Tips voor bewaren van geduld..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Tips voor bewaren van geduld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:15

Een leasepaard wordt ineens een manegepaard....rijden er nog anderen op dan? Hoe wil je in hemelsnaam een probleem corrigeren als je A: niet de enige bent die met het dier omgaat, en B: er nog geen zeggenschap over hebt ook?

Ik denk overigens dat dit topic dan maar verplaatst moet worden naar het manegepaard topic. Alle adviezen die we hier geven en kunnen geven halen toch niets uit omdat je er toch niets mee mag doen.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 13:21

Ja Sanja is een manegepaard en ik lease haar van de manege. Ik heb best wat over haar te zeggen en er rijden 2 andere mensen op haar en die kunnen hun geduld wel bewaren en zitten hier dus ook niet mee. Ik vraag tips hoe ik mijn geduld kan bewaren en geen commentaar over het zeggenschap of dat ik d'r mishandel. Ik weet dat ik fout bezig ben tegenover Sanja en ik probeer het op te lossen. Niemand die me ook helpt, ik krijg alleen maar gezeur te horen, wat ik weet..
Laatst bijgewerkt door Iepoetjuh op 24-08-06 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:26

Een manegepaard die je leased kun je volledig leasen, of voor een gedeelte leasen. Als je hem volledig leased, betekend dat dat jij de enige bent die er op rijdt, en dat je problemen die je krijgt er zelf in hebt gereden (of er uit moet rijden).
De andere ruiters die op dit paard rijden, hebben die geen moeite met de galop? Of geen moeite met driftig worden? Klem je teveel, spoor je onnodig aan?

Ik zou teruggaan naar het begin en zitlessen nemen. Paard aan de longe, jij in het zadel en gaan galopperen. Geen zweep, geen teugel, geen spoor. En kijk dan wat ze doet. Als dat goed gaat, lang teugeltje en alleen in de bak. Als dat goed gaat, steeds een paar paarden erbij. Zij in de galop, jij blijft stappen. Als zij gaan stappen ga jij in galop.

Een manegepaard die weet hoe het er tijdens de les aan toegaat zul je moeilijk uit zijn sleur kunnen krijgen, maar het moet wel lukken. Maar dan moeten alle mensen die op dat paard rijden op een lijn zitten.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 13:30

Ze doet het bij iedereen. Alle mensen die op d'r stappen kunnen niet goed met d'r galopperen. Wat ik niet heb gezegd is dat ze o-benen heeft waardoor d'r hoeven naar binnen staan, maar kan dat dan een reden zijn dat ze zo hard gaat en zulke enorme passen maakt?

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 13:32

Ik lease haar maar twee dagen per week. Ik vraag geen oplossing voor haar probleem, maar voor het mijne. Hoe kan ik mjn geduld beter bewaren?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:36

De verkeerde stand van de benen is niet de oorzaak voor dit gedrag. Ik blijf denken aan een probleem in de rug, of een slecht passend zadel. Ik zou er een osteopaat bijhalen als het mijn paard zou zijn. Daarna een maand rust, en daarna even door iemand laten rijden en doorrijden die verstand heeft van rijden en me kan vertellen of dit een resultaat is van verkeerd aanrijden/doorrijden, of of dit probleem verholpen is door die behandeling. Zadel zou ik overigens ook laten controleren.

Maar goed, het is niet belangrijk wat ik zou doen, daar kun je verder toch niets mee. Maar een ding weet ik wel: als jij het probleem kunt verhelpen dat ze de benen neemt in die galop, heb jij geen reden meer om kwaad te worden...probleem opgelost...toch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:37

Iepoetjuh schreef:
Ik vraag geen oplossing voor haar probleem, maar voor het mijne. Hoe kan ik mjn geduld beter bewaren?

Tot tien tellen...Haha!

En waarom vraag je geen oplossing voor Sanja's probleem?

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 13:41

Ja dat is waar. Ze heeft ook een oud, kapot, slecht passend zadel. Daar moet het probleem dan in zitten. Ik ben ook al heel lang op zoek naar een ander zadel, want deze ligt achter los en past gewoon niet goed. Ik zat ook te denken aan boomloos, maar vanwege de verhalen dat het toch niet zo heel goed was denk ik aan een goed dressuur zadel. Hopelijk helpt dat. Maar tot die tijd moet ik wel iedere week weer lessen en vrij rijden. Met vrij rijden gaat het beter. In de les, samen met andere mensen doet ze zo. Ze plakt dan ook altijd achter andere aan en galoppeerd zo hard door tot ze achter een ander zit en weer kan gaan draven. Ligt het dan aan het zadel of aan haar eigenwijzigheid. Ik weet het niet..

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 13:42

Cassidy schreef:
Iepoetjuh schreef:
Ik vraag geen oplossing voor haar probleem, maar voor het mijne. Hoe kan ik mjn geduld beter bewaren?

Tot tien tellen...Haha!

En waarom vraag je geen oplossing voor Sanja's probleem?

Nou bij deze. Ik vraag een oplossing voor Sanja's probleem. Kom maar op met tips Haha!

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:44

Twee dingen. Ten eerste: wat me opvalt is dat je een topic opent waarin je heel eerlijk aangeeft dat je met rijden een probleem hebt en dat dat probleem jouw probleem is: je drift. Als mensen je daarover dan tips geven, en daarbij jou niet ontzien, reageer je eigenlijk al redelijk geirriteerd. Ik vind het super dat je je openstelt om het probleem op te lossen, maar probeer dan ook de tips die mensen je geven, te accepteren en te bezien of je er iets aan hebt.

ten tweede: Wat je verstandig doet, is als ze weg springt, terug, ademhalingsoefeningen, iets blijs denken, haar iets vragen dat ze heel goed kan, zodat je weer blij en trots op je paardje bent. Dan kan je haar weer belonen, en dan opnieuw proberen juist dat moeilijke te doen. Een tijdje niet meer lang galopperen, maar net een volte en dan weer een tijd iets anders doen.

Als je echt voelt dat je (onterecht) boos op het paard wordt, omdat ze niet precies doet wat jij zou willen dat ze deed: stap eraf. je moet dan wel zeker weten dat het aan jou ligt, en dat het niet voor haar een manier wordt om onder het werk uit te komen, maar het is niet eerlijk als jij chagrijnig wordt en je rothumeur op je paard botviert. Stap eraf, ga haar even poetsen, geef haar iets lekkers en probeer het een volgende dag opnieuw. Je bent zelf ook soms moe en dan kan je minder hebben: ga dan het gevecht niet aan, want daar worden jullie allebei boos van en dan raak je op termijn je vertrouwen in elkaar kwijt.

succes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:50

Iepoetjuh schreef:
Nou bij deze. Ik vraag een oplossing voor Sanja's probleem. Kom maar op met tips Haha!

Tip 1: Vragen aan de medeleasers en eigenaar van het paard of het paard een Fysiobehandeling mag ondergaan, eventueel Osteopaat/Holistisch Dierenarts (dat houdt in dat er eventueel een paar weken rust aan vast zit zodat ze niet kunnen rijden)
Tip 2: Tandartsbezoekje?
Tip 3: Ander zadel! En niet wachten tot je het bedrag hebt voor een dressuurzadel, een goed passende tweedehands kan ook.
Tip 4: Back to basics, zitlessen, longeren eventueel met Pessoa.
Tip 5: Meer vrij rijden, minder groepslessen, meer privelessen. In de groepslessen niet galopperen als de rest dat doet, wel galopperen als de rest draaft of stapt.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 13:51

silvana schreef:
Ik snap je instructrice niet helemaal,ik had je al van het paard gesleurd of uit de les gestuurd.
gelukkig zie je zelf in hoe onredelijk je bent.Heel erg oneerlijk naar het paard toe.

Dan leer ik toch al helemaal niet meer wat ik eraan kan doen? En ik zie idd in hoe onredelijk het is tegenover San. Maar denk niet dat zij er ook niet aan meedeald. Het gaat nu al stukken beter, maar als je er voor de eerste keer op gaat zitten loopt ze zo met je weg. Je hebt er dan niks meer over te zeggen, want je kan been geven en je teugels opzij houden wat je wilt, maar ze loopt mooi met d'r hoofd helemaal naar links/rechts rechtdoor. Zij is dus ook eigenwijs.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 13:55

Cassidy schreef:
Iepoetjuh schreef:

Tip 1: Vragen aan de medeleasers en eigenaar van het paard of het paard een Fysiobehandeling mag ondergaan, eventueel Osteopaat/Holistisch Dierenarts (dat houdt in dat er eventueel een paar weken rust aan vast zit zodat ze niet kunnen rijden)
Tip 2: Tandartsbezoekje?
Tip 3: Ander zadel! En niet wachten tot je het bedrag hebt voor een dressuurzadel, een goed passende tweedehands kan ook.
Tip 4: Back to basics, zitlessen, longeren eventueel met Pessoa.
Tip 5: Meer vrij rijden, minder groepslessen, meer privelessen. In de groepslessen niet galopperen als de rest dat doet, wel galopperen als de rest draaft of stapt.

Tip 1: Denk niet dat ze dát goed vinden eerlijk gezegd Clown
Tip 2: Kan ik vragen
Tip 3: Ik wil ook geen nieuw zadel, maar een tweedehands dressuur voor ongeveer rond de 170 euro Tong uitsteken
Tip 4: Waarom?
Tip 5: Helaas. Je moet minstens 1 maal per week les hebben. Ik zat zelf ook te denken aan privéles, maar dat is duur, dus dat kan ook maar voor twee keer. En dat galopperen als de rest stapt doe ik ook, maar het feit dat die andere er nog in de bak stappen maakt haar al tot racen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:59

Betreffende tip 4: Als ik de fotos in je profiel zo bekijk, zie ik een paard met een mager bespierde achterhand. Een pessoa helpt bij het onderzetten van de achterhand, en het over de rug lopen in stap en draf. Galopperen mag op de laagste standen niet. Een paard wat zijn rug vastzet kun je op deze manier loswerken (mits Pessoa niet te strak staat).
En een zadel van 170 Euro moet toch op te hoesten zijn als je met zijn drieen bent?

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 14:05

Tja.. jammer genoeg is er een van die nog niet eens zeker weet of ze blijft rijden en ik ga met die ander geen zadel kopen. Het spijt me zeer, maar dat geld heb ik zelf wel, dus zadel komt er wel. Ik heb geen pessoa en ik weet ook verder niemand daar die er een heeft. Maar wat ik me afvraag, waarom moet haar achterhand gespierder worden? Om de rug los te werken lees ik. Ja.. dat kan, maar ze gaat zowiezo al met d'r hoofd naar beneden lopen tijdens longeren.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 14:21

Nouja, mijn topic loopt een beetje uit de hand Clown
Het is niet de bedoeling dat jullie denken dat ik een dierenbeul ben of dat ik Sanja mishandel, want ze vindt me nog steeds lief, volgt me overal en likt na het rijden me helemaal af. Ws ligt het:
1: aan Sanja zelf. Eigenwijs en ondeugend
2: aan het zadel wat er ws ook wel iets mee te maken heeft
3: aan de ruiters

Daarnaast kan ze er dus niet zo goed tegen dat er andere mensen in de bak meerijden. Misschien wil ze zich uitsloven voor hun Tong uitsteken Ik weet niet waarom ze raar doet met andere erbij. Voor de rest kan ik moeilijk het hele verhaal uit gaan leggen vanachter mijn pc. Hoop dat het nu weer wat beter is, want ik bedoelde het niet kwaad Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:41

Iepoetjuh schreef:
Ja.. dat kan, maar ze gaat zowiezo al met d'r hoofd naar beneden lopen tijdens longeren.

Hoofd laag betekend niet automatisch dat de rug meegaat en de achterhand eronder komt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:43

Iepoetjuh schreef:
Ws ligt het:
1: aan Sanja zelf. Eigenwijs en ondeugend
2: aan het zadel wat er ws ook wel iets mee te maken heeft
3: aan de ruiters

4: combinatie van 1-3. En aan punt 2 is er heel makkelijk wat te doen (denk persoonlijk dat dit de grootste factor is, en niet punt 1 of 3).

Overigens is een Pessoa makkelijk zelf te maken. Zal even een link opzoeken met de instructie.

*Edit, gevonden, Kijk op http://www.pink-horizon.nl/ , onder : Doe het zelf, knutselen, Pessoa tuigje maken.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 15:32

Ok bedankt voor de link. Punt 2 heeft er natuurlijk zeker weten wat mee te maken. Je schrikt je ws dood als je hem ziet en hoe hij ligt is niet perfect. Ik zal kijken of ik die pessoa in elkaar krijg, want ik ben niet zo knap Haha! En ik ga zeker een paar keer privéles nemen. Ik had het er nog over met mijn moeder, die zelf ook rijdt en die kent Sanja ook goed. Ze helpt me er ook goed mee en een vriendin van me ook, dus ik kom er wel weer uit, maar het ergste is nog wel dat ik Sanja zo hard aanpak. Ik kan echt letterlijk wel janken na het rijden van zo'n les. Daarna voel ik me echt dagen schuldig.. Vreselijk. Ik hoop nou eindelijk eens een oplossing te hebben voor dit Lachen

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 15:35

Ow maar ik heb geen longeersingel.. Kan het ook aan een zadel gemaakt worden?

TrotterQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:58

hoi,
ik denk dat jou sanja een typische manegepaard is.
vroeger toen ik nog op onze manege reed +_ 15 jaar geleden, gingen de pony's of paarden ook altijd zo hard mogelijk om weer achteraan de rij ervoor aan te sluiten.misschien is jou paard dit te erg gewent?
misschien kun je proberen om zoveel mogelijk alleen te rijden en priveles te nemen ipv. de manegeles te volgen.
en wat betreft je ongeduld, probeer je te ontspannen en niet te erg op het probleem fixeren. houd je met de andere oefeningen bezig die wel goed gaan. en blijf tussendoor alle voorgaande tips uitproberen.
succes.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:02

het probleem onderkennen is al een hele grote stap in de goede richting.

Als ik mijn geduld dreig te verliezen (vroeger, Haha! nu gebeurd dat helemaal niet meer) dan ga ik een liedje zingen, of wat neurieen.... en iets anders doen, waardoor ik weer rust in de combinatie krijg...... en als ik dan weer rustig was dan ging ik pas weer de moeilijkheid opzoeken

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:15

als ze zo gaat scheuren een volte laten rijden, steeds kleiner totdat ze weer rustig is. Als ze rustiger draaft ( het tempo dat jij wilt) dan kan je de volte wat groter rijden steeds groter totdat je een grote volte rijd. Doe dat ook eens als je haar aan het voorberijden bent op de galop. Je kan haar dan vanuit een kleine volte ( waar het wel allemaal past) naar een grotere volte laten galloperen Knipoog

Hopelijk heb je er wat aan Knipoog

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:14

Als ik jou was, zocht ik een andere hobby, dammen of zo, als je dan je geduld verliest gooi maar met die stenen!!

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 20:04

motermuis schreef:
hoi,
ik denk dat jou sanja een typische manegepaard is.
vroeger toen ik nog op onze manege reed +_ 15 jaar geleden, gingen de pony's of paarden ook altijd zo hard mogelijk om weer achteraan de rij ervoor aan te sluiten.misschien is jou paard dit te erg gewent?
misschien kun je proberen om zoveel mogelijk alleen te rijden en priveles te nemen ipv. de manegeles te volgen.
en wat betreft je ongeduld, probeer je te ontspannen en niet te erg op het probleem fixeren. houd je met de andere oefeningen bezig die wel goed gaan. en blijf tussendoor alle voorgaande tips uitproberen.
succes.

Is ze ook wel, maar met vrijrijden gaat ze nooit achter een ander aan, ze doet het alleen in de les.. Ik doe ook vaak andere oefeningen. Als de andere galopperen ga ik stappen. Keertwendingen rijden, terug en vooruit. Daarna zegt de insructrice dat ik een stukje mag. Meestal gaat dat wel goed.