Ruiterbewijs

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:00

Het is bijna nergens verplicht in NL

En ik neem aan dat je ook gewoon wa verzekerd bent.
Dan heb je dat ruiterbewijs ook niet nodig en is het halen ervan dus onzin.
Behalve als je het leuk vind, of net in dat ene gebeidje in nl woont waar het moet.

maaike13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:01

Ik heb m een jaar of 7 geleden ofzo gehaald, ook in een weekend op stal 't Reelaer.
Was ontzettend leuk! echt een aanrader!
Is sommige gebieden is het wel verplicht!!! en op sommige maneges ook! en zo heb je altijd meer te vertellen bij de verzekering!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:05

Dat zijn maar erg weinig gebieden
Dus woon je daar niet in de buurt hoeft het niet.

Op sommige maneges is het verplicht bij buitenritten.
Maar heeft de begeleider dan een bewijs hoeft het ook al niet.

Verder heb je een eigen pony/paard heb je het ook nergens voor nodig.

En ik zou echt niet weten wat de verzekering ermee moet?
Het is geen goed gekeurd rijbewijs zoals bij de auto.

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:34

@runningkawa: Met een ruiterbewijs heb je zeker meer te vertellen als je bv een ongeval hebt gehad. Zeker als je je verzekering, die je dan hebt, wilt aanspreken. Dus vind het helemaal niet gek dat ze het verplicht willen stellen. Beter zelfs, want dan weet tenminste iedereen (zeg ruiters) wat ze doen in het verkeer en ontstaan er geen gevaarlijke situaties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:36

Je hebt echt niks meer te vertellen, echt niet.
Dat wil de srr je doen geloven.

Verder vertellen ze al ongeveer 20 jaar dat het verplicht word, maar dat is ze nog steed niet gelukt (gelukkig)

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:40

hoezo dan, heb je een nare ervaring gehad met je verzekering dat je er zo over denkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:42

Nee hoor.
Ik betaal alleen niet graag 2x voor dezelfde verzekering
Vind dat nogal overbodig.
Ik kan mijn geld wel beter ergens anders aan kwijt Lachen

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:47

als je geen nare ervaring hebt gehad vind ik het een beetje onzin om er nu al zo over te denken. En een ruiterbewijs valt qua betaling echt wel mee hoor. eens in de twee jaar een betaling van hoeveel is het... (moet ikff opzoeken, maar meer dan 30 euro is het niet volgens mij, ik heb het vorig jaar betaald dus vandaar dat ik het niet meer weet)
Nee ik vind het echt onzin als je daarom niet aan een ruiterbewijs begint. (vat het niet persoonlijk op hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:52

Moet je eerst nare ervaringen hebben, om ergens de zin niet van in te zien? Haha!

En ik vind elke euro dubbel betalen, dus voor een verzekering die je al hebt, onzin.
Want het is gewoon onnodig.

Jij betaald toch ook geen verzekering voor je auto, om daarnaast je rijbewijs van je auto elk jaar te moeten verlengen voor 30 euro, zodat je daarmee verzekerd bent Lachen

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:52

@Runningkawa:
Het is precies zoals je het zegt Haha!
Helaas heb ik hem lang geleden wel gehaald....
Zonde van het geld. (Was toen geloof ik iets van 350 gulden?)
Heb hem nooit gebruikt en ook nooit verlengd.
Geloof dat ik hem al kwijt ben Bloos .

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 13:07

Het is je goed recht om het onnodig te vinden al vind ik de vergelijking met een verzekering rijbewijs voor je auto beetje raar. Bovendien hoef je niet elk jaar je rijbewijs van je auto te verlengen. Maar goed het gaat hier dus niet over autorijbewijzen.

En nee je hoeft niet eerst een nare ervaring te hebben maar je kunt het ook van een positieve kant zien. Ik vind een ruiterbewijs juist iets positiefs, zeker omdat je zo ook jeugdige ruiters (let; onder de 18) op een goede manier leert omgaan in het verkeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 13:13

Nee, juist, das is dus mijn punt.
Een autorijbewijs hoef je niet elk jaar te verlengen om verzekerd te zijn.

Het verlengen van het ruiterbewijs is niet anders dan het betalen aan een verzekering.

Maar elke normale Nederlander is al gewoon verzekerd, dus betaal je dubbel.
En daar hou ik niet van, zeker niet op de manier als de SRR dat op dringt.

Als je het leuk vind om te halen, moet je het zeker doen.
Ik ben de laatste die je plezier wilt ontnemen.

maar om de reden om verzekerd te zijn, denk ik, geef je geld aan brooke hospital, heeft het tenminste nut Lachen

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 13:34

oke,
punt 1: een ruiterbwijs verleng je ook maar eens in de twee jaar.
punt 2: een ruiterbewijs is niet alleen betalen aan een verzekering, je leert er een hoop bij. Ik bedoel, hoe gedraag jij je met je paard in het verkeer?
punt 3: Niet iedere nederlander is voldoende verzekerd, zeker niet omdat er ontiegelijk veel verschillende verzekeringen zijn en zeker bij mensen onder een bepaalde leeftijd niet.
punt 4; De srr dringt je helemaal niets op, het is hetzelfde bv als je je betaling gaat doen van bij wijze van je wegenbelasting om maar een voorbeeld te nemen
punt 5: heb ik mijn ruiterbewijs dus al en niet om verzekerd te zijn.
punt 6: geef ik ook al geld aan brookes hospital.

Voel je alsjeblieft niet aangevallen hierop want zo bedoel ik het absoluut niet. Ik wil alleen maar het positieve erin laten zien en niet dat mensen al gelijk een mening hebben voordat ze ervaring ermee hebben,

het zou wellicht fijn zijn, en ik weet niet meer of dat zo is, als de srr ook het geld gebruikt om meer ruiterpaden etc aan te leggen/te onderhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 13:56

1. klopt: 1x in de 2 jaar teveel

2. Dat leer je op elke fatsoenlijke manege ook wel.
En of het geleerde ook in de praktijk word gebracht bij wat 14 jarige pubers blijft altijd de vraag.
Verder op een dooie manege knol je bewijs halen, wil niet zeggen dat ook je 3 jarige pony de baas kan.

3. Ik mag toch hopen dat iedereen in Nl een gewone aansprakelijkheids verzekering hebben, waar ook de kinderen onder vallen.
Dat is niet alleen belangrijk voor als je met paarden omgaat, maar ook bijv op je fiets.

4. Ze proberen het bewijs al jaren op te dringen, nu weer samen met de CBR
Vergelijk met wegenbelasting begrijp ik niet, want het betalen is geen belasting.

5. Waar iedereen het voor haalt moeten ze zelf weten, als ze maar weten dat het in 9 van de 10 keer onnodig is.
Niet nodig voor verzekering, bijna nergens in Nederlands gebieden nodig. Wat toch vaak als reden van het halen aangehaald word.

6. Das mooi Lachen

Caro_Vladi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:01

Hoi,

Ik zou het bij stal T'reelaer gaan halen en ben daar ook geweest..(in een weekend)
Helaas kon de pony waar ik op reed niet zo goed op eigen beentjes staan en is ze onderuit gegaan met mij er op toen we aan het oefenen waren voor het examen..gevolg--> pony bovenop mij en ik met de ambulance naar t ziekenhuis. Ik had m'n enkel op 2 plaatsen gebroken en m'n enkelband gescheurd. Ben die dag erna wel doodziek van de pijn teruggegaan naar raalte en heb daar in m'n rolstoel het theorie-examen gedaan.

Dit is allemaal al weer een jaar geleden en een paar maanden geleden heb ik het praktijkexamen gehaald op De kamphorst in hilversum..(ben niet teruggegaan naar raalte want ik wilde niet meer op gras rijden en bij de kamphorst was het op zand) Ik kan je toch aanraden om naar T' Reelaer te gaan want niet iedereen is zo'n pechvogel als ik en de sfeer is daar echt super goed!!

Groetjes Caroline

Yootje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:04

ik ben mijn ruiterbewijs nu ong 2 a 3 jaar. Mij is gezegt dat ik zonder ruiterbewijs niet de weg op mocht omdat ik dan niet verzekerd was, maar ook dat ik dan niet in de bossen mocht rijden ofzo... maar nu begrijp ik dat je een ruiterbewijs eigenlijk alleen voor je zelf haalt?? Waarom is de mogelijkheid er dan om het ruitebewijs te halen?

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:11

@ runningkawa, dat je nou zelf er zo negatief en belabberd er tegenover staat moet jij weten, maar er zijn al zo'n 200.000 mensen ingeburgerd in het ruiterbewijs. Zou jij eens moeten weten dat het wel 9 van de 10 keer nodig is in bv natuurgebieden. Blijkbaar rijd je zelf niet buiten.

Maar goed back to where we were; ik kan reelaer ook super aanraden. vond het ook inderdaad een super sfeertje en lekker relaxed. Trouwens ook heel grappig, dat als je er verblijft je s'morgens wakker wordt met paardengehinnik. Lachen

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:12

@ Yootje 15

Ik ga het nog wel even uitzoeken want volgens mij is het toch zo dat je inderdaad niet verzekerd bent als je je ruiterbewijs niet hebt en toch de weg op gaat, maar ik kom er nog op terug, ga het nog even precies uitzoeken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:18

Dat jij je graag voor de gek laat houden dat mag je zelf weten Lachen
Ik ben niet zo naief.
Heeft niks met belabberd er tegen aan kijken, heeft meer te maken met realiteit van dat papiertje onder ogen zien.
Nogmaals haal je het voor je pleizer, zeker doen Ja

ja ik rij regelmatig buiten, alleen niet op de volgende plekken.
Dat zijn de enige waar het verplicht is

Citaat:
het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest, een gedeelte van de Utrechtse Heuvelrug en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek

Zoek maar na van de verzekering wat je wilt, een ruiterbewijs is niet nodig op de openbare weg.
Dit zou de SRR graag zien, maar is ze niet gelukt Lachen

s_sr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:27

Ik ga mijn ruiterbewijs op 24 september halen, das volgende week zondag dus Haha! Kben druk aan het oefenen en leren Tong uitsteken Ik haal het op de manege waar ik rijdt, dat kan daar sinds kort: Lucky Stable in Wilnis !

Oja zou deze discussie misschien via de pb gevoerd kunnen worden, en dat we weer ontopic gaan..? Knipoog

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:40

oke, nou prima dat jij er zo tegenaan kijkt, ga me er verder ook geen woord meer vuil maken aan deze zinloze discussie.
( Ik kijk er alleen positief tegenaan, en laat me helemaal niet voor de gek houden. Tja dat je dan al een mening over iets hebt terwijl je het nog niet ervaren hebt, vind ik alleen maar naief. sorry hoor maar dat gaat gewoon ff iets te ver.)

!!!!!!!!Sorry mensen, ff weer ontopic!!!!!!!

Ik hoop dat mensen die nog geen ruiterbewijs hebben en het wel overwegen te gaan halen inzien dat het wel iets positiefs is zeker omdat je meer leert over hoe je je moet gedragen in het verkeer etc. Trouwens bij waar ik het gehaald had, hadden ze ook nog oefenvragen enzo doorgenomen, dat was wel echt goed. Heeft iemand dat bij andere stallen ook zo ervaren?

Yootje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:42

ja, wij hadden dat ook, alleen die waren wel veel makkelijker dan het uiteindelijke examen. Maar het heeft denk wel geholpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:45

Of iets zinloos is, is niet alleen aan jou Lachen

Maar goed, duidelijkheid over het nut qua verzekeringen en openbare weg hebben jullie nu iig.
Ik ben er ook weg van.

Ik verplaats het topic trouwens even naar BRT zie, zie nu pas dat het hier staat Lachen

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:48

Ik vind het voorlopig zonde van het geld. ik geef het liever aan een BE-rijbewijs uit

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:52

ik geloof dat de discussie opgehouden was.

Ik ben wel heel blij idd dat we die oefenvragen hadden, even de puntjes op de i. Had wel bij een paar dingen, het idee dat het niet uitvoerig in het boek stond en wel heeeel uitvoerig bij de oefenvragen. Maar op zich goed natuurlijk.