Afspuiten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

RicardoOpa

Re: Afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:26

Hmm, Nou ben nog steeds van mening dat kalmeren en blijven praten. Werkt prima! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:27

nee kalmeren werkt bevestigend Haha! Haha!

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:32

Wat is met bevestigen nou fout? Krijgen ze alleen maar meer vertrouwen in je doordat jij hun dingen die laat doen die ze eng vinden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:33

nee een paard bevestigen in zijn angst is vragen om problemen, zeker bij sensibele zenuwachtige dieren Haha! Haha! die moet je hun eigen fouten laten maken, en die krijgen alleen meer vertrouwen in een boelkloedige leider die nergens een probleem van maakt Haha!

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:38

Nou nu je het zegt, ligt het bij zenuwachtige dieren misschien wel gelijk heb. Zelf heb ik altijd meer bij de vrij makke paarden gestaan. Ik heb het hier niet over afspuiten meer, maar over iets eng vinden in het algemeen Haha!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:38

idd kiwiko gewoon doen zo doe ik het ook.
want dat gepruts en gedoe worden de grootste zeikers geboren.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:39

tsja als je zo al die verhalen leest ben ik blij dat onze fjord er in 1 keer aan gewend was. ik heb hem gewoon vastgezet en vanaf zijn voeten met de slag op zijn lichaam naar boven gegaan. Wat er ook gebeurd je moet de slang op zijn lijf houden. en als hij hier positief op reageert de slang weghalen en stoppen met afspuiten. Onze fjord was er na een keer al aan gewend. mevrouw wil nu niet meer naar de wei, als we haar te kort afspuiten

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:52

KiWiKo schreef:
ik doe dat dus niet. als een paard iets eng vind dan zeg ik met mijn spreken en lichaam dat er dus helemaal niks aan de hand is....... Met andere woorden wat lacherig...... " doe normaal" en hou de druk van het paard af...... dus touwtje lang....... of ik zeg.......... jeutje das inderdaad errug eng die plastic tassen, op een lacherige manier terwijl mijn houding of druk richting het paard niet veranderd....

zo doe ik dat ook met afspuiten...... zeg ik met het losse touwtje...... koud he?? eng he Haha! Haha! Haha! guttogutogut er komt water uit....... effe tegen het smoeltje aan????? en dat allemaal op een luchtig toontje........

zijn ze er zo doorheen Haha!

zo doe ik dus ook altijd tegen Sanja. Ja
Als ze iets verschrikkelijk vindt doe ik ook precies als jij doet. Beetje luchtig en een beetje nonchalant. Ze wordt er weer rustig van, dus het zal wel werken denk ik dan maar Tong uitsteken

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:58

Zo praat ik ook, maar dat werkt zeker wel kalmerend.
'Hé, manneke, dat is toch niet zo eng?'

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:00

Ja het kalmeerd ze wel, maar als je gaat lopen mutsen met woordjes zoals: rustig maar lieverd het is niet eng hoor, kom maar je kan er best langs, dan gaan paarden júíst nog meer lopen stressen.
Je kan ze ernaar laten kijken en dan daarna even zeggen: kom maar, het is niks we gaan weer verder.
Dat werkt beter bij Sanja.

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:01

Heb jij mij ooit zo horen praten? Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:02

ik zeg altijd........... whoooooo yep super eng Haha! Haha! helemaal gelijk........ zullen we nu weer normaal doorlopen gekkie Haha! Haha! Haha!

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:05

RicardoOpa schreef:
Heb jij mij ooit zo horen praten? Haha!

Nee... maar ik zeg ook maar een voorbeeld Tong uitsteken
Ik zou het niet zo doen, maar gewoon zoals KiWiKo zegt.

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:09

Ok. Ieder z'n manier.
Als een paard zie die iets eng vind, ga ik er geen 'medelijden' (kan geen goed woord vinden) maar praat er tegen. Dan kan op zo'n manier zijn zoals Kiwiko zegt. Als Opa, iets eng vindt, wat zelden gebeurt eigenlijk, dan zeg ik ook van. Kom op Oop, stel je niet aan. Maar doordat ik hem tegen hem praat, kalmeert hij en loopt hij door.

*edit* schrijven is erg moeilijk Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:13

praten is altijd goed Haha! Haha! maar hooooo en kalm terwijl je het touwtje aanhaalt is het net niet Haha! Haha!

maar gewoon overheen praten terwijl je zelf niet onder de indruk bent helpt het paard over de grootste angsten heen

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:16

Daar ben ik het mee eens, praten is goed.
Maarja, ik hoor pa beneden zeuren dat ik z'n laptop terug moet geven en ik ga slapie doen Dromen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:18

Tja, als Keet iets eng vindt (hebben we het over zelden tot nooit, bij uitzondering als ik zelf niet lekker 'in mn vel' zit er op der rug zit en als madam hengstig is), dan doe ik er zelf nuchter over. Heel koeltjes. Ik heb Keet geleerd niet direct weg te rennen, maar even mee te gaan op onderzoek. Dat werkt het beste tot nu toe.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:52

Ik ben het helemaal met KiWiKo eens!! Zo doen wij het op stal ook....het is de snelste manier!!! Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:45

KiWiKo schreef:
welnee, hoe meer je haar geruststeld hoe meer ze bevestigd wordt in haar angst Haha! Haha!

Helemaal mee eens...gewoon doen alsof het de gewoonste zaak van de wereld is...

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 19:24

Cassidy schreef:
KiWiKo schreef:
welnee, hoe meer je haar geruststeld hoe meer ze bevestigd wordt in haar angst Haha! Haha!

Helemaal mee eens...gewoon doen alsof het de gewoonste zaak van de wereld is...

Mee eens. Eigenlijk gewoon helemaal niet reageren, even laten kijken, niet aan het halster gaan trekken, want dat vinden ze nog enger en daarna weer verder lopen en misschien even zeggen: zo eng he? kom we gaan weer verder.
Die van mij loopt dan gewoon weer mee, zonder dat ze nog naar het enge omkijkt. Dat is dus mijn manier Knipoog

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:08

Zelf rustig blijven. Ik zou onderaan beginnen. Wat hier boven me gezegt is, is ook super Lachen

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 19:55

toen ik voor de eerste keer de tuinslang op onze drie-jarige haf zette. (en net deed alsof er niets aan de hand was....) ontaarde dat in volledige paniek, ze trok zo hard weg dat ik haar nauwelijks kon houden.

Dus toch maar een andere strategie gekozen. Rustig tegen haar praten, tuinslang zachtjes aan, gewoon op de grond spuiten en uitbundig belonen als ze een stapje richtiing tuinslang zette. Ze is nog al onderzoekend ingesteld en binnen eeen mum van tijd zat ze aan de tuinslang te lebberen (was toch wel erg lekker dat verse water). Daarna langzaam op de borst gespoten, benen van boven naar beneden (dus niet andersom dan de meesten adviseren, maar dat was het meest logisch vanuit de borst) en uiteindelijk de rest van het lichaam. Al het negatieve gedrag (schrikken, draaien, stampen etc) genegeerd en uitbundig beloont als ze netjes rustig bleef staan. Et voila een half uur (en een flinke modderpoel) later, kon Isis helemaal afgespoten worden

Ze vind het nu nog steeds geen "feestje" maar als je haar eerst even aan de slang laat lebberen is het goed te doen

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 20:07

ik zou eerst gewoon proberen om haar af te sponzen en als ze dt niet meer eng vind beginnen met afspuiten

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 17:55

Eerst de hoeven, daarna naar boven werken. Misschien een spons uitknijpen op haar rug. Of gewoon rustig aan opbouwen, eerst benen, belonen en weer iets anders gaan doen. Volgende dag weer iets verder en steeds belonen en weer stoppen na een nieuw stukje. Zo kom je er ook wel. Geduld hebben en iedere dag stukje verder.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:26

Mijn verzorgpony had hier ook erg last van. Op een gegeven moment vond ik maar gewoon dat ze eraan moest geloven en ben ik eerst rustig haar benen gaan afspuiten. Schrok ze eventjes van en stond toen netjes stil. Steeds het water wat hoger laten stromen en tot mijn verbazing reageerde ze er niet op (was gras aan het eten, want spuit dr af op n stuk gras) Dus gewoon voorzichtig blijven oefenen