Deken Dilemma...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Re: Deken Dilemma...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:00

Ik had je pb'tje gelezen, ik heb thuis idd een zelfde soort stal.
Bij mij staan de bovendeurtjes overdag altijd open, zomer&winter behalve als de paarden na het rijden bezweet op stal staan en de wind precies op de deur staat, dan gaat hij dicht, en 's avonds gaan ze ook dicht.

Mijn paarden scheer ik niet, dit omdat ze 's ochtends naar buiten gaan en pas eind van de middag er weer iemand thuis is die ze binnen kan zetten, dus mocht het ineens heel hard gaan regenen(ze kunnen nergens echt heel goed schuilen in de wei, wel uit de wind maar niet volledig uit de regen gaan staan)
maargoed dan is de kans dus groot dat de dekens het niet helemaal goed houden en ze dus iets natregenen, om dan vervolgens nog een halve dag nat in de kou buiten te staan is vragen om problemen.

Het paard waar ik wedstrijden mee rij maakt gelukkig geen mega wintervacht aan, maar ik leg hem als het overdag onder de 12/15 graden komt(ligt er beetje aan of er nog zon is of niet) een dunne water&winddichte deken op, blijft het onder de 10 graden wordt dat een dikkere deken, komt er een koude wind bij gaat zn halsdeken er aanvast(wat een uitdvinding een deken met hals!!) en gaat her vriezen of is het iig rond de 0 graden dan komt er een hele dikke onderdeken onder en dan gaat het prima.
Probleem bij mij is dat mn ene paard nie tin zn eentje op stal kan blijven, anders zou ik hem dus wel scheren en bij slecht weer op stal laten staan en dan 's middags/'s avonds losgooien , maar hij breekt dan de stal af(en zichzelf erbij)

Als jouw pony halve dagen op de wei komt zou ik haar gerust durven scheren, en vragen of ze bij heel erg nat weer binnen mag blijven zodat de deken niet doorregend(gaan ze nml rollen met een natte deken na langdurige regen houd zelfs de beste deken het niet helaas!)
zou dan kiezen voor een deken+hals(ik heb de weatherbeta model Landa, hals kan je er afhalen als het warmer wordt) en een goede onderdeken eronder doen, eventueel zelfs een onderdeken met (halve) hals eraan, dan moet het echt wel lukken!
Losrijden&uitstappen zou ik dan met een zweetdeken/uitrijdeken doen en dan gaat het prima!

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 21:26

Renske thanx!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:49

Urielle schreef:
Armaris als jij je er nu eens bij neerlegt dat sommige mensen hun paard anders houden dan jou, is dat geen beter idee dan mensen te gaan lopen stalken met je paardnatuurlijk ideeen?

Paardnatuurlijk ideeën?Sterker nog,ik geloof niet in de site!En nog beter,die site bekijk ik amper!
Ik ben gewoon voor je paard zoveel mogelijk op de weide!

Biscous14,jij begint direct over een binnenstal,ik praat over op de weide en dan evt een buitenstal tesamen!Zeg nu toch zelf,zie jij liever niet je paard een paar uur extra buiten op de weide?

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:03

Armaris schreef:
Urielle schreef:
Armaris als jij je er nu eens bij neerlegt dat sommige mensen hun paard anders houden dan jou, is dat geen beter idee dan mensen te gaan lopen stalken met je paardnatuurlijk ideeen?

Paardnatuurlijk ideeën?Sterker nog,ik geloof niet in de site!En nog beter,die site bekijk ik amper!

Juist, net zoals jij het zegt!! Jij bent er gewoon voor om een paard zoveel mogelijk op de weide te hebben. Hoe kan jij beoordelen of een paard gelukkiger is op de wei of in een stal. Elk paard is anders!!!!

Biscous14,jij begint direct over een binnenstal,ik praat over op de weide en dan evt een buitenstal tesamen!Zeg nu toch zelf,zie jij liever niet je paard een paar uur extra buiten op de weide?

Ik kan misschien wel liever zien dat hij langer op de wei gaat, maar daar maak ik mijn paard niet gelukkiger mee, zelfs ongelukkig.
Dus stop AUB ,met deze onzin en laat iedereen in zijn waarde.

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 15:06

inderdaad Itsi73

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:14

Onzin?Niets onzin,ik geef alleen mijn mening.

Maar goed,ik zie alleen maar dat er hier zijn dat liever hun paard in een donker hok steken. Het luikje wordt immers lekker afgesloten

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 15:45

[quote="Armaris"]
Gewoon niet scheren,als ze in een buitenstal staat met de klep dicht heeft ze helemaal geen problemen van haar bezwete vacht.

En zelf zeg je dat als ik de klep dicht mijn pony geen problemen heeft van haar bezwete vacht....

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:47

Bisous14 schreef:
Armaris schreef:
Gewoon niet scheren,als ze in een buitenstal staat met de klep dicht heeft ze helemaal geen problemen van haar bezwete vacht.

En zelf zeg je dat als ik de klep dicht mijn pony geen problemen heeft van haar bezwete vacht....

Bezwete vacht,als ze niet meer bezweet is weer opendoen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:02

Armaris schreef:

Sorry Armaris, kom ook nooit op de site daar en kon zo snel niet op een andere uitdrukking komen Haha!
Jouw naam valt me gewoon op omdat je heel fel reageert op mensen die hun paarden anders houden dan jij wenselijk vindt. Prima dat jij je paard op die manier wilt houden, andere mensen willen dat op een andere manier.
Je merkt dat TS overstuur raakt van jouw manier van uitdrukken, is het dan niet beter om er niet over door te drammen danwel je bericht iets te nuanceren? Met dit type posts bereik je toch het gewenste effect niet, je kwetst TS ermee (en dat zal vast je bedoeling niet zijn) en binnen dit topic is het onderwerp wei/stal in de winter redelijk offtopic.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:06

mijn pony staat ook echt met dekens op...
zodra hij bezweet is gaat er een zweetdekentje op en het luikje dicht als het hard waait.
daarna als hij droog is gewoon weer luik open en dekentje op

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:10

Urielle schreef:
Armaris schreef:

Sorry Armaris, kom ook nooit op de site daar en kon zo snel niet op een andere uitdrukking komen Haha!
Jouw naam valt me gewoon op omdat je heel fel reageert op mensen die hun paarden anders houden dan jij wenselijk vindt. Prima dat jij je paard op die manier wilt houden, andere mensen willen dat op een andere manier.
Je merkt dat TS overstuur raakt van jouw manier van uitdrukken, is het dan niet beter om er niet over door te drammen danwel je bericht iets te nuanceren? Met dit type posts bereik je toch het gewenste effect niet, je kwetst TS ermee (en dat zal vast je bedoeling niet zijn) en binnen dit topic is het onderwerp wei/stal in de winter redelijk offtopic.

Ik reageer fel?Dat merk ik juist niet,maar goed,dat is jouw mening dus!
Ik vind het eigenlijk erg jammer dat er veel paarden zolang op stal worden gehouden en probeer mensen te overtuigen(wat ik dus merk dat niet lukt)dat het veel fijner voor je paard zal zijn om zich in een kudde vrij te bewegen.

Tja offtopic,ik geef alleen het advies dat als je je paard wat vaker laat buitenstaan,hij dus went aan het weer je dat probleem met dekens niet zal hebben

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:18

Ik scheer mijn pony ook in de winter en ze staat overdag buiten.
Maar daar doe ik haar echt geen plezier mee. na 2 uurtjes wil ze weer graag naar binnen. Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:23

Ik begrijp wel dat je het goed bedoeld, zowel voor TS als voor de paarden. Lachen En uiteraard ken ik helemaal het verschijnsel dat dingen anders overkomen op internet dan dat je het bedoeld hebt - je kent mij en mijn manier van reageren ook wel langer dan vandaag Clown . Vandaar dat ik - ook goedbedoeld Knipoog - graag erop wijs dat het echt heel fel en zelfs wat opdringerig overkomt, in elk geval op mij, en ik merk aan de reactie van TS ook op haar. Dat vind ik jammer. Dat we verschillende ideeen hebben over het houden van paarden (die van jou en mij staan nog verder uit elkaar dan die van jou en TS) hoeft niet in te houden dat we elkaar niet respecteren of op een prettige manier kunnen discussieren Lachen Toch?

Dan gaan we weer ontopic, kunnen mensen TS weer adviseren Haha!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:27

Urielle schreef:
Ik begrijp wel dat je het goed bedoeld, zowel voor TS als voor de paarden. Lachen En uiteraard ken ik helemaal het verschijnsel dat dingen anders overkomen op internet dan dat je het bedoeld hebt - je kent mij en mijn manier van reageren ook wel langer dan vandaag Clown . Vandaar dat ik - ook goedbedoeld Knipoog - graag erop wijs dat het echt heel fel en zelfs wat opdringerig overkomt, in elk geval op mij, en ik merk aan de reactie van TS ook op haar. Dat vind ik jammer. Dat we verschillende ideeen hebben over het houden van paarden (die van jou en mij staan nog verder uit elkaar dan die van jou en TS) hoeft niet in te houden dat we elkaar niet respecteren of op een prettige manier kunnen discussieren Lachen Toch?

Ik ben blij dat je zo reageert Lachen Ieder heeft zijn eigen mening,ik probeer de mijn uit te leggen,wat volgens jou ook wel opdringerig kan overkomen,maar ik bedoel het goed Lachen

TS,vanuit een ander standpunt gezien(de tijd dat ik nog met dekens werkte Clown )zie ik er geen probleem in dat jij je paard scheert.Wél zou ik er een zweetdeken opdoen als ze net heeft gewerkt maar that's it

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 18:08

@ Armaris
Tuurlijk mag jij een andere mening hebben als ik !
Maar ik wil ook het beste voor mijn pony en probeer dit ook te realiseren.
Maar het kwam bij mij inderdaad wat kwetsend en opdringerig over...
Je snapt dat als je zegt dat mijn paard op een andere stal gelukkiger is best hard aankomt.
Misschien onbedoeld maar zo ervaar ik het wel.
Ik werk namelijk naast mijn studie heel hard om zo'n dure pensionstalling met veel faciliteiten te kunnen betalen zodat mijn pony niks te kort komt....

Ik hoop dat we nu weer normaal kunnen communiceren en respect voor elkaar hebben.

@ alle andere: Alvast bedankt voor jullie advies

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:26

ik ken bisous14 persoonlijk en kan echt zeggen dat ze echt het beste voor heeft met haar paardje.
En ieder gaat op zijn of haar manier met haar paard/pony om en het is jammer (dit komt steeds meer voor op bokt) dat niet iedereen zich in zijn of haar eigen waarde te laten.
De TS vraagt om advies omdat ze twijfeld en om te kijken of er meer mensen zijn die met dit probleem zitten en elkaar ermee kunnen helpen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:22

Urielle schreef:

Knipoog

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 12:34

ik zou gewoon lekker je paard scheren, ik heb hetzelfde probleem met mijn paard, die is nu al flink aan het verharen dus zal binnenkort een heerlijke wintervacht hebben waar niet mee te rijden valt.
Ik scheer hem nu in de winter en het bevalt uitstekend, hij staat ook in een buitenbox en staat overdag bijna de hele dag in de paddock en heeft het niet koud met zijn geschoren haar.
Wel natuurlijk de dekens aanpassen en met in en uitstappen een uitrijdeken gebruiken als het koud is.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 10:36

Mijn pony had eerst ook een dikke vacht.

Ze draagt nu een winterdeken en daar heb ik een gevoerde waterdichte losse hals bij gekocht en dit scheelde me al heel wat haren.

Ik durf de pony's ook niet te scheren omdat ze elke dag naar buiten gaan.
Ook mijne staat in die open stallen wegens luchtwegproblemen en vacht hou je altijd wel maar veel is het bij mij niet meer zo. Heeft wel geholpen miss is het wat. Mijn halsstuk is volgens mij zo'n 150 of 200 gram gevoerd.

Suc6

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:46

Ik zou scheren !! Een nadeel daaraan is wel dat je heel erg goed moet oppassen dat je altijd een deken in de buurt moet hebben. Met poetsen, opzadelen, afzadelen ed.

Maar euh veel succes daarmee !!! Haha! Ik heb Bisous' beentjes ooit geschoren omdat Hanneke dat mooi vond, dat heb ik bijna met mijn leven moeten bekopen !!! Haha! Haha!

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:50

Als ik jou was zou ik gaan scheren, en dan een deken opleggen. Dan heeft je paard er ook niet meer zoveel last van.