Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Jeskoo schreef:Hier een voorbeeld. Zoals te zien gaan ze altijd uit van de maximale massa op kenteken. Bron:CBR
Voorbeeld 5
Ledige massa motorvoertuig: 1600 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 2000 kg
Vereist: rijbewijs BE
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan dan de ledige massa van het motorvoertuig en de totale combinatie is zwaarder dan 3500 kg
Citaat:wordt het weer te begrijpen voor half nederland

daffodil schreef:Ik krijg het niet gekopieerd vanuit de folder van het CBR, maar al op één van de eerste bladzijdes staat letterlijk:
Met rijbewijs BE bent u niet beperkt in het gewicht van de aanhanger. Let echter wel op de technische mogelijkheden van het trekkend voertuig.
Eigenlijk dus heel simpel en dat moet genoeg zijn voor hem, want hoe duidelijker wil je het hebben. Er staat hier in twee duidelijke zinnen dat het dus geen ruk uitmaakt wat voor aanhanger je achter de auto hangt als je maar rekening houdt met het daadwerkelijk gewicht wat je auto mag trekken....
Het lijkt mij dat je garagehouder echt gen flauw benul heeft van de regels en een aantal dingen door elkaar haalt. Ik leg het altijd simpel uit, als je BE hebt mag je alles trekken zolang je auto het mag trekken, het gaat hier om het daadwerkelijke gewicht wat achter de auto hangt! Heb je alleen B, volgt er een rekensom (ook simpel maar goed daar denken veel mensen anders over!), het gaat hier alleen om het zogenaamde papieren gewicht, maakt niet uit of de aanhanger leeg is, de papieren vertellen of het wel of niet mag!
Succes....
Jobbeltje schreef:Overigens ben ik nog steeds overtuigd van mijn eigen gelijk, maar ik zou het graag onderbouwen met enkele betrouwbare bronnen.