Degelijk goed, klein trekautootje? (voor 1/1,5 paards)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Yell

Re: Degelijk goed, klein trekautootje? (voor 1/1,5 paards)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:32

silverbrumby schreef:
Suzuki Samurai, Haha!

Ja als je niet om rijcomfort geeft dan kan dat wel.. Vork

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:55

naiade schreef:
Ik hoor hier veel vaker over, auto is net voor 1400 gemaakt en helemaal nagekeken en uitgebalanceerd, had gehoopt dat het beter zou zijn maar denk dat het komt doordat de trailer zo hoog en lang is en hij maar klein en kort.

Toch wel raar... ik heb een tweepaards trailer, dus ook hoog en lang. Je hoort heel soms (weet dus niet of het klopt) dat een combinatie gewoon niet lekker past. Dus dat de auto en de trailer niet bij elkaar passen.

Mijn Feroza ging een tijdje terug ook trillen als ik boven de 100 reed. Bij het aanmeten van nieuwe achterbandjes hebben ze alls 4 de banden even uitgebalanceerd en toen was het trillen ook weer over. Maar ja, het zou dus veel oorzaken kunnen hebben.

Maar (mijn vriendin) hadden laatst een Volvo Station voor de trailer. Die mocht 1400 kg trekken, maar hij trok bagger....

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:59

Yvonniej schreef:
een trailer 750 kg? Nee.. 5 a 6 honderd ongeveer.

Trailers varieren erg in gewicht. Mijn tweepaards is 600kg, maar ze zijn er ook van 800 kg (Westfalia Jupiter bv.)

En anderhalfpaardstrailers heb je (dacht ik) beginnend van 560 tot 750.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:11

Esperanza schreef:
Mijn Feroza ....
Maar (mijn vriendin) hadden laatst een Volvo Station voor de trailer. Die mocht 1400 kg trekken, maar hij trok bagger....

Best wel een merkwaardige waarneming van jouw kant - Volvo staat er om bekend zulke fantastische rij-eigenschappen te hebben ook al heb je er 1300 kg achter hangen, en van die Feroza-auto wordt door echte kenners gezegd dat het in feite speelgoedautootjes zijn.

Ik luister toch liever naar de reporters van Autoweek.nl. Lees daar ook eens bij de "my-reviews".. dan haal je de goede auto's er zo uit.

Momenteel rijd ik in een Maza Premacy Diesel en die ga ik waarschijnlijk inruilen op een Volvo V40 Diesel. De Mazda mag op papier 1.200 kg trekken, de Volvo 1.400 kg. Mijn Mazda loopt 1 op 16, die Volvo zou lopen 1 op 19.
Een Daihatsu Feroza is wel de laatste auto waarin ik mogelijk geinteresseerd zou zijn, ik wil overall ook nog een beetje fatsoenlijk en laag in de kosten kunnen rijden. Om die reden heb ik ook geen interesse meer in een Freelander of andere terreinauto - je moet er duuuuur aan en het rijcomfort is behelpen. Ik koop liever een goed zware middenklasser.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:18

autoweek reporters Slapen

Je moet gewoon een goede degelijke diesel hebben. Je kunt nooit verwachten van een klein autotje dat ie comfortabel en gemakkelijk een trailer trekt.

Toyota / vw / volvo of evt mercedes hebben echt wel goede trekauto's

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:20

MyReviews worden geschreven door particulieren Haha!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:31

dubbelpost
Laatst bijgewerkt door Yell op 19-09-06 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:31

Dees schreef:

Ik luister toch liever naar de reporters van Autoweek.nl.

Daarnaast raadt jij ook my reviews aan. En daar ben ik het wel mee eens. maar die reporters Slapen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:33

O heerlijk Yvonnie.. quoten 'out of context'.... *zucht* en dan ben je nog submoderator ook... Knipoog

Ik luister toch liever naar de reporters van Autoweek.nl dan naar de input van Esperanza.

Wat is er volgens jou eigenlijk mis met de reporters van Autoweek?

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:36

De reporters van de autoweek kijken vaak meer naar de 'mode' dan echt de technische kant. Net zoals het Tv programma Top Gear.

My reviews is in mijn ogen dan veel eerlijker.

Trouwens Dees, ik had verkeerd gequote dat heb ik net even opgelost, denk dat je dat nog niet had gezien.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:47

Akkoord.
De reporters van TopGEar kijken trouwens wel erg weinig naar trekvermogen, en daar liggen kostprijsverhoudingen ook anders dan in Nederland (bpm, accijnzen op brandstof, wegenbelasting).

Voor mij is een auto kiezen een rekensom met uiteindelijk een keuze tussen wat is mooi en wat wil ik betalen. En als er van een type dan vele positieve MyReviews bestaan, dan ben ik overtuigd een nette keuze te maken.

In mijn meest recente overwegingen heb ik gedacht aan Audi A4, Landrover Freelander, VW Passat, Renault Laguna, Toyota Rav en BMW 302D.
De Laguna is er op basis van MyReviews echt uitgeknikkert, zo ook de FReelander want ook daarover was nogal wat te mopperen als je er zonder aanhanger mee wilde rijden. Rav4 is gewoon ontzettend duur tweedehands en ik wil geen nieuwe kopen, Audi en BMW is mazzel hebben, A4 zonder station is niet handig kwa kofferbak. BMW met nette kilometers dus nog niet tegenaan gelopen. Proefritjes ook gemaakt in Passat en toevallig daarna ook een Volvo V40... welnu, die volvo was een uitgeleefde leasebak met over achadetjes, maar rijden dat ding - wij waren overtuigd. Vanavond ga ik in een V40 rijden met nog geen 60.000 op de teller (diesel). Ben benieuwd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:56

Hee TS: waarom moet het eigenlijk een kleine auto zijn?

Is dat vanuit het kosten-oogpunt?
Het zal erg lastig worden een auto te vinden die minimaal 1.300 kg mag trekken en zelf weinig weegt.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:39

Wat is er mis met de Laguna? (Want mijn pa overweegt die wel...)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:03

Heel veel technische storingen volgens de gebruikers, te lezen op www.autoweek.nl
Lees dan de MyReviews.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:42

De Rav is een superauto. En de voorloper daarvan is de Funcruiser, daar moet je naar zoeken als je een gelijkwaardige auto wil die wat ouder is.

De Rav is er in 3 versies..

Model 2000 tot 2003
Model 2003 tot 2006
En het nieuwste model vanaf 2006

En de Funcruiser is er ook in 3 modellen.

De gewone 1994/1998, de hardtop 1998/ 2000, softtop 1998/2000 en de wagon 1995/1998 en 1998/ 2000

En die zijn allemaal weer verdeeld in verschillende types, 3 of deurs automaat of handgeschakeld, benzine of diesel etc etc.

Daar zit vooral het grote prijs verschil in.

vanaf ongeveer 6000 euro heb je een al een hele goede funcruiser.
Laatst bijgewerkt door Yell op 19-09-06 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:43

Kaat_E schreef:
Wat is er mis met de Laguna? (Want mijn pa overweegt die wel...)

Wat niet? Ik wil niet vervelend doen maar met Renault is de kans gewoon groter om veel gedonder te krijgen, dat heeft vooral met het kwalitatieve te maken. Vooral bij de Megane Laguna en de Scenic

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:02

Rav Diesel is zoeken met een lantaarntje...
En mocht je er 1 vinden, moet je gewoon echt te diep in de beurs tasten om het aantrekkelijk te laten zijn. Hij is mooi, maar niet zaligmakend. En momenteel écht té duur. Best jammer....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:08

Wij hebben onze feroza dus wel al lang.
*Afkloppen* geen kosten als gewone normale dingen als banden.
Loopt ongeveer 1/9

Trekt goed, zwabbert niet, remt recht.

Weegt 1210 KG
Mag met rijbewijs E 1500 KG trekken.

Ik hoop dat hij nog erg lang mee gaat en kan me dus ook niet vinden in enkele berichten hier Lachen

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 16:15

Dees schreef:
Rav Diesel is zoeken met een lantaarntje...
En mocht je er 1 vinden, moet je gewoon echt te diep in de beurs tasten om het aantrekkelijk te laten zijn. Hij is mooi, maar niet zaligmakend. En momenteel écht té duur. Best jammer....

Ja wij hebben een nieuwe op op het moment en die rijdt super!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 19:25

Dees schreef:
Akkoord.
De reporters van TopGEar kijken trouwens wel erg weinig naar trekvermogen, en daar liggen kostprijsverhoudingen ook anders dan in Nederland (bpm, accijnzen op brandstof, wegenbelasting).
<knip>

Waar je in NL met pijn en moeite een Range Rover kunt rijden, daar kun je er in GB fluitend drie voor rijden......
Voor wie op jacht is naar een volvo, is dit wat:

Afbeelding

Is van '91, 7000 euro, 150k op de klok.
Voor de liefhebbers wil ik de link wel PB-en.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:03

Ahhh, mijn favoriete model Volvo! Cool

De meeste mensen vinden ze oerlelijk, maar ik ben er altijd al weg van geweest. Misschien komt er nog wel eens eentje. Ze zijn behalve oerlelijk ook oerdegelijk, rijden met gemak over de 300.000. Alleen schijnen ze wel wat te lusten...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:53

Krijg je 7.000 euro toe als je hem gaat rijden? Tong uitsteken

Ik dacht meer aan zoiets:
Afbeelding

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 22:24

ikke schreef:
Dees schreef:
Akkoord.
<knip>

Waar je in NL met pijn en moeite een Range Rover kunt rijden, daar kun je er in GB fluitend drie voor rijden......
Voor wie op jacht is naar een volvo, is dit wat:

Afbeelding

Is van '91, 7000 euro, 150k op de klok.
Voor de liefhebbers wil ik de link wel PB-en.

sorry maar wat een oerlelijke bak Huilen
en wat een prijs..

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 22:45

Let bij de aankoop van een trekauto ook op je rijbewijs. Met alleen B mag je met totaal 3500 kilo de weg op, indien de totale maximum massa (ledig gewicht plus laadvermogen) van het trekkend voertuig groter is dan de TMM van de trailer én de auto dat gewicht van de trailer ook mag trekken (en dat is vermeld op het kentekenbewijs of op een verplicht inlegvel bij je kentekenbewijs).

Met een E rijbewijs mag er veel meer. Ikzelf heb een Nissan Terrano II 5 deurs, 2.7 TD. Een zee van ruimte, 7 personen en een trekvermogen van heb ik jou daar (2800 kilo). Verbruik 1 op 10 diesel, maar wel zwaar 1850 kilo. Echt een wereldwagen ook met een volle trailer Knipoog

Ik heb ook ervaring met "trailertrekken" met een Citroen C5 stationcar automaat. Die mag 1500 trekken. Ik vind de automaat echt een ramp. Ik wil graag zelf bepalen wanneer ik terugschakel Haha!

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 07:38

pjotrg schreef:
Let bij de aankoop van een trekauto ook op je rijbewijs. Met alleen B mag je met totaal 3500 kilo de weg op, indien de totale maximum massa (ledig gewicht plus laadvermogen) van het trekkend voertuig groter is dan de TMM van de trailer én de auto dat gewicht van de trailer ook mag trekken (en dat is vermeld op het kentekenbewijs of op een verplicht inlegvel bij je kentekenbewijs).

Ik ga hier niet opnieuw een discussie openen over de rijbewijzen B vs BE, dat is al tot in den treure gebeurd, maar ik begin te denken dat er gewoon verschillen zijn tussen Nederland en België (of andere landen) op dat vlak...

In België zijn de voorwaarden voor rijden met B:
MTM (maximaal toegelaten massa) auto + MTM trailer < of = 3500 en leeg gewicht auto > MTM trailer (beide voorwaarden tegelijk vervuld).

Wat dus enigszins anders is dan wat pjotrg hierboven vermeldt.
De auto moet het MTM van de trailer niet mogen trekken, enkel het effectieve gewicht, qua rijbewijs dus.
En je mag uiteraard auto en/of aanhangwagen niet overladen. Maar dat mag met een BE ook niet.
Als je MTM van de combinatie > 3500, mag het niet met B, ook niet als je effectief maar 3500 of minder bij hebt.

Nu ja, bij de invoering van het eenvormige Europese rijbewijs, mag ik hopen dat al die verwarring uit de wereld geholpen wordt...
Hoop doet leven, hé.

Kaat