wat vinden jullie de beste leeftijd om een paard te beleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Unseen

Re: wat vinden jullie de beste leeftijd om een paard te bele

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 16:38

Natuurlijk ligt het aan het paard, en de meeste paarden worden ook met 3 jaar zadelmak gemaakt. Ik vind dit persoonlijk veel te vroeg. Al helemaal als mensen na het zadelmak maken gelijk echt gaan inrijden, op wedstrijd gaan en in een half jaar overvliegen naar de L.
Als ik zelf een jong paard zou moeten beleren, zou ik dit absoluut pas doen als het minstens 4-5 jaar oud is. Is het in zijn gedrag een erg jong paard, dan zelfs met 6 jaar. En dan nog het eerste (of zelfs 2) jaar enorm rustig aan, niet elke dag rijden, niet elke dag dressuur. Veel naar buiten, veel met losse teugel rijden, leer dat paard eerst maar eens op eigen benen lopen en niet overal van schrikken. Leer je jonge paard eerst maar eens zelf nadenken. Ook vind ik veel vakantie erg belangrijk voor een jong paard (ik noem paarden jong tot 7-8 jaar). Daarna pas vind ik ze echt volwassen.
Ik heb nu zelf een 6 jarige merrie, mijn zus kocht haar met 4 jaar. Ze was toen al ingereden, de fokker wilde er net mee op wedstrijd. Mijn zus heeft redelijk veel gereden, maar altijd enorm rustig, veel naar buiten en niet in de krul trekken enzovoort. Dit paard heeft daarna erg veel vakantie gehad, dan weer een dagje een beetje iets doen, dan weer de wei in. Ze is nu dus 6, ik heb in totaal 5 wedstrijden zonder veel succes gereden (voor ons een enorm succes, maar ik bedoel zonder wp's te halen). Mijn paard, Tuesday, is in haar hoofd nog enorm jong, voor mijn gevoel gaat ze nu pas echt puberen. Ze is nu wat tegenstrijdig en doet graag waar ze zelf zin in heeft. Nou, dan besteden we daar toch wat meer tijd aan? Dan beginnen we toch weer helemaal bij het begin? Dan toch even een jaar geen wedstrijden? Ze is pas 6 jaar !!!! Dan rijden we nu toch alleen op de ontspanning, losse teugels, beetje balken lopen, beetje polocrosse? Ze bloeit op, is gezelliger, beter te hanteren. Ik ben heel blij dat wij het allemaal heel erg rustig aan doen en absoluut niet prestatiegericht zijn wat de paarden betreft. De wedstrijden zijn voor mij van geen enkel belang, ik vind het leuk voor mijzelf en voor de paarden om er eens een dagje op uit te trekken naar wedstrijd, ook daar leren ze van.
Ik vind het onzin om het ene ras eerder te beleren dan het andere. Het zijn allemaal paarden, of je nu een ijslander of kwpn hebt, ze zijn allemaal jong en onhandig in het begin.
Dus voor mij geldt: 4-5 jaar minimaal, weinig rijden

girlie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 16:42

ik ben het met je eens, 3 is een mooie leeftijd om rustig te beginnen met rijden, maar dan ook echt nog rustig en nog niet te vaak, 2 x per week? langzaam kan je dit opbouwen tot 3 keer in de week! Maar vooral niet overbelasten als ze zo jong zijn! IJslanders worden pas rond hun4e a 5e jaar ingereden, maar er zijn ook genoeg mensen die met 2,5 jaar al beginnen, hier ben ik het zelf niet mee eens! Hoe later, hoe beter ze volgroeid zijn en hoe sterker ze dus zijn!!!
succes ermee!

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 16:52

ik vind dat je vanaf 2.5 à 3 kan beginnen met longeren. maar met het rijden vind ik dat je beter wacht tot ze minstens 4 of ouder zijn, aangezien het toch even duurt voor de groeiplaten gesloten zijn. en het dan toch nog even rustig aan doen (de groeiplaten tussen de wervels zijn ten vroegste op 5 1/2 jaar gesloten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 23:36

ligt aan het paard, vorig jaar zat ik voor het eerst op mijn verzorgpaard, toen nog hengst, en die was 3, maar mijn paardje is nu met zijn 2 jaar echt nog een baby en die zie ik met 3 jaar ook nog niet echt volwassen, dus die rijd ik voltend jaar nog niet in, wel begin ik dan een beetje met lichtjes longeren denk ik

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 23:41

Als die 3 jaar is longeren, zadel erop en zo laten wennen, maar als iemand er echt voor de eerste keer op gaat als die 3,5 is

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 00:57

pubelia schreef:
Als die 3 jaar is longeren, zadel erop en zo laten wennen, maar als iemand er echt voor de eerste keer op gaat als die 3,5 is

Helemaal mee eens. Zo zou ik het zelf ook doen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 05:32

Mijn merrie is nu bijna 3,5 jaar en 3 weken onder het zadel....

ik vind dat je ook naar de bouw en de geestelijke gesteldheid van het paard moet kijken...je hebt ook laatbloeiers natuurlijk...vooral hele grote paarden hebben lang nodig en de 1 is eerder volwassen in het hoofd als de ander..

Mijn merrie is vrij volwassen gebouwd en is al vrij volwassen van karakter....Terwijl haar broertje van dezelfde leeftijd een hele grote lange slungel is (en dus nog niet er aan toe is,ook niet geestelijk)
daarom wacht de eigenaresse een jaartje langer...

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 12:11

Ik vind dat een jong paard zolang mogelijk van zijn jeugd moet genieten dus ik zal pas met een jong paard beginnen zodra hij 3,5 of 4 jaar oud is, 2,5 jaar vind ik nog te vroeg om licht werk met het paard te doen ik heb zoiets laat hem dan maar lekker rollen bollen in de wei met vriendjes!

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 12:18

Liever laat dan te vroeg.
3 jaar vind ik een mooie leeftijd om een beetje te beginnen met longeren etc Lachen

San_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:54

Alstie net 3 is laten we hem zadelmak maken. En dan gewoon kijken hoe ze het oppakken, daar vanuit bepalen we wanneer ze mee gaan naar concoursen.

Britneeey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:04

ligt eraan heo snel het paard groei en hoe eng die het vind vind ik dan

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:17

Een keer aan de longe, en als dat heel goed gaat een keer een zadeltje erop: 3,5, zeker niet eerder...
Vaker een zadel erop en eens een keertje hangen: 4
Echt inrijden: 4,5

Ik heb een paardje dat is ingereden toen ze 4,5 was (is nu 6), en ik merk dat ze gewoon nu ook nog heel jong en speels is... Ze heeft moeite met de goede galop vinden, en ze is nogsteeds wat onvast in haar achterhand, heeft moeite met nette rechte lijnen lopen. Als ze nu nog zo is, dan vraag ik me af hoe paarden zijn als ze met 3,5 al ingereden worden. Misschien zijn ze juist dan steviger, maar ik ben blij dat ze de tijd heeft gekregen om te wennen aan het feit dat ze op haar eigen benen moet staan. Ze is nu niet heel erg veulen meer, maar speels genoeg om dingen op te pikken...

Ik ben trouwens altijd al tegen geweest om paarden jonger dan 4 in te rijden...

FashionMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:40

Halina schreef:
pubelia schreef:

Helemaal mee eens. Zo zou ik het zelf ook doen.

Ik ook Knipoog
Mar dan vanaf die 3 jaar ben ik er dan echt wel elke dag mee bezig, niet echt werken maar lekker poetsen en zo zo dat hij je echt verschrikkelijk goed, kent voor je er op stapt Knipoog

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:42

Mijn ijslander is nu 4 jaar en 3 maanden en ik ga nu ongeveer beginnen met verkeersmak maken, aan de hand meelopen, aan de fiets meelopen, voetjes geven, longeren, enz.
Vanaf zijn 5e ga ik hem pas inrijden/intolten.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:55

ik heb mijn fjordje ingereden toen ze 3 was. een halve haflinger, dat was een laatbloeier pas toen hij 5 was. Hij was nog zo slungelig en zijn kont was ook veel groter dan zijn schoft. dus overbouwd. ben blij dat ik gewacht heb totdat hij 5 was. hij is nu ook veel geduldiger en let veel meer op me. hij toont meer respect. het is nu echt een lief paardje met af en toe streken, maar toen hij 3 was was hij echt een ontzettende dondersteen die ik soms echt effe achter het behang wou plakken.

ceauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 14:46

3 jaar Lachen Niet eerder.
Behalve als de pony er nog niet klaar voor is, dan iets later.

niic0le

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 14:47

3 of 3,5 egt niet eerder

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 16:12

rond hun 4e Bloos

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 21:14

Als ze er aan toe zijn, lekkere leeftijd vind ik rond de 3.5 Lachen

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 10:43

Er wordt vaak 3 jaar gezegd, maar ik vind 3,5 zelfs 4 jaar veel beter. En dan nog niet meteen rijden, maar laten wennen aan het harnachement en zo. En als iemand niet zolang kan wachten, moet ie geen veulen kopen vind ik.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 10:44

Beter te laat dan te vroeg; 5 jaar. Bij sommige pony's zeg ik wel van zo die ziet er al goed ontwikkeld uit met drie, dan vind ik het best als je gaat beginnen.
Maar toch ook zo veel die nog zo speels en slap zijn, dan denk ik wacht daar alsjeblieft nog een poosje mee. Als ik naar m'n eigen pony kijk zeg ik dus 5 jaar Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:44

Met 3,5 jaar beginnen met zadelmak maken en longeren, met 4 jaar erop. En rustig opbouwen, af en toe vakantie. Maar daarvoor kan je natuurlijk al erg veel voorbereiden met grondwerk en het bouwen van vertrouwen en een band Lachen
In de ideale situatie Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:46

Ik vind 3.5 een mooie leeftijd om te beginnen met longeren enzo. Met 4 jaar zadelmak maken, en zo steeds verder.

Vind dat je tegenwoordig steeds vaker hoort dat paard met 2.5 jaar eigenlijk al helemaal klaar zijn. Dat ze alleen nog maar 3 hoeven te worden en dan echt aan het werk worden gezet.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:02

Ik heb daar geen leeftijd voor. De oudste ben ik mee begonnen toen was hij bijna 4 jaar. De jongste is nu 2,5 en werkt 1 x per week, of longeren of LL of wat VD.

Ik begin er mee als het paard er lichamelijk en geestelijk aan toe is

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 20:26

Als een paard 3 is moet hij imo. al mak in alles zijn.
Vanaf 3 dan een zadeltje erop, keertje erop zitten, en dan huppakee, nog een jaartje de wei op.
Als ze dan 4 zijn, is het over het algemeen niet meer moeilijk om ze verder in te rijden.
Gewoon speels met de dieren aan de gang blijven, en als ze dan 5 zijn kunnen ze écht aan het werk, en heb je 't meeste plezier van je paard. Knipoog