Hoe jong paard hoeven uitkrabben aanleren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Re: Hoe jong paard hoeven uitkrabben aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:34

Ik zeg niet dat dit een slechte methode is, absoluut niet... je moet immers iets.. let dan alleen wel op dat je iets zachts neemt, wat niet kan branden of snijden... Sukses..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 00:07

jeske333 schreef:
Ik zeg niet dat dit een slechte methode is, absoluut niet... je moet immers iets.. let dan alleen wel op dat je iets zachts neemt, wat niet kan branden of snijden... Sukses..

Cassidy schreef:
Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen....

L_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 11:53

hey

ik heb ook een jaarling hij geeft wel zijn voetje en als iemand hem vast houdt dan laat hij ze ook uitkrabben maar als je het alleen doet gaat hij gwn met heel zijn gewicht op je hangen en kan ik hem zelfs niet meer houden. Hoe kan je dit af leren?

xxx Laure

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:03

Doen jullie de benen ook afspuiten de temperatuur buiten wat lager is ?

Ik zit met hetzelfde probleem als UK_Eef, alleen heeft het paard van mijn situatie, dit hele hoevengedoe bij ons thuis van veulen of aan aangeleerd en nooit afgeleerd. Hij weet dus ook dat hij bij ons thuis ermee wegkomt om te trappen en te slaan.

Laatst zei iemand tegen mij dat ik iemand moest vragen of diegene het paard zijn bovenlip kon vastpakken (praam-werking), en dat ik dan de hoeven moest doen. Het paard zou op deze manier gewoon meewerken en er vrede mee krijgen dat ik zijn hoeven oppak. Na 2 x dit gedaan te hebben, zou hij er als het goed is nooit meer een probleem van maken.

Ik heb dit nog niet uitgeprobeerd, ik heb nog niemand gevonden die me kan assisteren. De enige die tijd heeft is de vrouw des huizes en zij wil al wegrennen als het paard een stapje opzij zet. Haha!

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:16

Ga alsjeblieft niet lopen kl*ten met bovenlip vastpakken oid, dat is echt alleen maar ellende voor jonge paarden en zo leer je ze voetjes geven zeker niet goed aan. En als je eerst gaat beginnen met de benen afspuiten, gebruik dan wel WARM water!

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:17

Aldewereld schreef:
Ga alsjeblieft niet lopen kl*ten met bovenlip vastpakken oid, dat is echt alleen maar ellende voor jonge paarden en zo leer je ze voetjes geven zeker niet goed aan. En als je eerst gaat beginnen met de benen afspuiten, gebruik dan wel WARM water!

Nee?

Waarom niet?

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:11

Bedoel je de bovenlip vastpakken of afspuiten met warm water?
Ga ervanuit dat je de bovenlip vastpakken bedoelt.. Ik hou hier niet van omdat dit betekend dat je met dwang een (jong) paard iets oplegt zodat hij zich er uiteindelijk wel in zal schikken. Wat ongetwijfeld ook wel zo zal zijn omdat paarden zich uiteindelijk neerleggen bij wat de mens van hen verlangt. Je bereikt hetgeen wat je wilt in een korter tijdsbestek, dus toch mooi? Ik hou hier niet van en het is bewezen dat het ook anders kan. Laat het paard zélf denken en doen. Met TIJD, dat veel mensen helaas tegenwoordig niet meer hebben. Ga rustig oefenen met het hierboven door Cassidy beschreven aanraken en touwmethode en je zult zien dat het werkt.

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 19:28

Een paard van 3,5 is heus wel eens naar de hoefdsmid geweest en hoe deed die dat die van mij die kreeg ik toen ze 1jaar was en heb ik verzorgd van af veulen en de eerste x hoeven doen was gewoon testen hoe ik zou reageren en had ik dan gelijk gaan lopen meppen omdat ze het niet deed dan had ik nu geen 4 voetjes die ik kan uitkrabben ik deed het met knoflook snoepjes daar is ze gek op en de eerste x alleen al een snoepje bij de hoef optillen en toen had ze dat vertrouwen kon ik ook weer meer vragen en zo kreeg zij lang zamer hand minder snoepjes het is niet zo dat ik een hele zak met snoepjes elke x kwijt bent maar zo af en toe met iets aanleren wil nog wel ens helpen althans bij mij wel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:32

@ Claudia25: komma's, punten en hoofdletters vergemakkelijken het lezen van het door jou zo mooi geformuleerde geschreven woord.

Ik ben het echter niet met je eens: niet iedere 3,5 jarige is bij de smid geweest, en als ze dat wel hebben meegemaakt hoeft de ervaring niet meteen positief te zijn geweest. Onwil bij de smid is geen uitproberen hoe jij als eigenaar daarop reageert. Geen menselijke gevoelens aan een paard toedichten, een paard is niet in staat om zo te denken....(laten we eens even uitproberen hoe mijn nieuwe baasje op bepaalde dingen reageert).

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:40

kzou als ik jou was gewoon eerst de voorste benen doen en dan vanachter gewoon de voet oppakken, eventjes vast houden (proberen) al is het maar een paar secondjes. En dan neerzetten en zeer sterk belonen. En dan de tweede. En als ze alle vier gedaan zijn onmiddellijk een koekje geven.
Men paardje heeft de eerste keer dat de hoefsmid kwam ook hysterisch gereageerd zoda k heb gezegd da ze der maar af moesten blijven. En toen heb ik zo geoefend en nu (een maand later) gaat het zonder problemen. Gewoon steeds de achter hoef iets langer vast houden en als het lang lukt kan je de volgende keer de hoevenkrabber erbij nemen. Vooral sterk belonen

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:05

Ik zal gelijk beginnen met komma's enz. Spijtig te horen dat ie hoeven niet behandeld zijn (door oude eigenaren) gelukkig voor jouw paard is daar nu verandering in. Ik moet je wel tegenspreken als het gaat om uitproberen misschien niet in jou geval, kan. Maar mijn andere 2,5 jarige schopte eerst wel naar me en door dat positief te benadere als er iets postitiefs gebeurde dan belonen zoniet veel geduld hebben. Ik hoop dat ik het lezen wat aangenaamder heb gemaakt suc6 claudia