer vacht aanmaakt dan gezond is en dus geschoren moet worden, omdat ze van een rustig drafje een hartslag krijgt waar ze dood van zou neervallen. Verder ken ik een heleboel paarden die zonder deken de winter goed doorkomen en ook een heleboel die met deken net zo goed de winter doorkomen. Als je maar goed naar je paard kijkt en nadenkt over wat je doet, dan is het paard niet zo slecht af Tong uitsteken

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:45

Bij ons krijgen alle paarden die bereden worden een deken op. Eerst deden we dat nooit maar met gevolg dat ze altijd heel nat waren en dus lang op stal moesten staan voordat ze na buiten konden. En eentje werd altijd verkouden. Wij doen eerst een deken met 200 gram vulling op en daarna een met 300 gram vulling. En na het rijden als ze toch nog beetje nat zijn dan even een zweetdeken op tot ze droog zijn en dan de winterdeken weer op. En met instappen en uitstappen hebben we in de winter altijd even een zweetdeken op zodat ze niet te snel afkoelen. In principe heeft een paard het niet nodig omdat ze het anders koud hebben!! Alleen maar omdat wij ze gebruiken daardoor veel zweten en daardoor verkouden kunnen worden.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 18:04

ik heb dekens ook afgezworen. winterdag kan ik hem best in het zweet rijden, het zal nooit zoveel als zomerdag zijn en als hij dus wat heeft gezweet leg ik een uurtje de zweetdeken erop en dan gaat hij weer zonder. gam staat 24/7 buiten maar heeft wel inloopstallen tot zijn beschikking. hier maakte hij afgelopen winter regelmatig gebruik van; vooral met harde wind, regen en erge kou. dus als je hem de keuze kan geven is dat wel het mooiste.

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 13:30

mijn pony stond 2 jaar geleden ook nog elke winters daarvoor zonder deken ..
Alleen ze zweette zó erg dat we vorig jaar toch een deken hebben opgedaan. Niet dat het veel uitmaakte qua haar.. maar toch wel iets Lachen normaal sotnd ze nog 2 uur op stal uit te zweten.
nu zweetdeken op half uur op stal en dan winterdeken op (zonder zweetdeken eronder) . Ze droogde iig veel sneller op Lachen ik vind zonder dekens dus absoluut niet fijn Lachen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 15:21

Hij heeft 1 jaar zonder dekens gestaan, maar dat doe ik niet meer, mij (en mijn paard) is het niet goed bevallen.
Hij moet best hard werken, ook in de winter rijden we net zoveel als 's zomers. Maar hij maakt een vacht aan die ingesteld is op artarctische temperaturen..... En het zweten vind ik niet eens het probleem, van zweten worden ze echt niet ziek, een keer goed rollen in het zand en hij is droog zat.
Probleem is meer dat hij zich er gewoon niet lekker bij voelt om te werken met zo'n vacht, hij wordt erg traag, heeft geen zin om te werken en raakt echt oververhit. Hij heeft het niet bepaald snel koud, eerder veel te warm. Hij stond bijvoorbeeld op een vorige stalling in een stal met uitloop die meestal dag en nacht openstond. Daar stond hij geschoren en wel onder een dekentje van 150 gram en een ongevoerde regendeken erover, en koud had hij het niet. Hij krijgt hooguit een 300 grams deken op als het vriest dat het kraakt.

Als ik voornamelijk buiten zou rijden zou ik hem geen deken op doen en al helemaal niet scheren, dan is het toch wat makkelijker. Maar fanatiek dressuren of springen met zo'n vacht is voor hem niet te doen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 20:42

als je gewoon deze wintrer niet begint met dekens om doen verwacht ik geen problemen. ze maken zelf hun wintervacht wel aan...

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 11:44

Ik ben sinds 2 jaar ook gestopt met de dekens... Bevalt me veel beter. Niet meer dat gedoe met dekens verwisselen en schuurplekken en het lijkt me fijner voor het paard..
Ik dacht eerst dat ze niet zonder kon (het is een NWR en ze staat overdag altijd buiten en 's nachts in een soort buitenstal.. ) maar dat viel heel erg mee. Ze maakte toch gewoon een vacht aan die iig zo dik is dat ze het niet koud heeft.
Het zweten viel me ook heel erg mee. Maar ik moet wel zeggen dat ze sowieso niet snel zweet en ik ook niet heel intensief rij. Maar als ze zweet is het ook zo weer opgedroogd.