Het Ruiterbewijs wordt weer ingeschakeld

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EeCee

Re: Het Ruiterbewijs wordt weer ingeschakeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:35

@Dickie en Runninkawa: Aha! Oke, helder Haha!

Volgens mij gaat het er alleen om dat als je onverhoopt brokken maakt met je paard, je verzekert bent door aan te tonen dat je een ruiterbewijs (= vaardigheid om met een paard de openbareweg op te gaan) hebt gehaald. Maar die vaardigheid blijft discutabel, uiteraard.

Ik rijd ook western, dus ik val ook nooit en hoef geen cap op Clown Tong uitsteken Knipoog Mijn paard is verkeersmak/bombproof en kan zelf oversteken. Knipoog Clown Haha! (nee, echt waar!)

*edit*: Ik heb m,n ruiterbewijs op z,n westerns gehaald. Wat een komedie was dat....

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:38

stef schreef:
TS blijft stil.....

Zolang je met het western ruiterbewijs verplicht met hoed moet rijden ipv met cap (met western kan je er kennelijk niet afvallen) blijf ik lekker zonder rond hobbelen.
Verzekering? Heb ik al, iedereen trouwens, WA noemen ze dat ook wel....

oww met western er niet af vallen dat is wat nieuws?. Volgens mij zit je nog altijd op een paard?.

idd ruiterbewijs 15 jaar geleden gehaald en nog nooit nodige gehad dus ook niet meer verlengd. Zolang andere mensen denken dat paarden die op de weg lopen ALTIJD verkeersmak zijn dan schiet het hebben van zo'n papiertje ook niet op.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 15:27

en wie moet dat dan controleren?
juist ja dus gewoon lekker doorrijden

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 17:29

Prisca schreef:
stef schreef:
TS blijft stil.....

Zolang je met het western ruiterbewijs verplicht met hoed moet rijden ipv met cap (met western kan je er kennelijk niet afvallen) blijf ik lekker zonder rond hobbelen.
Verzekering? Heb ik al, iedereen trouwens, WA noemen ze dat ook wel....

oww met western er niet af vallen dat is wat nieuws?. Volgens mij zit je nog altijd op een paard?.

probeer dat de organiserende stichting maar eens duidelijk te maken.
ALs je het RB in westernstyle wilt doen, mág je niet met een cap rijden (maar vervolgens moet je wel lekker springen, bam, knop in je buik,,, ook leuk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 17:30

als je paard over een waterplas spring heb je ook die knop in de buik (wat overigens op een klein sprongetje niet eens nodig is, want zover hoef je niet naar voren Lachen )

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 17:46

zo zie er is overal iets voor te zeggen maar ik denk dat het komt omdat de FNRS wat groter begint te worden en wat druk op de kethel zet

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 17:52

Qimm schreef:
Alinda1305 schreef:
ik wil best wel mijn ruiterbewijs halen hoor
alleen mijn paard kent de regels niet hahaha LOL

Dát is ook het hele probleem. ga op een braaf paardje je ruiterbewijs halen en stap op een wilde knol het verkeer in. Ruiterbewijs of niet... Dat is vragen om ongelukken.

moet je wel een brave knol hebbe Knipoog nee serieus als ze zien da je wel kunt rijde maar dat je paard bijvoorbeeld de verplichte hoogte met springe niet haalt kun je nog wel slage

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 18:20

runningkawa schreef:
als je paard over een waterplas spring heb je ook die knop in de buik (wat overigens op een klein sprongetje niet eens nodig is, want zover hoef je niet naar voren Lachen )

Ik spring gerust 40cm met mn westernzadel, heb echter gelezen dat er 80 verwacht wordt. Dat spring ik zowiezo niet

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 18:21

[quote="Siria]
moet je wel een brave knol hebbe Knipoog nee serieus als ze zien da je wel kunt rijde maar dat je paard bijvoorbeeld de verplichte hoogte met springe niet haalt kun je nog wel slage
[/quote]

Dat je goed kan rijden wil niet zeggen dat een onervaren paard niet bang is in het verkeer en en zo nog steeds ongelukken ontstaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 18:24

dat is iets wat ik zowiezo al krom vind.
Het ruiterbewijs is voor de ruiter, mijn paardje is niet super vertrouwd buiten, dus rij ik mijn ruiterbewijs op de brave tink van een vriendin, en ga vervolgens lekker met mijn eigen stuiterbal naar buiten, ik heb tenslotte toch mijn ruiterbewijs.
Het zou dan op zijn minst voor een combinatie moeten gelden

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 18:26

wist niet da je ruiterbewijs om de 2 jaar vervangen moet worden. die van mij gaat om de 5 jaar en krijg ik netjes een oproepje voor dat ik hem moet vervangen. verder heb je een bewijsje dat je kan rijden. en ben je verzekerd voor schade aan derde. ik vind het wel een goede zaak. en zoveel betaal je der niet voor

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 18:27

ikke20 schreef:
wist niet da je ruiterbewijs om de 2 jaar vervangen moet worden. die van mij gaat om de 5 jaar en krijg ik netjes een oproepje voor dat ik hem moet vervangen. verder heb je een bewijsje dat je kan rijden. en ben je verzekerd voor schade aan derde. ik vind het wel een goede zaak. en zoveel betaal je der niet voor

Dat ben je zonder ruiterbewijs ook. Weleens van WA gehoord?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 18:28

Wat jij wel hebt, dat weet ik niet, maar een het ruiterbewijs hoor je echt om de 2 jaar te betalen.

Verzekerd voor derde ben je al, dus betaal je 2 x

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 18:28

ikke20 schreef:
verder heb je een bewijsje dat je kan rijden. en ben je verzekerd voor schade aan derde. ik vind het wel een goede zaak. en zoveel betaal je der niet voor

Dat ben je dus altijhijd! (staat zelf in 1 van de eerste reacties in dit topic) Met je ruiterbewijs ben je echt niet 'beter' verzekerd ofzo hoor.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 18:36

't Ruiterbewijs.......tja het speeld al jaren dat het "verplicht" zou worden.

Denk dat men het bewijs beter op verschillende paarden met verschillende temperamenten af kan leggen, dan kan je pas zien wat voor vlees je in de kuip hebt. Knipoog

Waar ik het ruiterbewijs heb gehaald, waren allemaal brave paarden en het is gewoon routine voor deze paarden dus voor de praktijk zak je er niet zo gauw. Clown

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 19:04

ten eerste: Wie controleerd dat

Ten tweede: Waarom ruiterbewijs als je toch al WA ( verzekerd bent ) hebt?

Ik vind het allemaal wat onzin!

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 11:42

Inderdaad erg nutteloos, dat ruiterbewijs, ik geloof ook nooit dat het in 2007 verplicht wordt, dat zeggen ze al zo lang.

Overigens Stef, staat er dit in de regels bij het ruiterbewijs voor westernrijders:
"u dient een western hoed, maar liever een veiligheidshelm (EN1384) te dragen

de te springen hindernis is een oxer van maximaal 40 cm hoog en 40 cm breed"

(http://www.ruiterbewijs.nl/srr/index.php?c=20&p=64).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:05

ok maaike, dan hebben ze dat kennelijk verandert, is ook alweer een paar jaar terug dat ik die info gekregen heb

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:08

stef schreef:
Het zou dan op zijn minst voor een combinatie moeten gelden

Dat is leuk als je meerdere pony's hebt!

Ik heb het op een super braaf pony'tje gehaald toen ik net een half jaartje manege lessen had gehad. Ik had voor die tijd 1x gesprongen dus was op een pony'tje gezet die altijd sprong en ik allene maar er niet af hoefde te vallen. Dus dat was een peulen schilletje. Ik verleng hem wel iedere keer braaf, maar heb hem afgelopen 6 of 7 jaar(zo lang ik hem heb) nog nooit nodig gehad.

Koetsiers bewijs wil ik wel ooit halen. Maar je moet volgens mij met 3 man op de kar kunnen en dat kan met mijn wagens niet, dus voorlopig stel ik het nog even uit. En daarnaast is mijn menpony niet meer geschikt voor het buitenrij werk(is grotendeels blind en dat word erger en het is daardoor niet meer vertrouwd langs de weg).

Ik ga pas actie ondernemen als het echt zeker verplicht word. Tot die tijd blijf ik lekker rond hobbelen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:51

Verzekert ben je al via je gewone AVP, kost 3 tientjes per jaar, en als een voetbal door de ruit van de buren kachelt is dat ook gedekt.

Ik was 18 toen ik mijn ruiterbewijs haalde, braaf iedere 2 jaar verlengt...A 75 gulden!
Ik ben nu bijna 48! en heb het eindelijk in de vuilnisbak gegooid, ook al was het wel leuk om met een papier op zak te lopen met een foto van 30 jaar terug!

Zo'n cursus is echt nuttig, zeker wel. Maar aan een ruiterbewijs heb je helemaal niks! nada! nothing!

Is gewoon een heel duur Vod.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:56

Ik vind dit zo een onzin!
momenteel rijd ik een merrie waarmee ik het bewijs niet eens kán halen!
buiten rijden doen we ongeveer 3x in de week, aan een lange teugel langs de dorsmachines op polderweggetjes... ontluchtende vrachtwagens en bussen haalt ze haar neus voor op...
maaaar het is een ijslander.. en een groot deel van deze paarden (waaronder de mijne) krijg je met de beste wil van de wereld niet over zo'n hindernis...

Esterellah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 10:06

Dat is wel zo. Wij ruiters houden wel rekening met het verkeer alleen, andere mensen weten niet altijd precies hoe ze moeten reageren als ze plotseling paarden tegen komen in het verkeer. Het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) gaat vanaf Juli 2007 de ruiterbewijsexamens verzorgen en er worden dan zwaardere eisen gesteld. Ik heb mn ruiterbewijs gisteren nog kunnen halen en ben gelukkig geslaagd. Ik merkte daar wel dat ze gelijk hebben als ze zeggen dat het verkeer per jaar als maar drukker wordt. Het is wel l*llig dat sommige ruiters er langer over doen dan anderen die het in één keer halen... Ga anders naar www.ruiterbewijs.nl voor verdere info.

nathalie1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:07

Nou ik ben ook al weer drie jaar geslaagd maar heb nog nooit me ruiterbewijs gebruikt

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:54

Het ruiterbewijs of koetsiersbewijs zou je nodig hebben omdat ze gebieden af zouden sluiten. Op de Veluwe is inderdaad een plek waar je alleen toegang hebt als je de gele kenteken plaatjes die je natuurlijk kunt kopen bij de stichting recreatie rijden hebt. En het zou handig kunnen zijn als je op een manege bedrijf een paard wil huren

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:33

Esterellah schreef:
Beste mensen
Vanaf 2007 wordt het ruiterbewijs weer in geschakeld
Dan weten jullie dat alvast
Lieve Groet
Esterellah

Woow.. Aan die 8 woorden hebben we veel.. Mischien idd even een uitleg erbij? en hoe weet je dat zo zeker?