Opstappen met krukje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SisLeone

Re: Opstappen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 11:06

Ik stap altijd op met krukje. Heb zo'n opstapkrukje gehaald bij de Ikea. Echt een ideaal ding. Mijn zadelmaker raadde het aan. Beter voor de rug van het paard en beter voor je zadel.
Een vriendin van mij heeft in Schotland op een springstal gewerkt. En daar was het idd verplicht om met opstapje op te stijgen. Je mocht niet eens vanaf de grond opstijgen.
Op mijn vorige stal lachten ze me ook allemaal uit. Uiteindelijk is 90 procent daar ook met opstapje gaan opstijgen.
Dus gewoon doen. En boeien wat anderen erover zeggen. En onzin dat je je daardoor geen echte ruiter voelt..... alhoewel ik het wel snap dat gevoel hoor. Had ik in het begin ook. Gewoon lekker een opstapje gebruiken hoor..

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:02

Even een praktische vraag. Waar laten jullie dat krukje na het opstappen? Want ik stap doorgaans in de bak op en op de pensionstal waar ik de laatste tijd reed is er echt niet altijd iemand die hem wegpakt. Laten staan is onprettig en buiten de bak opstappen niet handig omdat je dan de bak niet dicht kan doen.

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:09

Ooeee hele goeie vraag...want daar zat ik laatst ook mee...hahaha normaal helpt mijn vriend wel mee..maar toen was ie er dus niet Clown Koe

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:32

En als je in de wei rijdt? Wat hebben jullie dan?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:51

Kun je geen touw om het krukje binden? En dan na het opstappen even naar de rand slepen en eroverheen tillen?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:56

Ach ik stap al zolang als ik harm heb met een krukje op en Alfons is nog een maatje groter, je wordt reuze creatief daarvan. Beide paarden weten heeeeel goed dat ze in de hoek stil moeten staan zodat het krukje niet in de weg staat. Ben ik op wedstrijd stap ik op via de zijkant van de trailer en ga ik lessen stijg ik op via de bakrand.....ik zit nergens mee hoor als een ander erom lacht, ik hang tenminste niet aan de rug van mijn paard en zit een stuk sneller in het zadel!

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:31

Ach ik rijd gewoon om krukje heen.Maar over het algemeen stap ik in de hoek op dan staat het krukje ook niet zo in de weg.Of soms buiten de bak en dan doe ik gewoon de bakdeur niet dicht.Maakt mij toch niet veel uit of die open of dicht is.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:37

IK heb ook het geweldige, stevige, houten IKEA-krukje. Ik heb mijn paard geleerd om in de hoek van de bak stil te staan. Op die manier staat het krukje niet op de hoefslag of midden in de bak. Staat dus niemand in de weg.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:42

Ook ik stap op met een krukje. Ik ben zelf 1.75m heb wat overgewicht, en mijn paard is 1.77m.
Met mijn heup (door een val) raak ik er niet meer op, dus ben ik begonnen met het krukje.
Er is niemand die met me lacht ofzo, en ik schaam me er ook niet voor. Zoals eerder al vermeld is het beter voor de rug van je paard, beter voor je zadel en een stuk handiger voor jezelf.

Dus...Gewoon doen hoor! Ook op wedstrijd!

malibu4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:48

Mijn ene paard is ook heel groot, over de 1.75. Ik stap eigenlijk altijd met een krukje op, al bij de stal. Vervolgens stap ik naar de bak. Als ik eerst ga longeren neem ik het krukje niet mee naar de bak, maar doe ik gewoon de beugel even een paar gaatjes langer. Neem mijn krukje ook gewoon mee naar concours, daar hoef je je echt niet voor te schamen. Ik zag laatst zelfs een profi springruiter bij alle paarden met een krukje opstappen, en die is echt niet te zwaar of heel klein. Het is voor je paard en voor jezelf gewoon fijner om op deze manier op te stappen. Mijn paard blijft in ieder geval nu wel staan.

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 00:35

moet je zelf weten!
Echt, als het niet lukt zonder krukje: Met krukje, trek er je niks van af.
Ik ben 12 (jongen) en be 1,55m., grootste paard waar ik op heb gereden is, geloof ik zo'n 1,78m.
en daar had ik geen problemen mee.
Ik beoefen nu de originele opstapmanier, en dat lukt me!
Als ik dan de gewone opstapmanier doe, dus een andere gaat de andere steeds makkelijker, de originelere manier maakt mij steeds leniger, en voor is het handig bij gymnastiek in de les.
Ik rij op Manege Pampushout.
Rij op een zaterdag in de Ver Gevorderd.
En het gaat goed dat opstappen.
Het lijkt mij wel grappig, mij te zien opstappen Haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 00:42

sunnysannyto schreef:
Het zou verplicht moeten worden net als het dragen van een cap!!! Voor een paard is het veel beter dan dat gehang en getrek aan het zadel/rug. Of je nu overgewicht hebt of niet, zodra mensen beginnen te trekken en te huppen aan het zadel om op te stappen??!! Dan denk ik, spaar paard (en zadel) en pak toch gewoon een krukje. Zeker, paard moet er aan wennen om rustig stil te staan maar zodra ze voelen dat opstappen een stuk prettiger gaat motiveert dat toch ook alleen maar. En tijdens wedstrijden.......dan gebruik ik gewoon altijd mijn poetskoffer. Ben alleen de pineut met buitenrijden, als ik er dan af moet is terug opstappen altijd lastig. Moet zoeken naar boomstronken, bankjes e.d. lukt dat niet dan stap ik alleen in dat geval op door de beugel langer te maken. En nee daar is niemand een mindere ruiter om!!

Het zou NOOIT verplicht mogen worden..

Ik heb al eens meegemaakt dat een super braaf dier schrok tijdens opstappen met krukje (hij schrok niet van het krukje hoor) en dat hij met z'n achterbeen in het krukje kwam.
Resultaat: paard vloog er bokkend vandoor, ruiter lag in het zand en zowel been als het krukje was kapot (been zat onder de schaafwonden)

Ik ben heel erg tegen krukje als je niemand hebt die je paard even vast houd en meteen het krukje weghaald als je zit!

Als je er iemand bij hebt vind ik het echt niet erg hoor.
Maar alleen, dat is zo link!

Zelfs het braafste paard van stal kan schrikken!

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 01:29

Ik stap ook altijd op met een krukje. Wanneer je nagaat dat je gewicht bij het opstappen met 3 wordt verdubbelt en dat aan de rug van het paard hangt. Daarnaast is het ook beter voor het behoud van je zadel

Succes met opstappen met of zonder krukje

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:01

arno8 schreef:
Kun je geen touw om het krukje binden? En dan na het opstappen even naar de rand slepen en eroverheen tillen?

Dankje, Dat is de gouden tip waar ik al lang op zat te wachten. Ik stap op aan de stallen, en dan blijft mijn krukje daar staan, het staat niet in de weg, maar ik was al lang een manier aan het zoeken om het netjes aan de kant te zetten. Haha!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:07

Ik stap sinds mijn blesure ook altijd met krukje op, meestal bij de stal, daar staathet tegen een muur(dus ook niet in de weg, en in de bak staat het in de hoek van de bak, heeft niemand er last van (ideetje van stalgenoot) en bovendien heb je zo ook minder kans dat je paard eropstaat, hij zal niet tegen de muur aanspringen als hij schrikt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:15

daantjuhhh schreef:
Ik heb al eens meegemaakt dat een super braaf dier schrok tijdens opstappen met krukje (hij schrok niet van het krukje hoor) en dat hij met z'n achterbeen in het krukje kwam.
Resultaat: paard vloog er bokkend vandoor, ruiter lag in het zand en zowel been als het krukje was kapot (been zat onder de schaafwonden)

Ik ben er mee eens dat een paard kan schrikken als hij tegen het krukje aanloopt, of dat ding omver loopt.
Dus om schrikreacties te voorkomen hebben we mijn paard dat ook meteen aangeleerd.

Het scheelt ook dat de mijne sleepwerk en dergelijke doet, dus zij kijkt er niet vreemd van op als haar iets tussen de achterbenen komt.
Tijdens het beleren van het sleepwerk, is haar meteen geleerd hoe het voelt als ze per ongeluk over de strengen stapt.

Verder let maar eens op als er paardensport op t.v. is, en er worden toevallig beelden van het losrijden e.d. getoond. De meeste ruiters krijgen een voetje van hun groom.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:34

Bij ons stapt zo`n beetje de hele stal op met een krukje hoor.
Is toch niks om jezelf voor te schamen en nog beter voor je paard ook.
En als ik op wedstrijd ga, nou gewoon een krukje mee of een beetje hulp doet ook al wonderen hoor.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:23

Ik ben er echt als eerste bij ons mee begonnen maar als je inderdaad ziet hoeveel het nu met krukje doen...das best aardig wat ja! Harm heeft een rugprobleem dus voor hem was het zelfs van levensbelang om zo op te stappen, bij Alfons is het gewoon makkelijker. Paard is ruim 1.82 waarom zou ik hem én mezelf pesten door op de oorspronkelijke manier op te stijgen?? Het is niet goed om zo'n enorme druk aan slechts één kant te hebben, daarom laat ik de kinderen in mn les ook geregeld via de andere kant opstappen.....

Maar_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:25

inderdaad gewoon als je der niet goed opkomt krukje pakken!

al dat getrek en gedoe aan je paard!

keetieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:30

Als het beter is voor je knol..DOEN!! kan jou het schelen wat de anderen denken..als je een halfuur aan het zadel hangt kijken ze ook!
Ik stap altijd op via een krukje..ben super stijf..helemaal niet lenig en ik zit er zo veel sneller op zonder dat ik zowat me knol omtrek..en wat andere denken pfff..ze doen maar..ik denk aan mijn knol en niet aan die mutsen die dat raar vinden.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:49

Met zadel heb ik geen problemen met opstijgen, mijn IJslanders zijn van 1.37 tot 1.46, dus niet echt grote paarden.
Ik rij echter 9 van de 10x zonder zadel en dan neem ik mijn poetskist altijd mee naar de wei, zet die in een hoekje en stijg dan zo op.

Maar_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:54

haha ja ik ben ook zoon stijve hark

merk wel dat je ouder word Clown vroeger klom ik der zo op hahaha!!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 18:19

ik stap altijd op met een krukje of een pootje. heb zelf ook overgewicht, maar wel of geen overgwicht.... ik vind dat wanneer jij niet soepel op je paard komt je gewoon een krukje moet pakken, de paardenrug trekt ook niet alles onbeperkt! zodra ik het idee heb dat het beter is voor mn paard, zal het mij een worst wezen wat anderen zeggen

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 18:22

ik stap ook op met krukje of iemand zet handje.
Ik ben gewoon niet lenig Haha!

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:07

Toen ik als klein meisje op een groot paard, fries, moest stappen ging ik er ook met krukje op. Ja En ken wel meerdere mensen die dat deden. Gewoon omdat het anders niet wil.

Schaam je er niet voor, misschien zijn derop wedstrijden enz. wel heel veel mensen die op de laadklep gaan staan. Knipoog