Puberteit bij paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

arabiertje1

Re: Puberteit bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:49

ik heb sins kort een arabiertje gekocht en hij zit nu in zijn peutertijd om zo goed mogelijk met hem om te gaan en hem aan allerlij dingen te laten wennen doen we het volgende
wij hebbn zelf nog een arabiertje en die is 14 volwassen dus.
als ik ga rijden met bas (ouder paardje)
nemen we kasjmir (peutertijd paardje)
mee die even door de bak kan lopen en ziet wat er gebeurt
als we met bas (ouder paardje) op buitenrit gaan
gaat kasjmir (peutertijd paardje) mee aan de hand
met borstelen knuffelen enz, krijg je al een super band en word het inrijden super gemakkelijk het paard vertrouwd je dan (zal natuurlijk wel tegen sputteren of even denken van wat gebeurt er)
:j

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:36

Mijn pony is 5 jaar en een merrie, maar ze zit midden in de pubertijd.
Vrijdag heeft ze me gebeten toen ik haar uit haar stal wilde halen, gelukkig niet doorgebeten, maar wel geschaafd. Ze heeft nog meer van die dingen, maar ik ben haar met behulp van haar oude eigenaresse aan het opvoeden. :)

arabiertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:18

als je pony je bijt dan is er een trukje zachtjes in zn boven lip knijpt geeft dat het zelfde gevoel en zo leert zij het snel af (het is maar een tip) /3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:23

Mijne van 3 zit momenteel echt in zijn puber-fase.
Hij is niet gevaarlijk,maar voor zijn doen (hij is enorm aanhankelijk en knuffelig) wordt hij echt vervelend.
Hij is ook echt zo'n slungel,nog helemaal uit verhouding met zijn lange benen en korte lijf :')

arabiertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:37

ik heb zelf ook net samen met mijn moeder een jaarling gekocht zolang je maar consequent met je paard bezig bent

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:45

Een paard komt in de pubertijd als hij geslachtsrijp wordt, dat is zo rond de 1,5 jaar. Met 3 jaar is het skelet volgroeid, zijn alle groeischijven bot geworden, dus dan zou je kunnen zeggen dat hij volwassen is. Ze groeien dan nog wel wat maar dat komt meer door de spieren die zich nog verder ontwikkelen. Een andere moeilijke fase kan zijn als een paard na het inrijden al een poos gereden wordt en hij daar veel conditie van krijgt. Dan kunnen ze tijdelijk wat lastiger worden omdat ze gewoon pittiger worden en dus wat minder braaf. Als je dan niet consequent bent krijg je een wat brutaler paard.

Kirsten_Ches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:31

mijn paard zit ook vol in de puberteit op dit moment het is een ruin.
Koel karakter maar ontzettend ondeugend. Soms is er niks aan de hand
maar hij kan zo ineens als ik hem uit de wei wil halen keihard wegrennen.
Natuurlijk pak ik dit dan ook wel aan en is het gauw gebeurd. onder zadel
heeft hij ook zo zijn streekjes, niet bokken of steigeren maar gewoon lekker
tegenstribbelen en keihard galloperen, dit is er zo'n beetje nu wel uit gelukkig.
Nu heeft hij alleen dat het soms super gaat met dressuur rijden ontzettend fijn
te rijden, en de andere keer loopt hij wel 2 maand met zijn hoofd te klieren en
loopt er lekker mee hoog in de lucht. Ach het gaat vanzelf wel weer over,
hij is ook jong, tja en dan wil je wel eens wat :+

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:41

Die van mij 2 zomers geleden gekocht als 4jarige,en doooooodbraaf!
Maar die winter was een regelrechte RAMP!
Springlessen waren altijd super spannend.
Het was bokkend naar de hindernis toe lopen, een bok OP de hindernis, en na de hindernis wa het fataal!
1 keer zelfs 7 keer gevallen op 1 les :+
De zomer hierna had ik haar 1 jaar en was ze 5.
En ze begon al wat 'na te denken' en niet meer onnodig zot te doen.
Hier en daar een vreugdesprongetje, maar daar heb ik geen enkel probleem mee zolang ze mar te rijden viel.
Nu is ze 6, en ik merk dat ze fel is veranderd.
Ze is 'evenwichtiger', niet de ene keer super sloom en de keer daarop niet te rijden van frisheid.
Nee nu is ze altijd lekker vlot.
Het vreugdesprongetje is er nog niet uit, maar gebeurt nu wel echt heel zelden.
Dus de mijne is zowat volwassener geworden bij 6 jaar
Misschien wel handig om erbij te zegge dat het soms een ECHTE merrie is ;)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:52

Mijn paard een ruin heb ik met 3 jaar oud gekocht, hij is nu 4.5 en superbraaf. Zet geen pas verkeerd, hooguit een enkel vreugdebokje op buitenrit maar geen gemene bok. Ik kan met hem lezen en schrijven, bij sommige mensen die hem uit de weide moeten halen wil hij weleens de benen nemen. Hij rent dan snel naar stal en gaat van de hooikar staan eten :D.
Bij mij doet hij dit overigens niet, loopt als een braaf puppie achter mij aan. Ik weet niet of paarden echt in een pubertijd komen.......

jamie531

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:40

ik heb een new forest merrie van net 4 jaar.
ik heb nogal veel/vaak problemen met haar! ze is ontzettend vaak vervelend. vooral met rijden en het longeren. met longeren vliegt ze door de bak heen en ze bokt dan heel veel en ik kan er op dat moment niks aan doen om haar terug te krijgen! en met rijden doet ze eigenlijk bijna hetzelfde zebokt heel erg veel!
ik krijg nu een beetje hulp van andere mensen bij mij op stal omdat ik zelf nog maar 11 ben dus ik kan haar op dat soort momenten echt niet houden!!
ik denk dat het gewoon per paard verschild maar mijn pony heeft er in elk geval heel erg veel last van!! :(

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:06

Het puberen komt vaak in 2 momenten; de veulenpubermomenten kom je tegen tussen 4 maanden en 3,5 jaar. Het is kortdurend (weken of een paar maanden), soms merk je het niet, misschien een paar keer wat eigenwijzer of drukker, sommige hengstveulens komen dan voor het eerst omhoog. Heb je hem vroeg, dan heb je - meestal - ook vroeg de grote-puberteit (welke tussen 3 en 8 jaar begint en gemiddeld 3 a 4 jaar duurt).

Meestal is het veulengedoe een goede indicatie (X10) wat de grote puberteit gaat geven :j Soms merk je het ook achteraf pas, als het voorbij is, heel subtiel... Zoals onze 8 jarige, die altijd bijt en jaagt, maar van de week stond ze met haar neus op een veulen, zonder vervelend te doen. Dat was voor het eerst :) Als ik erop let zie ik dat ze liever wordt naar anderen toe. Nu noem ik haar volwassen :j Maar ik heb ze ook gezien die van makkelijke gezellige paarden naar complete draken veranderden, om 3 of 4 jaar later weer makkelijk en gezellig te zijn, zoals ze waren voor het drakenfestijn.

Kuray was vervelend als 3,5-jarige, constant omhoog etc. Het werd wel rustiger (mede door consequent op blijven voeden), maar pas na zijn 6e nam het snel af. Nu is hij 8 en volwassen, heel makkelijk in de omgang, je merkt niet dat hij hengst is :) Bij Shanaya merkte ik pas dat ze gepubert had toen het voorbij was en ze een stuk rustiger werd. Het was er heel subtiel ingegaan wrs het drukkere. Het begint altijd subtiel denk ik, niet van de ene op de andere dag. Bij hengsten zul je het wrs sneller merken omdat die ook omhoog gaan vaak.

Ow, mijn 3,5 jarige man begint heel langzaam aan :D die gaat omhoog komen volgend jaar, niet zo weinig ook. Als ie een beetje op papa (kuray) en zijn halfbroer lijkt ga ik mijn handen vol hebben :')
Ruinen maakt wel verschil natuurlijk :j De halfbroer is geruind in de puberteit en was gelijk heel relaxed etc. daarna. Hij was ook alleen puberig op een hengstenmanier (hij liep meer op 2 dan op 4 benen :+ ) maar was in de omgang wel heel makkelijk, alleen het meelopen moest op 2 benen :P

faramunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:27

Mijn 3, 5 jarige Florencio is constant bezig haar grenzen te zoeken bij mij. In haar kudde weet ze haar plaats. Dus aan mij de eer om hier consequent mee om te gaan. T zou puberen kunnen zijn. Of haar persoonlijkheid. Neigend Left brain introvert.

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:25

Wat toevallig dat ik steeds lees winter, Mijn fjord is nu 4,5. Toen ik hem in de zomer kocht was hij heel lief echt nog een baby, maar sinds een maandje is hij ook lekker aan het puberen, onder het wandelen omhoog komen of bijten, vooruit lopen. Schrapen bij het poetsen, onder het rijden bokken. Zodra hij zijn energie kwijt is is hij altijd weer braaf :)

leintjeO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:42

Mijn 2 shetlanders (hengsten) zijn nu al 14 en nog altijd 2 dikke pubers, in de lente begint het vaak. Ze beginnen elkaar te bijten en stampen.

jipsielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:55

merrie

toen ze 5 was begon het
rijden was veel bokken en rennen
en veel drammen en irriteren in de omgang

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:08

Nou ik heb een welshcob (vele kennen hem wel hier) welke al een hoop eigenaren heeft gezien. (jammer genoeg) nu is hij 2 maanden van mij, maar is ook echt aan het draken! hahaha "gelukkig" zie ik dat hij nog in zijn pubertijd zit en hoop ik dat ie na onze verhuizing, en veel trainen wat rustiger gaat worden! haha