Haflingers/koudbloeden in de dressuur!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Re: Haflingers/koudbloeden in de dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:25

Met welk paard dan ook kun je dressuurrijden. Ieder gezond paard/pony kan Z. Of je het er zelf uit kunt halen is wat anders. Als je vaak lage punten rijd, laat je zelf dan eens op video opnemen en kijk terug. Het ligt heus niet altijd alleen maar aan het kleur/ras/type paard. Met mijn tinkermerrie start ik alleen onderling, mijn punten verschillen, zo reed ik (oude punten B) eens 142, maar ook gerust eens in de 170. Vind de jury van die 142 mij dan niet leuk/mijn pony niet leuk, mijn dekje niet wit genoeg? Denk het niet, ik denk dat ik gewoon niet winstpuntwaardig reed.

En Rachacha, dressuur is voor ieder type paard goed. Of je nou een Bles of een arabier hebt, dat maakt niet uit. Het een ziet er alleen sierlijker uit dan het ander....

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:27

WenK daar ben ik het dan niet mee eens, maar dat is een andere discussie.
Er zijn ook paarden die gewoon niet van dressuur houden en waar Z dressuur gewoon niet in zit.

Rachacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:28

WenK schreef:
En Rachacha, dressuur is voor ieder type paard goed. Of je nou een Bles of een arabier hebt, dat maakt niet uit. Het een ziet er alleen sierlijker uit dan het ander....

Precies, en het een zal dus ook wat makkelijker punten scoren dan het ander, maar dat heeft niks te maken met de voorkeur van de jury.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:31

Marije_jiplover schreef:
Mertjee is met haar haflinger Merlin 2e van Zuid-Holland geworden in de Z1 dressuur bij de pony's. Dus haflingers kunnen echt wel dressuren hoor!

Ja, maar een haflinger is er niet voor gefokt..
Dus het zal waarsschijnlijk moeilijker zijn om een haflinger in de hoge dressuur uit te brengen dan een gefokt KWPN dressuur paard.
Een haflinger heeft vaak (niet altijd) minder soeplesse!
Je zal er dus waarsschijnlijk meer aan moeten werken dan een "gummybal" KWPNer

Maar inprincipe kan elk paard (mits gezond en geen extreme afwijkende bouw) Z dressuur worden..

Ik heb trouwens hier al wel wat hafjes op bokt gezien die wel behoorlijk wat beweging en souplesse hebben!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:32

Charos schreef:
WenK daar ben ik het dan niet mee eens, maar dat is een andere discussie.
Er zijn ook paarden die gewoon niet van dressuur houden en waar Z dressuur gewoon niet in zit.

Maar toch kan elk paard mits gezond en geen extreme afwijkende bouw Z worden.

En paard die dressuur niet leuk vind?? tja misschien moet je dan toch kijken of hij wel 100% gezond is en niet toch ergens (bijvoorbeeld rug) last heeft.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:00

Precies Rachacha, maar je bent zelf degene die de keuze maakt om met een haflinger/tinker/shetlander te gaan starten ipv met een KWPNer/Welsh oid. Je weet dus dat je meer werk zult hebben aan het gymnastiseren van zo'n paard en toch begin je er aan. Waarom dan afgeven op de jury? (algemene vraag, niet op de persoon)

Charos, een paard wat niet van dressuur houd zul je moeten motiveren met oefeningen. Voor de een is dat steeds stukjes van iets nieuws mee pakken voor de ander is dat een "simpele" oefening herhalen zodat ie vertrouwen krijgt. (even er van uit gaande dat het paard gezond is)

linda_shadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:00

nou ik heb niet alles gelezen dus hoop dat ik niks dubbel zeg maar ik denk dat je er gewoon even doorheen moet...

eerste paar wedstrijden voel je je misschien bekeken enzo maar dat gaat vast wel weer over...

en over die jury's... ik schrijf nogal regelmatig
en er word zeker naar gekeken op wat voor een paard je zit en het beïnvloed wel sommige onderdelen maar uiteindelijk heeft dat toch ook weer met gangen en rijden te maken...
een fjord of haflinger kan nou eenmaal niet zo mooi strekken als kwpn'ers... en zo zijn er meer dingen dus de ene jury beoordeeld dat dan laag maar de andere jury houd er iets meer rekening mee dat de bouw van je pony ook niet echt meewerkt...

dus nee je word niet bevooroordeeld met een koudbloed alleen tja sommige jury's zijn milder dan de ander en dat zal altijd zo blijven...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:32

Maar TS klaagt niet eens over jury, ze klaagt over de mensen die het wagen naar haar te kijken, de mederuiters en het publiek....

Dus als er iemand gefrustreerd reageert is het TS zelf! Ik weet zeker dat er ook mensen naar onze Vos kijken, SCHANDALIG!!!!
En zeker alleen omdat hij maar 2 witte voeten heeft, nou dan vind ik het heerlijk als Saskia iedereen naar huis stuurt met minder punten....

Daar klaagt ze over, over jullie dus.

Mijzelf zal het idd worst zijn met wat voor een paard iemand aan komt zetten, zolang ze maar gezond zijn! Als ik iemand op wedstrijd zie komen met een merrie die 100 kg te zwaar is of een beest die de smid nog nooit gezien heeft, dan zal ik afkeurend kijken, maar verder is die haflinger jouw probleem, niet het mijne!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 10:00

Ff gewoon ter herhaling...MIJ heb je nooit horen klagen over de jury, alleen de tegenstanders die ik soms heb. Ik weet natuurlijk ook wel dat haflingers er niet op gefokt zijn om hoog in de dressuur sport te komen, daar heb ik gewoon zelf voor gekozen. En ik snap ook best dat ik misschien moeilijker de punten bij elkaar rijd dan iemand met een KWPN oid. Dus Knipoog

Rachacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:41

Oké, dan was ik dus offtopic Haha! Maar die 'blikken' hoeven niet noodzakelijk negatief bedoeld te zijn. Een stalgenoot van me rijdt ook dressuur met haar fjord, en zij vlecht die dikke manenkam in met naald en draad. Dit levert altijd grote, maar vooral mooie knotten op. Zij vertelde mij eens dat ze een keer op concour ging bij een stal die nogal bekend staat als bekakt. Er liep daar een jongen rond met een super deluxe dressuurpony, en die zat dus ook naar haar fjord te kijken. Na een tijdje staren kwam hij naar haar toe en zei: "Sorry, ik moet het echt even kwijt. Wat een fantástische knotten heeft jouw pony zeg!" Lachen Zij dacht maar dat hij haar een beetje arrogant aan liep te kijken, het tegendeel bleek waar. En je kan moeilijk verwachten dat iedereen zich even omdraait als je op wedstrijd bent ofzo, is toch logisch dat mensen soms even kijken Knipoog Trek je er niet te veel van aan.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:15

Nee inderdaad het lijkt me niet goed om ervan uit te gaan dat de blikken gelijk negatief bedoeld zijn. Het is toch logisch dat mensen naar je kijken, als je tussen alle bruine paarden en een enkele schimmel misschien met een goudblonde pony rijdt?! Ik zou ook naar je kijken hoor, uit interesse!!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 23:47

ik ga binnenkort met mijn (zeer opvallende) tinker starten en weet ook al dat ik regelmatig ga worden aangekeken.
dat beeld ik mij niet in, dat IS zo. Met onderlinge concoursen val ik nu eenmaal ontzettend op tussen al die bruinen en zwarten,en stel ik leg 100 zwarte ballen neer en 1 witte, rara waar kijk je dan naar?

en tjah..
ik kan ook best geloven dat ik met jury's te maken ga krijgen die Tinkers niet bepaald leuk vinden en mij hierom benadelen. Pech dan maar, ik heb voor een ras gekozen die bij mij past,net zoals elke ruiter. daarom kan het mij ook nooit schelen als mensen aan de kant mij aankijken alsof ze niet kunnen geloven dat ik zo'n bakbeest rij ( sterker nog, heb al gehad dat het commentaar zo hard was dat ik het aan de andere kant van de bak hoorde Nagelbijten / Gniffelen )
zolang ik happy ben vind ik het best, ik ga de meute niet achterna omdat de meute dat wil.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:00

Ik krijg juist leuke reactie's van de mensen die op kwpn-ers wedstrijden rijden.
Ik rijd met mijn pony van 1,50 tussen de paarden.
Jeetje leuke pony heb wat voor kruising heb je ?

Alleen wel jammer dat de jury daar soms iets anders over denkt maar dat maakt mij niet uit...
Als ik maar lol heb (en heb mijn eerste puntje vorige week gekregen, in mijn 3de wedstrijd)

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:00

Fyenna schreef:
Wat vinden jullie van koudbloeden in de dressuur? Ik maak het nog al te vaak mee dat als ik op een wedstrijd kom, iedereen me aankijkt omdat ik op een haflingermerrie rijd.Ik ben dan ook helemaal blij als ik ze soms allemaal versla Haha! Vaak vinden mijn concurrenten dat koudbloeden niet in de dressuursport thuishoren. Ik ben het hier echt niet mee eens en ik wil graag jullie mening horen Knipoog

Groetjezz Fyenna

Hier zijn al heel wat topics over....
Maar ben nog nooit raar aangekeken door juryleden of medewedstrijdgenoten. Heb alleen positieve opmerkingen gehad!

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:07

Ik rijd wel mee aan haflingerwedstrijden, heb je dat probleem lekker niet Lachen Op offieciele wedstrijden heb ik er ook geen last van gehad. Laats was ik me 198 en 192 punten 1e en 3e geworden, terwijl er ook hele mooie goedlopende sportpaardjes in mijn klasse liepen. Blijkbaar liep mijn hafje beter dan voor de jury dan die sportpaardjes Lachen Nee ik dnek dta ze gewoon naar je proef kijken, ik scoor ook niet hoog op de middendraf en stap, omdat ie gewoon niet goed strekken kan, maar anderen dingen kunnen we wel weer goed, dus krijgen we daar dan wel hoge punten voor. Ik zorg wel altijd dat mijn hafje er piekobello uitziet, want de eerste indruk bepaald heel veel

sharonnie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:33

Rachacha schreef:
Ja, mensen met haflingers/fjorden/vossen/schoenmaat 38 hebben het echt heel zwaar Ja Elke keer weer stuiten ze op die lage punten die gemene oneerlijke jury's zo graag uitdelen aan iedereen die niet op een Gribaldi zit. Sigaar

Mensen, dit slaat toch nergens op; beweren dat je slechte punten hebt omdat de jury de kleur (de kleur in godsnaam Clown ) van je pony niet zo mooi vind. Ik hou zelf ook totaal niet van koudbloeden. Behandel ik mensen met koudbloeden daarom ook anders?

Mijn theorie: Mensen met koudbloeden worden op hun rijkundige vaardigheden beoordeelt, net als ieder ander. Als zij lage punten halen heeft dat niets te maken met het paard waar ze op rijden, maar met het feit dat zij de vorige keer dat ze lage punten kregen niet zijn gaan oefenen maar hebben zitten zeiken omdat de jury hun paard niet leuk zou vinden Clown
Dit gaat trouwens ook op voor alle kwpn-ruiters met een chronisch gebrek aan zelfreflectie, wat toch ook een aanzienlijk aantal is...

Ik heb zelf wel een kwpn'er. Op mijn eerste wedstrijd vielen mijn punten mij erg tegen. Ik dacht toen ook dat het wel aan de jury zou liggen, de (meeste) andere ruiters hadden immers wel goede punten. Maar goed, ik had geen koudbloed om het op af te schuiven dus ben ik flink mijn best gaan doen. Dat heeft resultaat gehad en nu rijden we dus wel winst Lachen Terugkijkend weet ik nu ook dat ik die eerste keer gewoon niet winstpuntwaardig reed en dat het helemaal niets te maken had met de jury/mijn paard/de stand van de maan/whatever. Als ik niet netjes rij krijg ik dus ook gewoon een 4, en met mij alle andere warmbloed-ruiters.

Bovendien is dressuur is niet gemaakt voor fjorden/haflingers/tinkers, waardoor je gangen en bepaalde oefeningen het simpelweg niet zullen halen bij de meeste warmbloeden. Dit in tegenstelling tot vossen aangezien het nog niet is aangetoont dat de kleur van een paard invloed heeft op zijn of haar dressuurmatige prestaties Knipoog

Oei dit komt wel erg gefrustreerd over volgens mij Haha! Excuses daarvoor, ik wordt gewoon moe van al die mensen die denken dat er, na herhaaldelijk lage punten halen, geen reden is om eens na te gaan of dat misschien aan je eigen rijkunde ligt. En voor alle "Ja maaar diiit"-koudbloed/vossen-eigenaren: niet zeiken, maar rijden! Haha!

ik ben het totaal NIET met je eens!!!!!
ik heb een paard van 1.83 m en heb een jury gehad, die mij persoonlijk na de tijd zei dat ze op elk onderdeel een punt eraf had getrokken omdat ze niet van grote paarden hield.

dressuursport is een jurysport en soms verdomd lastig!
als je eens kijkt naar de Z, daar lopen niet vaak boerenknollen in, terwijl ook die paarden erg mooi kunnen lopen.

en tuurlijk, elk paard dat werklustig is kan ver komen, maar je moet er wel geld voor hebben, materiaal voor hebben en mega veel kracht.
mensen die niet veel geld hebben, zie je niet vaak aan de hoogste top!

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:32

Mensen wat een gezeur allemaal........................
Tuurlijk heeft ieder jurylid zijn of haar voorkeuren maar die hebben wij toch allemaal ook? Veel te veel mensen schuiven van alles af op de jury....

Het gaat er gewoon heel simpel om, dat je moet RIJDEN. en je paard of pony voor elkaar moet hebben. Dan gaat de rest vanzelf.

Zelf heb ik nog nooit last van een jury gehad en altijd winstpunten gereden. Met mijn fjord.....
Ben na 2 maandjes oefenen vandaag op een groot buitenconcours gewoon met hem in de M1 gestart, tussen de paarden. En het resultaat? winstpuntje binnen, en een derde plaats.

Dus niet zo zeuren over ik heb een koudbloed of een tinker of een arabier of mn paard is te groot of te klein.... leer gewoon rijden en train je paard. Dan kunnen ze niet om je heen. En gaat het een keer minder? Dat kan met alle soorten paarden. Leer incasseren....... Cool

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:09

sharonnie21 schreef:
ik ben het totaal NIET met je eens!!!!!
ik heb een paard van 1.83 m en heb een jury gehad, die mij persoonlijk na de tijd zei dat ze op elk onderdeel een punt eraf had getrokken omdat ze niet van grote paarden hield.

Bloos! dat kunnen ze niet maken, het zal je maar gezegd worden.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:09

Er rijdt ook een haflingertje mee bij ons op de LRV tornooien. Geen enkel probleem vind ik, al zou die naar mijn mening beter bij de pony's thuishoren. Maar ja, als je de leeftijd van 16 jaar voorbij bent, moet je wel bij de paarden starten. Wat ik dan wel geen mooi beeld vind geven, is dat deze haflinger mee loopt in de groepsdressuur. Dan heb je 7 BWP'ers of KWPN'ers daar achtereen rijden en dan loopt er zo een hafje tussen. Best grappig. Maar individueel, het is de jury die oordeelt wat die combinatie waard is.

Rachacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:12

pasi schreef:
Maar ja, als je de leeftijd van 18 jaar voorbij bent, moet je wel bij de paarden starten.

Knipoog

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:19

In Belgie 16 jaar Knipoog

S_A_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:02

ik vind het nergens op slaan dat koudbloud paarden daar niet thuis horen! ik heb zelf ook een haflinger en ze kan wel aardig aan dressuur doen op haar nivo, het is maar B maar ze wind het wel van die warm bloedpaarden!! Haha!

Rachacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:07

pasi schreef:
In Belgie 16 jaar Knipoog

Excuses in dat geval Haha!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:29

WenK schreef:
Precies Rachacha, maar je bent zelf degene die de keuze maakt om met een haflinger/tinker/shetlander te gaan starten ipv met een KWPNer/Welsh oid. Je weet dus dat je meer werk zult hebben aan het gymnastiseren van zo'n paard en toch begin je er aan. Waarom dan afgeven op de jury? (algemene vraag, niet op de persoon)

idd --> anders gewoon lekker in het bos blijven rijden Haha! of een (spetterende) KWPNer kopen Tong uitsteken

Heb met een hafkruising bij de paarden wel eens te weinig punten gekregen (ook volgens instructrice Knipoog ), maar ook wel eens VEEL teveel (omdat de jury het toch zo leuk vond Verward) tja ...

Maar dat heb je ook met je KWPNer/NRPSer enz enz Ja ... t is nu eenmaal een jurysport Knipoog --> kijk ook eens naar t puntenverschil tussen jury's bij regionale/ nationale wedstrijden of bv EK/ WK t zou niet mogen, maar toch is er verschil Knipoog

en de ene KWPNer is ook gewoon de andere niet !! --> simpel, stijf, niet zo'n perfecte bouw, sjiek, macho, flexibel, goed gebouwd enz enz ... en de ene kan dit beter, de andere dat en de ene hoef je bijna niet te rijden de andere heel veel enz enz ...

en idd als de punten je niet bevallen gewoon nog harder werken/ beter oefenen (of stoppen... )

Als je gewoon goed rijdt krijg je de punten écht wel Ja meestal heb je ze dan idd gewoon niet verdiend als je ze niet krijgt Knipoog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 23:11

Probleem is ook denk ik vaak de bouw van een dier. ik heb op de gallopade geschreven en daar zat ik naast een jury die graag commentaar gaf hardop. ( altijd leerzaam dus) toen had ik het er met hem ook over toen er een Fries in de ring kwam.
tjah, hij liep zijn rondjes, maar er straalde niets vanaf en de gangen waren ook allemaal zo neutraal. 2 combinaties later kwam er een dressuurbonk de ring in die qua figuren hetzelfde reed als de Fries, maar gewoon veel betere gangen had en gewoon veel beter de onderdelen incasseerde. die kreeg veel hogere punten dan de Fries, omdat zo'n sportpaard nu eenmaal beter gebouwd is om de onderdelen beter te laten uitkomen = hogere punten.
De fries had trouwens nog best hoge punten, daar niet van, maar denk dat daar ook vaak zulke verschillen van komen,omdat veel koudbloeden nu eenmaal niet vaak swingende ruime gangen hebben en die uitstraling die jury's willen zien hebben.