Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

WenK schreef:En Rachacha, dressuur is voor ieder type paard goed. Of je nou een Bles of een arabier hebt, dat maakt niet uit. Het een ziet er alleen sierlijker uit dan het ander....
Marije_jiplover schreef:Mertjee is met haar haflinger Merlin 2e van Zuid-Holland geworden in de Z1 dressuur bij de pony's. Dus haflingers kunnen echt wel dressuren hoor!
Charos schreef:WenK daar ben ik het dan niet mee eens, maar dat is een andere discussie.
Er zijn ook paarden die gewoon niet van dressuur houden en waar Z dressuur gewoon niet in zit.

Maar die 'blikken' hoeven niet noodzakelijk negatief bedoeld te zijn. Een stalgenoot van me rijdt ook dressuur met haar fjord, en zij vlecht die dikke manenkam in met naald en draad. Dit levert altijd grote, maar vooral mooie knotten op. Zij vertelde mij eens dat ze een keer op concour ging bij een stal die nogal bekend staat als bekakt. Er liep daar een jongen rond met een super deluxe dressuurpony, en die zat dus ook naar haar fjord te kijken. Na een tijdje staren kwam hij naar haar toe en zei: "Sorry, ik moet het echt even kwijt. Wat een fantástische knotten heeft jouw pony zeg!"
Zij dacht maar dat hij haar een beetje arrogant aan liep te kijken, het tegendeel bleek waar. En je kan moeilijk verwachten dat iedereen zich even omdraait als je op wedstrijd bent ofzo, is toch logisch dat mensen soms even kijken
Trek je er niet te veel van aan. 
) 
Fyenna schreef:Wat vinden jullie van koudbloeden in de dressuur? Ik maak het nog al te vaak mee dat als ik op een wedstrijd kom, iedereen me aankijkt omdat ik op een haflingermerrie rijd.Ik ben dan ook helemaal blij als ik ze soms allemaal verslaVaak vinden mijn concurrenten dat koudbloeden niet in de dressuursport thuishoren. Ik ben het hier echt niet mee eens en ik wil graag jullie mening horen
![]()
Groetjezz Fyenna

Op offieciele wedstrijden heb ik er ook geen last van gehad. Laats was ik me 198 en 192 punten 1e en 3e geworden, terwijl er ook hele mooie goedlopende sportpaardjes in mijn klasse liepen. Blijkbaar liep mijn hafje beter dan voor de jury dan die sportpaardjes
Nee ik dnek dta ze gewoon naar je proef kijken, ik scoor ook niet hoog op de middendraf en stap, omdat ie gewoon niet goed strekken kan, maar anderen dingen kunnen we wel weer goed, dus krijgen we daar dan wel hoge punten voor. Ik zorg wel altijd dat mijn hafje er piekobello uitziet, want de eerste indruk bepaald heel veel Rachacha schreef:Ja, mensen met haflingers/fjorden/vossen/schoenmaat 38 hebben het echt heel zwaarElke keer weer stuiten ze op die lage punten die gemene oneerlijke jury's zo graag uitdelen aan iedereen die niet op een Gribaldi zit.
Mensen, dit slaat toch nergens op; beweren dat je slechte punten hebt omdat de jury de kleur (de kleur in godsnaam) van je pony niet zo mooi vind. Ik hou zelf ook totaal niet van koudbloeden. Behandel ik mensen met koudbloeden daarom ook anders?
Mijn theorie: Mensen met koudbloeden worden op hun rijkundige vaardigheden beoordeelt, net als ieder ander. Als zij lage punten halen heeft dat niets te maken met het paard waar ze op rijden, maar met het feit dat zij de vorige keer dat ze lage punten kregen niet zijn gaan oefenen maar hebben zitten zeiken omdat de jury hun paard niet leuk zou vinden
Dit gaat trouwens ook op voor alle kwpn-ruiters met een chronisch gebrek aan zelfreflectie, wat toch ook een aanzienlijk aantal is...
Ik heb zelf wel een kwpn'er. Op mijn eerste wedstrijd vielen mijn punten mij erg tegen. Ik dacht toen ook dat het wel aan de jury zou liggen, de (meeste) andere ruiters hadden immers wel goede punten. Maar goed, ik had geen koudbloed om het op af te schuiven dus ben ik flink mijn best gaan doen. Dat heeft resultaat gehad en nu rijden we dus wel winstTerugkijkend weet ik nu ook dat ik die eerste keer gewoon niet winstpuntwaardig reed en dat het helemaal niets te maken had met de jury/mijn paard/de stand van de maan/whatever. Als ik niet netjes rij krijg ik dus ook gewoon een 4, en met mij alle andere warmbloed-ruiters.
Bovendien is dressuur is niet gemaakt voor fjorden/haflingers/tinkers, waardoor je gangen en bepaalde oefeningen het simpelweg niet zullen halen bij de meeste warmbloeden. Dit in tegenstelling tot vossen aangezien het nog niet is aangetoont dat de kleur van een paard invloed heeft op zijn of haar dressuurmatige prestaties
Oei dit komt wel erg gefrustreerd over volgens mijExcuses daarvoor, ik wordt gewoon moe van al die mensen die denken dat er, na herhaaldelijk lage punten halen, geen reden is om eens na te gaan of dat misschien aan je eigen rijkunde ligt. En voor alle "Ja maaar diiit"-koudbloed/vossen-eigenaren: niet zeiken, maar rijden!
sharonnie21 schreef:ik ben het totaal NIET met je eens!!!!!
ik heb een paard van 1.83 m en heb een jury gehad, die mij persoonlijk na de tijd zei dat ze op elk onderdeel een punt eraf had getrokken omdat ze niet van grote paarden hield.
dat kunnen ze niet maken, het zal je maar gezegd worden. 
pasi schreef:Maar ja, als je de leeftijd van 18 jaar voorbij bent, moet je wel bij de paarden starten.

pasi schreef:In Belgie 16 jaar
WenK schreef:Precies Rachacha, maar je bent zelf degene die de keuze maakt om met een haflinger/tinker/shetlander te gaan starten ipv met een KWPNer/Welsh oid. Je weet dus dat je meer werk zult hebben aan het gymnastiseren van zo'n paard en toch begin je er aan. Waarom dan afgeven op de jury? (algemene vraag, niet op de persoon)
of een (spetterende) KWPNer kopen
), maar ook wel eens VEEL teveel (omdat de jury het toch zo leuk vond
) tja ...
... t is nu eenmaal een jurysport
--> kijk ook eens naar t puntenverschil tussen jury's bij regionale/ nationale wedstrijden of bv EK/ WK t zou niet mogen, maar toch is er verschil
meestal heb je ze dan idd gewoon niet verdiend als je ze niet krijgt