Een paard kopen bij de slacht, hoe gaat dat in z'n werk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CherokeeChum

Re: Een paard kopen bij de slacht, hoe gaat dat in z'n werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:43

By the way,zoekt en gij zult vinden,er zijn er zat te koop, die niet aan verwachtingen voldoen,te veel geld kosten in onderhoud, vooral tegen de winter.Handelaren kopen deze dieren vaak op in partijen, en maken snelle winst door ze ook weer snel door te verkopen en maken hun winst met een paar individuen. De rest gaat door ......
Kan je zelf wat met een paard.. dan kan je zo'n dier een akelig lot besparen.... Kan je dat niet en heb je zelf geen gelegenheid
om het te laten doen of hulp hiermee, niet doen dus!
Met name kleine kwpners,en te grote e-ponys en pony's zonder papier, koop je voor een zacht prijsje tegen de winter, om voornoemde reden.Good luck!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 09:58

hhm, ik zoek wel een wat groter paard, ben zelf niet echt bepaald klein.. maar waar moet ik beginnen met zoeken? ik ben daar helemaal niet bekend mee :S

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:39

mijn verzorgpaard zou geslacht worden (eigenaar was 'm beu) en die heb ik toen gekocht (voor de slachtprijs!).
hij is gezond, lief, en pas 14 jaar. kan bij mij lekker oud worden! ben er superblij mee.
maar dit paard kende ik al 3 jaar, dus ik wist wat er mee was, en waar z'n beperkingen liggen.
ik zou nooit zomaar het slachthuis binnenlopen (of een paardenmarkt) en daar wat weghalen. je weet nooit waarom ze er staan, he?
succes gewenst!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:57

Bij mijn weten kun je ze niet bij het slachthuis kopen. Dat zouden ze hier ook niet doen. De dieren staan daar, omdat ze om wat voor reden zijn verkocht om geslacht te worden. Daar hoort niet mee gehandeld te worden.Meestal zijn ze ook al tien minuten na aankomst dood. Wel hoor je van anderen dat een dier misschien naar de slager moet. Of ze worden aangeboden op bv Marktplaats of bij maneges. Zo kun je nog wel eens via via aan dieren komen, die nog wel een tijdje gelukkig kunnen leven. Wij hebben er ook zulke dieren staan. Maar daar kan absoluut niet meer op gereden worden. Ze zijn of te oud of ze mankeren wat als dampigheid of arthrose oid.
Paardenhandelaren op markten dreigen wel eens dat het dier naar de slacht gaat als je hem niet koopt, maar daar zou ik niet op in gaan. Je moet een dikke portemonnee hebben om zulke dieren te onderhouden en vaak wordt het een teleurstelling

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:40

@ Lowara:
maar vind jij het dan niet ook te triest voor woorden dat je als eigenaar eerst de hele moeilijke beslissing moet nemen je paard af te laten maken (wat vaak toch niet iets is wat je zomaar even doet) en vervolgens verplicht bent je dier dood te zien liggen, omdat er anders misschien wel iemand denkt leuk jouw paard te gaan 'redden'..?
Beetje krom, t doet meestal al pijn genoeg.

Ik zou eerder dus op een markt oid gaan kijken. Veel daarvan is ook wel verrot, maar grotere kans dat ze er staan omdat niemand er zin in heeft, waardoor je dus een leuk paard eraan kan hebben.

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:27

Lowara schreef:
rowan17 schreef:
Hoe zou jij het vinden als jij je paard voor de dood wegdoet, en een ander (de slager dus) het doodleuk (hoe toepasselijk..) voor je doorverkoopt?

dan heb je als eigenaar je taak niet goed gedaan.
Wij hebben ook een supermooi sportpaard naar de slacht gedaan wegens beenproblemen.
en mijn vader is pas weggegaan toen het schot was gelost en ons paard werd opgetakelt om geslacht te worden. controleren heet zoiets Knipoog

Onzin, dus een ieder die zijn paard voor de dood verkoopt, moet maar toekijken? Rolleyes Een slager dient zich gewoon aan zijn woord te houden, slachten dus. En zoals Kiwiko al zei, volgens mij is het zelfs ilegaal een dier door te verkopen.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:40

nou, onzin.... ik heb vaker verhalen gehoord van mensen wiens paard geslacht zou zijn (opgehaald door verzekering) en die kwamen dan een poos later op concours vrolijk (...) dat dier tegen. daar gaan m'n nekharen dus echt van overeind staan. het mag zeker niet, maar gebeurt dus wel!
ik weet zeker, dat als het voor mijn paard zover is, dat ik erbij blijf (inslapen of neerschieten). dat is dan ook het laatste dat ik voor hem kan doen, er tot het laatst voor 'm zijn. maar dus ook wel om te checken dat hij echt dood is...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:41

Als zo een dier bij de verzekering staat is het nog een ander verhaal........ maar eenmaal bij de slager, zal het dier niet levend het pand verlaten

torette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:44

geheel offtopic, maar hier werd altijd een hoefje van t paard teruggebracht om te zien of deze echt geslacht was.
Zo hoef je je dode paard niet opgetakeld te zien, maar weet je wel dat het gedaan is...

TS, succes met je zoektocht!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:55

Een slachthuis mag zijn slachtpaarden niet eens verkopen. Al gebeurt het wel, en soms is het ook wel goed hoor, maar het mag niet!

Waarom zet je geen advertentie op marktplaats? Zoiets als: recreatiepaardje gezocht voor een goed tehuis?? of: uw paard niet laten afmaken en toch een fijn leven voor hem??

Ik weet zeker dat je een hoop reacties zult krijgen.. Heb ik een hele tijd terug ook gedaan.. met resultaat..

Zo heb ik een manegepaard aangeboden gekregen, gratis anders zou ze naar de slacht gaan... alleen omdat ze een vals karakter had..

Helaas heb ik haar niet op kunnen halen, maar ze heeft wel een ander goed baasje gevonden.. zo zie je maar, en dit is niet verboden...

Sukses

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:58

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 18:00

Zoals idd het paard van KiWiKo......

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:17

Weet je waar ik wel nieuwsgierig naar ben, wat de reden is dat je een paard van de slacht weg wilt kopen. Hoop je op die manier een goedkoop paard te kunen krijgen of wil je een goede daad doen door bij de slacht een paard weg te halen?

Je kunt denk ik niet zomaar een paard bij de slachterij wegkopen. Daar zou ik dus mee uitkijken (omdat ik vrees dat het wel buiten legaliteit voorkomt). Denk dat de meeste mensen die een paard redden van de slacht dit doen, door een paard van een eigenar zelf over te kopen voordat deze bij het sachtuis terechtkomt.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 15:35

het is een combinatie van beiden, ik heb wel het geld om een paard te onderhouden, maar heb geen geld voor een heel erg duur paard met een geweldige gang/bloedlijn/dressuurniveau. En dat zoek ik ook helemaal niet, ik wil gewoon een leuk recreatiepaardje, voor niet al te veel geld (dus geen 3000 euro ofzo), ik weet dat ik 'm een goed leven te bieden heb en dat ik 'm mijn/zijn hele leven bij me wil houden. En ik hoorde dus dat er ook een heleboel leuke recreatiepaarden bij de slacht terecht komen en dat vind ik dus zonde, die zou het bij mij dus nog heel goed kunnen hebben.

Ik heb laatst wel te horen gekregen dat m'n vorige VP misschien te koop komt, dus misschien gaat het op die manier ook wel lukken, maar als het op die manier niet lukt, dan ga ik het op deze manier proberen.

in ieder geval heel erg bedankt voor alle reacties, het heeft me heel erg geholpen!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:38

Wij hebben ookal 2 paarden van de frikandellen gered hoor. Prima paarden waren het, manegepaarden zonder gebreken, alleen 14 en 15 jaar. Ik hoop dat je ook geluk hebt en er eentje tegen komt. Knipoog

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:39

rowan17 schreef:
Ellebelletje schreef:
Ik denk dat we hier wel weer de eeuwige discussie op kunnen gaan starten waarom ze een paard bij de slacht wil gaan kopen en blablaba...maar daar schiet te TS niets mee op!!!
Anders had ze wel een discussieforum opgesteld voor het wel of niet kopen van een slachtpaard!

TS: Goed van je dat je dit van plan bent! Laat je wel een dierenarts mee om te keuren? Om zeker te weten dat je geen gebrekkig paard koopt?

Ik zou gewoon eens bij de echte slachthuizen navragen, of kijk eens op paardenmarkten! Daar staan ook veel dieren met eindbestemming : Slachthuis!

En zekerste weten dat er niet Alleen maar slechte dieren hier belanden.

Je zegt het zelf al; EINDBESTEMMING! En denk je nu werkelijk dat je een dierenarts mee krijgt naar t slachthuis om een paard te keuren? Rolleyes

Je kan zeker een dierenarts meekrijgen om even te keuren. De man die onze weide huurt heeft zo'n 20-tal paarden die bijna allemaal van de slacht af komen. De meesten zijn gezond, en sommige hebben enkele kwalen, maar er is geen een paard bij die er serieus aan toe is.

De meesten worden zelfs nu nog gereden door kinderen.
Moest ik plaats genoeg hebben, zou ik zelf ook wel enkelen redden.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 16:32

hyppolyte schreef:
het is een combinatie van beiden, ik heb wel het geld om een paard te onderhouden, maar heb geen geld voor een heel erg duur paard met een geweldige gang/bloedlijn/dressuurniveau. En dat zoek ik ook helemaal niet, ik wil gewoon een leuk recreatiepaardje, voor niet al te veel geld (dus geen 3000 euro ofzo),

Ik denk eerlijk gezegd wel dat je met een "slachtpaard" kans hebt op hoge kosten aan de DA... misschien ben je dan duurder uit als een gewoon gezond recreatiepaard te kopen. Ik vind het wel heel nobel van je maar goedkoper is het denk ik niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 10:00

Citaat:
@ Lowara:
maar vind jij het dan niet ook te triest voor woorden dat je als eigenaar eerst de hele moeilijke beslissing moet nemen je paard af te laten maken (wat vaak toch niet iets is wat je zomaar even doet) en vervolgens verplicht bent je dier dood te zien liggen, omdat er anders misschien wel iemand denkt leuk jouw paard te gaan 'redden'..?

Je bent nergens toe verplicht. Ik zou bv een vertrouwd iemand mee laten gaan want ik kan dat zelf niet.

Nog een andere tip: neem eens contact op met de dierenbescherming.
Afgelopen week zijn er ergens 50 paarden in beslag genomen. Verder zal de DB wel vaker paarden in beslag nemen waar verder niks aan mankeerd en dus een goed huis zoeken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 10:05

Cowgirl schreef:
Citaat:
@ Lowara:

Je bent nergens toe verplicht. Ik zou bv een vertrouwd iemand mee laten gaan want ik kan dat zelf niet.

Nog een andere tip: neem eens contact op met de dierenbescherming.
Afgelopen week zijn er ergens 50 paarden in beslag genomen. Verder zal de DB wel vaker paarden in beslag nemen waar verder niks aan mankeerd en dus een goed huis zoeken.

inderdaad, ben ik later ook van plan

ml0es

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 15:29

Mijn verzorgpony komt ook van de slacht, ze mankeerd niks, ze heeft daar gestaan vanwege erge hoefbevangenheid, iig dat vertelde onze hoefsmid mij (van hem was ze, hij heeft hem van de slacht gekocht)

Maar hoe dat werkt als je een paard van het slachthuis wilt kopen, zou ik niet weten

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 15:40

Ik denk dat je is op de paarden markt moet kijken, iemand daar ervaring mee?en hoe gaat dat in zijn werk..?
zijn ze toch vaak ook niet zo duur, en je kunt er vast wel wat vinden..misschien een idee

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 15:46

Slager hier handelt ook een beetje in paarden, en ik moet zeggen dat hij het op een nette manier doet. Mensen die hun paard per se geslacht willen hebben omdat hij ziek oid is, kunnen gaan kijken of hij echt dood is (weet niet hoe dat precies in zn werk gaat).

Wat ik jou zou aanraden is om bij handelaren langs te gaan, daar staan ook regelmatig leuke paardjes tussen. Ik heb ook een tijdje bij zo'n handelaar gereden, waar ook paardjes stonden die imo ook rechtstreeks van de slager afkwamen arme beesten. Maar ook stonden er vaak paarden waar echt nog wel iets leuks van te maken is.

Voor de mensen die denken dat paarden niet voor niks naar de slager gaan. Ga eens met een tikkeltje ouderwetse boer praten, denk dat je er dan misschien anders over gaat denken Knipoog

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 19:27

heey...
ik vind het een goed idee om een paard bij de slacht te kopen ( als het helemaal gezond is ) vaak staan er paarden die niks hebben of iets wat makkelijk te verhelpen is ...
er zijn zat mensen die paard naar de slacht doen omdat ze er geen geld meer aan uit willen geven... ben het dus met de ts eens...
ik hoop dat ej een leuk vind .. Knipoog

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 09:19

Misschien moet je onderstaande meneer eens bellen. Die krijgt paarden binnen van eigenaren die het echt niets kan schelen... Export is erger als slacht.... (niet voor tere zieltjes, heb het zelf ook niet gezien maar zo gaat dat met export paarden: http://www.sharkonline.org/horseslaughter.mv )
Dit kwam ik op internet dus tegen;
Gevraagd voor EXPORT: Alle soorten Rij- en Slachtpaarden. Inl: Harry Bekhuis 0541-680425
Plaatsing
Plaatsingsdatum en tijd: 14-08-2006 10:57

Aanbieder
Plaats: VASSE
Postcodegebied: 7661
Provincie: Overijssel
E-mailadres: bekhuisvee@zonnet.nl

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 09:27

Gezien het zomer is: loop eens wat jaarmarkten af, daar staan er vaak hopen bij mekaar die na niet-verkopen naar het slachthuis gaan.
En als je een draver of een volbloed ziet zitten kan je een bericht ophangen op een renbaan, er zijn altijd eigenaars die een ex-koerspaard een mooi recreatieleven willen bezorgen en daar niet te veel voor vragen.