probleem met paard naar wei brengen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ieleoor

Re: probleem met paard naar wei brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 10:54

Cassidy schreef:
Daar moet je boven staan. Wat denk je hoe ze gaan reageren als je met een ander halster aankomen?
Wat ook helpt is als je een zweepje meeneemt, en haar dat duidelijk laat zien. En op de momenten dat ze aan je voorbij wel of zelfs om je heen gaat huppelen, heel hard terugzetten/achterwaarts laten gaan. Ze heeft gewoon niet aan je voorbij te stormen.

ja dat vinden ze belachelijk(maar goed ,ben hard bezig met andere stal),als ze een zweep alleen al ziet is ze zo erg in paniek dat ik wel zeker weet dat ik haar niet hou.ik weet niet hoe dat komt,of wat ze daar ooit met mee heeft gemaakt,maar dat doen we dus maar niet.maar dat terug zetten en achterwaarts gaan heb ik ok geprobeerd ,en dat ging echt goed ,maar nu flikt ze het ook om met haar voorbenen te slaan en zo.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 10:58

Ieleoor: heel herkenbaar voor mij, de mijne deed precies hetzelfde en ook alleen op de heenweg.
Ook ik zag er altijd tegenop om hem weg te brengen. Ach gut

Maar nu dus niet meer gebruik wel altijd het kettingtouw, maar nu gewoon vast aan de ring onder de kaak, voor mij is het een geruststelling dat ik het zo anders vast kan doen mocht hij vervelend gaan doen, maar dat is tot dusver niet nodig geweest.

Hij hoort natuurlijk ook de ketting rammelen en daardoor is hij misschien al meer op mij gericht. Pling

Zweepje mee werkte bij mij averechts de mijne werd er nog vervelender van als hij de zweep zag en ging dan steeds verder achteruit of probeerde van mij weg te draaien.

En net was Cassidy schrijft: niets van aantrekken wat anderen vinden en zeggen, ik doe ook wel join-up en dergelijke en dat heeft zeker een positieve invloed op je paard en het is ook nog eens voor beide heel leuk om te doen. Vork

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:28

ieleoor schreef:
als ze een zweep alleen al ziet is ze zo erg in paniek dat ik wel zeker weet dat ik haar niet hou.ik weet niet hoe dat komt,of wat ze daar ooit met mee heeft gemaakt,maar dat doen we dus maar niet.

En dat is dus fout (dingen ontlopen omdat ze daar paniekering op reageert). Ook angst voor de zweep valt weg te halen. Als je daar nu eens mee begon, is de eerste stap al gezet. Ik kan je methode Parelli aanbevelen, dan bij de angst voor de zweep met name game 1.

http://www.horse-canada.com/html/Parell ... iGames.htm

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 12:33

nou ik ben dus wel blij dat iemand dit herkent,en ja die join up werkt ook gewoon ,maar als je altijd voor gek wordt verklaart dan is het erg moeilijk om er mee door te gaan (deed het dus alleen als zij weg was ).je moet je er niks van aantrekken dat weet ik maar als je al onzeker bent over het hetgeen je doet dan is dat vrij moeilijk.en het banketstaaf is dat ze me graag ziet blunderen met mijn paard omdat ze haar erg graag zelf zou willen kopen.maar dat gebeurd dus echt nooit,daarvoor is ze me veel te veel waard!!!!!!!

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 12:35

Cassidy schreef:
ieleoor schreef:
als ze een zweep alleen al ziet is ze zo erg in paniek dat ik wel zeker weet dat ik haar niet hou.ik weet niet hoe dat komt,of wat ze daar ooit met mee heeft gemaakt,maar dat doen we dus maar niet.

En dat is dus fout (dingen ontlopen omdat ze daar paniekering op reageert). Ook angst voor de zweep valt weg te halen. Als je daar nu eens mee begon, is de eerste stap al gezet. Ik kan je methode Parelli aanbevelen, dan bij de angst voor de zweep met name game 1.

http://www.horse-canada.com/html/Parell ... iGames.htm

ik zal het gaan bestuderen,ben erg benieuwd.bedankt

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:38

Gatver wat een naar mens, zou idd maar snel opzoek gaat naar een ander plaatsje voor mijn paard.

Lottyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:53

Idd. Vind het belachelijk dat mensen geen respect voor elkaar hebben en geen interesses tonen in andere manieren van omgaan met het paard. Denk niet dat zei nooit problemen met haar paard heeft toch?! Ik wens je heel veel succes en denk dat je hier veel goede tips al hebt gekregen. Ook ik denk dat het een goed idee is om met parelli te beginnen om beter te leren communiceren met je paard en zo ook je paard duidelijk kan maken dat jij de leider bent. Het paard krijgt op die manier ook respect voor je en zal je niet meer voorbij razen. Succes!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:13

@ Ieleoor: Waar woon jij? Is het misschien handig/fijner voor jou om mensen te ontmoeten die ook bijv. Parelli volgen en die je kunnen steunen bij de alternatieve weg die je wilt bewandelen?

Alleen de join-up, en die iedere keer weer meenemen, gaat het probleem niet oplossen. Je moet ook buiten de join-up weten wat je doen moet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:17

Overigens nog een tip voor je, mocht je niet de mogelijkheid hebben om een pakket van Parelli aan te schaffen, of naar een cursus toe te gaan: het boek Grondwerk van Inge Teblick bevat oefeningen en een schat aan informatie hoe je de band met je paard vanaf de grond kunt verbeteren, en je paard respect en gehoorzaamheid vanaf de grond bij kunt brengen. De kosten zijn 25 Euro voor het boek, inhoudsopgave en ervaringen van mensen die er ook mee aan de slag zijn gegaan vind je in dit topic:

viewtopic.php?f=125&t=625206

Steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:54

bah bah egt belachelijk dat mensen zo respectloos kunnen zijn

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 15:15

Cassidy schreef:
@ Ieleoor: Waar woon jij? Is het misschien handig/fijner voor jou om mensen te ontmoeten die ook bijv. Parelli volgen en die je kunnen steunen bij de alternatieve weg die je wilt bewandelen?

Alleen de join-up, en die iedere keer weer meenemen, gaat het probleem niet oplossen. Je moet ook buiten de join-up weten wat je doen moet.

ik woon in oudesluis,en ik ga dat boek zeker aanschaffen,ga er vanavond even goed voor zitten!!! bedankt!!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:39

Als je je aanmeldt op dit forum: www.nhforum.nl, vind je daar vast gelijkgezinden en mensen die je gerust met raad en daad willen bijstaan als je aan Parelli begint.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 16:10

Cassidy schreef:
Als je je aanmeldt op dit forum: www.nhforum.nl, vind je daar vast gelijkgezinden en mensen die je gerust met raad en daad willen bijstaan als je aan Parelli begint.

bedankt!!!!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:55

Join up is iets wat je wel moet kunnen, ik zou er persoonlijk niet alleen aan beginnen. Een echte join up kun je trouwens beter alleen gebruiken als het echt grondig fout zit.

Verder die metalen stukjes op een Be Nice vind ik er niet zo heel gemeen uitzien, ik denk ook dat ze wel snel genoeg loslaten, maar als je daarover twijfelt kun je het touw daar een kwartslag omdraaien zodat de metalen plaatjes naar boven wijzen en niet inwerken.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 17:42

ik heb t monty roberts halster even geleend van een vriendin maar dat heeft toch ook wel effect hoor.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 23:27

Ik denk dat het sowieso gewoon draait om een halster dat wat meer druk geeft bij fout gedrag en pntspant bij juist gedrag.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 23:34

Tja, ik doe niet aan moeilijke dingen als eerst naar de winkel rennen om een ander halster te kopen. Een vreemd druk paard draai ik gewoon het halstertouw met een slag om de neus, als ie dan begint te trekken trekt ie zichzelf de adem weg. Als ie me voorbij komt krijgt ie een knal want ik loop voorop, niet hij. En bij de wei aangekomen wordt er eerst gedraaid richting hek voordat ze los gaan. Als je dat consequent volhoudt is er niks aan de hand en lopen ze als makke schapen achter je aan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 23:38

Hier op bokt vertelde iemand eens over een paard dat zijn eigen neus brak toen hij ervandoor ging met een ketting en op het touw ging staan. Vandaar dat ik liever gewoon met degelijk materiaal werk. Een keer je zo'n halster hebt kun je het veel gebruiken. En natuurlijk: consequent zijn, en er liever eens iemand bijhalen die er beter in is is altijd een goed idee.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 23:48

poes schreef:
Hier op bokt vertelde iemand eens over een paard dat zijn eigen neus brak toen hij ervandoor ging met een ketting en op het touw ging staan. Vandaar dat ik liever gewoon met degelijk materiaal werk. Een keer je zo'n halster hebt kun je het veel gebruiken. En natuurlijk: consequent zijn, en er liever eens iemand bijhalen die er beter in is is altijd een goed idee.

Da's toch wel een van de eerste dingen die je leert als je met een beest aan het touw loopt: NOOIT, maar dan ook nooit loslaten. En geloof me, ik ben weleens een heel weiland door gesleept door een wilde pink, maar loslaten doe ik niet. Een paard is ook nog een stuk makkelijker te hanteren dan een koe, die buig je gewoon om je elleboog heen als ie je voorbij wil komen en geef je met een andere hand een tik. Bij een paard maakt dat een stuk meer indruk dan bij een koe. Een koe drukt door, dat doet een paard veel minder.

Kettingen gebruik ik niet, dat vind ik niet nodig. Gewoon een simpel touw met een knoop aan het einde is genoeg.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 07:55

Slag om de neus werkt bij de mijne niet die weigert dan ook nog maar 1 stap te verzetten of gaat alleen nog maar achterwaats, gevolg is ik boos want hij is toch sterker.
En een tik op de neus als hij voorbij wil heb ik ook wel gedaan, de mijne beet me altijd als hij achter of naast me liep (dominant gedrag), maar de slimmerik wist dat precies en ging dan even heel snel te werk snel een hap en dan snel uitwijken.
Volgens mij vond hij het een geweldig leuk spelletje, gelukkig is hij nu wat ouder en doet hij dat bijna niet meer.

Het kettingtouw heeft mijn gewoon heel erg geholpen, het is goedkoop en simpel en ik gebruik het altijd als ik met mijn paard ergens naartoe ga, want een touw heb je altijd nodig.
Daarnaast is het een mooi zacht touw, mooie lengte met een lus aan het einde en sterk.
Tegenwoordig bijna altijd gewoon soms als ik ergens alleen ben en hij wil de trailer niet in doe ik hem even onder het kin door.
Maar ook dat hoeft bijna nooit meer blijkbaar is het geluid van de ketting al voldoende om mijn paard braaf mee te lopen.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:01

Drukke paarden nemen wij erg kort aan het touw en laten wij constant rondjes om ons heen draaien.
Of we zetten ze stil en laten ze achteruit lopen.

Kun je er wellicht op de een of andere manier voor zorgen dat de kudde niet te dicht bij die merrie kan komen als jij er langs loopt?
(bv een extra stroomdraadje?)

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 10:10

Sjoert schreef:
Drukke paarden nemen wij erg kort aan het touw en laten wij constant rondjes om ons heen draaien.
Of we zetten ze stil en laten ze achteruit lopen.

Kun je er wellicht op de een of andere manier voor zorgen dat de kudde niet te dicht bij die merrie kan komen als jij er langs loopt?
(bv een extra stroomdraadje?)

ja hahaha,ik heb al zoveel voorgesteld,en het eenigste wat ik te horen krijg is dat ik me niet zo aan moet stellen.dus heb ik haar op een gegeven moment door de staleigenaar naar het land laten brengen ,en die kwam er dus ook achter dat het toch wel een erg moeilijk portret is,met als gevolg dat hij haar zo hard heeft aangepakt dat het nu dus een nog groter probleem is geworden.en het banketstaaf is dat ik zelf kamp met reuma ,en er dus zo afentoe de kracht niet voor heb.maar ik ben er wel achter dat rust een hoop meer doet dan het harde.maar het is gewoon zo dat iedereen op mijn stal (waar ong 50 paarden staan)wel weet hoe je het moet doen ,maar het niemand echt goed lukt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:22

Ja das typich. Ik heb nog een hengst geweten die de eigenaresse niet meer uit de box kon halen. En iedereen wist het beter. Tot we er uiteindelijk eentje uitpikten die het dan maar eens moest tonen. Toen hij 2 maaiende voorbeentjes op zich af zag komen was hij snel weg.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:36

Nadat mijn paard op mijn knie ging staan zou een vriendin hem wel even op de trailer zetten.
Zij hebben thuis veel meer paarden ook jonge paarden en hengsten dus niet onervaren, ze is de helft zwaarder dan ik en ze had hem stevig bij het halster vast.
Maar ook haar sleurde hij mee naar rechts, wat een rotzak riep ze!
Hij is maar 1.62 maar als bijna 600 kilo een andere weg kiest dan moet je van goede huize komen om het te winnen.
Geloof me hij is niet verkeerd, maar hij had ontdekt dat hij dit kon flikken en daar maakte hij gebruik van.

Hard aanpakken helpt idd niet was ik ook al achter, het enige wat je ermee bereikt is dat je paard je helemaal niet meer wil volgen en alleen maar bij je vandaan wil.
Door zo'n halster of ketting te gebruiken veroorzaken ze door hun gedrag zelf ongemak en niet jij, een paard heeft snel genoeg in de gaten dat het bij jou in de buurt een stuk aangenamer is dan wanneer het zich misdraagt, helemaal wanneer je hem wanneer hij toegeeft beloond met een aai, woorden en een brokje.

Heb je ook meer te vertellen als je haar met het hoofdstel om naar de wei brengt?
Dan ging het met de mijne wel wat beter alleen was ik van mening dat je je paard ook gewoon aan het halster mee moet kunnen nemen.
De paarden waar ik langs moet zijn van de buren, kan moeilijk van hun verlangen dat ze hun paarden in een andere wei zetten omdat ik er langs moet.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 11:01

poes schreef:
Ja das typich. Ik heb nog een hengst geweten die de eigenaresse niet meer uit de box kon halen. En iedereen wist het beter. Tot we er uiteindelijk eentje uitpikten die het dan maar eens moest tonen. Toen hij 2 maaiende voorbeentjes op zich af zag komen was hij snel weg.

ja haha ze weten het allemaal zooooooooo goed Knipoog