Wat vinden jullie van sporen??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lovemonami

Re: Wat vinden jullie van sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 10:15

als je je benen stil kan houden kan het wel en het is er niet voor om je paard naar voren te prikken na een tijdje voeld je paard er niks meer van of gaat hij in staking ( dom lopen doen Tong uitsteken)

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 10:24

Sporen??
Een kennis van mij gaf aan zijn 2 kinderen, die toen net een eigen pony hadden, hele grote, lange scherpe sporen.... De kinderen reden ongeveer 2 jaar op de manege en hadden dus net de pony gekregen en vonden het "stoer" om met sporen te rijden. De pony was een goed opgevoede sportpony die m2 dressuur liep en z springen....

Je snapt het al dus... De kinderen deden direct die sporen om.. Dat is stoer....

Gevolg????
Binnen 2 minuten lagen ze naast de pony die de klapperende kinderbeentjes met sporen echt niet accepteerde...

Doel bereikt.. De kinderen hebben niet meer naar sporen gevraagd totdat ze er werkelijk aan toe waren om hun hulpen te gaan verfijnen met een spoor.....

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:25

daantjuhhh schreef:
Sporen gebruik je om je hulpen te verfijnen!

Je gebruikt ze om je hulp een beetje te verdoezelen.. (om het zo maar te noemen.)

Als ik wijk zonder sporen moet ik mijn been verder naar achteren aanleggen en iets meer kuitdruk geven. (een voor het oog van de jury een overduidelijke hulp)
Met sporen leg ik ze minder ver naar achter en heb ik minder druk.
Zo zie je mijn hulp minder terwijl ik hem voor mijn paard net zo duidelijk geef.
Je kan dus duidelijker je hulp geven door minder te doen!

Het is moeilijk uit te leggen.

Maar hierboven is ook al het een en ander uitgelegd

Je uitleg is zeer duidelijk Ja
Ik vind dit ook de enige juiste reden om met sporen te gaan rijden.
Tuurlijk zal je in de praktijk ook wel eens een keertje je spoor gebruiken om een hulp extra te laten doorkomen omdat hij even niet reageerde op je been. (Dus zeg maar op dezelfde manier als je je zweep gebruikt) Maar sporen worden nog te vaak gebruikt om een paard wat niet goed aan het been is voorwaarts te prikken en dat is dus helemaal fout. Je paard zal alleen nog maar meer afstompen.

Voorwaarde voor het goed kunnen gebruiken van sporen is dus dat je een stille beenligging hebt en je paard dus niet onbedoeld prikt.

Nu denken heel veel ruiters over een stille beenligging te beschikken terwijl dat in de praktijk toch nog wel tegenvalt. Even overleggen dus met je instructrice of sporen wel geschikt voor je zijn.

Amani schreef:
Ik vind sporen geen probleem als je maar weet hoe je ze moet gebruiken. Laatst keek ik naar een beginnersles voor wat oudere kinderen en volwassenen die pas net op paardrijden zaten en sommige reden al met sporen en lange dressuurzwepen! Dat vind ik dus echt niet goed!
Boos!

Met sporen rijden dus niet omdat die beginners waarschijnlijk hun benen nog niet stil kunnen houden.
Maar met een zweepje is juist wel goed omdat je beter een keertje bij kunt tikken dan dat je maar blijft aansporen met die kuiten. Daar raken de paarden juist afgestompt van. Bovendien ontaard dit gauw in het geven van schopjes. Lange zweep is ook beter dan korte omdat je dan kunt bijtikken op de juiste plaats(achter de kuit) zonder je hand te bewegen. Met een kort zweepje kun je alleen op de schouder bijtikken. Dat is een verkeerde plek om een paard meer voorwaarts te krijgen of je moet je hand naar achteren doen wat vaak ontaard in gelijk trekken aan de teugels.