Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tinkersjakie

Re: Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:45

Lijkt me erg moeilijk om een shire tegen te moeten houden, mijn zus heeft een jaarling appie/tinker kruising van 1.33 en die houden we niet eens.
Als ze gaan vechten dan wordt het heel moeilijk............
Hij doet dit niet uit angst maar echt etteren, zovan hier heb ik geen zin in en komt met zijn voorbenen omhoog. Wij gebruiken een praam en dat gaat goed. Dat kun je ook eerst proberen, ze maken dan zelf een stof aan waar ze suf van worden. Het is het proberen waard!!

Voordat ik verder commentaar krijg we gebruiken de praam niet gelijk maar eerst proberen we het zo en als ie dan gaat etteren dan krijgt ie die om omdat het ook anders levensgevaarlijk wordt, hij heeft namelijk al boven op mijn zus haar borst gestaan en wordt nu te groot dat ik hem ook niet meer makkelijk naar beneden kan duwen (dit lukte namelijk nog wel toen ie kleiner was), de laatste keer hebben we hem bij de tralies van een stal "vast" gezet (touw zigzag en een keer om de buis heen gedaan en vast gehouden) en dan zo dat ie eigenlijk met zijn hoofd er bijna tegen aan staat zodat ie niet makkelijk omhoog kan gaan, dit ging ook heel goed.
Ook belonen we natuurlijk heel overdreven als het wel goed gaat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 20:11

toch snap ik de touwmethode nog niet.
ik denk dat het bij sommige paarden niet lukt.
Mina kan ik perfect met een touw aan de benen zitten é(ze laat zich bandageren, haar benen wassen, ...)
maar ze vertikt het gewoon om haar benen op te tillen.
met of zonder touw, het maakt haar niet uit, je krijgt ze niet omoog, en als ze het beu wordt maait ze in jouw richting.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 07:59

avanoort schreef:
En kon het daarna zonder?

nadeel van de gel is dat het minstens een half uur duurt voordat het werk ,een minstens een paar uur duurt voordat het weer uitgewerkt is. bovendien is het moeilijk te doseren. vraag de dierenarts om langs te komen en hem te sederen, bij voorkeur met domosedan. hij kan dan ook even kijken of het goed gaat en zonodig nog wat meer geven. als hij moeilijker doet met de achtervoeten kun je met die beginnen omdat de verdoving dan nog het beste werkt en daarna de voorvoeten doen.

je zult het misschien meer dan een keer moeten laten doen, maar het zal iedere keer beter gaan, vooral als je tussendoor ook oefent.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 08:04

Ik gebruik een spray en die maakt ook rustig worden ze ook niet duf van.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 13:33

Vanavond is het zover, ik laat het jullie weten!

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 13:43

Heel veel succes

Ik denk dat ik in dit geval er ook voor zou kiezen om hem voor deze keer te laten sederen. Oefenen moet gebeuren...maar als er een tijdsdruk op staat (aangezien hij gewoon bekapt moet worden) kan je naar mijn mening niet optimaal bezig zijn met hem.

Dus inderdaad...sederen zodat de scherpe kantjes eraf zijn...proberen er een zo positief mogelijk gebeuren van te maken en daarna rustig aan gaan oefenen.

Ben benieuwd hoe het zal gaan!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:54

Je hebt zo te horen een strontvervelend varken van een paard. Er is hem voor zover ik lees nooit iets ergs gebeurd waaraan ie een slechte herinnering kan hebben en toch vertikt ie het pootje te geven.

Zolang je dingen doet waar ie niet moe van wordt of wat ie niet erg vindt werkt hij mee, maar als er even twijfel is dan is ie gewoon eigenwijs.

Ik heb een hele andere tip, maar dat moet je wel durven.
Na maanden geduld, oefeningen, liefkozinkjes, snoepjes, oefenen, oefenen, oefenen wou mijn 3-jarige KWPN-merrie nog steeds niet meewerken. Sterker nog, als je al aan de achterbenen kwam trapte ze je lens (en geloof me, paarden kunnen wél opzij uitslaan!). Diverse 'paardenfluisteraars' erbij gehaald en elk truukje werkte ofwel niet of slechts éénmalig. Daarna had ze het door en weer doffe ellende.
Uiteindelijk op advies van een ouderwetse paardenboer het volgende: een zéér sterk halster (in jouw geval dus een kettinghalster), touw van sleepkabel van het halster naar een iets zo stevig dat het absoluut niet mee kan geven of breken (in mijn geval een stalen trap in beton gegoten, vlak langs de stalmuur op). Toch een touw met een lus om de kootholte heen, ver opzij staan, aanspannen en dan maar laten vechten. Tot het bittere eind. Of ie nu op z'n bek gaat of niet, touw onder spanning houden. NIET LOSLATEN! Als je loslaat heb je het weer eeuwig verloren! Laat het paard zich maar beurs en moe worstelen, die van mij is uiteindelijk 4 of 5x in blinde woede onderuit geklapt, ik stond met tranen in de ogen het touw vast te houden, overal schaafplekken, snee boven op het hoofd van het paard dat later gehecht moest worden maar na anderhalf uur was ze zo moe (en zeiknat bezweet) dat ze zich overgaf.
Volgende dag weer (toen was het niet zo makkelijk om die lus weer om het been te krijgen...) en toen duurde het 15 minuten. Daarna weer en was het 3x uitslaan en over. Kort daarna en nu nog steeds (meer dan 10 jaar verder) kan de smid haar in haar eentje, met touwtje los om de hals, bekappen en eventueel beslaan.

Het is niet zonder risico, ik geef het toe, maar soms is geduld NIET de weg en is het tijd om grovere maatregelen te nemen.

Ik hoop natuurlijk dat je er op een andere manier uitkomt...

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 07:52

Ik begrijp dat die methode goed gewerkt heeft voor jouw paard. Maar ik verkies dan toch de voorkeur naar een verdoving in plaats van een lichamelijk gevecht.
Gelukkig was geen van beide nodig!!

Na vorige week dinsdag, de 1e poging van bekappen die zo ontzettend moeilijk ging (twee en een half uur + 1 voet bekapt), heb ik hem op woensdag weer bij me gehad en een ware join up gedaan in de paddock.
Het was een emotioneel moment voor ons beide. Hij accepteerde mij echt als leider en als vriend.
Ik mocht op dat moment alles met hem doen, zelfs voeten optillen.
Vervolgens heb ik hem gisteren weer opgehaald uit de weide, ik was benieuwd wat hij ervan onthouden had.
Als een klein puppy waggelde hij achter mij aan. En hij tilde al zijn voeten op, mits ik het commando "voetje" gaf. Als de smid het zei vertikte hij het.
Zelfs zijn achterbenen! En met zijn oogjes keek hij mij zo aan van "als ik bij jou ben, is het oke".
En het was oke, hij heeft zicht super gedragen en de hoefsmid zei ook "ik weet niet wat gedaan hebt, maar ga er vooral mee door!".

Ik heb echt het gevoel dat we nu een "klik" hebben met elkaar. Lester is echt een onwijs intelligent paardje aan het worden!!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 08:51

Dat klinkt super!!!!! OK dan!

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 09:24

Ik voel me dan ook euforisch vandaag!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:30

Fijn dat het zo goed is gegaan, ik hoop dat je deze positie vast kunt houden.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 10:32

Dank je, ik hoop het ook!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 07:40

Nogal gemakkelijk dat je grijpt naar dé join up en niet andere methoden probeert.

Ik heb eens op jouw advies GOED GELEZEN,nergens zie ik staan dat je paard een hengst is.En bovendien,het lijkt me niet als of het paard in levensgevaarlijke(zoals jij het beschrijft)situaties terechtkomt maar dat je er gewoon geen zin hebt om alternatieven te proberen maar die voor het paard wel fijner zijn

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 07:53

Armaris schreef:
Nogal gemakkelijk dat je grijpt naar dé join up en niet andere methoden probeert.

Ik heb eens op jouw advies GOED GELEZEN,nergens zie ik staan dat je paard een hengst is.En bovendien,het lijkt me niet als of het paard in levensgevaarlijke(zoals jij het beschrijft)situaties terechtkomt maar dat je er gewoon geen zin hebt om alternatieven te proberen maar die voor het paard wel fijner zijn

Nou sorry hoor dit slaat echt nergens op.........
Wat maakt het uit of het een hengst, ruin of merrie is, allemaal kunnen ze omhoog komen of moeilijk doen bij een hoefsmid.
En wat is nou fijner of je een join up met je paard doet en hij ziet je als leider en iemand die hij kan vertrouwen of touwen om de benen knopen of zeer vast zetten aan iets stevigs.
Als ik haar verhaal zo lees lees ik af dat ze een bang paard heeft en hoe ze het heeft opgelost dat het goed heeft uigepakt, dat is toch super!!!
Er is denk een heel groot verschil met vertrouwen gekomen van het paard af naar haar toe, en dat wil iedereen graag lijkt me.

Als een shire even omhoog komt en begint te meppen met de voorbenen zie ik wel als iets gevaarlijks want je moet er maar net een mep van krijgen.
Wat voor methodes had jij dan graag gezien?

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 12:38

@armaris: Het paard is een ruin.

sorry maar ik vindt dit geen aardige reactie van je.
Ik ben blij dat ik mijn doel bereikt hebt, namelijk het laten bekappen van allevier zijn benen, en ik ben er trots op om te kunnen zeggen dat ik dat zonder verdoving, touwen en andere hulpmiddelen heb kunnen doen.
Uit jouw opmerking vat ik op dat jij vindt dat het gebruik van een join up grijpen is naar de makkelijkste weg.
Andere methoden zouden namelijk veel prettiger zijn voor het paard, en welke methode is dat dan? Die van sederen of van de touwen. Iedere methode heeft zijn voor en zijn nadelen.
En ik vindt dat jij weleens met wat meer respect voor de situatie mag reageren!

@tinkersjakie: dank je voor je aardige reactie! Jij hebt tenminste een idee van welke kracht er uit een shire kan komen.
En die "kracht" vindt Armaris dus niet levensgevaarlijk.
Ook al is het mijn eigen paard, ik ga niet onnodig risico's nemen, ik ga er verantwoordelijk mee om en probeer tegelijkertijd een fijne oplossing voor het paard te vinden, ook al lukt dat niet altijd, ik vindt dat ik het nu prima heb opgelost, onze band is nu echt zoveel beter.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 15:58

tinkersjakie schreef:
Armaris schreef:

Nou sorry hoor dit slaat echt nergens op.........
Wat maakt het uit of het een hengst, ruin of merrie is, allemaal kunnen ze omhoog komen of moeilijk doen bij een hoefsmid.
En wat is nou fijner of je een join up met je paard doet en hij ziet je als leider en iemand die hij kan vertrouwen of touwen om de benen knopen of zeer vast zetten aan iets stevigs.
Als ik haar verhaal zo lees lees ik af dat ze een bang paard heeft en hoe ze het heeft opgelost dat het goed heeft uigepakt, dat is toch super!!!
Er is denk een heel groot verschil met vertrouwen gekomen van het paard af naar haar toe, en dat wil iedereen graag lijkt me.

Als een shire even omhoog komt en begint te meppen met de voorbenen zie ik wel als iets gevaarlijks want je moet er maar net een mep van krijgen.
Wat voor methodes had jij dan graag gezien?

Ok,ik heb fout gelezen.Mijn excuses!

Ik vind een join up meer iets als laatste redmiddel.TS heeft niet geprobeert met een touw of andere middelen.Voor een mens betekent een join up niets maar voor een paard kan het een psychische klap zijn

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 16:00

avanoort schreef:
@armaris: Het paard is een ruin.

sorry maar ik vindt dit geen aardige reactie van je.
Ik ben blij dat ik mijn doel bereikt hebt, namelijk het laten bekappen van allevier zijn benen, en ik ben er trots op om te kunnen zeggen dat ik dat zonder verdoving, touwen en andere hulpmiddelen heb kunnen doen.
Uit jouw opmerking vat ik op dat jij vindt dat het gebruik van een join up grijpen is naar de makkelijkste weg.
Andere methoden zouden namelijk veel prettiger zijn voor het paard, en welke methode is dat dan? Die van sederen of van de touwen. Iedere methode heeft zijn voor en zijn nadelen.
En ik vindt dat jij weleens met wat meer respect voor de situatie mag reageren!

@tinkersjakie: dank je voor je aardige reactie! Jij hebt tenminste een idee van welke kracht er uit een shire kan komen.
En die "kracht" vindt Armaris dus niet levensgevaarlijk.
Ook al is het mijn eigen paard, ik ga niet onnodig risico's nemen, ik ga er verantwoordelijk mee om en probeer tegelijkertijd een fijne oplossing voor het paard te vinden, ook al lukt dat niet altijd, ik vindt dat ik het nu prima heb opgelost, onze band is nu echt zoveel beter.

Waarom denk je dat ik die kracht niet ken?Waaruit concludeer jij dat dan?
Jouw paard is enkel gevaarlijk bij bekappen,de mijn was overal gevaarlijk.
En ook al is het een Shire,het maakt niet uit,je kan elke methode gebruiken/proberen.

En zoals ik al lees,je Shire is al wat ouder en wordt dus niet voor de 1ste keer bekapt.Waarom ben je dan niet eerder om raad komen vragen of desnoods professionele hulp inschakelen?

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 08:06

Ik kies ervoor om niet met jouw in discussie te gaan, omdat ik vindt dat mensen zoals jij topics verzieken. Je loopt gewoon ruzie te zoeken.

Ik verzoek dit topic te sluiten, ik heb het geplaatst om advies te krijgen, dat heb ik gekregen en het doel is inmiddels bereikt, namelijk op een veilige manier zijn hoeven bekappen.
Einde verhaal.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 08:16

Iedereen is bezig met het optillen van een been , maar is er misschien een reden dat ze het moeilijk vindt om op drie benen te staan is daar misschien een reden voor...!!!!!!!

Bij mijn paard heb ik een dik half jaar tot jaar ieder dag effe haar been /hoef opgetild en weer neer gezet. Ze vindt het nu niet meer zo moeilijk maar met een been blijft ze het moeilijk vinden. Ik hou dan ook nooit een vaste lijn aan zeg maar van eerst links voor dan links achter enz. Ik doe het iedere keer anders.... vaak als ik haar moelijkste been als laatste pakt tilt ze het vanzelf al op......

Het enig wat ik zou doen is doe rustig aan en heb geduld...het is een jong paard tenslotte...

Geef ook haar ruimte en zet haar niet op slot.....wanneer ze weg gaat laat dan haar achter hand draaien zodat ze weer bij jouw staat of als dat niet lukt geef een goede ruk an het halster zodat ze weer bij je komt....

Tot slot ga nooit te lang door dat werkt avenrechts......je kan dan beterder de dag erna weer verder gaan.....Bij mij werkte het echt!!!! en nu nog steeds en das toch te bedoeling. Niet dat het nu alleen werkt maar altijd.....

Suc-6 ben benieuwd hoe het gaat ...hou je ons op de hoogte?

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 08:21

Het probleem is inmiddels opgelost Haha!

Snovje schreef:
Iedereen is bezig met het optillen van een been , maar is er misschien een reden dat ze het moeilijk vindt om op drie benen te staan is daar misschien een reden voor...!!!!!!!

Bij mijn paard heb ik een dik half jaar tot jaar ieder dag effe haar been /hoef opgetild en weer neer gezet. Ze vindt het nu niet meer zo moeilijk maar met een been blijft ze het moeilijk vinden. Ik hou dan ook nooit een vaste lijn aan zeg maar van eerst links voor dan links achter enz. Ik doe het iedere keer anders.... vaak als ik haar moelijkste been als laatste pakt tilt ze het vanzelf al op......

Het enig wat ik zou doen is doe rustig aan en heb geduld...het is een jong paard tenslotte...

Geef ook haar ruimte en zet haar niet op slot.....wanneer ze weg gaat laat dan haar achter hand draaien zodat ze weer bij jouw staat of als dat niet lukt geef een goede ruk an het halster zodat ze weer bij je komt....

Tot slot ga nooit te lang door dat werkt avenrechts......je kan dan beterder de dag erna weer verder gaan.....Bij mij werkte het echt!!!! en nu nog steeds en das toch te bedoeling. Niet dat het nu alleen werkt maar altijd.....

Suc-6 ben benieuwd hoe het gaat ...hou je ons op de hoogte?

Hallo,

Bedankt voor je aardige reactie. Maar helaas deze methode die bij jouw paard werkte, werkte bij mijn paard niet, het was duidelijk een dominantie probleem, zoals je hebt kunnen lezen is het probleem inmiddels opgelost.
Het niet op slot zetten was geen optie omdat er zich dan levensgevaarlijke situaties voordeden, o.a. steigeren, over je heen lopen en opzettelijk trappen.
Ik heb gevraagd het topic te sluiten omdat ik dood moe wordt van reactie's zoals die van Armaris.

Groetjes avanoort
Laatst bijgewerkt door avanoort op 05-09-06 08:23, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 08:22

Als het paard om wat voor een reden dan ook zo vecht, zou ik ook kiezen voor een lichte sedatie

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 08:30

als die join up nou prima werkt, prima dan toch
beter dan alle touwen, medicatie ect.
En een join up kan je alleen doen, wanneer je het zelf ook snapt. Anders had zij haar paard niet zover gekregen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 08:47

Wat maakt het nou toch uit hoe ze het voor elkaar gekregen heeft, het is zo makkelijk oordelen.Ik heb ook een pony gehad die onmogelijk was bij de smit, je zoekt dan zelf naar de juiste oplossing zonder dat je het paard schade aan doet.Het is gelukt en dat is alleen maar erg fijn voor ts.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 08:56

Dank jullie wel voor de aardige reactie's!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 15:54

Beste Avanoort,

Ik zou heel graag hebben dat je me nog eens even uitlegt waarom ik een topic kom verzieken?Ik geef alleen advies,als jij het daar niet mee eens bent is dat jouw probleem,niet het mijne