Houding en zit, hoe wordt dit nu beoordeeld?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hoipiepeloii

Re: Houding en zit, hoe wordt dit nu beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:23

Ik vind dat ook altijd zo vreemd. Krijg wel eens een 8, maar waarom dan niet altijd? Haha!

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:25

ik zeg niks meer want ik heb mijn mening al gegeven

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 06:16

Flurk, ik denk zeker dat er verschil zit tussen een FNRS jurylid en een KNHS jurylid.
Jullie moeten in eerste instantie naar de ruiter kijken, bij ons gaat het om het totale plaatje. En daarin ben ik het eens met Mies.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 16:20

amondi schreef:
je kan ook vragen hoe beoordelen jullie de verzorging....

M.i.( ervaringsdeskundige) een 7 als alles gewoon netjes gaat in de proef en je klotst niet met doorzitten... of je hoofd dan naar beneden wijst of je zit wat scheef, bomt niet.

Een 6 als er iets storend in het beeld is: hotseklotsen, echt scheef zitten. maar je paard loopt er geen steek minder om.

een 5 of lager als je je paard stoort in zijn beweging.

Een 8.... als je als een A=kaderlid op je pony of paard zit, kaarsrecht en minime hulpen en een proef om te zoenen.

En waneer een 10?? haha

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 17:47

dank AmonRe

hidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:22

Ik heb meestal gewoon een 7. Ook best wel vaak een 8 en heb zelfs 2 keer een 9 gehaald, met complimenten van de jury Haha! heel af en toe krijg ik een 6. Maar ik vind het wel raar dat je de ene week een 8 krijgt en een week later een 6. Maargoed het is een jurysport, dan kan een cijfer wel eens tegenvallen. Als je over het algemeen maar voldoende rijd dan is het wel goed Clown heb altijd tussen de 190 en 205 punten, dus ik mag niet klagen Cool

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:32

Nee, dan mag je idd niet klagen, goed zeg!

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 12:37

over het algemeen krijg ik het vaakst een 7 terwijl ik de middendraf niet eens goed uit kan zitten....

Sarahtje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:58

Hebben jullie al wel eens gehoord van het Akasha Diagnose Protocol (ADP) het is op het moment volop in ontwikkeling en we hopen het nog eens terug te zien in de wedstrijdsport. Juryleden zouden moeten leren zit en houding te beoordelen aan de hand van een soort voorbeeld zo als de poppetjes in het protocol. Nu blijf je houden dat niet iedereen hetzelfde mooi vind.
Ik denk dat het heel belangrijk is dat juryleden meer op één lijn gaan komen en ook dat zij hun punten voor zit en houding verantwoorden! Nu lees je vaak 5 voor een volte omdat niet rond, maar bij je houding vind je een 6 en zelden waarom! Zit en houding is toch waar het allemaal om draait! als je naar binnen valt in de wending of tegen de beweging in hangt hoe kun je dan een ronde volte rijden!
je kunt het akasha diagnose protocol downloaden op www.akasha-rijkunst.nl
Wat vinden jullie hiervan??

Groetjes Sarah

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:57

wat ik er van vind?.... in eerste instantie Spam voor een cursus houding en zit..... Ik zie het er nog niet van komen dat een jury met een cursusboek op schoot gaat zitten.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:19

amondi schreef:
wat ik er van vind?.... in eerste instantie Spam voor een cursus houding en zit.....

+ om mensen geld uit de zak te kloppen Clown

Sarahtje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 23:56

het is geen boek, het is een protocol en het is vrij te downloaden onder bronvermelding dus geldklopperij lijkt me niet van toepassing? het enige wat juryleden moeten doen is tekenen of schrijven bij de poppetjes en voor de ruiter is direct zichtbaar waar hij/zij nog aan moet werken. Je kunt ook spanningsvelden in rug/ arm of been weergeven.. kloppende benen knijpende hulpen, etc.
ik gebruik het heel veel. laat mijn zus mij tekenen en kan dan zien waar ik zelf weer aan moet werken..
je moet het echt eens proberen het kost niets!

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 08:27

ik ben uitgenodigd voor een openbare les en natuurlijk kost het geld maar ik denk dat zoiets altijd leerzaam is dus ik ga er inderdaad naar toe en wie weet leer ik iets nieuws of zie ik daar dat ik het prima doe en is dit een bevestiging
op de website van de SASRUITERS kun je hier ook de link van de openbare les vinden die binnenkort gehouden wordt

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 08:42

ik kreeg ok altijd een 7, en van instructeur en mensen om mij heen kreeg ik dezelfde commentaar als jou .. Maar wat ik dus moest doen:
- De hele les naar voren kijken [ik deed het wel af en toe, maar niet altijd]
- mijn handen echt rechtop [ze gingen soms langzaam zonder dat ik het merkte wat scheef hangen]
- en mijn handen ietsjes hoger [ik legde ze nooit op het zadel, maar soms wel ter hoogte daarvan]
- en ik legde af en toe tijdens het drijven om harder te gaan, mijn benen naar achter ..]

voorbeeldje van de handen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=RFK7PTXM-1
en van het drijven:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=VL7CCEW4

daar werd ik pas op gewezen toen ik een priveinstructeur kreeg Clown

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:36

Ik had vorige week wedstrijd (2 proeven)
en had ik voor de eerste proef een 8 voor mijn houding en de tweede proef een 6.. Ook raar, want ik zat niet anders ofzo..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:07

Mijn ervaring is dat sommige juryleden er nieteens op letten,ik heb vaak meegeschreven en sommige die heel uitzonderlijk mooi zaten kregen een 7 of 8.Maar bij de meeste kon ik al 66667 invullen op de laatste cijfers.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:53

Ik ga bij mij volgende wedstrijd zo netjes mogelijk zitten, en zo minimaal mogelijk zichtbaar mijn hulpen doorgeven Lachen
Heb meestal een 6 of 7.
Soms wordt mn paardje een beetje sloom in de proef en moeten mijn benen dus heel erg bij benen, dan heb ik meestal een 6.
Als hij lekker blijft lopen heb ik een 7, dan kan ik mijn benen iets stiller houden Lachen
Heb nu ook een nieuw zadel met diepe gesloten zit, dus ik hoop volgende keer die 8 binnen te slepen Haha!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:48

Ik had dus vorige bij dezelfde jury de ene proef een 6 en de andere een 5 terwijl mijn pony eigelijk 2 redelijk constante proeven liep en ik duidelijk geen rare dingen heb gedaan terwijl ik aan het rijden was das toch ook apart?

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 09:17

Tja 1 puntje verschil vind ik niet zo apart hoor.... Tijdens het 'examen jureren' levert 1 punt verschil met de hoofdjury geen of weinig strafpunten op. Pas bij 2 of meer punten verschil wordt het een ander verhaal.
Bovendien let de ene jury meer op details en de andere jury meer op het gehele plaatje. Geen mens is gelijk, en dat geldt dus ook voor jury's, al moeten ze wel zoveel mogelijk op 1 lijn zitten. Maar per onderdeel 1 puntje verschil lijkt me niet dramatisch...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:22

Sarahtje1987 schreef:
Hebben jullie al wel eens gehoord van het Akasha Diagnose Protocol (ADP) het is op het moment volop in ontwikkeling en we hopen het nog eens terug te zien in de wedstrijdsport. Juryleden zouden moeten leren zit en houding te beoordelen aan de hand van een soort voorbeeld zo als de poppetjes in het protocol. Nu blijf je houden dat niet iedereen hetzelfde mooi vind.
Ik denk dat het heel belangrijk is dat juryleden meer op één lijn gaan komen en ook dat zij hun punten voor zit en houding verantwoorden! Nu lees je vaak 5 voor een volte omdat niet rond, maar bij je houding vind je een 6 en zelden waarom! Zit en houding is toch waar het allemaal om draait! als je naar binnen valt in de wending of tegen de beweging in hangt hoe kun je dan een ronde volte rijden!
je kunt het akasha diagnose protocol downloaden op www.akasha-rijkunst.nl
Wat vinden jullie hiervan??

Groetjes Sarah

Geweldig idee. Ik weet dat Anne Muller hier al heel lang mee bezig is.
Helaas kwam de uitnodiging voor de openbare les op erg korte termijn, zodat e.e.a. niet meer te regelen was met mijn werk. Wellicht komen er nog meer? En hopelijk ook verspreid door het land?

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:11

ja ik ken het en het is erg duidelijk zowel voor ruiter als voor jury
alleen ik kan het nog niet toepassen want ik heb geen tijd om de schrijver ditr verhaal uit te leggen

GIBRALDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 00:31

ja het blijft natuurlijk een jurysport en wat de ene jury mooi vind dat vind de andere weer niet
in de Z heb je 2 jury's en daar heb in ook wel een een 6 bij de ene gehad en bij de andere een 8 en dat is dan in dezelfde proef
maar dat hou je toch

ik zou zeggen let op welke jury je krijgt en als je die al eens hebt gehad weet je ook waar deze jury van houd en daar speel ik dan een beetje op in

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:10

haha leuk Gibraldi zo heb ik de laatste jaren ook mijn proeven gereden en dat werkt inderdaad