rijden de dag voor de wedstrijd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

desleen

Re: rijden de dag voor de wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:45

Ik rijd altijd gewoon, niet intensiever dan anders want dan kan ie spierpijn hebben, maar een beetje rustigaan, evt. je proefje oefenen.

Marieketje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 19:49

Ik rijd altijd voor de westrijd meestal heb ik dan les Pling

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:14

Maakt mij niks uit, ligt eraan waar ik zin in heb. Ze doet het overal goed op. Maar een week van te voren zorg ik dat ik sowieso een keer les heb en dan de proefjes rijd. En ik rij ook een paar keer met sporen om haar op te peppen. (ik rijd niet altijd met sporen) Zodat ze net ff dat extra-tje heeft.

kiara_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:34

ik rij zelf altijd voor de wedstrijd maar dat is omdat mijn paard op concour erg heet is. maar mijn zusje rijd haar pony een week voor de wedstrijd alleen een beetje buiten. ik vind dat je voorberijding voor concour helemaal afhankelijk is van je paard. je moet gewoon het een en ander uitproberen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 11:22

De dag voor een wedstrijd neem ik altijd een privé les, en rij ik m'n pony goed los. Ik merk dan echt dat ze op de dag van de wedstrijd beter loopt.

Reijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 11:24

Ik rij mijn paard altijd de dag voor een wedstrijd en de dag erna heeft hij een dagje vrij.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 11:58

Ik ben geen ervaren wedstrijdruiter ofzo hoor, maar voor een wedstrijd zou ik met mijn pony gewoon rijden hoor. Ik rijd hem sowieso iedere dag, en als ik hem een dag stilzet loop ik risico op extra temperamentuitbarstingen. Tong uitsteken Daarom gewoon rijden, maar wél rustigaan. Dus niet te intensief, en anders gewoon een stap-draf-ritje in het bos. Lekker relaxt en ontspannen. Longeren zou in mijn ogen ook goed voldoen, en dan niet te intensief, of losgooien in de longeerbak. Lachen

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:23

Waarom zou je niet de dag voor je wedstrijd gaan rijden?

Ik rijd net zoals altijd en oefen de proefjes die ik de volgende dag moet rijden. Knipoog
(ik start nog niet officieël, alleen onderling op verschillende locaties.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:24

Ik had voorheen op zaterdag les, dus dan rij je vanzelf voor je wedstrijd dag Lachen

bonne_bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 18:22

met dressuur doe ik het altijd wel Tong uitsteken dan weet ik een beetje hoe ze de volgende dag is. maar met springen moet je het egt niet doeñ!!!! ik sweer je dat je dat niet moet doen. de volgende de dag kan je paard niet meer. met dressuur is het handig is ie een beetje moe.
su6 op wedstrijd

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 18:25

radje schreef:
Ik rij nooit de dag voor de wedstrijd.

Mijn ervaring is, dat als het dan net niet lekker gaat er toch frustraties komen omdat je het voor een wedstrijd net allemaal iets beter wilt hebben.

Dus de dag voor de wedstrijd longeer ik aan het halster of ze gaan in de trainingsmolen een tijdje stappen en als ze in de wei lopen, blijven ze gewoon lekker in de wei.

hier sluit ik me volledig bij aan!
Frustraties zijn nooit goed. Dan gaat het proefje net niet zoals je wilt en dan nog maar een keer. Of je loopt vast op een onderdeel en doet dat steeds opnieuw.
Ook de dag van de wedstrijd stap je dan niet ontspannen op je paard; want 'stel dat ie nou net zo doet als gisteren'.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:46

Als ik de dag voor de wedstrijd nog op het paard stap, dan is dat puur om em los te werken. Wat lichte arbeid dus, om em wel te laten bewegen en lekker los te maken. Een goede warming-up en cooling down is dan van uiterst belang om de kans op spierpijn zoveel mogelijk te verkleinen. In principe is dat de basis van het rijden en dat zou je, als je op wedstrijd gaat, zonder al teveel frustraties moeten kunnen doen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:03

Ik rij mijn paardje ook niet de dag ervoor, lekker aan de longe of even stappen op het harde. Ben erachter gekomen dat het dan gewoon tussen ons lekkerder loopt op de wedstrijd, als mijn planning een beetje anders verloopt dan ik wil rij ik wel de dag ervoor en doe dan gewoon lekker basiswerk en sluit af met een tevreden gevoel. Ik wil zelf nog wel eens doordrammen en dan hapt mijn paardje direct toe en moest ik hem vaak met een ontevreden gevoel op stal zetten daarom werkt dit voor ons perfect maar zoals je leest is het gewoon per combinatie verschillend en kan ik alleen maar zeggen ga het ervaren.

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:57

Ik rij/longeer ook altijd de dag van te voren. Als ik dat niet doe ga ik denk ik écht vliegen op wedstrijd. Dus daar heb ik niet zo'n zin in Tong uitsteken

Tiineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:55

hooii!
ik rijd altijd een dag voor de westrijd met m'n pony Pling
dan oeffen ik de proefjes nog 2 keer en dan ga ik langs de weg even uitstappen en dat doet het altijd goed:P

ConAmoreX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:12

hoi ik heb geen vaste regel..het maakt ook niet zoveel uit denk ik. Ligt eraan hoe je de dag ervoor rij en wat je ervan verwacht..
Vaak longeer ik ze een dag ervoor zodat ze ontspanne toch beweging heeft.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:01

Ik rij eigenlijk nooit de dag voordat ik wedstrijd heb.. Deste beter loopt ze op wedstrijd. Ik rij donderdagavond altijd les dus als ik een keer vrijdagavond wedstrijd heb rij ik dus wel. Maar ik doe het dan rustiger dan anders.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:09

Je moet zelf uitvinden of je een paard wel of juist niet beter van te voren kunt rijden.
De een kan hardstikke druk zijn op wedstrijden dat het beter is om hem wel te rijden. Terwijl
je een ander beter niet van te voren kunt rijden omdat hij op de dag zelf niet
vooruit te branden is.

Het beste is om het beide te proberen. En dan zie je wel of het een goed idee is

Vork

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:48

Ik rij soms voor een wedstrijd Knipoog Het maakt niet zoveel uit wat je doet, Moet je zelf kijken wat jij zelf het fijnst vind, misschien vind je het fijnst om je proef nog een keer voor te rijden kijken of je alles beestje kent Knipoog

sharonnie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:26

ik denk dat dat per paard verschilt.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:27

Meestal heb ik de dag van tevoren nog een half uurtje les.
Dit heb ik liever, zodat alles er goed in zit. Als ik dan geen les heb en de vorige dag liep ie lekker, longeer ik hem wel, want als hij dan vervelend wordt ben ik zoo gespannen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:35

En daar komt aan het eind het juiste antwoord!!! Sharronnie 21 je gaat door naar de volgende ronde!!
Elk paard is anders en als je bewust met wedstrijden bezig bent kom je er op een goede dag vanzelf achter wat bij welk paard past! Het ene paard longeren de ander naar het strand en een volgende een rustdag! Maar in de loop der jaren leer je vanzelf wanneer een paard het best presteerd op een wedstrijd.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:00

Ligt er een beetje aan. Soms wel soms niet.

Als ik de de dag ervoor vrij ben dan rij ik soms wel en dan heb je genoeg tijd om daarna nog te wassen en te vlechten.

Als ik niet vrij ben heb ik alleen 's avonds en dan ga ik dus alleen wassen en vlechten. Als je dan ervoor nog gaat rijden ben je zo laat klaar. Slapen

't is bij mij gewoon of het praktisch is of niet.... Bloos

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:58

Ik zou het wel doen. Is je paard de volgende dag niet zo fris!

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 12:34

Karoliefje_ schreef:
Ik zou het wel doen. Is je paard de volgende dag niet zo fris!

Een reden voor mij om het juist niet te doen, die van mij kan wel wat frisheid gebruiken Haha!

Ik rijd de dag voor de wedstrijd meestal niet, dan ben ik druk bezig met wassen, vlechten e.d. Als ik de hele dag vrij ben en het is mooi weer, kan het zijn dat ik nog wel even 20 minuutjes ga rijden, maar dat is niet standaard.