Trailer trekken & Gewichten, hoe zit het nu precies?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lancome

Re: Trailer trekken & Gewichten, hoe zit het nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:11

Je moet altijd uitgaan van de maximale massa van de trailer. een auto die 1500 kg mag trekken mag dus geen trailer trekken van 2000 kilo. Zie ook de site van het RDW daar staan allemaal voorbeelden op.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:22

Jeskoo, als je nou even de FAQ leest...

Geen trailer die tot 2000 kg totaalgewicht beladen is idd, maar wel een trailer die tot 2000 kg beladen mag worden. Je moet er alleen voor zorgen dat je niet boven de 1500 kg totaalgewicht uitkomt én dat de chauffeur rijbewijs BE heeft. Dan mag het wél. En dat staat dus in de FAQ.

Maar omdat die op sommige punten blijkbaar toch voor onduidelijkheid zorgt, heb ik even mijn correspondentie met de KLPD weergegeven. Knipoog

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:22

Oh das fijn Karin, want in feite zeggen ze dus precies hetzelfde, jammer alleen dat ze verwijzen naar het kentekenbewijs voor de "ongelovigen" onder ons want ja die reactie hierboven bewijst dat er nog steeds veel mensen zijn die wel eens een keer een regeltje gehoord hebben ,maar waar die nou precies bijhoort Haha! Haha!

Het kan best zijn dat het in de toekomst aangepast wordt, op dit moment is het namelijk erg moeilijk controleren op de weg. De surveillerende politieagenten weten in de regel echt niet hoe deze regels zijn. Het komt hier in de regio meermalen voor dat iemand dus gewoon aan de kant gezet wordt en dan maar moet bewijzen dat hij/zij wél met de combinatie mag rijden. Dat is een beetje de omgekeerde wereld. Dat was voor mij één van de redenen om tot in detail uit te zoeken wat wel en niet mag. Ik heb namelijk twee jaar alleen met B gereden én een trailer. Altijd volgens de regels maar ik ben er nooit van uitgegaan dat iedereen ze weet. Standaard in de auto een folder van het CBR waarin het destijds goed uitgelegd stond, kopietjes van de kentekenbewijzen erbij en voila weinig discussie mogelijk!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:24

precies om die reden ben ik dus naar het buro geweest! Knipoog
ik heb mijn oude rijbewijs met de oude lap tekst met de regelgeving gekopieerd in mn auto liggen en dat is de enige juiste regel, op het nieuwe rijbewijs staat nl ietwat summier wat wel en niet mag.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 11:54

Ik ben in de praktijk aangehouden en die agent ging uit van de totale massa vermeld op het kenteken. Ook het RDW gebeld en die zei hetzelfde. Recent mijn E-rijbewijs gehaald en de instructeur ging ook uit van de totale massa. Op de site van de RDW staan meerdere voorbeelden. Ik gok het er dus niet meer op. Heb zelf ook alles uitgespit omdat ik ook met B rijbewijs reed eerder. Ik zal eens op de site van het RDW lkijken.....

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 12:00

Hier een voorbeeld. Zoals te zien gaan ze altijd uit van de maximale massa op kenteken. Bron:CBR
Voorbeeld 5
Ledige massa motorvoertuig: 1600 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 2000 kg
Vereist: rijbewijs BE
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan dan de ledige massa van het motorvoertuig en de totale combinatie is zwaarder dan 3500 kg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 12:05

Heel simpel
Met alleen B telt wat de aanhanger mag laden, ook al wil jij er maar een veertje op laden, dat doet er niet toe.

Met BE word er gekeken wat er werkelijk achter de auto hangt aan gewicht.

Heb je een auto die 1200 kg mag trekken, maar jij hangt er een trailer achter met een laadvermogen van 1600 mag je die nooit trekken met B, ook niet leeg.

Heb je E gaan ze verder kijken, dan word er gekeken, oh die trailer weegt maar 600, dan mag er nog geladen worden tot wat de auto mag trekken

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:45

Jeskoo schreef:
Hier een voorbeeld. Zoals te zien gaan ze altijd uit van de maximale massa op kenteken. Bron:CBR
Voorbeeld 5
Ledige massa motorvoertuig: 1600 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 2000 kg
Vereist: rijbewijs BE
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan dan de ledige massa van het motorvoertuig en de totale combinatie is zwaarder dan 3500 kg

Ja ze gaan uit van de maximale massa om te bepalen met welk rijbewijs je dit moet rijden! Maar dat heeft dus niks te maken met wat je daadwerkelijk achter de auto mag hangen, want er staat niets over wat de auto mag trekken. Dit is een beetje appels en peren vergelijken. Het CBR heeft het over met welk rijbewijs je welke combi moet trekken en hier gaat de discussie over of je (met BE dus) een trailer achter je auto mag hangen die een hogere maximale massa heeft dan wat je auto mag trekken. En het antwoord is: Ja dat mag, mits de werkelijke totale massa niet meer is dan wat je volgens het kenteken van de auto mag trekken!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:24

juist Daffodil,
even simpel gezegd: er bestaat een kenteken/aanhanger controle en er bestaat een rijbewijs controle, voor beide gelden andere criteria (om het simpel te houden) en voor de rest geldt de FAQ en wat Runningkawa zegt.

Zal blij zijn als straks alles boven 750 kg E moet hebben, dan zijn we van het gez*ik met de paardentrailers af. Dan houden we alleen nog over of de auto het technisch aankan, wordt het weer te begrijpen voor half nederland Lachen

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:49

Citaat:
wordt het weer te begrijpen voor half nederland

Ja want ik ben nu echt de weg even kwijt Bloos

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:01

dacht toch dat we hier een aardige routebeschrijving hadden gegeven... Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:52

Effe om te pesten....
in het buitenland wordt niet gekeken naar het max gewicht op het kenteken maar naar het treingewicht (staat in het instructieboekje van de auto)
Dan heb je het over het totale (echte) gewicht van de hele combinatie, dus auto + mensen + bagage + trailer + paard(en). Dat mag nooit overschreden worden.
Het zou dan kunnen zijn dat je met je auto wel een 2paardstrailer met 2 paardjes mogen trekken, maar niet als de auto helemaal vol zit met 5 volwassenen en bagage...
Voor de 'illegalen' onder ons: het is wel de absolute piek van wat nog veilig is!

Overigens is het wel van belang om te weten of het ledig gewicht wat op het kentekenbewijs van de trailer staat, wel klopt; vaak zijn daar het gewicht van reservewiel, rubbermatten ed niet in meegenomen.
Als je auto maar net een trailer + paard kan trekken, kan het zijn dat je alsnog fout zit omdat je die dingen niet hebt meegeteld. Tja, je wilt het correct hebben...

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 10:32

Is dat eerste niet gewoon het MTM gewicht Knipoog

en tja voor t 2e moet je dan gewoon een keer trailer + paard op weegbrug zetten Haha!

javospost

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:07

Tip aan iedereen: neem altijd een printje mee van internet of van antwoorden van de KLPD wat jouw combinatie auto trailer toestaat! Ik ben meerdere malen aangehouden door politie die de regels niet kenden! Een uitdraai van een email van de KLPD of een printje van de CBR site garandeerd dan een fatsoenlijk doorreis!!

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 09:34

Ik ben nu de brochure van het CBR aan het printen wbt aanhangwagens en rijbewijs B en E. Daar staan de voorbeelden en staat heel duidelijk uitgelegd wat wel en wat niet mag. Papieren van de trailer en auto erbij en ik verwacht dan toch niet echt problemen.

Hopen dat het op die manier duidelijk is als ik aangehouden word!!

wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 20:52

ik snap het niet hoor het is zo makkelijk.

je moet uitgaan van het LAADVERMOGEN ook al zet je er niets in, maakt niet uit, niemand kan van de buitenkant zien of hij leeg is of niet.

als je auto 1500 kg mag trekken, MAG je dus GEEN trailer trekken o.i.d. met een laadvermogen van 2000 kg, bij die 2000 kg moet je ook nog het gewicht en laadvermogen van je auto optellen, staat ook op je kentekenbewijs, je kunt immers 5 volwassenen vervoeren met je auto en je kofferbak volproppen met spullen.

het mag niet zonder B.E en niet met B.E.

het wil dus niet zeggen dat je met een B.E. rijbewijs een 2 paards trailer achter een mini mag hangen ofzo....

je hebt daar echt een zwaardere auto voor nodig......

daarom is het mogelijk om met een lichte auto die i.v.h. veel mag trekken (bv 1 paards trailer)

als het gewicht en laadvermogen + het gewicht en laadvermogen van de trailer niet boven de 3500 kg uit komt mag je dus zonder B.E rijden.

Heb je een zware auto b.v Audi allroad die weegt als 2300 kg + 600 kg laadvermogen + 2000 kg van de trailer dus heb je B.E. nodig.....

snap E vous......

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:02

Bedankt voor je bijdrage, maar je hebt de vraag niet goed begrepen denk ik! De discussie ging er niet om of je met B of met BE moest rijden......

En hoe kom je erbij dat je met BE geen tweepaardstrailer zou mogen trekken met een "gewone" auto???? Dat is echt onzin. Met een auto die 1700 kilo mag trekken, rij ik gewoon een tweepaardstrailer met één paard erin, niks aan de hand en gewoon volgens de regels! Als die trailer 700 kilo weegt en het paard 800 zit ik slechts aan de 1500 kilo en heb ik nog ruimte over (toch maar een shet ernaast proppen???)........

wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:22

echt niet het gaat om het LAADVERMOGEN van de trailer en die is dus maakt niet uit of hij LEEG is....

ff googelen zou ik zeggen...

Aanhanger met rijbewijs B
Aanhangwagen t/m 750 kg
Geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.

Aanhangwagen meer dan 750 kg
In bepaalde gevallen is het bovendien toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg. te trekken met alleen rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden:

de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg..die hiernaast is weergegeven.

http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=149

ik zou zeggen schrijven kan je al nu nog leren lezen..........

je hoeft niet zo kattig te doen, ik heb gewoon gelijk.........

wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:36

Enkele voorbeelden:

Heeft u echter wel de bevoegdheid d.m.v. een E-rijbewijs, om met zwaardere aanhangwagens te rijden. Dan gelden voor u andere regels. Maar... Het is dan nog niet aan te raden om met een Smart een 2 paards paardentrailer te trekken. Want het trekvermogen van een auto is niet te vergelijken met de trekkracht van een auto.

Bijvoorbeeld:
Een Ford Fiësta mag 900 kilo trekken maar kan makkelijk 2500 kilo voortslepen. U kunt dan zelfs een redelijke snelheid bereiken. Alleen het remmen word dan een hele onderneming en de aktie-radius van het geheel word behoorlijk beperkt doordat het koelsysteem van de motor overbelast raakt en de motor deze inspanning opgeeft.

Het trekvermogen van de auto is dan ook gebaseerd op de rem-werking en het koelsysteem. Want de combinatie moet niet alleen kunnen rijden maar ook kunnen stoppen en de motor moet het tochtje ook overleven. Verstandig is dan ook, zelfs met een E-rijbewijs, om te kiezen voor een voertuig met een groter trekvermogen, als u vaak gebruik maakt van een grote/zware aanhangwagen.

Bij een bezitter van een E-rijbewijs mag men er vanuit gaan dat deze persoon wijs genoeg is om de combinatie trekkendvoertuig en aanhangwagen op elkaar af te stemmen. In dit geval is de politie bevoegd om een combinatie af te keuren indien de combinatie vanuit hun oogpunt niet ten goede komt van de verkeersveiligheid. Daarnaast is het slim om van uw verzekerings maatschappij de door hun gehanteerde regels te vragen omdat zij de uitkerende instantie zijn bij een eventuele schade of ongeval.

vandemariene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:46

sorry maar ik heb geen zin om het hele topic te lezen...
Volgensw mij moet het trekkend voertuig (dus de auto) het TOTAAL gewicht van de aanhanger kunnen en mogen trekken!!! ook al kan heb je geen lading bij je en mag het totaal gewicht van je aanhanger 2000 kilo zijn en het trekkend voertuig mag 1750 trekken ben je dus in overtreding!!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:18

Zeker geen E-rijbewijs en/of de FAQ niet doorgelezen, Vandemariene? Knipoog

Zonde overigens dat je 't topic niet doorgelezen hebt. Wat jij beweert klopt niet en in Daffodils post eerder in dit topic staat het juiste:
daffodil schreef:
Ik krijg het niet gekopieerd vanuit de folder van het CBR, maar al op één van de eerste bladzijdes staat letterlijk:

Met rijbewijs BE bent u niet beperkt in het gewicht van de aanhanger. Let echter wel op de technische mogelijkheden van het trekkend voertuig.

Eigenlijk dus heel simpel en dat moet genoeg zijn voor hem, want hoe duidelijker wil je het hebben. Er staat hier in twee duidelijke zinnen dat het dus geen ruk uitmaakt wat voor aanhanger je achter de auto hangt als je maar rekening houdt met het daadwerkelijk gewicht wat je auto mag trekken....

Het lijkt mij dat je garagehouder echt gen flauw benul heeft van de regels en een aantal dingen door elkaar haalt. Ik leg het altijd simpel uit, als je BE hebt mag je alles trekken zolang je auto het mag trekken, het gaat hier om het daadwerkelijke gewicht wat achter de auto hangt! Heb je alleen B, volgt er een rekensom (ook simpel maar goed daar denken veel mensen anders over!), het gaat hier alleen om het zogenaamde papieren gewicht, maakt niet uit of de aanhanger leeg is, de papieren vertellen of het wel of niet mag!

Succes....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 08:45

zucht.... nee ik zeg niks.... Lips are sealed Stoom uit je oren Blond

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 08:50

Jobbeltje schreef:
Overigens ben ik nog steeds overtuigd van mijn eigen gelijk, maar ik zou het graag onderbouwen met enkele betrouwbare bronnen.

JA, dat mag dus.

Ikke zelfde probleem.
Trailer MTM 2000 kg, auto mag 1800 kg trekken.

Ik heb dit nagevraagd bij de verkeerspolitie en heb dit op papier laten zetten (met stempel en handtekening).

Ik heb dit nog wel ergens liggen, alleen niet hier.

Als ik het voor je moet doorfaxen ofzo, PB me dan even met de juiste gegevens, dan probeer ik dat vanavond te doen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 09:51

Zie ook mijn reactie van de KLPD op de vorige pagina, al staat er dan geen stempel en handtekening op, maar wel naam en e-mailadres van de contactpersoon aldaar. Knipoog

Zodra we ooit met de Mazda en een tweepaardstrailer de weg op gaan, print ik die mail uit en stop ik 'm bij de trailerpapieren voor het geval dat.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 20:56

Ik ga ook wel ff met de KLPD mailen Haha!
De discussie blijft er toch altijd...