hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

Re: hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:23

Tijdens het rijden in eerste instantie met mijn stem, of eenklein kriebeltje door haar manen. Daar hoef ik mijn handen niet voor te verzetten.

Als het heel goed gaat, of ik wil hebben dat ze extra ontspant, beloon ik haar regelmatig met mijn binnenhand. Dus buitenhand gewoon contact en aanleuning en even de druk van de binnenteugel af en dan ergens halverwege over haar hals aaien. Daar reageert ze goed op.

Als ik vind dat ze echt héél erg haar best doet, dan geef ik haar een paar rondjes of voltes of wat dan ook een lange teugel. Wel ten alle tijden voorwaarts blijvend.

Het allerlekkerst vindt ze het, als ik op het laatst nog een keer goed aangalopeer, eerst gewoon met stelling, buiging het hele plaatje en dan rustig aan de teugels weg laten knauwen zodat ze helemaal los door haar rug door galopeerd aan een behoorlijk lange teugel. Dat vindt ze echt heerlijk. Ik vind dat zelf ook een prettige manier van stoppen met de training. Dan vanuit die ontspannen galop gaat draven en stappen. Dat gaat gelukkig allemaal op de zit Lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:28

Als hij tijdens het rijden braaf is en luisterd dan beloon in hem ook weleens tussendoor met een klopje en zeg ik braaf, na het rijden geef beloon ik hem ook nog en krijg hij nog een snoepje (als hij braaf geweest is dan he!)

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:30

ik geef mijn paard een aai over zijn nek tijdens het draven als hij door moet gaan .
soms na een oefening geef ik hem een klopje , beloon ik hem met mijn stem en mag hij even 'lekker'stappen met lange teugel.

ik praat erg veel tegen mijn paard omdat je merkt dat hij het fijn vind.
hij gaat met zijn oortjes flapperen ( weet ff niet hoe ik het anders moet zeggen)

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:36

Oren flapperen is een teken van ontspanning Lachen
Destiny doet dat ook erg vaak Ja

natuur5D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:44

tijdens het rijden beloon ik met mijn stem en ook een kriebel door zijn manen. en als hij echt goed zijn best doe stop ik met de oefening en mag ie lekker ontspannen

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:04

Inderdaad tijdens het rijden met de stem, en na het rijden met een aai en wat muesli. Geen overdreven aanhalen of snoepjes oid. Zou ik bij mijn eigen paard ook niet willen.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:51

Tijdens het rijden met mn stem, en als ie even heel hard gewerkt heeft geef ik hem lekker lange teugel Lachen en na het rijden krijgt mn verzorgpaard wat lekkers Haha!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:54

Ik praat altijd, bij oefeningen die het paard moeilijk vind, maar het toch probeert is het altijd "Jaaa, goedzo, braaf, nu gaan we het nog een keer proberen". Als ze iets eng vinden waarvan ik vind dat het onzin is "Het is maar een oranje bord, kom loop door" of "is niet eng, kom op!!". Na het rijden krijgt ze wat lekkers als ze haar best heeft gedaan en lief is geweest.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:56

Tijdens het rijden het meest met mijn stem, want als ik bezig ben met een oefening die goed gaat wil ik nog even niet op de hals kloppen. Dat doe ik vaak bij halsstrekken (in stap, draf of galop) lekke op de hals kribbelen of kloppen.
Na het rijden krijgt ze altijd 3 snoepjes. na een lange buitenrit 3 snoepjes en een schep muesli.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 09:00

het belonen wat iedreen doet lijkt erg op elkaar Haha! Bloos
maar jullie doen het allemaal wel en dat is belangrijk vind ik Haha! Knipoog

ozzieozzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:03

Tijdens het rijden beloon ik mijn paardje met mijn stem en kriebel ik wat, maar wat voor haar de doorslag geeft is als ze een oefening goed heeft gedaan dan ze dan een pauze krijgt.
Als ik klaar ben met rijden dan maak ik vaak een ommetje met haar, lekker een lnage teugels en lekker rond stappen.
Ik helemaal klaar ben met haar naverzorgen dan krijgt ze een aantal wortelen met muesli.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:09

Als mijn paard goed haar best heeft dedaan. Beloon ik haar met een lange teugel, aaien, klopjes en stem. Maar wat ze ook heel fijn vindt is, om te rollen in de bak. De bak rolt namelijk beter dan de wei. Dus zadel ik haar in de bak af, knuffel haar nog even en laat haar rollen. Ik zet het hek naar de wei open en als uitgerold is, wandelt ze zo haar weiland weer in.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:18

Tijdens het rijden met m'n stem (bij bepaalde dingen ook de bridge die ik met grondwerken gebruik), of een kriebeltje naast haar schoft of onder haar manen. Ik klets m'n peerd sowieso de oren van het hoofd, soms om haar ergens langs te praten, (zelf nadenken) aan te moedigen of gewoon gedachten delen (erg leuk om te zien hoe ze met haar lichaam daar op reageert Ja).

Na het werk krijgt ze regelmatig een stuk groente of fruit in haar voerbak. Ik probeer voeren uit de hand tot een minimum te beperken en train met succes; ik heb een beleefde pony, waarvoor ik niet enkel een wandelende voedselautomaat ben Haha!

katrien214

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:34

Ik beloon mijn paard met een brokje biks als ze stil is blijven staan bij het opstijgen. (Dat kon ze namelijk eerst niet). Ik gebruik biks omdat ik denk dat het om het gebaar gaat en niet om de grote van het koekje. Tijdens het rijden beloon ik mijn paard met een iets langere teugel, een aai over de hals of goedzo/super. Braaf gebruik ik niet meer omdat ze geen onderscheidt kan maken tussen braaf en draf. En ik me altijd maar afvragen waarom ze ging draven als ik braaf zei Haha! Meestal stap ik uit met een wandeling van een kwartiertje in het bos, dan loop ik er naast. Na het afzadelen en afspuiten krijgt ze een appel en gaat ze terug naar haar paddock.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:35

gwoon na het rijden lekker laten uitgalloperen met een langen teugel en zo terug gaan naar draf end an naar stap en natuurlijk veel met je stem werken ! Haha!

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 09:48

ja vooral met je stem, lekker blij tegen hem doe als tie braaf is Haha!
dan gaan gelijk die oortjes naar voren Haha! Haha!

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:53

Wat voor het paard de beste beloning is tijdens het rijden..
Lange teugel !!al is het maar een rondje..

(zegt mn instructrice!! ze heeft wel gelijk!!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:19

'Braaf' en het bekende klopje op der hals Haha!

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:49

Tijdens het rijden beloon ik haar met mijn stem en afentoe een klopje op de hals.

Na het rijden krijgt ze altijd wat lekkers.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:53

tijdens het rijden beloon ik met mijn stem, een heleboel kriebels en als hij het echt heel goed doet met een snoepje of een hap gras.

Belonen na het rijden doe ik niet, geen paard wat zo'n beloning afslaat hoor, maar ook geen paard die begrijpt waarvoor hij beloond word, al die paarden die snoepjes krijgen na het werk, denken geloof ik iets van "ohhh, ben ik braaf als ik niks doe, en op stal sta?" Een paard is nou eenmaal geen mens, een beloning/straf moet tegelijk met de actie gegeven worden (max 3 sec erna)

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:11

tijdens het rijden beloon ik met mijn stem en zoafentoe een klopje op zijn hals.
Als hij een nieuwe oefening braaf doet rijd ik hem altijd even na het halsstrekken als beloning , weer even helemaal na de ontspanning toe.

Na het rijden verzorg ik hem altijd lekker na en krijgt hij biks.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 16:03

Als Cook braaf is (wat hij bijna altijd is Haha! ) krijgt hij meestal een klopje op zijn hals, en ik beloon hem met mijn stem.

Als hij iets goed heeft gedaan wat heel moeilijk was ofzo, dan krijgt hij echt nadrukkelijk "Bráááf" en een paar klopjes op zijn hals Haha!

fienntjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 18:34

Ik probeer vooral te belonen als ze iets goed doen (tijdens het rijden) en te vermijden dat ik beloon nadat ze iets goed gedaan hebben. Een voorbeeldje voor alle duidelijkheid: Als mijn paard halt moet houden beloon ik hem als hij stil staat en niet als hij alweer vertrokken is.Dat pas ik eigenlijk op alles toe;)

kluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 18:40

Zodra hij iets goed doet direct met de stem, goed zo braaf, en soms een aai over de hals. Maar wel consequent blijven.(zoals fienntjen ook al zegt)

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 18:55

Tijdens het rijden geef ik haar altijd een aaitje over haar hals of een kriebeltje tussen haar manen Lachen