Waarom een paard achter je

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nadine__

Re: Waarom een paard achter je

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:31

ik heb hem ookaltijd naast me,, stel je voor er komt iets engs en hij loopt ie zo door je heen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:33

wsundayl schreef:
Wat ik me dus afvroeg is waarom men zegt dat je als je met een paard loopt deze altijd achter je moet lopen.

Ik zelf heb altijd het liefste een paard naast me, en dan zo dat ze met het hoofd naast me lopen. Ik vind dit veiliger dan een paard achter me die naar mijn idee ineen keer naar voren kan schieten als ie schrikt en mij omver kan lopen.

Dus kom maar op, want ik snap nu de logica van het achter je moeten lopen niet in.

Ik doe hetzelfde als jij, om dezelfde redenen. En daarnaast is mijn merrie ook redelijk snel 'verveelt' met wandelen en ze vind het nogal geestig om flink in mn rug te gaan happen dan Duivel Naast me heb ik dat risico niet echt en kan ik haar beter in de gaten houden (oren spel en alles, zo kan ik beter voorspellen wat ze wilt gaan doen)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 14:40

Ik heb mijn pony meestal ook naast me, dan kan ik haar beter in de gaten houden (en trapt ze niet op mijn hielen). Soms 'wandel' ik wel eens in wei met haar (of uitstappen naast haar) dan loopt ze los of loopt ze wel achter mij.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 17:07

Ik heb de grootste altijd schuinachter me, de kleinste altijd achter me (ons looptempo gaat niet gelijk!). Heb er eigenlijk nog nooit bij nagedacht. Nagelbijten / Gniffelen

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 17:10

ik heb altijd geleerd om een paard rechts naast me mee te nemen. Waarom ie achterme zou moeten lopen is voor mij dus een raadsel

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 17:13

Vonnie84 schreef:

Daarom doe je dat Knipoog

Ik heb soms de paarden langs me (m.n. als ik er 2 tegelijk aan het halster mee neem), maar meestal achter me. Gewoon aan een touwtje.

Zoveel gevaarlijker is het niet om ze achter je te hebben, je moet ze dan alleen goed in de gaten houden. Als ze langs je lopen, staan ze nog sneller bovenop je Knipoog

idd, en bij sommige paarden is het niet nodig dominanter te zijn, maar bij een aantal gevallen wel.

als ze naast je lopen en ze springen opzij, zitten ze boven op je, een paard dat achter je loopt kijkt heus wel uit waar ie springt Knipoog

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 23:19

mijn paard móet naast me lopen! loopt ze achter me dan is de kans dat ze ineens in mn nek hangt erg groot Nagelbijten / Gniffelen (dominante 3 jarige puber die zichzelf geweldig vind en voor niets of niemand bang is)

mn 13 jarige ruin vind alles "eng" en liep dus altijd half/schuin achter me, maar die sprong nooit tegen me aan en wist dondersgoed dat hij moest uitkijken waar ik stond

de 3 jarige wilde eerst niet naast me lopen, heb toen een longeerzweep meegenomen en de zweep in mn linkerhand gepakt(uiteinde naar acgteren wijzend) paard in mn rechterhand en bijtikken maar! 2x tikken en ze loopt sindsdien keurig naast me en ho is nogsteeds ho, ga ik achteruit dan zij ook, loop ik vooruit loopt zij weer naast me

dit beviel me zo goed dat de andere paarden dat nu ook moeten Knipoog

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:11

Naast me vind ik niet handig. Stel je paard loopt links van je, en je bent met je paard in de wei aan het lopen. Dan kun je niet goed een bocht naar links maken zonder dat je harder moet lopen om je paard voorbij te lopen, of hem opzij moet duwen. Dus schuinachter vind ik het handigste, dat probeer ik ook zoveel mogelijk.

Milo komt vaak naast me lopen als hij even geaaid etc. wil worden, ik straf hem daar niet op af maar hij moet niet helemaal voorbij me gaan lopen. Soms loopt hij achter me. Dat is hoe ik geleerd heb me als leider te volgen. Ik zeg er wel even bij dat ik deze pony 100% vertrouw en hij los loopt in de wei. Als het een van de andere twee paarden was, of als ik met hem over de weg aan de hand liep, zou het me meer uitmaken.

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:29

ik heb hem altijd naast mij lopen, dan kan ik hem goed in het oog houden. dan zie ik hoe hij kijkt, of hij iets gezien heeft waar hij kan van verschieten, enz...
en stel je voor dat hij achter je loopt en hij verschiet, waardoor hij je omver loopt...

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:36

met mijn vorige pony ook altijd naast me, omdat we een hele goede band hadden en we elkaar met veel respect behandelde vond ik het het eerlijkst om naast elkaar te lopen, we stonden gewoon letterlijk en figuurlijk op de zelfde lijn.

Met mijn huidig paard niet. die loopt half achter me/naast me, omdat hij heel dominant is en erg de baas wil spelen..en het echt nodig is om hem te laten voelen dat ik de baas ben en beslissingen maak.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:38

liefst naast me....... paarden die ik vertrouw mogen achter mij lopen.......... MAAR er mag geen enkel paard voor me lopen Haha! Haha!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:59

Ik vind het fijner als een paard naast me loopt, als ie achter loopt is het altijd wel griezelig voor hetzelfde geldt spring ie zo op je als ie schrikt. Maar goed je kan dan ook goed achterom blijven kijken en opletten!
En voor mogen ze zeker niet lopen Knipoog

meisjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 22:10

Wil altijd dat ze naast me loopt veel gezelliger, en met een lange wandeling loopt ze aan de longeerlijn gaat zij gras eten en als ze einde van de lijn is draaft ze vooruit en zo wandelen we dan ook wel is.
Vertrouw haar gewoon volledig, heb dat vanaf veulen af aan gedaan.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:04

Shanna schreef:
em... paarden horen naast je te lopen maar sommige mensen willen hem inderdaad liever achter zich.. zijn dol op gevaar en de kans op hoeven in je nek! lekker knus toch? Clown

Voor je iets roept zou ik me maar eerst verdiepen in de gang van zaken.

De meeste mensen die een paard achter zich willen laten lopen laten het paard SCHUIN achter zich lopen,zo kan je paard ook niet tegen je knallen als hij naar voor springt.Een paard hoort dus niet naast je te lopen maar achter je,zo laat je zien dat jij de baas bent

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:26

Van mijn eigen paard boeit het me volstrekt niet waar ze loopt, verhoudingen zijn door en door bekend Haha! Bij een deur of andere smalle doorgang wacht ze keurig voor me, als ik de kant op wil waar zij loopt, maakt ze ook keurig ruimte, dus waarom zou ik me druk maken over een "positie"?
Andere paarden zijn een ander verhaal, die wil ik over het algemeen schuin achter hebben. Links of rechts maakt mij daarbij niets uit, gemakkelijk reageren van het paard wel Tong uitsteken

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 09:47

ik vind het str*ntvervelend als mn pony achter me loopt.

het is een shet en we gaan vaak een eindje wandelen, en dan wil hij uit zichzelf altijd achter me lopen, maar dan ook zo dicht achter mij dat als hij zn hoofd laat zakken, ik hem"schop" met mn voeten tijdens het stapppen.
ik vind het zo vervelend en wil hem liefst gewoon naast me (met zijn hoofd naast mij).

ik vind het ook beter dat hij naast me loopt omdat hij dan mij niet gewoon volgt, maar zelf ook wat vooraan loopt. dan is hij makkelijker voor de koets omdat hij gewend is om niet gewoon altijd achter iemand anders te lopen

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 08:17

hmm ik heb vroegfer geleerd dat je je paard altijd ACHTER je moet lopen maarja.. dat vind ik idd een beetje uhm gevaarlijk Tong uitsteken meestal loopt een pony naast me of schuinachter.. ligt aan het tempo Lachen ik denk er eigenlijk nooit zo bij na..

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 08:20

Ik loop altijd schuin-voor het paard. Ik vind dat je zo de meeste controle hebt. Want je kunt het paard in het zicht houden maar je loopt ook voorop Lachen

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 22:46

Ik heb het mezelf eigenlijk heer erg zo aangeleerd door mijn eerste pony. Niet zozeer dat hij schrikactig was, juist het tegenovergestelde. Eerder omdat als hij achter me liep, of dat nou schuin of rechtachter me was maakte niet uit, hij me op mijn hielen trapte, in mijn rug duwde enz.

Als ie zo naast me liep was ie ook veel beter te corrigeren doordat ik me elleboog zo goed kon gebruiken.

Wat ik uit de reacties opmaak heeft een ieder voor zichzelf een manier die diegene het prettigst vindt en is het dus ook heel erg een gevoelsmatige kwestie i.p.v. een regel.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:48

Vonnie84 schreef:
Afbeelding

Daarom doe je dat Knipoog

Ik heb soms de paarden langs me (m.n. als ik er 2 tegelijk aan het halster mee neem), maar meestal achter me. Gewoon aan een touwtje.

Zoveel gevaarlijker is het niet om ze achter je te hebben, je moet ze dan alleen goed in de gaten houden. Als ze langs je lopen, staan ze nog sneller bovenop je Knipoog

middelmatige dominantie totdat het paard uithaalt zeker Haha! ?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:52

Op zich wel mee eens, zeker als we door een deur heengaan, ga ik altijd als eerste. maar met een hengst zou ik het toch maar niet doen, die springt bovenop je!

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 11:02

een paard achter je laten lopen hmm daar had ik nog nooit van gehoord.
lijkt me idd niet egt veilig als tie schrikt dan zit tie tegen je aan Knipoog
ik laat paarden altijd naast me lopen , kan ik ze in de gaten houden Haha!

bassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 12:05

een paard dat ik niet ken heb ik liever naast me.
net als bassa maak mij het niet uit ik weet toch wel als ze gras ziet dat ze blijft staan. en ze doet toch echt super weinig.
maar zei is ook echt de enige die ik achter me wil hebben de rest niet zo.
maar net als sommige manege pony's maak mij het niet zo veel uit. omdat je die ken en weet wat ze doen Knipoog

fienntjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 18:36

Das toch niet confortabel? Je paard trapt constant op je hielen Clown En als hij schrikt word je lekker op je rug meegesleept

Maestroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:37

achter me vind ik echt neit fijn..me paard flipt heel snel om het zo maar te zeggen Tong uitsteken dus hij rent vaak naar voren.. ik vin dhet fijn als hij met zn hoofd naast me is.. dan loopt hij tenminste mijn tempo.. als ik hem achter me hebn gaat hij hangen op het touw of schiet ineens naar voren hihi Bloos