Paard kan niet vaststaan aan de muur *tips nodig*

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

meikie

Re: Paard kan niet vaststaan aan de muur *tips nodig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 09:40

Er wordt hier gesproken over een rubberen touw, mijn ervaring is dat een trailerrubber en dan een hastertouw eraan goed werkt. Mijn paardje kon ook niet vaststaan en had zich twee keer losgetrokken. Met een trailerrubber ertussen was dit probleem zo opgelost! Trailerrubber is zo dik, dat breekt niet snel maar veert wel mee! Belangrijk is belonen als ze netjes stil staat en eventueel een longeerlijn achter haar spannen. Met twee man erbij blijven terwijl een derde poetst, dan staat je paard niet voor niets stil. Als ze gaat hangen de longeerlijn aanspannen zodat er druk achter haar komt en ze naar voren gedreven wordt. Dit kun je opbouwen en uiteindelijk is het niet meer nodig. Sucses!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 09:41

wat sommigen ook wel eens doen is een band los achter de kont langs. en die vast maken aan de muur, het idee van een pessoa. als hij gaat hangen komt ie dan strak te staan, en daar schrikken ze wat van. Vooral mensen met een langzame reactie doen dat.

maar doe mij maar dat rubberen geval..

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 09:42

Mijn paardje stond altijd netjes stil als hij vaststond. Totdat op 24 jarige leeftijd een oog is verwijderd, nu 5 jaar geleden. Ik weet niet of het daarmee te maken heeft, maar toen trok hij een keer de paniekhaak van het halstertouw kapot. Hij is verder altijd superbraaf en ik had het idee dat hij echt bang was toen hij zich zo hard los trok. Daarom, en ook omdat hij een oog mist en al op leeftijd is, laat ik hem nu altijd los staan. Dat gaat prima.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 09:47

ja dat vind ik een ander verhaal judith, dan zal ik het ook zo doen!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:04

ik kon het op een gegeven moment niet meer aan, ik vond het vreselijk om het te zien en als hij er niet gelukkig mee is, wordt ik het ook niet.

hem gewoon los zetten werkt ook goed, ze moeten dat gewoon leren, ik vind het prettig want het zegt veel over de gehoorzaamheid.

vaak poets ik hem ook gewoon in zijn stal dat gaat prima.
wassen en afzadelen, vlechten e.d doe ik los en hij blijkt het te begrijpen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:54

Nog een methode om paarden af te leren om te gaan hangen. Daar heb je dan wel een hele stevige lasso voor nodig die niet kan breken. Combineer dit met een be nice halster.

Je doet het paard de lasso om de buik, haalt vervolgens de lasso door de ring van het halster en zet hem aan de muur vast, maar met een makkelijk los te maken knoop. Aansluitend maak je ook het halster gewoon aan de muur vast.

Zie: http://www.lemen.com/qa101.html

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:20

Je moet altijd proberen te verkomen dat je paard gaat hangen. Ze kunnen echt veel schade bij zichzelf aanrichten aan nek en hals/rug. Helemaal als het touw of halster knapt.
Mijn pony van 25 jaar krijgt het ook nog wel eens op haar heupen en gaat ineens hangen. Maar die krijgt ook gewoon een holpieper en dan is het over gelukkig.
Anders een strotouwtje of rubber ring aan de ring en daar je touw aan vast maken. Dat knapt/veert makkelijker en dan is er minder kans op schade aan je paard.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:30

Ik heb geen tijd om de andere tips/adviezen eerst door te lezen dus hier gewoon mijn ervaring.

Mijn pony stond altijd tussen twee kettingen vast, en bij mij moest hij dus ineens aan de muur vast staan.
Nou dat vond hij wel zo raar dat hij telkens ging hangen.
Ik heb toen het touw gewoon door de ring gedaan geen knoop ingedaan, me moeder ging dan bij hem staan terwijl ik hem aan het poetsen was en hield het touw beet.
Als tie dan achteruit denderd kun je het touw rustig naar achter laten vieren, doordat er dan niet ineens heel veel druk op het touw en dus op zijn hoofd kwam stond hij vrij snel stil en kon ik hem weer naar voor begeleiden.
Dit echt een paar weken volgehouden en nu heb ik noooit meer problemen ermee!

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Als je de oorzaak niet weet waarom hij het doet, kun je beter een rustig manier proberen zoals beschreven dan gelijk met een zweep aan de gang. Ook al doet hij/zij het met opzet als je consequent bent zal hij de evt. strijd uiteindelijk wel opgeven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:37

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 08:00

Gister heb ik zo aangepakt: paard halster met touw om, touw door de ring aan de muur, en het uiteinde heb ik vastgehouden, dus geen knoop of iets dergelijks.

Mevrouw heeft tot 3 keer toe geprobeerd (in het begin) om te gaan hangen, om los te komen dus, als ze merkt dat ze niet heen kan waar ze wil, gaat ze hangen. Één moment staat het touw dan strak, dan laat ik los, stapt ze iets naar achteren en vervolgens pak ik haar weer net of er niets aan de hand is. Dan zet ik haar weer voor de muur, touw door de ring enzovoorts. Dit heeft ze drie keer gedaan en daarna stond ze redelijk stil. Vastzetten durf ik nog niet aan, maar ik hoop dat ze zo leert dat vaststaan betekend dat ze niet overal hen kan gaan.

Ik hou dit eerst wel even vol zo. Alle opties met rubbertouwen, halsbanden en dergelijk klinken ook goed, maar ik ben dan echt bang dat ze iets in haar hoofd/nek beschadigd...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:08

Op het moment dat jij een paard niet met het halster vastzet, zou je ook een touwhalster kunnen gebruiken. Dat is wat scherper en snijdt wat meer...maar dan moet je wel weten hoe je er mee om moet gaan. Niet mee vastzetten, en ook niet mee losgooien. Doe het touwhalster om op de manier zoals je dat hierboven hebt gedaan, hou druk op het halster als ze gaat trekken en laat los alsof je je verbrand hebt op het moment dat ze nageeft.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:19

De vraag is niet hoe kun je je paard dwingen om vast te staan maar WAAROM wil ze niet vast staan... Ze heeft een negatoeve associatoe met vast staan en raakt duidelijk in paniek of wil vluhten of weg.
Ik zou een halstertouw door de ring doen en het uiteinde vast houden, niet vast binden! Iemand achter haar die haar vaar voren drijft/ duwt als ze gaat hangen (niet slaan, dan word de associatie alleen maar erger). Als ze netjes staat of maar ietsje naar voren gaat laat je het touw vieren en geef je haar iets lekkers. Als ze hangt trek je niet maar drijf je naar voren. Bouw het op en maak die plaats een fijne plaats. Zet haar ook daarneer als ze niet vast staat en beloon haar als ze ook maar 1 mm het goed doet. Zadel haar daar niet op maar kriebel en beloon haar alleen maar.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:24

Cassidy schreef:
Op het moment dat jij een paard niet met het halster vastzet, zou je ook een touwhalster kunnen gebruiken. Dat is wat scherper en snijdt wat meer...maar dan moet je wel weten hoe je er mee om moet gaan. Niet mee vastzetten, en ook niet mee losgooien. Doe het touwhalster om op de manier zoals je dat hierboven hebt gedaan, hou druk op het halster als ze gaat trekken en laat los alsof je je verbrand hebt op het moment dat ze nageeft.

Een touwhalster is heel scherp en vergroot de negatieve associatie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:28

Leg eens uit waarom hangen met een positieve associatie gepaard moet gaan?
Een paard zal altijd de comfortabele situatie opzoeken, als hij leert dat nageven betekend dat hij in de comfortabele zone terecht komt, zal hij het trekken/hangen snel afleren.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:33

Waarom hangt een paard? Omdat hij het fijn vind vast te staan? Nee, omdat hij het vreselijk vind vast te staan. Hoe vreselijker je paard het vind, des te meer gaat hij hangen. Simpel.
Als je paard het fijn vind om vast te staan en zich veilig leert voelen in deze situatie zal hij niet meer moeilijk doen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:34

Erg herkenbaar probleem. ik heb mijn paard nu los staan gister heeft hij voor het eerst weer vast gestaan maar dat ging ook niet goed toen heeft ie wel op zijn flikker gehad toen ging het ff goed maar ik laat m lekker los staan gaat prima

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:44

Yvonniej schreef:
rijoyco schreef:
Ik heb vorige week een een nieuw rubber gekocht voor iemand die bij ons op pension staat, van haar had ik dat oude rubber dus geleent en kapot gemaakt. Voor haar heb ik dus een nieuwe gekocht, dan moet ik die maar weer proberen, kijken of ie nu heel blijft.

Over de verschillende kanten: de nieuwe heeft twee ringen aan beide kanten en daar moesten los van die karbijn haken aan, dus beide zijde zijn gelijk, toch?

ja volgens mij wel. Tenminste.. ik kan het verschik niet vinden. Mijn paard heeft er echt grof geweld op gezet en het ding heeft het echt volgehouden. Zorg wel dat je een korte dikke koopt en niet die lange dunne versie Knipoog

Onze hoefsmid heeft ook van die rubberen lijnen in zijn smederij.
Twee zware ijzeren palen aan weerzijden, achter het paard een muur, paarden kunnen gaan hangen wat ze willen, op een gegeven moment lopen ze met de kont tegen de muur.
En naar voren springen heeft ook weinig zin, want dan snijdt de neusriem van het halster de paarden de adem wel af.

Er zit wel degelijk verschil in de lijnen van hem welke zijde aan de muur gehangen moet worden en welke zijde aan het paard.
Dit is met symbooltjes aan de uiteinden weergegeven.
Bolgens hem zit er ook wel degelijk kwaliteit verschil in die dingen, tevens ook een flink prijsverschil.

Dingen zijn bij hem nog nooit geknapt.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:49

Cassidy schreef:
Nog een methode om paarden af te leren om te gaan hangen. Daar heb je dan wel een hele stevige lasso voor nodig die niet kan breken. Combineer dit met een be nice halster.

Je doet het paard de lasso om de buik, haalt vervolgens de lasso door de ring van het halster en zet hem aan de muur vast, maar met een makkelijk los te maken knoop. Aansluitend maak je ook het halster gewoon aan de muur vast.

Zie: http://www.lemen.com/qa101.html

Quote uit de tekst op deze site : "... It would be an unusual horse that could tolerate the amount of pain involved before the rope got close to breaking..."

Goh, gaat vast helpen zeg! Krijg je een blij paardje door. Rolleyes

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:50

rijoyco schreef:
Gister heb ik zo aangepakt: paard halster met touw om, touw door de ring aan de muur, en het uiteinde heb ik vastgehouden, dus geen knoop of iets dergelijks.

Mevrouw heeft tot 3 keer toe geprobeerd (in het begin) om te gaan hangen, om los te komen dus, als ze merkt dat ze niet heen kan waar ze wil, gaat ze hangen. Één moment staat het touw dan strak, dan laat ik los, stapt ze iets naar achteren en vervolgens pak ik haar weer net of er niets aan de hand is. Dan zet ik haar weer voor de muur, touw door de ring enzovoorts. Dit heeft ze drie keer gedaan en daarna stond ze redelijk stil. Vastzetten durf ik nog niet aan, maar ik hoop dat ze zo leert dat vaststaan betekend dat ze niet overal hen kan gaan.

Ik hou dit eerst wel even vol zo. Alle opties met rubbertouwen, halsbanden en dergelijk klinken ook goed, maar ik ben dan echt bang dat ze iets in haar hoofd/nek beschadigd...

OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:12

atreyuevita schreef:
Quote uit de tekst op deze site : "... It would be an unusual horse that could tolerate the amount of pain involved before the rope got close to breaking..."

Goh, gaat vast helpen zeg! Krijg je een blij paardje door. Rolleyes

Iig geen nekletsel...Haha!
En als een paard zich leert overgeven, iig ook een paard dan niet loopt te zieken met vaststaan.
Waar ik bij de methodes die hier allemaal zijn opgenoemd nog niet zo zeker van ben.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:54

De stijd om de rang doe je op een andere wijze. Iemand die zich hier echt in heeft verdiept weet dat je daarbij geen hulpmiddelen nodig hebt die pijn verookzaken.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 13:21

Poe, al die engelse teksten gaan me iets te ver om die te ontrafelen, ik probeer het eerst op 'normale' wijze.

De plek waar ze vast staat, daar wordt ze geborsteld, opgezadeld, afgespoten, beslagen/bekapt...alles eigenlijk. Nou is water en afspuiten ook niet één van haar hobby's en als ik (als ze vast zou staan) de slang erbij zou pakken gaat ze hangen. Maar ook als er een daaz op haar zit en ze krijgt hem niet weg, ook al ze verderop in het bos iets ziet, maar ze kan het nét niet goed genoeg zien..enz...

Ze moet gewoon leren dat als ze vast staat ze stil moet staan en niet vrij kan bewegen, want daar raakt ze nu van in paniek denk ik.

Ik probeer het gewoon een tijdje op de manier die ik eerder heb beschreven, kijken of haar gedrag verbeterd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 13:25

Een paard zoekt comfort. Iedere NH-er, of het nu Pat Parelli is, of Clinton Anderson, maakt het voor een paard oncomfortabel om de verkeerde dingen te doen. Of dat nu is door het touwhalster wat ze gebruiken, en dat wat scherper inwerkt (waardoor genuanceerder ingewerkt kan worden) of door het feit dat ze het paard aan het werk zetten en zijn voeten laten bewegen op het moment dat hij niet wil doen wat hij moet doen, het zijn allemaal manieren om de druk bij een paard te verhogen, en acuut weg te laten vallen op het moment dat hij het gewenste gedrag vertoond. En dat is het touw om de buik ook.

Het touw om de buik van het paard bij het vaststaan, is het zelfde als de weerstandbiedende hand die je hanteert als je wilt dat het paard een stap op je af maakt, de druk die ontstaat valt automatisch weg als het paard nageeft, beloont dus meteen als het paard het gewenste gedrag vertoond. Het staat je vrij om de methode te gebruiken of niet...ik heb hem nog niet hoeven te gebruiken, maar hou hem in mijn achterhoofd als ik echt een etterbak voor me krijg die het geleerd heeft door hangen iedere keer weer los te komen.

Ik heb ook een merrie gekend, geimporteerd uit Amerika, die tijdens transport ging hangen, achterover klapte in de container en de rest van de reis op haar rug door moest brengen, omdat ze in het vliegtuig er nu eenmaal niet uit die container konden. Dit paard was zo getraumatiseerd, en beheersde de ground tie zo goed, dat het verder geen probleem was om dit probleem niet verder te corrigeren. Echter zijn paarden met een dergelijk trauma erg zelden, en lijkt me het probleem van paarden die niet vast kunnen staan vaak ontstaan door gebrekkige materialen, onkunde, of een te vlug in paniek rakende eigenaar.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:07

rijoyco schreef:

Zo heb ik het bij Uut ook gedaan, daarna waren de keren dat ze ging hangen op 1 hand te tellen Knipoog
Ze staat keurig vast nu Knipoog

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 19:20

Cassidy schreef:
Een paard zoekt comfort. Iedere NH-er, of het nu Pat Parelli is, of Clinton Anderson, maakt het voor een paard oncomfortabel om de verkeerde dingen te doen.

Naar mijn idee interpreteer je zaken wel heel anders dan dat ze zijn. Dan kun je hem net zo goed gaan afrossen met de zweep, wat is het verschil binnen jouw visie????
Een paard zoekt een veilige en prettige situatie, zo kun je het ook noemen. Pijn is hierbij uit den boze. De wilskracht van een paard wint het altijd van de pijn.
Ik heb mijn paard nog nooit pijn hoeven doen en ze doet alles. Geld ook voor mijn getraumatiseerde paard waar ik niets mee kon.